Nummer elva om våra hästar födda 06

Status
Stängd för vidare inlägg.
@tuaphua Välkommen!! :)

KL

Har missat att läsa tidigare inlägg. Gör det en dag framöver. Här hemma har det hänt så mycket att jag orkar inte ens berätta allt. Men i söndags tog det knäcken på mig när Elias mamma fick en hjärnblödning. För mycket helt enkelt. :'( Hästarna mår bra men jag har inte ridit min egen sedan snart tre veckor sedan.
Igår hoppade jag en kompis häst som ville muntra upp mig.
Förlåt för att riktigt tråkigt inlägg...
 
Vad kul med en till @tuaphua :)

Åh vad tråkigt @Tessalonica. Ta hand om dig själv och de dina, hästen mår bra ändå som du säjer.


Här är det så där. Ganska deprimerat faktiskt. Gammelhäst ska in till veterinären på måndag och kolla om hjärtat hennes börjar ge upp.
Och med Stråla är det nånting som inte är som det ska. Har haft känslan ett tag men idag blev det väldigt tydligt. Tur vi redan bokat in veterinär för henne också, på torsdag nästa vecka. Förhoppningsvis är det bara det gamla vanliga som behöver justeras till lite.
Det var så himla fint ljus nu i kväll så jag försökte ta lite kort men hon såg mest bara ut så här
dsc01589_542462d4ddf2b302bf91c7fe.jpg

Eller ännu surare. Väldigt missnöjd, gick inte att locka fram öronen.
Grannarnas ungar gjorde att dom kom fram en snabbis iaf.
dsc01598_54246359ddf2b37dbc84fead.jpg

dsc01606_54246513ddf2b31e43114e32.jpg

Höstgräset har gjort henne smällfet igen. Men nu är det iaf slut och imorgon ska jag förhoppningsvis hämta halm. Nu blir det svältföda för fröken :D
 
@Tessalonica, men vad ledsamt:(. Hur är det med svärmor nu då?
@SkorpSmulan, fy, tråkigt med gammelhästen. Vad är det för åkommor som spökar på Stråla? Väldigt, väldigt vackra bilder, hon har en så underbar färg:love:.

Å jag har hoppiskuttat. Som synes inte såå avancerat;). Tyckte det gick mycket sämre idag. Loppan kändes trött. Blev både sämre lydnad och flyt. Var ute och red en lång tur med mycket galopp i backar igår. Tror faktiskt hon tog ut sig lite. Här är filmsnuttar och yes, vi är både gröna och ringrostiga på en och samma gång:D

Imorgon kommer lånehästen, först ska han besiktigas då dom som äger vill göra en koll innan dom lägger ut anons.
Det är väl som ni säger @Novali01 och @Maui, att det kanske är dumt att köpa, önskar vi fick låna honom på foder men ja, ja..får väl förhala försäljning så vi får en lång frist, he, he..Han ska vara här för att ridas och att jag ev. visar honom för spek.
Det tråkiga är ju att yngsta liksom stått över för storasyster och ponnyn, sen har hon väl fått höra både det ena och andra av henne om sin vikt mm. Bökigt när man ska jämka mellan två skitungar:(
 
@polly p hon har sin SI-led och ländrygg som hon skadat och som alltid kommer att behöva tillsyn och justering med jämna mellanrum. Vi har ju sån himla tur att vi har en väldigt duktig hästveterinär som dessutom är utbildad i kiropraktik. Jag hoppas och tror att det "bara" ska behövas lite kiropraktisk justering.
Vad roligt att hoppiskutta :)
 
@tuaphua Välkommen!! :)

KL

Har missat att läsa tidigare inlägg. Gör det en dag framöver. Här hemma har det hänt så mycket att jag orkar inte ens berätta allt. Men i söndags tog det knäcken på mig när Elias mamma fick en hjärnblödning. För mycket helt enkelt. :'( Hästarna mår bra men jag har inte ridit min egen sedan snart tre veckor sedan.
Igår hoppade jag en kompis häst som ville muntra upp mig.
Förlåt för att riktigt tråkigt inlägg...
Vad trist...
Men se till att ta hand om er själva.
Men ibland hjälper det att bli tvingad till en ridtur och få tänka på något annat.

@SkorpSmulan hoppas det går bra med din fina Stråla och även gamlingen!

@polly p du är ju skittuff! Bra jobbat!
 
@polly p Tycker du fixar hoppningen jättebra! Är inte lätt för hästarna att komma rätt på småhinder för de backar inte av nåt utan då blir det lite hipp som happ.

Tua: ja alltså med ålder o skador kommer hinderrädslan o höjdrädslan men när hon bockar runt blir jag bara arg...:D. Förstår att din prins är känslig med den stammen men du har ju bra hjälp så då hamnar ju dessa egenskaper på plussidan istället.:banana:

Tessa: Oerhört tråkigt att höra om din svärmor, hoppas hon är bättre nu och hoppas övriga problem löst sig.

Håll i er nu flickor...på söndag rider jag min första fälttävlan sen jag vet inte när...och ja, jag är så nervös att jag kan dö men när jag väl sitter på hennes rygg brukar det vara bortblåst så jag hoppas det blir likadant då!:nailbiting:
 
@polly p Tycker du fixar hoppningen jättebra! Är inte lätt för hästarna att komma rätt på småhinder för de backar inte av nåt utan då blir det lite hipp som happ.

Tua: ja alltså med ålder o skador kommer hinderrädslan o höjdrädslan men när hon bockar runt blir jag bara arg...:D. Förstår att din prins är känslig med den stammen men du har ju bra hjälp så då hamnar ju dessa egenskaper på plussidan istället.:banana:

Tessa: Oerhört tråkigt att höra om din svärmor, hoppas hon är bättre nu och hoppas övriga problem löst sig.

Håll i er nu flickor...på söndag rider jag min första fälttävlan sen jag vet inte när...och ja, jag är så nervös att jag kan dö men när jag väl sitter på hennes rygg brukar det vara bortblåst så jag hoppas det blir likadant då!:nailbiting:
Tack så mycket:)! Det är himla roligt att hoppa, sen kan inte jag det:rofl:! Skulle vilja få mer vana på att hoppa bana och liite högre. För dom gånger jag känner mig extra modig och hoppar med "kasta hjärtat före"tänket så hoppar hon fasen så mycket bättre.

Såå roligt att du ska starta!
 
Synd @polly p att du inte bor närmre då hade vi kunnat hoppträna tillsammans :D Tycker du är modig.
Kul @Novali01 att du ska starta fälttävlan. Det är väldigt modigt. Hoppad det går bra.
Tråkigt Tessa med din svärmor. Hoppas hon mår bättre.
@SkorpSmulan Hoppas det ordnar sig med båda dina hästar. Vi har en som också har div ryggproblem men med hjälp av massör lite då o då fungerar hon fint. Går höga klasser i hoppning :)
 
@polly p Tycker du fixar hoppningen jättebra! Är inte lätt för hästarna att komma rätt på småhinder för de backar inte av nåt utan då blir det lite hipp som happ.

Tua: ja alltså med ålder o skador kommer hinderrädslan o höjdrädslan men när hon bockar runt blir jag bara arg...:D. Förstår att din prins är känslig med den stammen men du har ju bra hjälp så då hamnar ju dessa egenskaper på plussidan istället.:banana:

Tessa: Oerhört tråkigt att höra om din svärmor, hoppas hon är bättre nu och hoppas övriga problem löst sig.

Håll i er nu flickor...på söndag rider jag min första fälttävlan sen jag vet inte när...och ja, jag är så nervös att jag kan dö men när jag väl sitter på hennes rygg brukar det vara bortblåst så jag hoppas det blir likadant då!:nailbiting:

Tänkte du på Beach Boy eller har Romancier också nedärvt sånt?

Min ena tränare hade(red och skötte) BB ett år då han bodde i Sverige. Man kan säga att hon varit mer förtjust i hästar före och efter den. Och det var väl så hon kände för min då jag först fick hem honom. Han hade ju vissa problembeteenden som var skälet till varför jag fick hem honom.
Hennes make var mer frank och sa rakt ut: "Det här är en jävla skiiithäst!".

Vad roligt med fälttävlan! Det kommer säkert gå toppen!

Tack @Tessalonica och @SkorpSmulan för fint välkomnande! Tråkigt med tråkigheter med både hästar och privat! :(
Hoppas det ordnar upp sig för er båda!

Jag höll på att posta ett lika deppigt inlägg igår. Men försökte ha is i magen.
Min kille var lite varm och svullen på ena fram igår. Det ska inte gå några senor/ligament där. Och han var inte halt eller ömmade. Han är ju en dramatisk och känslig herre. Så han brukar visa tydligt om saker gör ont.
Jag hittade ett minilitet sår bredvid och gissade på att det eg var ngt skit från det som gett svullnaden.
Men med mina egna djur blir jag på något vis helt handikappad i skallen och logiken försvinner. Alltså var han nu döende i senskada eller liknande. Minst!
Som tur var hade man bokat en vet till gården till idag. Så min vet slapp att jag ringde och grinade halvt hysteriskt. Istället fick den här vet kika och asgarvande friskförklara.
Hon vet att jag jobbar som tränare och inte är knusslig direkt annars.
Så hon tyckte det var synnerligen underhållande att jag hispade så över det som idag knappt var märkbart alls. Och att det satt bomull kvar efter spritbandaget hästen tvingats stå med inatt som jag liksom vackert fick erkänna att jag lagt.
Jaja, djuret är kärnfriskt och vi kan träna på.

Vi hade fått i hemläxa av ridfröken att öka på energin och verkligen pumpa på lite i övningarna för att börja vänja honom vid det. Varva det lite med nedlagd och slappt och checka av så det inte blir spänningar och skit av det.
Jaaaa... Den läxan har ju inte riktigt gjorts iom att han nu varit döende i två dagar.
Igår skrittade vi ute.
Och idag blev det ont om tid iom att vet blev sen och jag så klart inte vågade göra något innan hon sagt att han mådde bra. ;)
Så idag tog jag honom för hand och trampade lite.

I helgen är tävlingar hos oss och ridhusen avstängda. Så vi får se om jag hinner träna så mycket på läxan innan fröken kommer på måndag.
Tur att hon är lika hysteriskt lagd med sina djur. Värre faktiskt.. Hur det ens kan vara möjligt!
 
Vad skönt Tua, att han överlevde...;). Fast det är ju så, hade det varit min häst o du tittat på den när jag var hysterisk så hade du ju sett att det inte var nåt men man har själv svårt för inse att ens bäbis inte är döende var o varannan minut...

Ja jag menar BB. Har både ridit o sett x-antal dårar efter den hingsten så man kan nog minst sagt säga att han nedärvde "vakna" hästar!:D
 
Vad skönt Tua, att han överlevde...;). Fast det är ju så, hade det varit min häst o du tittat på den när jag var hysterisk så hade du ju sett att det inte var nåt men man har själv svårt för inse att ens bäbis inte är döende var o varannan minut...

Ja jag menar BB. Har både ridit o sett x-antal dårar efter den hingsten så man kan nog minst sagt säga att han nedärvde "vakna" hästar!:D

Ja, jag låtsas att det är heeelt normalt att reagera så. Väljer att tro på ditt ord.. :P

Ja, de BB-yngel jag ridit har varit rätt känsliga saker allihop. Många har haft problembeteenden iom att de kanske inte hamnat hos elitryttare alltid.
Vet att man stött på flertalet såna med lastproblematik etc med.

Lycka till på FT:n imorgon! Heeeejaaa!

KL

Idag var det ju tävlingar hos oss. Lillskit hade ju vilat sig i form nu iom att han varit döende 2 dagar.
Men det är urskönt att idag trots det bara hoppa upp och rida iväg ensam. Inte behöva se till att han är i rätt mentalt läge etc innan man sitter upp. Utan bara upp och köra trots livat, blåst och orastad häst.
Vi tog en riktig långtur och hade jättemysigt!
Han taggade dock till rejält då vi skulle galoppera på ett fält. Tjo faderittan iväg i rejäla serier med höjd och skruvar där man känner att det verkligen är riktat mot ryttaren. Det var läääänge sen det skedde! Intressant att man hinner tänka så mycket på de få sekundrarna det pågår.
Främst tänkte jag "Helvete! Jaha.. Nu är det dags att premiär-åka-av honom alltså. Och jag är 1 h gångväg från stallet om han piper iväg.. Toppen!".
Men jag redde ut det och lyckades bryta det hela. Sen jävlar fick han se på hur kul det är att galoppera.:devil::angel:
Iom att det där med bockserier var ett av hans paradnr förut vid galoppfattning/galopp så kände jag att jag inte bara kunde låta det där passera. Alltså galopperade vi tills han inte ville mer. Och sen lite till. Och sen skrittpaus och upprepa och upprepa tills galopp blev så tråååkigt och oladdat att han inte funderar på att explodera mer. Så går det när man försöker få av matten. Hon har nämligen lika vidrigt temperament som samtliga BB-avkommor tillsammans. ;)
I övrigt hade vi en himla mysig tur!
Efteråt satt jag och mös med honom i boxen någon h och halvsov. Underbart med lite energipåfyllnad av både ridtur i vacker miljö och mys.
 
@Novali01 Lycka till imorgon!

Kl

Här har det blåst typ storm idag så dagens ridpass började med lösgalopp ca 5 min då han blev livrädd för plast som blåste och slet sig... :banghead:

Nåväl, väl uppe på ryggen var han fantastiskt lyhörd, vaken, pigg och framåt så det blev en härlig skogstur...

Info för nya i tråden: detta är min elva...
Har en 06:a också, så jag platsar i tråden :).
 
@happyrider, Härligt med skogstur! Att du vågade om du vet att han är lite skvättig? Här blåste också rejält, red i paddock bara för jag kände behov att markarbeta lite. Men vi var inte på samma våglängd..skitpass. Tråkigt med hennes vispande tunga och vi har väl alla kriterier uppfyllda för de symptomen. Tror dock att det är just munnen som är problematiken .. Bara jag "palperar" lanerna så ormar hon ut den:(..sen vissa gånger är hon betydligt lugnare i munnen vid träning mm, suck. Ska till vår vette som tack och lov är väldigt inriktad på tänder.
 
@happyrider Så roligt att det går bra med din lille :D Nästan så jag vill ha en unghäst igen.
@polly p Tråkigt med ett skitpass. Hoppas veterinären hittar något i munnen som kan fixas till.
KL
Tävlade på hemmaklubben. Red först LA3 tidigt i morse. Rivica var så spänd. Har ju ingen kontakt med henne alls. Bara åker runt. :mad: Var så arg när jag kom ut. Beslöt att nu har vi tävlat klart för i år. :mad:
Startade sen LA4 på sen em. Domaren var sträng. Knappt några över 60%. Fick bråttom på framridning. Hade dessutom glömt nr lappen så jag fick låna med stress som följd.
Tyckte inte denna ritt gick bättre än den förra men var nog hårdare i min ridning. Slängde in hästen i transporten o bytte om för att åka hem. Då visade det sig att vi låg två vilket vi blev. :p
Men fattar inte varför hon ska vara så spänd att jag inte kommer till ridning.
 
10707923_821116571243197_845309523_n.jpg


Tycker så mycket om min lilla fuxa men idag går jag och lägger mig med dåligt samvete:(! Skit träningspass hemma i padocken idag för min kompis. En så´n där superbasic lydnadsövning med bommar i olika former men loppisen var så spänd och taggad så allt bara blev kaos. Att få tillbaka henne efter galoppbommar till trav kavaletti i nästkommande hörn var minst sagt omöjligt. Stark och sprang med huvudet i vädret. Ville inte ta förhållningar alls..Hade jag haft mitt kimbelwick om än bara med tygeln i stora ringen hade vi löst övningarna bättre, då lyssnar hon men blir ändå inte för tom som hon kan bli om det är för mycket hävstångseffekt.

Ibland tycker jag det är bättre att avbryta när övningarna inte fungerar, nu blev det bara lite ilska från mig och ännu mer frustration hos pållan.
Ändå är det ju skitbra med den typ av lydnadsövning. Jag ska ge mig fn på att få till det om jag så ska jobba henne på töm med dom först vilket jag tror vi kan tjäna på.
Var ju mycket störningsmoment runtikring och hon är nog vääldigt höstpigg. Måste hitta sätt att mobilisera denna energi så vi får positiva upplevelser.
I morgon ska vi ut i skogen och mina tjejer också!

@Maui, äh, inte då, tror du inte din fina Rivicca kanske har samma symptom som min? Bara mycket energi som skapar spänning?
Du har ju så ofta fina resultat! Det vänder nog ska du se, den här lite negativa känslan. Var domaren hård och du kom tvåa är det väl kanon!
 
Jag är ny på forumet men har sett denna tråd innan när jag bara läste, och nu slog det mig.. jag har ju också en 06:a! På tisdag har jag haft henne i två veckor, och hon är min första häst så det är mycket nytt!
Hon är ett islandssto, femgångare, med mycket energi och arbetsvilja. Jättemysig och go men har varit lite tittig och spänd nu i början på nya stället. Hon har också kommit in i en hejdundrande brunst så det verkar påverka henne en hel del.
Tanken med henne är att vi ska vara kompisar under en lång tid framöver, träna och utvecklas men har inte bråttom. Hon har bra gångarter och är väldigt trevlig att rida så om det går bra framöver kanske jag vågar mig på att tävla lite smått.. men det får tiden utvisa. Just nu håller vi bara på att lära känna varandra och det är så roligt! :) det är ju också en ständig källa till oro och ältning :nailbiting: men det lägger sig kanske.. hon verkar må bra i alla fall! :up:
 
@Bliss vad roligt med en islänning i tråden! Tror att det har funnits en till men det var ett tag sen hon hörde av sig... Välkommen!
Just det, bilder är vi alltid sugna på här...:up::)
 
Jag gjorde det!! ha haha ha det är 2 år sedan jag seglade runt i terrängen sist o det kändes men jag gjorde det!
Dressyren gick sådär, hon dog när hon skulle gå inne, hoppningen nollade vi och terrängen likaså även om vi hade lite tidsfel. Är så himla nöjd med hästen o mig själv o tji fick alla som trodde att jag inte vågade!:p

Terrängfilm:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 196
Senast: Fiorano
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
401
· Visningar
49 754
Senast: pajaztar
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 487
Senast: cewe
·
Träning Såg att det var dags för en ny tråd för våra hästar födda 2016! Aktiviteten är ju lite lugnare numera men tycker att det är lite mysigt...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 117
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp