Nu vill jag diskutera försäkringskassan.

Vilka slags jobb tänker du på, och vi pratar inte anpassade utan kravlösa jobb. Visst kanske vissa tjänar på det, men ingen ska behöva förlora ekonomiskt för att hen kommer tillbaka till arbetsmarknaden. Isof krävs att samhället går in och kompenserar. Har en vän som jag antar lever under dina premisser. Har ganska långt framskriven MS. Är sjukpensionär eftersom hens tillstånd är kroniskt och obotligt. När hen har skov är arbetsförmågan 0 ibland kan hen jobba, 10, 25. Hen råkar bo i Stockholm och ha en otroligt förstående AG och flexibla arbetsuppgifter - korrläsare för broschyrer som förenklar byråkratisvenska så vanligt folk förstår det. Hen har beviljats färdtjänst varje dag fram och tillbaka till jobbet eftersom det inte finns en susning att hen kan ta sig dit med lokaltrafik, som ändå är bra utbyggd i Stockholm. Det här är det optimala, men hur många kan göra som hen? En mycket liten minoritet.

Nej, den enskilde ska premieras tydligt för varje procent man jobbar.
 
Jo det får man, där är det du som har fel. Man får jobba och tjäna en lägre summa som sjukskriven.

Max 5h per vecka. En åttondel av en normal inkomst för motsvarande arbete är max. Och det måste anmälas till FK annars är det inte tillåtet alls. För sjukersatta.

Sjukskrivna får inte jobba alls. Då minskas sjukskrivningen i motsvarande grad.
 
Max 5h per vecka. En åttondel av en normal inkomst för motsvarande arbete är max. Och det måste anmälas till FK annars är det inte tillåtet alls. För sjukersatta.

Sjukskrivna får inte jobba alls. Då minskas sjukskrivningen i motsvarande grad.
Som sagt, man får tjäna en viss summa per år som sjukskriven utan att sjukskrivningen påverkas. Så jo, en sjukskriven får arbeta en viss del. Och om du menar svartjobb annars, så är det vad jag vet inte tillåtet även om det inte handlar om någon som är sjukskriven.

Man får som sagt tjäna runt 40000kr per år som sjukskriven utan att det påverkar något.

Som sagt, det handlar om väldigt få timmar, och väldigt lite pengar men det är ändå ett jobb. Så jo, sjukskrivna får jobba lite.
 
Som sagt, man får tjäna en viss summa per år som sjukskriven utan att sjukskrivningen påverkas. Så jo, en sjukskriven får arbeta en viss del. Och om du menar svartjobb annars, så är det vad jag vet inte tillåtet även om det inte handlar om någon som är sjukskriven.

Man får som sagt tjäna runt 40000kr per år som sjukskriven utan att det påverkar något.

Nej. Du är ute och cyklar.
 
Bedömningen är att man är 100% oförmögen att arbeta, noll förmåga. Sedan är det bra att det finns en liten, liten flexibilitet på det om möjligheterna dyker upp.

Sedan vet både jag och alla andra att 90% av de som är bedömda helt utan arbetsförmåga faktiskt har viss arbetsförmåga vi borde ta tillvara på.

Man får inte ta tillfälliga jobb om man är sjukskriven , där har du helt fel.

Sjukersatt och sjukskriven är två helt olika begrepp som ej ska blandas ihop.
Hear,hear.. ;)
 
Det är det du som är. Jag har ju själv diskuterat alternativen med försäkringskassan.

Jag trodde du hade sjukersättning, då finns en liten flexibilitet från noll. Men inte vid sjukskrivning, sjukpenning som är tillfällig. Du får bara ersättning för tid som du inte kan arbeta pga sjukdom. Något annat vore direkt puckat.

”Hej, jag har blivit sjuk och kan inte jobba alls men nu jobbar jag gärna lite .”
 
Du har så otroligt mycket fel i det du skriver. Som sjukskriven får man tjäna upp till en viss summa utan att sjukersättningen försvinner, tror det är runt 40000kr per år man får tjäna. Var det när jag pratade med dom sist iallafall för ett par årsen.

Så nej, en sjukskriven begår inget brott om den tjänar lite extra genom något slags jobb. Ta reda på lite fakta innan du uttalar dig om saker och ting. Att vara sjukskriven på heltid innebär ju bara att det är bedömt att man aldrig kommer kunna arbeta kontinuerligt, inte att man är helt invalid och inte ska kunna röra sig liksom.
Som sjukskriven får jag tjäna pengar...kassan har noll att göra med vad jag tjänar på värde papper exempelvis. Men skulle jag ta ett jobb, när jag är sjukskriven från ett annat då ska man naturligtvis sätta blåslampan i häcken på mig och med råge tvinga mig att betala tillbaka sjukpenningen.
 
De finns, i jord, natur , turism och skogsbruk finns gott om enkla jobb.

Dels kräver de jobben en viss fysisk förmåga, dels är de säsongsbetonande. Du kan inte ha noll arbetsförmåga under turistsäsongen och sedan kunna jobba i november. Likaså finns det, nu är jag ingen landsbyggsbo (inte att blanda ihop med den riktiga landsbyggdsbo :angel:) färre arbetsuppgifter under delar av året, Ja, jag vet att jag bara är negativ och slår ner på dina förslag, men poängen är att nej, så lätt är det inte att hitta/uppfinna jobb som passar.
 
Som sjukskriven får jag tjäna pengar...kassan har noll att göra med vad jag tjänar på värde papper exempelvis. Men skulle jag ta ett jobb, när jag är sjukskriven från ett annat då ska man naturligtvis sätta blåslampan i häcken på mig och med råge tvinga mig att betala tillbaka sjukpenningen.
Jodå, dom bryr sig om vilken inkomst man har som sjukskriven, man får inte få in för mycket pengar. Det finns massor av jobb som ger väldigt lite i lön och som inte är kontinuerligt och sådana jobb bryr dom sig inte om ifall man tar. Det dom tittar på är arbetsförmågan man har.

Som sagt, jag har pratat med dom om det där.
 
Dels kräver de jobben en viss fysisk förmåga, dels är de säsongsbetonande. Du kan inte ha noll arbetsförmåga under turistsäsongen och sedan kunna jobba i november. Likaså finns det, nu är jag ingen landsbyggsbo (inte att blanda ihop med den riktiga landsbyggdsbo :angel:) färre arbetsuppgifter under delar av året, Ja, jag vet att jag bara är negativ och slår ner på dina förslag, men poängen är att nej, så lätt är det inte att hitta/uppfinna jobb som passar.
Det är inte lätt, det är det väl ingen som hävdat heller...men möjligheten finns. Och det som ger sig faan på det hittar ofta fler möjligheter ä den som resignerat
 
Dels kräver de jobben en viss fysisk förmåga, dels är de säsongsbetonande. Du kan inte ha noll arbetsförmåga under turistsäsongen och sedan kunna jobba i november. Likaså finns det, nu är jag ingen landsbyggsbo (inte att blanda ihop med den riktiga landsbyggdsbo :angel:) färre arbetsuppgifter under delar av året, Ja, jag vet att jag bara är negativ och slår ner på dina förslag, men poängen är att nej, så lätt är det inte att hitta/uppfinna jobb som passar.

Boxen. Boxen. Att delta 7 månader om året är mycket bättre än noll månader. Att ha bättre ekonomi 7 månader om året kan betyda enormt mycket.
 
Jodå, dom bryr sig om vilken inkomst man har som sjukskriven, man får inte få in för mycket pengar. Det finns massor av jobb som ger väldigt lite i lön och som inte är kontinuerligt och sådana jobb bryr dom sig inte om ifall man tar. Det dom tittar på är arbetsförmågan man har.

De skiter i inkomsten. Det är tillfällig avsaknad av arbetsförmågan man begärt sjukpenning för. Finns den så FÅR man inte ersättning för avsaknad av den.
 
Jodå, dom bryr sig om vilken inkomst man har som sjukskriven, man får inte få in för mycket pengar. Det finns massor av jobb som ger väldigt lite i lön och som inte är kontinuerligt och sådana jobb bryr dom sig inte om ifall man tar. Det dom tittar på är arbetsförmågan man har.

Som sagt, jag har pratat med dom om det där.

Som sagt. Jag med. De är stenhårda vilket är det enda möjliga, alternativet vore barockt.
 
Jodå, dom bryr sig om vilken inkomst man har som sjukskriven, man får inte få in för mycket pengar. Det finns massor av jobb som ger väldigt lite i lön och som inte är kontinuerligt och sådana jobb bryr dom sig inte om ifall man tar. Det dom tittar på är arbetsförmågan man har.
I helsike heller, Hade en kollega som blev sjukskriven. Han fick ut lika mycket som jag fick. Men till det så ägde han en ansenlig del i ett större familjebolag där hans avkastning uppgick till ett antal miljoner om året..Detta påverkade inte hans sjukpenning det minsta. Detta är ngr år sedan men jag inte förstå hur en regel skulle vara skriven där ngn betalar in sin avgift utifrån sin löneinkomst, blir sjuk och sedan inte får ut sjukpenning bara för att han äger en avkastande förmögenhet.. Så peka gärna var du får den tanken i från
 
De skiter i inkomsten. Det är tillfällig avsaknad av arbetsförmågan man begärt sjukpenning för. Finns den så FÅR man inte ersättning för avsaknad av den.
Dom skiter verkligen inte i inkomsten, får man för mycket så får man betala tillbaka. Det är därför dom har den gränsen som dom har vad gäller vad man får tjäna per år utan att något påverkas.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 825
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 830
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 981
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 285
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp