Nu måste alla med importhäst skaffa nytt pass ..

cusan

Trådstartare
Fy djävulen så trött jag är på alla avgifter . Ny lag träder i kraft 2016 att alla hästar som inte är födda i Sverige, men har godkänt eu pass måste ta ut en godkänd kontrollant som godkänner konturritningen och sen sända in passet till en kostnad av 800 kr .

Jag trodde vi var med i eu ....
 
Fy djävulen så trött jag är på alla avgifter . Ny lag träder i kraft 2016 att alla hästar som inte är födda i Sverige, men har godkänt eu pass måste ta ut en godkänd kontrollant som godkänner konturritningen och sen sända in passet till en kostnad av 800 kr .

Jag trodde vi var med i eu ....

'Jag måste ha missat något, för detta läser jag:
De som fått pass utfärdade till sina hästar innan den 1 januari 2016 behöver inte byta ut de passen.
 
Ja , tilläggsregistrering .., förlåt försökte ändra men kunde inte ...
Det blir ju ändå en kostnad på runt 1500 per häst ( jag har flera ) med kontrollantens avgifter ....
Jag tolkar det fortfarande som om det gäller hästar som tas in efter 2016.
De hästar som kommer in i Sverige och ska stanna längre än 90 dagar behöver göra en kompletteringsregistrering i Sverige, även om de redan har ett pass utfärdat i annat EU-land.
 
Har läst flera olika artiklar om detta och på vissa ställen verkar det som om ALLA importhästar i landet ska kompletteringsregistreras, medan andra får det att låta som om det bara gäller nya pass. Jag har inte tagit tag i det än..
 
Så här står det på jordbruksverket HÄR:

"Detta gäller från den 1 januari 2016:
  • Hästpassen får en ny utformning
Det du som hästägare kan märka av är att hästpassen kommer få en ny utformning, detta för att de ska bli mer likartade över hela EU. Bland annat kommer ordningen på sidorna att ändras. Tanken med detta är att göra det svårare att förfalska ett pass. De som fått pass utfärdade till sina hästar innan den 1 januari 2016 behöver inte byta ut de passen.

  • Kompletteringsregistrering
De hästar som kommer in i Sverige och ska stanna längre än 90 dagar behöver göra en kompletteringsregistrering i Sverige, även om de redan har ett pass utfärdat i annat EU-land. Kompletteringsregistreringen görs hos avelsorganisationerna. Godkända avelsorganisationer hittar du till höger."

Så då måste jag alltså tilläggsregistrera min häst som är importerad från Polen...

Kan det bli något problem om jag inte står som ägare i passet? Har köpekontrakt iaf.
Sen är hans "avritning" i passet inte helt 100% rätt, de har förväxlat hans strumpor på bakbenen, ritat höger strumpa på vänster och tvärt om. Och inte ritat dit de vita ballarna på ena fram. Jag vet att det är rätt häst till det passet då jag fått kontakt med uppfödaren i Polen.
 
Har också ett gäng såna (vågar inte ens räkna ;)). Helt sjukt om det blir så!!

Det är redan så ... Från 1 januari ...
Visst förstår jag att det måste hållas koll och att det finns fördelar också , men va faan ... Kan de hålla koll på alla fotbolls aktiva utan att det kostar 1500 per styck så kan de väl göra nåt lite billigare för oss hästägare nån gång ..
Dessutom höjs breeders anmälan till 500 per föl . Jag slutar avla snart ...
 
Tycker det känns lite sisådär att skicka iväg hästpasset, det ska ju följa hästen? Ifall vi behöver åka på klinik eller så, funkar det med kopia av passet? Handläggningstiden är ju ändå 3-5 v (har import-KWPN som ju då ska tilläggsregistreras i SWB), känns inte helt bra att vara utan passet så länge.
 
Jag har redan tagit tag i det där -och väntar nu på att få tillbaka mitt pass (och få reda på om det kostade 800 eller 1250 för mig :yuck: ). Sånt himla krångel. Min ID-kontrollant som jag hade ute hade ingen aning om detta och som hon sa: Tur att du gör detta nu direkt, det lär ju bli kö sen när "alla" får upp ögonen för detta och när det sen närmar sig årsskiftet....
 
Jag tolkar det fortfarande som om det gäller hästar som tas in efter 2016.

Från ASVH (eftersom det är det som är aktuellt för mig):

"Tilläggsregistrering i SWB av importerad häst.


Till följd av nya direktiv från EU kommer en ny version av Jordbruksverkets hästpassförordning att träda i kraft den 1 januari 2016.

Det innebär att samtliga hästar som ska befinna sig i landet i mer än 90 dagar ska vara tilläggsregistrerade i ett avelsförbund i Sverige, även om de har ett giltigt pass utfärdat i annat EU-land.
Om din häst har känd härstamning och är av varmblodstyp så är det i SWB den ska tilläggsregisteras i. Har din häst okänd härstamning ska du kontakta Svenska Hästavelsförbundet. Om din häst är av annan ras så kontaktar du respektive rasförbund i Sverige.

OBS! Den nya reglen gäller även tidigare importerade hästar samt svenskfödda hästar som har pass utfärdade av avelsförbund i utlandet."



:turd::yuck:
 
Fast:
"De hästar som kommer in i Sverige och ska stanna längre än 90 dagar behöver göra en kompletteringsregistrering"
tolkar jag som att det gäller just de hästar som kommer in i Sverige, och inte de hästar som redan finns i Sverige. Väldigt luddigt skrivet...

Har det någon praktiskt betydelse? Dvs kommer tex vet vägra behandla min häst om jag inte kompletteringsreggat den? (Troligen inte, då de oftast inte ens frågar efter passet nu, så varför skulle de börja göra det nästa år och kommer de ens att veta skillnaden på "vanliga" passet och kompletteringspasset?)
 
Någon som vet var man ska tilläggsregistrera en PRE? Jag var inne och läste på listan över godkända avelsförbund på jordbruksverkets hemsida utan att bli något klokare.
Fast jag misstänker starkt att majoriteten ägarna till importhästar i det här landet kommer att skita högaktningsfullt i den här nya regeln. Blä för byrokratkrångel!
 
'Jag måste ha missat något, för detta läser jag:

Jag har pratat med Jordbruksverket , det är olika från förbund till förbund , . Asvh skriver alla importer på sin hemsida , men om man man läser vidare så är det bara om man vill delta i deras aktiviteter ... Typ treårs ..
Hästar som funnits i landet innan behöver inte reggas enligt lag . Jordbruksverket kräver heller ingen id kontrollants underskrift, utan det har mitt förbund asvh hittat på själva .
Kontrollera alltså noga med ert svenska förbund innan ni tilläggs registrerar .
Rubriken på denna tråd bör också ändras eller hela tråden tas bort av moderator ? Den är vilseledande med felaktig information . Förlåt ...
Det är skandal att informationen är så luddig när det är nya lagkrav .
 
Fast så har det väl alltid varit i ASVH, att man måste tilläggsregga för att vara med i aktiviteter? Det är väl självklart tycker jag, det sker ju via en förening. Sen kan jag tycka det är löjligt med ny id-koll, alla hästar är ju chippade numer.
 

Liknande trådar

Avel Förra året införde de en ökande kostnad för varje månad fram till årsskiftet man väntade med att sända in passunderlagen på sina föl ...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 630
Senast: Masse
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 159
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp