Nummer elva om våra hästar födda 06

Status
Stängd för vidare inlägg.
@happyrider Å vad roooooligt att se dig uppe på din söta häst!! Får nästan en liten tår i ögat, vet ju vad du gick igenom med din Aslan och jag är så glad för din skull att du hittat en ny älskling som ser ut att passa dig så bra!!!

kl
Har äntligen kommit upp ur min lilla bubbla som jag befinner mig i varje år vecka 34...Vi har ju kört Champion of the Youngsters, hade 1730 starter totalt så jag är fortfarande helt tom i skallen efter att ha suttit i mitt lilla sekretariat o fixat o trixat. Tyvärr var ju inte vädergudarna på vår sida i år men tror de flesta var nöjda med att vi var flexibla o flyttade in när det hade öst ned 65 mm natten mellan tis-ons!:crazy:

Såg iaf denna bild o beröm från en kändis på fejan så helt fel kan det nog inte ha blivit i veckan!:banana:
10620672_10152669619414711_7238595328245139348_n.jpg


https://www.facebook.com/photo.php?....415376614710.196568.545644710&type=1&theater

Vilket engagemang du har människa! Är du inte helt slut? Verkar vara fantastiskt lyckade och välarrangerade tävlingar!

Tjohoo! Idag skiner solen. Ridit lite lugnt i paddocken och sen en liten skogssväng så Bosse labb fick motion. Men undra om inte älgalössen börjat härja? Tkr hon är lite viftig med svansen..
Inge gott som inte har nå ont med sig;)..
Tror att jag ska boka in ett litet lättare genomkörar pass om ett tag men vill se om jag kan kolla henne på 45 dygn först.
Men skulle vilja köra lite träningssejourer sisådär var 14/dag för att ha lite ordning på torpet..
 
Ja även fast man jobbar ihjäl sig på denna tävling så är det så roligt för alla är glada! Och i år var det ju ny cateringfirma där också, maten var helt outstanding och underhållningen kunde ju vara inomhus så man slapp sitta i tältet och frysa. Fantastiskt bra.
Ja, inte kunde man ana att vår lilla tävling skulle växa så explosionsartat på 5 år!

Men nu är det finito med hoppning på ett tag, i helgen går Lilla Svarta fälttävlan i Hermanstorp med piloten!:banana:
 
@polly p Jag har inte sett några älgalöss ännu och hoppas jag slipper dem ;)

KL

Jisses vad tiden ska gå fort jämt...Nåväl, i tisdags var jag iväg och tränade för ny hopptränare. Nyttigt och roligt. Fick med mig bra tips på vad jag ska jobba vidare på och kunde även använda dem på tävlingen i lördags. Dubbelnolla i 1m och 3ner i 110, trots nedslagen i 110 är jag nöjd med rundan då det flöt på och det blev inga stopp.
Bästa tipset från träningen är helt klart att rakrikta innan hindrena, vilken skillnad det blir. Känns ju tom som man har mycket mer tid på sig inför varje hinder ;) Skönt att man inte kan allt :-P hehe..
Träning på tisdag igen vilket jag ser fram emot :D
 
Jo här är fullt av älgloppor, tack o lov för en svart okänslig häst! Den andra stackaren som är ljusbrun får allihop när vi är ute o rider...
Kul att det funkar bra med träningen! o skön känsla på tävlingen!

Harriet har varit på sin 2:a fälttävlan i Hermanstorp denna gång. Uppe med tuppen var vi, kl 0400 ringde min klocka, blä. Men det var värt resan för en fin dressyr, 66,75%, ett pet i hoppningen och felfri på hinder med lite tidsfel får man ju anse som en bra tävling!
Lite filmer:

Dressyr

Hoppning

Och en skakig pålångtavstånd terräng!
 
@Tessalonica, vad duktig du är och tränar och står i dessutom, låter superkul!
@Novali01, jag kan heller inte se filmerna men har så nog en dressyrsnutt på "fejjan". Hon ser väldigt trevlig ut och ser ut att ha en härlig takt.

Nästa tisdag blir det ul-koll på Loppan. Tycker hon är sitt gamla vanliga jag men det har jag för mig min förra märr som jag betäckte för sisådär 18 år sedan också ocks var. Blir spännande iallafall!
Hon är rolig att rida. Mycket uteritt varvat med normal träning i paddock. Sugen på att fram igenom ta lite pass för tränare.

Fina nordisen Donna såldes till kanonfolk!
Ponnyn vår åker två veckor till en tjej på lite tillridning. Kan vara nyttigt!

Yngsta dottern vill hitta en stor häst. Önskar vi kunde hitta på foder först som mor/dotter häst. Men är loppan tom så får hon duga;).

Å är hon dräktig får jag nog spunk om jag inte har någon att rida på nästa år från april till oktober minst..
 
Tack, fast jag känns mig inte ett dugg mer duktig än någon annan i denna tråden :) Tycker vi sliter allihop ;)

Håller tummarna för att hon är fortsatt dräktig.

KL

Träning ikväll igen. Får massor med tips som verkligen ger valuta. Skoj :D
 
Idag har Stråla hoppat på ridbanan med ryttare för första gången. Vi ska ha en liten "hopptävling" här i byn på söndag och jag ska vara med på min gammelhäst men idag så var det lite träning inför så då var hakade Stråla och medryttaren på för träning bara. Och, ja bra miljöträning vart det ju iaf.
Man kan dock tro att mina hästar aldrig nånsin sett andra hästar förut. Herremin vad dom härjade :meh:
Suck så man fick skämmas. Dom härjar aldrig så där vanligtvis men när dom är två så ska dom ha koll på varandra hela tiden och vakta mot andra hästar och får panik då nån rider emellan och ja... Herregud vilket kaos.

Nå hoppningen gick ganska bra iaf, Stråla klev mest över hindrena, inte lönt riktigt att hoppa och skrutt dålig bjudning då hon inte ville springa bort från min gammel. Något fint språng gjorde hon men det bästa blev över muren, det allra sista hoppet hon gjorde, då fick hon lite bjudning och hoppade fint. Så det blev ett bra avslut iaf.

Jag tror iaf att jag har blivit av med min hopprädsla, var inte det minsta nervös, jag som brukar kissa på mig över 30 centimeters hinder, så i framtiden kanske jag också kommer våga hoppa Strålan :)

Imorgon ska hon och jag på WE träning, det har varit uppehåll under sommaren men nu är det dags igen :)
 
Skorpsmulan, känner igen det där. Åker därför väldigt sällan med någon till tävling eller träning just för att slippa gnägg och ev lek/försvar på träning.
Håller tummarna för att du snart ska våga dig på att hoppa med din Stråla. :) Hur många hästar har du?

Hoppar man inte i WE? ;)
 
Jo det gör man fast jag och Stråla kom aldrig till det i våras hon var ju så under igångsättning då.
Jag har hoppat lite tidigare med gammeltant, vi premiärade när hon var 17 år och jag haft henne i 8 år :D (nu är hon 23) före det vågade jag inte alls, efter det har jag hoppat henne typ 2 gånger per år fast alltid varit så sjukt nervös i princip bara det legat en bom på marken men det har sakta blivit bättre och bättre och nu äntligen kände jag mig helt lugn.

5 stycken. 3 stora och två shettisar :) Ena stora är dock heltidspensionär from i år.
 
Härligt @SkorpSmulan! Det är bara att fortsätta så blir du tuffare och tuffare med hoppning. Jag hoppar också med skräckblandad förtjusning emellenåt;)!
Pinsamt dock häromsisten när jag och Loppis gjorde massaker på grannens små terränghinder ( bildäck med ryastakar över, typ 40 cm ) . Deeet va läääskigt tyckte Loppan:D..

Fått en förfrågan från en tjej som letar stallplats..Så svårt att veta om jag vill ta in någon eller inte, suck. Är en stor (174) och ganska grön Irländare. Tjejen är väl 19 eller något.
Hade den varit mer färdig och ett alternativ till dotera att vara medis på så hade det varit klockrent men jag vet inte..
Sen vet jag inte vad kan ta betalt. Skulle 1300 inklusive allt förutom kraftfoder vara rimligt, utsläpp och nattfodring också? Bor ju i världens ände..
 
Härligt @SkorpSmulan! Det är bara att fortsätta så blir du tuffare och tuffare med hoppning. Jag hoppar också med skräckblandad förtjusning emellenåt;)!
Pinsamt dock häromsisten när jag och Loppis gjorde massaker på grannens små terränghinder ( bildäck med ryastakar över, typ 40 cm ) . Deeet va läääskigt tyckte Loppan:D..

Fått en förfrågan från en tjej som letar stallplats..Så svårt att veta om jag vill ta in någon eller inte, suck. Är en stor (174) och ganska grön Irländare. Tjejen är väl 19 eller något.
Hade den varit mer färdig och ett alternativ till dotera att vara medis på så hade det varit klockrent men jag vet inte..
Sen vet jag inte vad kan ta betalt. Skulle 1300 inklusive allt förutom kraftfoder vara rimligt, utsläpp och nattfodring också? Bor ju i världens ände..
Det kan såklart vara positivt med en tjej till i stallet. En till som kan hjälpa till lite men då gäller det att man har ungefär samma syn på hästeriet.
Jag tivs kanon i mitt stall men önskar mer än något annat ett eget. Vill kunna göra på mitt sätt fullt ut. Är man inhyrd får man lov att anpassa sig efter stallägarens regler...

Kl
Min unghäst har fått en allergisk reaktion. Märkte i måndags att han var svullen på undersidan av halsen och i tisdags hade det kommit fullt med typ stora nässelutslag.
Veterinären i stallet har kollat + att jag varit i kontakt med distriktsvet och båda tyckte att så länge han inte är allmänpåverkad så är det lugnt att avvakta.

Pållen är pigg som en mört och har full aptit.
Eftersom att jag misstänker att han fått i sig dåligt grovfoder så blev det blixthämtning av hö i tisdags. Han har sen dess bara ätit av höt...

När borde jag kunna se att utslagen minskar? Igårkväll var de fortfarande oförändrade...

Puh, alltid är det något...
 
1300 tycker jag låter jättebilligt. Det är väl vad hösilaget kostar per månad. Gäller att det är någon man trivs med när det bara blir ni + den nya. Samtidigt är det en fördel att kunna få lite hjälp. ;)
@happyrider Så tråkigt med utslag som man inte vet vad de beror på. Min gamla fick stora "bölder" med jämna mellanrum, tror att det var nåt olämplig som hon petade i sig.
Träffar Tessalonica på hoppträningar :) Kul att se. Får se om jag vågar vara med själv och hoppa lite. Dottern åker ju bort så jag har lite hästar att rida nu men det får bli Rivica jag hoppar med i så fall. Var ju ett tag sedan sist. Det är ju både roligt och hemskt på samma gång.:nailbiting:
Håller tummarna för att Loppan är dräktig.
 
@polly p Bara jag håller mig från att ramla av så :)
Tycker också 1300 låter skitbilligt även om det är långt ut i skogen, du kan ju inte gå back eller plus minus noll, lite förtjänst måste det ju bli.
Det är väl både och det där med inhyrning. Det kan bli jättebra och det kan bli riktigt illa. Viktigast är väl att skriva ett ordentligt kontrakt om det blir nått.

@happyrider det borde väl ha blivit bättre vid det här laget? Min kompis häst fick nått sånt härom veckan och vad jag då kunde läsa mig till så skulle nässelutslag gå ner på nån dag, 1-2 dagar.
 
polly, jag är den sista du ska fråga om inhysningar då jag tycker det är ALLDELES för mycket besvär mot vad sällskap/hjälp det kan bli. Tycker att alla mina inhysningar utan undantag förr eller senare ledsnat på att sköta sina hästar, tillbringar då nån timme per dag i stallet o sen inget mer. Är såklart olika men jag har haft rätt många unga tjejer, från 8-tonåringar, och det är min samlade erfarenhet. 1300 är också för billigt, det kommer du gå back på och reta dig själv på att du sliter för någon annan helt gratis.

@happyrider det kan ta upp till 2 veckor innan nässelutslag ger med sig helt så du kan nog sitta lugnt i båten o vänta ett tag till.

Imorgon är det fälttävlan på Ljuslingsbacken för min Lilla Svarta och snart väntar hopptävling för 4-åringen.
 
@Novali01 Det var vad jag behövde höra... Nojar alldeles för mycket.
Har låtit honom vila denna vecka pga utslagen så nu är jag ju grymt ridsugen igen. Måtte han bli bättre fort!!

Kul med fälttävlan. Det verkar ju bli finfint väder också...:)
 
WE träning idag då. Stråla är en riktig pärla. Det enda hon tittade till lite på var bron, hon fnös lite åt den och klampade sen upp som ingenting
dsc01359_540a24f2ddf2b3453a713aad.jpg

:love:

Vi har även galopperat och det utan att jag kände minsta lilla obehag :), nu ska vi bara hitta bjudningen också, den är lite svår funnen på bana och i ridhus.

Lite sur mot de som galopperade mot oss men inte mer än att hon la bak öronen men det är nog en vanesak.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 153
Senast: Fiorano
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
18 19 20
Svar
390
· Visningar
47 961
Senast: Ketrawzc
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 259
Senast: cewe
·
Träning Såg att det var dags för en ny tråd för våra hästar födda 2016! Aktiviteten är ju lite lugnare numera men tycker att det är lite mysigt...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 102
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp