Nu vill jag diskutera försäkringskassan.

I helsike heller, Hade en kollega som blev sjukskriven. Han fick ut lika mycket som jag fick. Men till det så ägde han en ansenlig del i ett större familjebolag där hans avkastning uppgick till ett antal miljoner om året..Detta påverkade inte hans sjukpenning det minsta. Detta är ngr år sedan men jag inte förstå hur en regel skulle vara skriven där ngn betalar in sin avgift utifrån sin löneinkomst, blir sjuk och sedan inte får ut sjukpenning bara för att han äger en avkastande förmögenhet.. Så peka gärna var du får den tanken i från
Man får inget bostadstillägg tex om man tjänar för mycket, det är sådant som påverkar. Och det behöver majoriteten som är sjukskrivna för att klara sig.
 
Dom skiter verkligen inte i inkomsten, får man för mycket så får man betala tillbaka. Det är därför dom har den gränsen som dom har vad gäller vad man får tjäna per år utan att något påverkas.
Det finns ngen gräns för vad du får tjäna, men väl en gräns för vad du kan få ut.
 
Det är inte lätt, det är det väl ingen som hävdat heller...men möjligheten finns. Och det som ger sig faan på det hittar ofta fler möjligheter ä den som resignerat

Ja för det är naturligtvis lätt för folk som mår riktigt dåligt - det är svårt att bli sjuk/förtidspensionär att ge sig fan på att hitta möjligheter. Det är väl främst där isof som samhällsinsatser behövs. Hjälp, stöd, uppmuntran, att hitta en lämplig arbetsplats, ta hand om hela den byråkratiska process som följer. Inte lägga det på den sjuka individen. Vill man ha fler sjukpensionärer/förtidspensionärer i någon form av arbetsrelaterade verksamheter krävs det otroligt mycket mer jobb av samhället. Det är bara att se på hur AF, FK och hela alfabetssoppan handskas med de som inte ar bedömts ha 100% nedsatt arbetsförmåga för att se just hur mycket som krävs och hur dåligt samhället är på att hjälpa till med rehabilitering.

Där behövs det betydligt mer resurser och de ska tas från militären som inte är en kattförsäkring eller ens en bilförsäkring! :sneaky:
 
Man får inget bostadstillägg tex om man tjänar för mycket, det är sådant som påverkar. Och det behöver majoriteten som är sjukskrivna för att klara sig.
Snacka om att blanda äpplen med päron..Sjukförsäkringen betalas in av din arbetsgivare. Storleken är beroende på din inkomst. Detta avspeglar sig i den sjukpenning du får ut vid sjukdom. Det här har nada att göra med vad du eventuellt tjänar på annat sätt.

bostadsbidrag är ett bidrag som baseras på behov, där spelar all den inkomst o förmögenhet du har in....
 
Ja för det är naturligtvis lätt för folk som mår riktigt dåligt - det är svårt att bli sjuk/förtidspensionär att ge sig fan på att hitta möjligheter. Det är väl främst där isof som samhällsinsatser behövs. Hjälp, stöd, uppmuntran, att hitta en lämplig arbetsplats, ta hand om hela den byråkratiska process som följer. Inte lägga det på den sjuka individen. Vill man ha fler sjukpensionärer/förtidspensionärer i någon form av arbetsrelaterade verksamheter krävs det otroligt mycket mer jobb av samhället. Det är bara att se på hur AF, FK och hela alfabetssoppan handskas med de som inte ar bedömts ha 100% nedsatt arbetsförmåga för att se just hur mycket som krävs och hur dåligt samhället är på att hjälpa till med rehabilitering.

Där behövs det betydligt mer resurser och de ska tas från militären som inte är en kattförsäkring eller ens en bilförsäkring! :sneaky:
Ja då är det väl bara att du försöker förklara för dem som (är folkvalda representanter) att det inte alls är oroligt i vårt närområde, att stormakterna är sams och inga konflikter hotar...Hoppas vid Gud att du misslyckas... Det ligger tyvärr en en outsäglig visdom i orden: -Önskar du fred, så förbered dig för krig.
 
Ja då är det väl bara att du försöker förklara för dem som (är folkvalda representanter) att det inte alls är oroligt i vårt närområde, att stormakterna är sams och inga konflikter hotar...Hoppas vid Gud att du misslyckas... Det ligger tyvärr en en outsäglig visdom i orden: -Önskar du fred, så förbered dig för krig.

Ja den svenska militären spelar en avgörande roll i det globala läget som råder idag.

375px-Ensvensktigerskylt2_djuramossa.jpg


Nu avslutar vi OT
 
Och dagens tv då? Där anställd går ut och säger att lönen påverkas av hur många man utförsäkrar osv.??
 
Ja naturligtvis påverkas lönen om fler "tvingas" ut för att söka jobb. Efterfrågan och pris hänger alltid ihop.
Priset i det här fallet är hur mycket arbete man måste prestera för, låt säga 100 kr. Vill många ha jobbet så stiger priset i en oreglerad marknad. DVS att lönen per timme sjunker eller att arbetsgivaren kräver mer arbete per timme.

Samma sak, hög och lätttillgänglig sjukkassa = fler sjukskriver sig.
Lägre och mer svårtillgänglig( fler karensdagar, hårdare villkor) sjukkassa = färre sjukskriver sig

Ont om lägenheter = priset o kraven stiger

och så vidare....
 
Ja naturligtvis påverkas lönen om fler "tvingas" ut för att söka jobb. Efterfrågan och pris hänger alltid ihop.
Priset i det här fallet är hur mycket arbete man måste prestera för, låt säga 100 kr. Vill många ha jobbet så stiger priset i en oreglerad marknad. DVS att lönen per timme sjunker eller att arbetsgivaren kräver mer arbete per timme.

Samma sak, hög och lätttillgänglig sjukkassa = fler sjukskriver sig.
Lägre och mer svårtillgänglig( fler karensdagar, hårdare villkor) sjukkassa = färre sjukskriver sig

Ont om lägenheter = priset o kraven stiger

och så vidare....
Jag borde inte bli förvånad men finns du på riktigt?
 
Nu har jag läst textTV;n OK, det är lite osmakligt att en anställd på FK ska få högre lön om han/hon "klämmer åt" sina klienter. Det är väl ett sätt att handläggarna ska hålla lite hårdare i penningen...ett symtom på att samhällets ymnighets horn börjar sina...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 825
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 824
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 979
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 283
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp