Nu vill jag diskutera försäkringskassan.

Lilla

Trådstartare
Jag kan inte alla villkor och regler gällande försäkringskassan. Och jag har bara ena sidans syn på saken. Men något måste vara riktigt riktigt fel???
Jag har två vänner varav en varit utförsäkrad i två månader. (Hon har bytt knän och har inte haft något annat val än att det lugnt.) Men FK ger henne inget stöd.
En annan håller på att bli det nu. Får man bara vara sjuk 180 dgr? När man har så ont att varenda människa ser hur hon blir likblek av smärta efter en halv dag på jobbet. Läkare och sjukgymnast och alla intygar att hon har fullt upp att ”överleva”.

Jag mår illa över hur dom verkar styra folks liv, folk som har fullt upp att andas.
 
Det är många som överklagar och får rätt numera. Det är en väg att gå.
Jag själv har haft en hiskelig tur sist jag var sjukskriven med en bra förstående handläggare men vet att många inte har haft den turen.
 
Det är många som överklagar och får rätt numera. Det är en väg att gå.
Jag själv har haft en hiskelig tur sist jag var sjukskriven med en bra förstående handläggare men vet att många inte har haft den turen.

Jag vet det men många orkar inte.
Säg att man har gått i väggen tex.
 
En i min närhet har blivit utförsäkrad och tvingats säga upp sig från sin fasta tjänst för att på så vis åtminstone få a-kassa.
 
Vad ska man rösta på i september?

Inget parti om det är den avgörande frågan för dig eftersom i princip alla partierna är överens om att sjukdomstalen måste ner och det gör man genom att skärpa reglerna för sjukförsäkringen - helt fascinerande för mig eftersom det inte har något att göra med faktisk sjukdom. Sedan ska man väl inte bara svartmåla FK eftersom de även har att rätta sig efter ändrad praxis från hovrätten - kommer inte ihåg om det gick upp till HD. Man kan iofs ifrågasätta hur FK tolkar den nya praxisen.

Men ja, dina vänner ska definitivt överklaga och FK har fått en knäpp på näsan ett antal gånger i förvaltningsdomstolen. Problemet är väl att det är fruktansvärt jobbigt att hålla på med det när man redan är sjuk men Det finns viss hjälp att få. http://solrosuppropet.se/2014/05/hjalp-att-overklaga-myndighetsbeslut/
 
Jag kan inte alla villkor och regler gällande försäkringskassan. Och jag har bara ena sidans syn på saken. Men något måste vara riktigt riktigt fel???
Jag har två vänner varav en varit utförsäkrad i två månader. (Hon har bytt knän och har inte haft något annat val än att det lugnt.) Men FK ger henne inget stöd.
En annan håller på att bli det nu. Får man bara vara sjuk 180 dgr? När man har så ont att varenda människa ser hur hon blir likblek av smärta efter en halv dag på jobbet. Läkare och sjukgymnast och alla intygar att hon har fullt upp att ”överleva”.

Jag mår illa över hur dom verkar styra folks liv, folk som har fullt upp att andas.
Jag vet det är sorgligt, samtidigt sker ett enormt missbruk av socialförsäkringssystemen men istället för att försöka komma tillrätta med det genomför man generella åtstramningar som drabbar utsatta personer. Vilket parti som är bäst vet jag inte, jag tror faktiskt inte de skiljer sig åt så mycket egentligen eftersom de inte själva drabbas.
 
Jag fattar att man vill åt fuskarna. Jag fattar att man vill åt sjukdomsantalet. Men är man sjuk så är man ju och inte blir man friskare för att man blir orolig. Det är omänskligt! Jag får ångest fast jag inte är personligt drabbad.
 
Jag tycker också att de tänker jättekonstigt. Nu kan jag inte gå i god för att min anekdotiska bekanta fattat rätt men:
Hon blev utförsäkrad efter 180 dagar för utmattning, med uppmaningen att gå till Arbetsförmedlingen i stället. Motiveringen var att folk med hennes diagnos inte BRUKAR vara tillbaka på 100 proc efter ett år. Man gjorde alltså ingen individuell bedömning, trots att hon just stod i begrepp att börja jobba 25 proc enligt den plan för återgång som hon och hennes läkare hade. För mig låter det barockt.
 
Jag vet det är sorgligt, samtidigt sker ett enormt missbruk av socialförsäkringssystemen men istället för att försöka komma tillrätta med det genomför man generella åtstramningar som drabbar utsatta personer. Vilket parti som är bäst vet jag inte, jag tror faktiskt inte de skiljer sig åt så mycket egentligen eftersom de inte själva drabbas.
Enormt missbruk??? O_o Vad baserar du det på?

Och @MarieJ Vilka fuskare? Tror du fortfarande på den skrönan?
 
Jag fattar att man vill åt fuskarna. Jag fattar att man vill åt sjukdomsantalet. Men är man sjuk så är man ju och inte blir man friskare för att man blir orolig. Det är omänskligt! Jag får ångest fast jag inte är personligt drabbad.
FK:s hårdare bedömningar och fler avslag handlar inte om att komma åt fuskare, utan om att regeringen vill ha ner sjuktalen. Man kan ju inte straffa hela kollektivet för att några fuskar.
 
Enormt missbruk??? O_o Vad baserar du det på?

Och @MarieJ Vilka fuskare? Tror du fortfarande på den skrönan?
Jag har en i min närhet som fuskat. Kanske omedvetet. Hen vågade inte återgå till jobb efter sjukskrivning. Däremot tvivlar på att det är sådär väldigt utbrett egentligen även om de finns där.
 
Jag fattar inte att regeringen inte fattar att dom måste ta andra vägar än att straffa sjuka.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 825
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 825
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 980
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 283
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp