Nummer elva om våra hästar födda 06

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grattis Gaia. Kul att du vann. :p
Ser ju kul ut med den sortens tävling.

KL
Igår var det dressyrtävling i värmen :cool: Kavajerna satt som klistrade på kroppen o gick knappt att dra av efteråt. Pust.
Startade Msvb2 för första gången på ett år. Fick 62% så jag var nöjd. I klassen före Msvc1 64% var hon lite dragig o gapade lite så jag satte på kandaret för att få en förändring. Funkade fint o hon lyssnade bättre. Nu får vi kämpa vidare så formen blir bättre o bytena o skolorna o ..,,
 
@Maui Bra gjort!
Har ni lika varmt som här så är det verkligen en bedrift!

Mina hästar springer in mitt på dagen för att få komma ifrån insekterna en stund, de är förjävliga (rent ut sagt, insekterna alltså :o)
Hur gör ni? Tar ni in mitt på dagen eller finns det någon mirakelkur?
 
Mina är ute dygnet runt. Använder näckens broms broms som funkar RIKTIGT bra. Alla insekter är pust väck när man sprayat på det. Nackdelen är väl att man måste spraya varje dag och jag är väldigt generös med det men hästarna är inte alls speciellt bitna trots vidrigt högt insektstyck just nu. Annars är beckolja också bra men mycket kladdigare, håller lite längre då.
 
Grattis Maui:)! Att du orkar i värmen:wtf:..
Å Gaia med såklart:banana:!

Ska strax ut och rida ponnyn eller om jag tar 8-årig bulldozer nordsvensk:D, fast sist bockade det lilla livet, är ju inte "inriden" egentligen så det är ganska spännande. Loppan får vara till jag vet något mer, nu är har jag betäckt med en hopp hingst som heter Canterbury, fast det finns gång och gångartshingstar i den med:).

Svårt det där med insekter..jag jobbar ju med, haft tiiidig semester:mad:.. Men tar in ibland när jag kan, Lopp och hennes sommarkompis har ett "vindsjul"som dom står i hela dagarna, ger både skugga och visst fredande från flygande kräk. Dom verkar riktigt tillfreds där inne. Tar in och stödfodrar henne en gång om dagen.
Sprayar med en svart spray som jag glömt namnet på, köpte renons innan den men det var nog bara vatten i, tror jag;).
 
Tack för era tips.
Jag fortsätter att ta in några timmar mitt på dagen när det är som värst.
Lättar nog på insektstrycket när det blir lite svalare, när nu det är??
 
Det var äckligt varmt att tävla. Red fram i manege då paddocken dammade mkt.
Våra går ut från sex till vi tar in på em för att rida. Är insvepta i täcken o luvor. Står mest still under träden. Rör sig inte alls. Är det riktigt hett tar jag in dem tidigare på em. Känns som om de står inne mer än på vintern. Testat att släppa ut på kvällen men de är inte glada o hänger vid ingången.
@polly p Hoppas det lyckas nu. Du har ju några försök på dig till.
 
Idag gjorde jag det igen, tävlade i värmen. Stod hemma o funderade på att inte åka. Hade starttid kl fyra.
Blev en väldigt kort framridning. Start inne från banan som dessutom dammade massor. De hade hängt upp en stor reklam banderoll på ena långsidan. Alla hästar stirrade o var rädda för den. Hur tänket man egentligen när man gör så?
Rivica var också spänd o tyckte den var hemskt men lyckades övertala henne att gå förbi.
Red LA3 och fick 67% o kom trea, så det var vi riktigt nöjda med.
Startar på söndag igen...
 
@Maui Duktiga Ni är! Grattis!!! :)

KL

Usch ibland vill jag inte vara mamma och ta jobbiga beslut men Alvas Basse måste väck. Han är ingen barnponny, iaf inget för en 2-åring. Blä vill gråta floder för det är det Alva kommer göra när han försvinner. Om Ni vet någon som är intresserad av en perfekt sällskapshäst så säg gärna till.
Söker även ny ponny till Alva men den måste vara snäll.

Fy, ska gråta en skvätt :cry:
 
@Maui tycker du är fantastiskt som du håller på!! Vilken motivation och driv du måste ha, särskilt i denna värmen.

Ljusgrå och jag är i skåne för träning och tävling, vi har tränat ganska intensivt denna veckan med både hopp, terräng och dressyr samt i går ridit dressyr och hopprovet i fälttävlan på övedskloster. Han är rätt så mör nu så jag lutar åt att kanske avstå terrängen i eftermiddag då jag rider 15.45. Det är asvarmt och vindstilla, men terrängbanan ser fantastiskt fin ut så jag hade gärna velat rida den... tror dock det är bäst att vänta till Flyinges fälttävlan om 2 veckor då han fortfarande är i uppbyggnadsskede och han har ett par tuffa veckor framför sig här till jag åker hem den 11 augusti.

Red som sagt dressyren i går framför slottet, blev lite spänd bland fontäner och blomstergrejjor, men hankade sig i genom programmet. Allt till höger blev inte så bra där jag kände att han hade träningsvärk så han tappade bjudningen hela tiden åt det hållet(han hade ju skadan höger bak) och jag studsade runt som en gammal kärring som fått en stroke typ :arghh: Blir så satans irriterad på mig själv för jag tappat så mkt i dressyrridningen, men vistelsen här kommer förhoppningsvis ändra på det då jag bara hunnit med ett dressyrpass hittills. Fick 63% eller 54.6 straffpoäng men ändå positiva omdömen. I hoppningen stampade han inte av på trippeln där jag ville säkert pga lite träningsvärk så han kom lite för nära och räckte inte över bak och rev det.

Dessutom behöver jag byta ut min dressyrsadel Amerigo CC till en Classic, han är för rak i ryggen så jag hamnar lite i bakvikt och egentligen så ÄLSKAR jag Classicen, hade ju den först men var tvungen att byta den för en av mina hästar kunde absolut inte ha den, men nu har jag 2 hästar som skulle kunna gå med den... dessutom har jag hittat en begagnad härnere för 9000 från 98 och det är precis dom gamla som jag anser är bäst och som jag vill ha så jag ska ta hem den och prova :love:
 
Det var väl helt ok resultat med tanke på träningsläger innan o allt annat? Fast jag tycker nog att du ska pallra dig ut i terrängen i eftermiddag...:)

Ang sadeln så är det ju bara att prova men sen borde du kunna pruta ganska kraftigt på det priset? Känns rätt högt för en så gammal sadel.
 
Nä, det är 30 grader varmt och när jag skrittade ut i förmiddags så hade han rätt mkt träningsvärk så om jag rider terräng på det så missar jag i princip en hel veckas träning här nere pga hur han kommer vara efter terrängen och jag tycker inte det känns schysst mot hästen, han är inte särskilt hård mentalt utan är väldigt känslig och kan kasta in handduken om man inte är försiktig. Så jag skippar den så kan han vila i morgon och sen kan jag ägna mig åt träning igen, det är ju i princip därför jag är här.. för att träna så det vill jag inte missa eftersom jag bara är här en gång om året. Vi siktar på Flyinge istället om 2 veckor, då kan jag lägga upp en bättre plan dit.

Ja angående sadeln, så får vi se hur mkt jag kan pruta.. men huvudsaken är att den funkar. Har inte sett någon billigare ute i den åldersgruppen iof. Jag är inte så förtjust i dom nyare så jag betalar ju hellre 9000 för något jag vet är bra
 
Senast ändrad:
Näe dom är väl inte så vanliga längre, sadlar från 90-talet. :)
Ja ok, låter som en bra plan för honom då, vad blir det för träning i veckan som kommer?
 
Dressyr vet jag, sen terräng i slutet av veckan, nästa vecka blir det dressyr och lite pay and jump hos Melins .. Min sambo kommer på tis oxå så på onsd hade vi tänkt ha en semesterdag ihop och åka ner till Österlen och Ystad.
 
@fio Låter som du har det kanon! Synd att vi inte kunde komma ner, hade varit superkul! Får bli en annan gång. :)

Tycker du tog rätt beslut angående terrängen. Varför samla på sig dåliga erfarenheter om han är trött.
 
Hur har det gått för dig @fio ?

Själv ska jag till Lilla Edet imorgon och hoppa lite :)

Jodå, vi hankar oss fram.. idag är det terrängträning. Min fot som jag vrickade innan jag åkte ner gör hurjävlaontsomhelst...

Dressyrsadeln satt som ett smäck, men det visste jag redan att den skulle göra.. dom här gamla sadlarna är outstanding, dessutom sålde jag min CC direkt till en annan superglad människa som hade provat det mesta på sin häst men allt åkte fram pga hästens utformning osv.. men min ubersadel låg där den skulle. Hua vad jag har fått separationsångest nu från min älskade CC , jag vill ha kvar den oxå.. bara för att :sneaky:

Tänkte dra ner till Ribban i morgon och kolla terräng.. tar ju inte så lång tid härifrån.
 
@fio Är säkert uttänjt ledband i foten, gör ont som bare den. Kanske finns någon där som kan tejpa den åt dig? Kul med sadelaffärerna, var tränade ni terräng idag då?

kl
Igår stod hoppträning på schemat för oss! Med skräckblandad förtjusning styrde jag dit och hem åkte jag helt euforisk!:D Nästan iaf. Vi hoppade först cavaletti på båge i bägge varven, sen en serie med 6 studs, la ihop cavaletti-studs-cavaletti. Sen hoppade vi en linje med räcke-3 galoppsprång-oxer. Räcket var riktigt lågt men det var 3 korta fram till oxern som höjdes 3 ggr. Sista gången låg oxern på 1 meter och min lilla studsboll bara studsade över! Glad som en lärka var jag eftersom jag inte hoppat nåt i den höjden sen jag bröt benet. Kändes väldigt bra för självförtroendet.:bump:
 
Flyinge igen.. den är bäst faktiskt!

10525740_10152625669316797_2386894980688949852_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 210
Senast: Fiorano
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 585
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 544
Senast: cewe
·
Träning Såg att det var dags för en ny tråd för våra hästar födda 2016! Aktiviteten är ju lite lugnare numera men tycker att det är lite mysigt...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 129
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp