Nu ska vi skaffa katt!

Vallmo

Trådstartare
Nu har vi besökt en kull och skrivit på pappren för en av kattungarna. :nailbiting: ;)
De är fortfarande små så vi får dom först mellan 1-31 november (man kunde tydligen välja spann lite själv).
Det blev en Cornish Rex med fulla papper och som kommer vara vaccinerad, avmaskad, chippad och kastrerad när vi får den.
Ska även träffa en kull nästa vecka, en Russian Blue som fyra veckor nu.
Förhoppningen är att vi ska kunna få en Russian Blue också och det verkar som leveransen kommer kunna bli ungefär samtidigt för båda kattungarna, vilket vi planerar för.
Båda uppfödarna är registrerade i Sverak och vi hall fullständig stamtavla på båda katterna.

Det ska bli så spännande. :love: Och lite läskigt! :crazy: Och lite jobbigt att vänta. ;)

Vad ska man tänka på? Tips för kattshopping är alltid välkommet och då behöver jag snarare tips på vad jag inte behöver. :o Är på på att "råka" köpa onödiga prylar. :o ;) Men naturligtvis på grejer som man måste ha och vad som,är bäst.

Tips och erfarenheter om kattraserna tas också gärna emot.
 
@Vallmo: Grattis till att bli kattägd! ;)

Dreamies är alltid bra. Bestäm dig för om du vill utfodra med blötmat eller torrfoder och köp något av bra kvalité som är spannmålsfritt (kattungemat till att börja med givetvis). Missia får bra torrfoder (Acana, Canagan, Orijen odyl) samt Gourmet Gold blötmat med sås. Det sistnämnda är inget vidare men det är enda blötmaten fröken kinkfia äter... :cautious:

Inga skålar i plast, de kan få svarthaka av det (typ acne). Skålarna ska vara breda, katter tycker inte om när morrhåren tar i kanterna. Jag har köpt hundskålar för att de ska vara ordentligt stora.

Mina har alltid föredragit leksaker från Kong och Yeowww! plus att jag har ett no-name kattspö från Zooplus med utbytbara leksaker som Missia gillar. Fjädervarianten är en stor favorit :D

Vad gäller möbler föredrar jag de där man kan ta av och tvätta de stoppade delarna. Någon form av klösbräda är ett måste!

I övrigt har jag kattschampoo/balsam samt klotång.
 
Som @athena_arabians skriver är det viktigt med bra foder (som blötmat kan man gärna ge Bozita, det är dessutom svenskt), och helst i ganska platta och breda skålar. Jag har köpt fat på Ikea till mina, funkar perfekt och ser snyggare ut än det mesta från djuraffären ;)

Gärna tre kattlådor, då man brukar rekommendera att ha en mer än antalet katter. Fyll dom med en ordentlig mängd sand så det finns att klösa runt i. Vissa sandsorter dammar tyvärr ganska mycket, av den anledningen använder jag Extreme Classic som är så gott som dammfri, men olika katter föredrar olika märken :) .

Ett takhögt klösträd brukar vara väldigt uppskattat, och blir ofta mer stabilt eftersom man spänner fast det mellan golv och tak (men lägg en tyglapp mellan taket och trädet så det inte färgar av sig om du väljer annan färg än vit). Jag har ett från Petfun (modellen Juliette) sedan ca fem år, det ser fortfarande sprillans nytt ut trots tre katter som klänger i det dagligen. Tyget på petfuns träd kan tvättas i maskin, vilket är guld värt.
Som komplement har jag även en mindre klöspåle av billigaste möjliga sort på annat ställe i lägenheten. Den åker på mer stryk än det takhöga, eftersom den står där dom passerar oftare. Man brukar generellt säga att klösmöbler ska stå där katten naturligt går förbi dom, då brukar dom användas mer och finare möbler skonas.

Aktivitetsleksaker är bra, då kan dom använda lite hjärnkapacitet till att pilla fram torrfoder/godis. Det finns ett stort utbud, jag har köpt flera olika för att kunna variera :D

Att ge dom en sovplats där dom får vara ifred är också en bra idé, speciellt som du har barn. Håll stenhårt på att när katten befinner sig på den utvalda platsen så ska man inte störa den. Då lär sig katterna att dom kan dra sig undan när dom vill, och har en trygghet i att dom själva kan påverka :)
 
Nu har vi besökt en kull och skrivit på pappren för en av kattungarna. :nailbiting: ;)
De är fortfarande små så vi får dom först mellan 1-31 november (man kunde tydligen välja spann lite själv).
Det blev en Cornish Rex med fulla papper och som kommer vara vaccinerad, avmaskad, chippad och kastrerad när vi får den.
Ska även träffa en kull nästa vecka, en Russian Blue som fyra veckor nu.
Förhoppningen är att vi ska kunna få en Russian Blue också och det verkar som leveransen kommer kunna bli ungefär samtidigt för båda kattungarna, vilket vi planerar för.
Båda uppfödarna är registrerade i Sverak och vi hall fullständig stamtavla på båda katterna.

Det ska bli så spännande. :love: Och lite läskigt! :crazy: Och lite jobbigt att vänta. ;)

Vad ska man tänka på? Tips för kattshopping är alltid välkommet och då behöver jag snarare tips på vad jag inte behöver. :o Är på på att "råka" köpa onödiga prylar. :o ;) Men naturligtvis på grejer som man måste ha och vad som,är bäst.

Tips och erfarenheter om kattraserna tas också gärna emot.


Grattis till kissekatt! :love:

Utöver vad @athena_arabians skrivit om mat, leksaker, och skålar:
* toalettlådor (stora), kattungen ser att ha massa plats att gräva först, men sedan växer ungen till sig och lådan krymper. Så skaffa iaf en stor låda direkt. Vi behov kan du ha en gammal bok som trappa.
* någon form av klättermöjlighet (måste inte vara ett "träd" för 1000 spänn, men så att de kan komma upp och få utsikt över rummet)

Du kommer troligen få ett kattungepaket vid köpet med mat, och lite annat i. Håll dig till den mat ungen redan är invand vid de första veckorna för att inte chocka bäbismagen. Sedan kan du långsamt gå över till den sort du vill ge.

Kickaroo-leksaken är uppskattad här, den får mycket stryk. Även DaBird-spöet är väldigt uppskattat, samt en prasseltunnel som jag tar bort i perioder och sedan presenterar som "ny". ;) Utöver det har vi ngra mjuka bollar som brukar bäras runt på och dyker upp på nya platser varje dag.

Du behöver inte köpa på dig en massa leksaker egentligen, kisse leker lika gärna med en toarulle som med en pipleksak från zoobutik. Däremot är det bra att ge nya saker, gömma mat (ex i toarullen och vika in kanterna), och ge små utmaningar.
 
21764741_747470122104376_6047378300593385855_n.jpg
 
Med en rex och en russian blue (en av mina favo raser) kattsäkra hemmet. Klätterträd är nästan ett måste, helst så högt som möjligt (kan köpas relativt billigt via tyska ebay). Klöspålar, och rymligt med plats i fönstren. Köp gärna en kattsäng man kan spänna fast i fönsterbräden eller i fönstret. Dubbelhäftad tejp på allting som är skört, särskilt i fönstren, se till att gardinstänger (inklusive eventuellt duschdraperi) håller för klättring - se @Lager nyligen ;) Ni kommer att få en fördjupad kunskap om datorer och upptäcka nya intressanta inställningar ni inte visste var möjligt.

Vet en fd Russian Blue uppfödare vars kattungar älskade att klättra i duschdraperiet, när mammakatt klättrade upp för att ta ner en unge, var de andra tre på väg upp igen. Om ni har ett badkar, att inte ha pingisbollar som katterna kan leka med klockan fyra på morgonen :grin:

Kolla noga att alla växter/blommor inte är giftiga, ampellilja och kattgräs är bra att ha. Nattklubb om nätterna. Konsekvens angående mattider och acceptera att även om katterna lär sig att man inte får gå på diskbänk, bord när ni är hemma, kommer ni hem till små tassavtryck. Se till att ge rikligt med tugg godis och förhoppningsvis börjar de aldrig äta på sladdar, vet en katt som enbart käkar svindyra märkessladdar (särskilt apple är tydligen en stor favorit). Jobba med kloklippning från första dagen de kommer hem.

Acceptera att kattunge/slyngelåldern måste man genomlida :D Att sängen får kattslaven sova i på nåder. Just det, se till att få upp en lapp på dörren att det finns katter inomhus om det brinner. Acceptera att när du köpt hem massor av dyra leksaker så är det roligast som finns att leka i lådorna och med förpackningen den kom i medan allt annat dissas :up:

Och sist men allra viktigast NJUT av era nya härskare. :love:
 
Oj, tack för alla svar. :bow: Det är så otroligt värdefullt. Förutom klöstträdet så var det mesta nytt för mig. :)
Att bli kattägd oroar mig lite...:cautious: :D samtidigt tycker jag det är charmen med katter också. Dom är så oberoende och smarta djur till skillnad mot hundar som mest verkar vara lite korkade och skälliga (sorry hundägare :crazy: :o ;))

Stora fönster har jag med väldigt rymliga fönsterbrädor, eller rättare sagt det är inga fönsterbrädor utan det är ca 25 cm inbyggt i fönstren. Det låter som det blir perfekt för katterna. Fast jag antar att orkidéerna får ryka. ;)

Uppfödaren till Rex-katten har tydligen något bra foder utan spannmål som hon även är återförsäljare för, så det verkar taget.
Gardinstänger har vi väldigt rejäla eftersom jag har pippi på att ha dubbla gardiner och dubbla rader, typ 4 gardiner per fönster. Lite knasigt kanske.....:p

Skålarna hade jag ingen aning om, så det var bra info. :bow:
Avtagbar klädsel har vi å sofforna, så det är väl bra då.

Hur är det egentligen, det där om man ska ha två katter eller inte?
Tar vi oss vatten över huvudet, eller? :nailbiting:
Har hört lite olika. Vi vill ju gärna ha två, en av varje. Helst skulle vi vilja ha en sphynx, men ungarna vägrar för att dom tycker att dom är läskiga. :rofl:

En sak som är bra också är att det nästan alltid är någon hemma så dom kommer inte vara ensamma särskilt mycket.
 
@Vallmo: Jag var lite otydlig, jag menade klädseln på kattmöblerna. Det var liksom så självklart för mig att det var sådan klädsel som menades :o *kattägd sedan födseln*

Har du långa gardiner du är rädd om kan du ta bort dem på en gång och lära dig älska endast gardinkappor :D

En del katter trivs med att vara flera, andra vill vara själva. Det är enormt svårt att säga innan (förutom att orientalraserna brukar vara sociala och vill ha sällskap, @MJLees Nikita är undantaget som bekräftar regeln ;)).

Fråga @Gnist vad kissar gillar att göra med orkidéer :rofl:
 
Oj, tack för alla svar. :bow: Det är så otroligt värdefullt. Förutom klöstträdet så var det mesta nytt för mig. :)
Att bli kattägd oroar mig lite...:cautious: :D samtidigt tycker jag det är charmen med katter också. Dom är så oberoende och smarta djur till skillnad mot hundar som mest verkar vara lite korkade och skälliga (sorry hundägare :crazy: :o ;))

Stora fönster har jag med väldigt rymliga fönsterbrädor, eller rättare sagt det är inga fönsterbrädor utan det är ca 25 cm inbyggt i fönstren. Det låter som det blir perfekt för katterna. Fast jag antar att orkidéerna får ryka. ;)

Uppfödaren till Rex-katten har tydligen något bra foder utan spannmål som hon även är återförsäljare för, så det verkar taget.
Gardinstänger har vi väldigt rejäla eftersom jag har pippi på att ha dubbla gardiner och dubbla rader, typ 4 gardiner per fönster. Lite knasigt kanske.....:p

Skålarna hade jag ingen aning om, så det var bra info. :bow:
Avtagbar klädsel har vi å sofforna, så det är väl bra då.

Hur är det egentligen, det där om man ska ha två katter eller inte?
Tar vi oss vatten över huvudet, eller? :nailbiting:
Har hört lite olika. Vi vill ju gärna ha två, en av varje. Helst skulle vi vilja ha en sphynx, men ungarna vägrar för att dom tycker att dom är läskiga. :rofl:

En sak som är bra också är att det nästan alltid är någon hemma så dom kommer inte vara ensamma särskilt mycket.
Sätt häftmassa under krukorna så åker dom inte ner i första taget. Mina tre katter har inte haft sönder alls mycket i sina liv, för det jag är rädd om är säkrat :)
Mina har heller aldrig visat någon tendens att klättra i gardiner, och då har jag ändå haft över tio katter under de senaste tio åren (har varit jourhem, därav antalet). Vill man vara på den säkra sidan så kan man korta upp gardinerna under den värsta slyngelperioden.

Jag skulle absolut köpa två katter direkt när det gäller kattungar. Dom har mer utbyte av varandra än man tror, speciellt om dom sätts ihop direkt i ung ålder.
 
Håller helt med @athena_arabians vad gäller dyra gardiner och vill även flagga för om ni har fina orientaliska mattor som är mums för kloande. Sedan kan vi väl säga så här, vita nytvättade mattor är det roligaste att gnugga rumpan mot om man just varit på lådan ;) Skämt åsido @Vallmo jag som kattmänniska håller med om att tjusningen med katter är just deras självständighet och fuck you attityd :D

http://www.huffingtonpost.com/joan-...cat-vs-dog-iq-debate-revisited_b_1572610.html

Älskar följande citat:
As Fordham University English professor and author Mary Bly put it, “Dogs come when they’re called; cats take a message and get back to you.”

Cat%2008.jpg
 
Apropå raser, orientaler är ju i allmänhet otroligt sociala och behöver i princip en kattkompis, Nikita undantagen :meh: hon har uppenbarligen inte läst rasbeskrivningen.

Eftersom ni kommer ha en social ras, rex, så skulle jag absolut köpa en oriental eller annan social ras. Jag är ju burmafrälst så slår ett slag för dom :up: och de är också en ras man rekommenderar till barnfamiljer eftersom de i allmänhet gillar barn. Men det finns andra härliga, pratiga, aktiva och sociala raser. Gillar abby och somalier. Vill bara varna för att många orientaler kan vara *host* dominanta. Hanar brukar i allmänhet vara lite mer laid back - min egen erfarenhet också - och honorna lite mer på och, hmm, bestämda!
 
Nu tycker inte jag att det är någon större fara med katter och äkta mattor bara man har en rejäl klösbräda. Mina har en stor, tung och grov stolpe som de hänger i både upp och ner, jagar varandra runt eller sitter uppe på toppen och glor. Min ene sitter ofta med halva kroppen upp och ner och vässar klorna, ser helt klart lite lustigt ut. :laugh:
 
@Vallmo Det absolut bästa är kartonger, vilka underbara små saker det är klår definitivt allt annat att ligga i och gömma sig eller mysa bara spelar absolut ingen roll vad korgar och annat har för märke eller dyr prislapp, kartonger rockar alltid tycker Pälsfröken här hemma. :D
Har ett gäng som flyttas ut och in för att vara nya och spännande igen.

En annan sak som är bra att ha förberett är sjukvårdssaker givetvis för när/om olyckan är framme vill man inte stå efter att butikerna stängt och fundera på hur man ska lösa det praktiskt?

Tips på matskål: jag köpte en mindre pajform i porslin som jag hittade på en loppis (hela 10 kronor fick jag offra :up:)och tog med hem för att prova och den är favorit här hemma.
Sen finns det förvisso en drös andra mer eller mindre knepiga skålar då Pälsfröken är lite smått seg på att äta ibland, men med lite fantasi lyckas det till slut även om mina gråa hårstrån förökar sig oroväckande snabbt mellanåt. :angel:
 
Till allt annat bra som övriga redan har skrivit vill jag lägga till, flera vattenskålar. Katter är urusla på att dricka vilket kan ge dem problem och flera vattenskålar placerade lite varstans gör att de dricker mer. Keramikskålar är favoriten här och har varit i alla tider men även rostfritt kan gå hem om det kniper.
 
Till allt annat bra som övriga redan har skrivit vill jag lägga till, flera vattenskålar. Katter är urusla på att dricka vilket kan ge dem problem och flera vattenskålar placerade lite varstans gör att de dricker mer. Keramikskålar är favoriten här och har varit i alla tider men även rostfritt kan gå hem om det kniper.

Mmm, många skålar friskt vatten överallt, en dyr kattfontän och ändå föredrar katten att dricka ur golvbrunnen i duschen eller ditt vattenglas, särskilt plus om man kan välta omkull den med tassen :D

Men ja, särskilt om katten äter torrisar så är det ännu viktigare att se till att den dricker tillräckligt mycket. Just att katter inte dricker tillräckligt med vatten är en av de främsta skälen till att den ska äta så mycket blötmat/barf som möjligt. Se också till att vattenskålarna inte står bredvid matskålarna eftersom många katter inte gillar det.
 
Grattis :)

Dom andra har redan gett bra tips och här kommer ytterligare ett.
Ha inte klumpbildande kattsand i början för kattungar smakar på allt och det är inte bra om dom får i sig klumpbildande sand.
Så kör på en annan sort i början så du ser att dom inte är där och smaskar i sig och sen kan du byta om du vill senare :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 729
Senast: WildHorse
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 041
Övr. Katt Har köpt en kattunge, har en hona redan på 1,5 år. Båda bengaler. Kattunge är 13 veckor. Daphne (vuxen ) är rasande över ungen och...
Svar
3
· Visningar
737
Senast: fijja
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 227
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp