Nu har även jag en spinoff: Hur vet man hur man knyter an?

Ja, så klart. Och då tänker jag att hårda livsvillkor inte nödvändigtvis gör att de vuxna är så himla trygga. Plus att de vuxna kan tvingas till frånvaro av olika skäl.
Nej självklart inte. Tryggheten kommer ju av bra anknytningspersoner och att ha flera gör en mindre sårbar som barn. Inte för att någon kan ersätta någon annan utan för att barnet är trygg med flera.
 
Jag tänker ju dels att det är JAG som avgör vad och hur jag undrar saker. Sen kan ju så klart mina undringar bygga på att jag har missuppfattat något självklart, men det är ju fortfarande min undran.

Dels tänker jag att vi vet ju rätt mycket om våra föräldrar. Om de framstår som väsentligen trygga och socialt välfungerande när vi tänker på dem sedan vi själva blivit vuxna, så är det väl ett rimligt antagande att vi också har en okej anknytning. Att det är ett rimligt antagande även om vi inte alls hsr koll på anknytningsteori.

Sen har vi ju alla våra issues ändå. Jag föreställer mig att en del av våra issues som för all del låter sig tolkas i termer av någon anknytningsproblematik, OCKSÅ låter sig tolkas i andra - fullt rimliga - termer. Och där har jag då egentligen aldrig tänkt på mina relationer i termer av anknytning. Jag tänker på andra vis, helt enkelt, vanligtvis.
Men jag förstår fortfarande inte riktigt frågan. Undrar du varför andra är intresserade av anknytning fast du inte är det?

Självklart är det du som avgör vad du funderar på, jag försöker bara förstå din fråga.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 848
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
3 982
Senast: starcraft
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 413
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp