Nu vill jag diskutera försäkringskassan.

Man får inget bostadstillägg tex om man tjänar för mycket, det är sådant som påverkar. Och det behöver majoriteten som är sjukskrivna för att klara sig.

Diskuterar du personer som är sjukskrivna, eller personer som uppbär sjukersättning (det som kallades sjukpension)?

Sjukpenningen, de pengar man får från FK som sjukskriven, behovsprövas inte utifrån övrig ekonomi. Den ersättningen grundar sig på den lön man har, och det tak som finns.
Men det görs ingen prövning av andra tillgångar eller inkomster som sker av annat än arbete, för att avgöra.

Vad gäller bostadstillägg och liknande, så handlar det ju om annan sorts ersättning/bidrag än just sjukpenningen.
Självklart ska den ersättningen behovsprövas men det handlar ju inte om sjukpenningen.
 
Jag tycker det är tråkigt att man som sjuk slår ner på allt i tråden och hamnar i någon negativ spiral. Ersättningen är för låg, jag orkar inte ha en hobby om jag jobbar, jag kan inte handla, jag kan inte det och det och det... Jag önskar och hoppas att man är mer positiv till att blir friskare och på så sätt kan komma ut i arbetslivet igen. Att man verkligen gör allt man kan, något som gynnar hälsan, hitta helhetslösningar (inte bara sjukvårdslösningar). Arbetslivet behöver folk, det är skriande behov i nära alla branscher. Och folk behöver arbetslivet.
 
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/handlaggare-pa-forsakringskassan-fler-avslag-ger-hogre-lon

Handläggare på Försäkringskassan: Fler avslag ger högre lön
På ett av Försäkringskassans kontor i södra Stockholm lönar det sig för handläggarna att neka sjukpenning. Fler avslag ger högre lön. Det berättar en handläggare för SVT:s Agenda. Flera arbetsplatsombud på andra kontor bekräftar att avslag tagits upp under lönesamtal.

För j-igt.

Jag anser - självklart, det tycker vi nog allihop - att besluten ska följa regelverket.
Det jag tror att vi egentligen diskuterar här är ju hur regelverket ska se ut - vilka ska ha rätt till sjukpenning och hur mycket.
Men att handläggarna ska få bonus för att ge avslag är helt barockt.
 
Jag tycker det är tråkigt att man som sjuk slår ner på allt i tråden och hamnar i någon negativ spiral. Ersättningen är för låg, jag orkar inte ha en hobby om jag jobbar, jag kan inte handla, jag kan inte det och det och det... Jag önskar och hoppas att man är mer positiv till att blir friskare och på så sätt kan komma ut i arbetslivet igen. Att man verkligen gör allt man kan, något som gynnar hälsan, hitta helhetslösningar (inte bara sjukvårdslösningar). Arbetslivet behöver folk, det är skriande behov i nära alla branscher. Och folk behöver arbetslivet.

Ursäkta, men nu låter det som att du tycker att vi helt enkelt ska rycka upp oss och sluta vara så negativa.
Jag kan inte svara för någon annan, men jag har iallafall gjort ett flertal försök att försöka komma ut i arbetslivet, och det har inte gått bra trots att jag ansträngt mig maximalt. Det gav mig en hel del insikt i hur jag fungerar och framförallt hur min problematik påverkar precis allt i min vardag. Det är utifrån dessa insikter jag skriver när jag berättar om hur min vardag ser ut pga min egen diagnos och de besvär den medför.

I vissa fall så är det där luddiga konceptet friskhet och god arbetsförmåga inte något som går att uppnå, utan man får acceptera läget och istället försöka anpassa sin vardag utefter de förutsättningar man har. Och har man kommit till den punkten, ja då är man troligen också rätt bekväm med att vara öppen om det på sociala nätverk. Jag tror att det är alltför vanligt att folks ärlighet om sina problem misstolkas som någon slags gnäll och lättja.
 
För j-igt.

Jag anser - självklart, det tycker vi nog allihop - att besluten ska följa regelverket.
Det jag tror att vi egentligen diskuterar här är ju hur regelverket ska se ut - vilka ska ha rätt till sjukpenning och hur mycket.
Men att handläggarna ska få bonus för att ge avslag är helt barockt.
Regelverket, kan ju betraktas som ett fönster inom vilket handläggarna har en viss frihet att agera. Jag kan inte tänka mig att bonus utbetalas för att handläggare ska bryta regelverket...utan möjligen hantera sina klienter en smula mer "stramt" inom regelverket...Rent etiskt är det dock klandervärt att belöna det på det här viset..om inte annat så provocerar det ju ganska kraftigt. Orsaken är i o för sig uppenbar...kassans kassaflöde..
 
Ursäkta, men nu låter det som att du tycker att vi helt enkelt ska rycka upp oss och sluta vara så negativa.
Jag kan inte svara för någon annan, men jag har iallafall gjort ett flertal försök att försöka komma ut i arbetslivet, och det har inte gått bra trots att jag ansträngt mig maximalt. Det gav mig en hel del insikt i hur jag fungerar och framförallt hur min problematik påverkar precis allt i min vardag. Det är utifrån dessa insikter jag skriver när jag berättar om hur min vardag ser ut pga min egen diagnos och de besvär den medför.

I vissa fall så är det där luddiga konceptet friskhet och god arbetsförmåga inte något som går att uppnå, utan man får acceptera läget och istället försöka anpassa sin vardag utefter de förutsättningar man har. Och har man kommit till den punkten, ja då är man troligen också rätt bekväm med att vara öppen om det på sociala nätverk. Jag tror att det är alltför vanligt att folks ärlighet om sina problem misstolkas som någon slags gnäll och lättja.
Nej det har jag inte skrivit.
 
Hur föreslår du att man ska göra det?
Det görs ju redan till viss del menar jag, med daglig verksamhet. Står själv i ett café 2 halvdagar i veckan, andra sköter sjukhusets eller brandkårens tvätt, packar labblådor åt skolklasser eller fixar kommunens utskick bland annat, om än i anpassat tempo osv. De tre senare är uppgifter som annars behövt skötas av anställda men får ändå inte tillräcklig ersättning utan får vackert betala för att jobba om man måste ta sig dit tex kollektivt.

Mycket talande att funktionsnedsatta återigen ignoreras :up:
 
För j-igt.

Jag anser - självklart, det tycker vi nog allihop - att besluten ska följa regelverket.
Det jag tror att vi egentligen diskuterar här är ju hur regelverket ska se ut - vilka ska ha rätt till sjukpenning och hur mycket.
Men att handläggarna ska få bonus för att ge avslag är helt barockt.
Stämmer det, vilket jag är lite skeptisk till att det faktist gör, är det skandal.
Det undergräver förtroende för myndigheter på ett helt oacceptabelt sätt.
 
Det finns definitivt en förbättringspotential i ledarskapet på sina håll på Försäkringskassan, när sånt här kan förekomma.


Annika Strandhäll i Agenda:

"Det är helt oacceptabelt... Vi tog en omedelbar kontakt med Försäkringskassan. De har ett väldigt tydligt uppdrag från Regeringen som handlar om en balans mellan att pröva rätten till försäkringen och att se till att man levererar ett stöd till individen. De har i Socialförsäkringsbalken, alltså lagstiftningen, ett tydligt uppdrag. Det här är helt oacceptabelt."

https://www.svtplay.se/video/17486242/agenda/agenda-15-apr-21-15-1?start=auto
 
För att ge dem benefit of the doubt, på MIG för många år sedan var/är? Det en stor 'pinnhets' dvs fler beslut, bättre lön, något som naturligtvis förnekades häftigt av ledningen. Och ett avslag gick snabbare och enklare att skriva. Men jag tror inte att det är något utbrett för att vara ärlig utan mer isolerade händelser. Min gissning är att chefen fått order ovanifrån att minska antal beviljande eftersom de möjligtvis står ut från andra kontor. Det är det jag hoppats har hänt och att chefens chef får en riktig bakläxa. För det är i förlängningen hen som har det ultimata ansvaret.
 
Mycket talande att funktionsnedsatta återigen ignoreras :up:

Vem ignorerar vad? Daglig verksamhet är bra. Det jag vill få in är mer tankar om riktiga jobb, som finns i den verksamheten men bara lite. Gärna mer riktiga jobb även om det blir få timmar.

Och insatser ska ge betalt för den enskilde. Liberalerna har ett intressant förslag i Linköping genom Michael Cocozza, om hur man kan arrangera och lösa liknande.

Jag har varit bortrest och har andra saker än att förklara mina samhällsvisioner på Buke att göra. Också :)

Försvinner i radioskugga igen några dagar....
 
För att ge dem benefit of the doubt, på MIG för många år sedan var/är? Det en stor 'pinnhets' dvs fler beslut, bättre lön, något som naturligtvis förnekades häftigt av ledningen. Och ett avslag gick snabbare och enklare att skriva. Men jag tror inte att det är något utbrett för att vara ärlig utan mer isolerade händelser. Min gissning är att chefen fått order ovanifrån att minska antal beviljande eftersom de möjligtvis står ut från andra kontor. Det är det jag hoppats har hänt och att chefens chef får en riktig bakläxa. För det är i förlängningen hen som har det ultimata ansvaret.

En ytterligare förklaring kan vara att man klargjort att ärenden inte ska utredas för länge. Dvs finns det beslutsunderlag ska det tas beslut. Även om beslutet blir avslag. Istället för att försöka komplettera sig till ett beviljande. Vet att det åtminstone diskuterats i allmänna ordalag att faktiskt både lag och praxis säger att finns nog underlag ska man gå till beslut. Men när det tagit emot för handläggarna att gå till beslut på ett ”dåligt” intyg så har de valt att komplettera. Vilket gett större balanser, längre handläggningstid etc. generellt, inte just bara sjukpenning alltså utan alla förmåner.

Att då faktiskt gå på befintligt komplett underlag och fatta beslut ger fler avslag OM det handlar om t ex bristfälliga intyg. Utan att det som faktiskt efterfrågats eller premierats är fler avslag. Men de blir effekten av en effektiv handläggning. (Jmf med att handläggarna gör mer utredning än de behöver för att försöka reparera ert bristande intyg t e x)

Sen kan det naturligtvis vara så att just det kontoret har en kass chef som beslutat sig för att faktiskt premiera avslag.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 828
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 868
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 987
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 291
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp