Nummer elva om våra hästar födda 06

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite filmsnuttar och bilder på min röda fara från igår. Är i skriande behov av träningshjälp men det blir det snart..Hon är ofta svår hemma i paddocken, får ofta en mer motståndskänsla och svårt att riktigt få igenom henne. Sen lägger hon svansen lite på skrå i höger varv:(..




Åh visst får man ha lite röda detaljer fastän man är fuxa;)?

10687110_810280918993429_1835846529745033423_n.jpg


10452361_810280922326762_3368487921887336287_n.jpg

10407509_810280712326783_5100240094795395138_n.jpg
 
Lite filmsnuttar och bilder på min röda fara från igår. Är i skriande behov av träningshjälp men det blir det snart..Hon är ofta svår hemma i paddocken, får ofta en mer motståndskänsla och svårt att riktigt få igenom henne. Sen lägger hon svansen lite på skrå i höger varv:(..




Åh visst får man ha lite röda detaljer fastän man är fuxa;)?

10687110_810280918993429_1835846529745033423_n.jpg


10452361_810280922326762_3368487921887336287_n.jpg

10407509_810280712326783_5100240094795395138_n.jpg
Jag tycker ni är skitsnygga!
Har alltid gillat Loppan och modellen på henne. Det blir så spännande med ett föl!
Motståndet ser jag inte på filmerna men du är ju också en bit ifrån kameran...
Men hon ser fin ut när du rider förbi!
Kul att du är igång och rider henne..

Kl
Min plutt fick gå en skrittrunda igår trots bulor på halsen.
Han är verkligen fantastisk. Skrittar på med öronen framåt, ingen tvekan någonstans..
Får bli samma idag. Imorgon vilar han för då är det återbesök på kliniken med ponnyn. Måtte dottern få börja rida! Maran kryper snart ur skinnet...
 
@polly p Jag tycker traven är bättre än förut o egentligen inte nåt fel på hennes galopp utan jag undrar om det inte ligger hos dig att hon går sämre hemma?
Det ser ut som det blir väldigt mycket hand i galoppen, du behöver få henne mer på sitsen genom halvhalter o täta övergångar istället för att galoppera vidare med för mycket i handen.
 
Jo, det är ju självklart så att det ligger hos mig :). Blir ju bra att få lite uppsträckning och "verktyg" att gå efter. Men det är ju inte att jag måste ha en tränare för att jag ska reda ut henne, ibland på framridning för tävling har hon kunnat kännas super.
Vet att jag blir för stum och hård i handen. Får ju inte igenom förhållningarna och halvhalterna och tenderar jag att bli "kvar":(..

Men visst har hon blivit bättre Loppan även om vi inte är så igång för tillfället.
 
KL
Idag har vi tävlat. Var ett tag sedan. Red först LA4 o då var hon spänd för det var ett vägarbete precis utanför banan men var nöjd ändå. Fick 64% så domaren var inte lika nöjd. Kom första utanför. Fattar inte domaren riktigt, men det har jag aldrig gjort.
Fick vänta länge på LA3. Kändes fin på framridningen så kommer vi in o jag rider runt o försöker bibehålla energin då blir istadig o går emot handen. Stannar o studsar runt. Reder ut det o börjar. Efter andra travökningen gör hon samma sak. Går emot o då jag driver på o håller kvar nitar hon o ryggar 20 steg. Nästa rörelse är ryggning så den går ju fint eftersom hon redan gjort det...
I galoppökningen drar hon iväg så då stoppar jag henne. Har aldrig haft så mkt problem o konflikter i ett program. Får hoppas att det var en tillfällighet. Kändes inte alls bra.:rage:
 
@Maui, tråkigt när det krånglar men nästa gång kommer du hem med rosetter:)! Men det är skit trist när känslan är bättre än resultatet, roligare med det omvända!
@Novali01, gahh, jag uttrycker mig ju helt knas..he,he..Klart jag behöver rida för instruktör för det ska gå bättre men det fattade du nog, men jag menar att jag kan få till en bra känsla utan också men det är något hemma på ridbanan som spökar;)..Vilket kan vara min hjärna, diciplin, konsekvens osv..Fast jag skyller på underlag, stallmodighet hos Loppis mm, mm, fast det är nog inte sanningen.
Ska verkligen försöka tänka på att fånga upp henne mer så det inte bara älgar på och jag blir stum.
Nu ska jag hoppa lite lågt, får se om jag överlever:eek:..
 
Kl
Nu har vår lånehäst fått gaskolik. :( Veterinär har varit här o behandlat. Tyvärr tycker hon det känns som om tarmen hamnat på mjälten vilket inte är bra. Kan glida tillbaka när gaserna försvinner eller inte o då blur det att köra till Helsingborg. Tycker nog att hon är lite bättre när jag haft henne ute nu. Håller tummarna att det går över utan mer hjälp.
 
@polly p Jadå jag förstår hur du menar, men ofta är det så att man tycker att man rider likadant hemma men hästen går inte likadant. När man sen råkar få nån som står på banan hemma o tittar på så visar det sig ofta att man INTE red likadant som för tränare...:)

@Maui Men var inte det lite konstigt med istadigheten? Hon brukar väl inte hålla på så? Åk o rid en dressyrlektion o be att få avsluta med ett program o se vad som händer, är hon likadan då är det kanske dags att kolla upp. Brukar ju ofta vara bakknäna i slutet på en säsong som har tagit lite stryk o är man uppmärksam på det problemet o åtgärdar innan det blir värre så läker det ju snart ut.
Hur gick det med lånehästen???:eek:
 
@Maui Usch med sjuka hästar... Håller tummarna att det går bra!

Kl
Min häst har äntligen börjat se bättre ut på halsen (nässelutslagen) och igår var vi på återbesök med ponnyn och fick klartecken att rida igång.
Det känns som det ljusnar :banana:.
 
Ska rida lektion idag så får jag se hur det verkar.
Koliken har gått över. Var lite oroligt ett tag när veterinären pratade om att vi skulle åka iväg. Tarmen hade ev "lagt sig på mjälten för hon kunde inte känna mjälten ordentligt när hon kände i henne. Löste sig troligen när hon fick röra sig och gaserna började försvinna. Så oroligt när man inte vet varför hon fick det. Har ju gått i grushage de senaste dagarna och bara ätit samma hösilage som vanligt. Fick tipset att köpa mag tarm balans o ge henne. Annars var det bara att behandla henne som vanligt.
Nästan värre när det är någon annans häst.
 
@Maui, fy då, bökigt. Skönt att det gick bra med hästen, förstår att det blir extra oroligt med annans häst!
Idag har ultraljudat, åjo, än så länge ser det bra ut:), skönt d!

Hoppade igår och jises vad hon tycker det är kul!
Ingen som har tips på enkla stärkande lydnads hoppövningar?
Jag är jättedålig på det och har bara 8 hinderstöd så det går inte att kombinera ihop så mycket.

Testade att reglera avstånd igår och det gick bra, fast dottern hade lite problem när hon fick prova galoppsprång;).
Blev väldigt få galoppsprång hi, hi..
 
@Maui Om hästen bytt från gräshage till grushage det senaste så har du nog svaret på varför hon fått kolik. Ofta pillar dom i sig sandkorn med maten eller när de går o pillar i gruset för att hitta mat och får då ont i magen. Förutom mag o tarm balans som är jättebra kan du även ge Loppfrön för att få ut ev sand i tarmen.

@polly p Om du har 8 hinderstöd får du ju ihop en oxer och två räcken/4 räcken. Du kan sätta 4 studs och galoppera över max 4 ggr i rad, börja med bommar på marken o höj sen upp några ggr men sluta på ca 70 cm. Stärker jättebra om du utför den nån gång per vecka. Sen kan du alltid göra en 5 1/2 med travbom in över kryss, 1 galoppsprång räcke, 2 galoppsprång oxer. Också stärkande.
 
Tack @Novali01 :)! Ser ju att jag skriver som en kratta när datorn spelar mig små spratt, menade ju att vi jobbade med att länga och korta antalet galoppsprång och där blev det lite svårt för dottern att reglera min pigga häst:D.
 
Bjuder på några små skutt från senaste hoppträningen. Känns äntligen som vi är på rätt väg att bli ett team och inte 2 separata varelser varav den ena är skräckslagen medan den andra jobbar på....:idea:


Min yngste son har också börjat sin nya karriär som tävlingshoppare:
Åh jag gillar henne skarpt! Inställningen och energin... härligt!!
Jag blir också sugen på att hoppa när jag ser dig!
Snart kan jag också börja...:bump:

Sonen har helt rätt inställning också, ingen tvekan där inte....
 
@Novali01 Trodde det var du som hoppade så tjusigt på sista filmen:p
Hästen hoppade också fint...

Hon hade gaskolik och ingen sand i tarmen. Äter mag tarm med lite betfor så nu hoppas jag att hon håller sig ok. Oroligare när det inte är ens egna häst. Våra grushagar har ingen sand i sig och är precis ny grusade.

Red lektion i tisdags och då gick hon som en klocka igen. Hoppas det var nåt tillfälligt men tränaren sa att ibland kan man behöva "tuffsa" till dem på tävlingsbanan. Har lite problem att hon glappar aningen i tygeln. Måste driva henne mer fram i handen så hon håller huvudet mer stabilt. Inte lätt att rida :crazy:

Nu skall vi byta bort Kugan.;) Den drar för mycket diesel. ,85 utan släp efter och över litern med släpet. Blir troligen en Skoda Octavia som också får dra 2000kg.
 
@Novali01, roligt att det börjar släppa för dig i hoppningen, ser jättefint ut! Å sonen påminner lite om Harriet i bjudning;)..
@Maui, Vad gott att träningen gick bra, var nog bara någon tillfällig grej å tävlingen sist!

Hi, hi..känner mig såå nöjd, å garanterat Loppan också:D! Var med i en liten hopptränings grupp på klubben idag.
Det var så jädrans kul rent ut sagt:bump:. När jag vågade släppa mer på handbromsen blev det ännu bättre, hon är en så´n klippa lille hästen, hoppade väl tillslut en liten bana på 80-90 å då var hon så tokfin och harkel, vääldigt räddande mot mig som glömde vägen och fick till någon konstig omhoppningssväng.
Alltså, dressyrtraggel är också kul men det blir ju på ett annat vis..
Fick positiv cred över min "röda dressyra":love:!
Så stolt att jag vågade och att vi faktiskt gjorde det ganska bra för att vara evigheter sen!

Kollar ju lite runt efter någon "projekt häst" till mig och dottern längre fram, har en liten lettisk valack till lån från bekanta som jag gillar jättemycket förutom strl ( liten pojk) och lite annat småkrafs..
Tränaren A-K som vi rider för nu tyckte vi skulle hitta en som var som min, öh, jo, tjena..Vad jag ser så ligger dom inte på min prisnivå för tillfället och jag vet inte om jag vill ge Loppis skrot till mina barn..buhää..
 
@polly p Vad duktig du är som ger dig på hoppningen! Håller med om att det är skitkul om man bara vågar släppa lite på kontrollen...

Visst är det svårt med ungar och hästar! Min dotter köpte ju Maran som D-ponny men det visade sig att han var C.
Såhär står vi med en egentligen för liten ponny. Dottern är lika lång som mig och har börjat prata om storhäst..
Hur gör man om man inte är miljonär?
Inte lätt att sälja ponnyn heller i dagsläget. Han är bra mycket känsligare än många vill ha det. Inte enkel inom hoppningen heller...
Samtidigt är det den finaste ponnyn vi någonsin haft.

Ibland önskar jag att dottern skulle tröttna litegrann och nöja sig med att rida min stora några dagar i veckan... (Nej, usch på mig...)

Som sagt, inte enkelt...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 196
Senast: Fiorano
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
401
· Visningar
49 767
Senast: pajaztar
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 489
Senast: cewe
·
Träning Såg att det var dags för en ny tråd för våra hästar födda 2016! Aktiviteten är ju lite lugnare numera men tycker att det är lite mysigt...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 117
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp