Nummer elva om våra hästar födda 06

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet inte om jag orkar med att gå upp 0500 o dra land o rike runt längre...vi får se.

Har fått jättefina bilder från en bukefalist, @Pazuzu, älskar denna!:
1412090511yqc.jpg

Ser härligt ut!
Jag kan ha missat något. Men någon skrev att du kommit tillbaks som om ngt skett..
Har du varit från ridningen eller skadad eller så?
 
Ha ha, det där är ingenting! Jag har nästan varit lite fundersam för att hon varit så tunnpälsad i år :D Den börjar komma så smått nu. Hon är ju ändå till hälften nordsvensk :)

Jättefin!
Tycker nog också att det inte är någonting i pälsväg om man jämför med min förra. Han gick under namnet mammutten här på gården. ;)

Nuvarande är dock en nakenfis. Och jag ääälskar det! Så skönt att slippa klippa hela tiden. ;)

KL

Jag var på en suverän teorikurs i helgen hemma hos mina tränare. Åh, vad bra fröken är på att ha sånt! Jätteinspirerande och kul!
Jag hann rida en sväng efter det. Jag var astrött och hästen hade inte dressyrat sig på några dagar. Det gick under omständigheterna ok. Hade inga jättekrav iom det.
Ville mer bara känna igenom lite grunder så att vi skulle kunna träna fint för fröken på måndagen.
Tyvärr blev jag dålig och fick avboka. Idag skulle vi tränat också. Men då såg frökens hund till att bli dålig och ridlektionerna avstyrdes.
Det var nog lika bra iom att jag är helyr och konstig fortfarande. Jag tog lillskrutt för hand lite. Kan inte säga att jag gjorde något vidare bra jobb. Men han fick komma ut en sväng och göra ngt iaf.
Imorgon hoppas jag vilat till mig.
På fredag kommer ridmagistern. Jag hade hoppats att hinna köra 2 ggr med hans fru nu innan det. Men icke..
Jag hoppas iaf ha ridit 2 dagar innan vi ska köra.
Frugan är mer pedagogisk. Och han har så mycket högre krav på mig än de flesta andra iom att han vet att jag dels vill lära mig, att jag tål en hel del och att jag jobbar med det här(och har jobbat hos dem). Så lite mjukstart med hans fru hade varit toppen.
Men nu är det bara att skärpa till sig på egen hand. ;)
Jag känner ju honom så bra att jag märker om han mesar med mig. Och då blir jag arg och ledsen. Och om han inte mesar med mig kanske jag i dagsläget är för kass känner jag. Då kommer jag också bli arg och ledsen.
Känns som ett halvrisigt upplägg som ev kan leda till att han måste uppleva att jag börjar grina. Det vill ingen av oss! ;)
 
Ja
Ja, han hade tydligen ren tölt enligt de som kan sånt. ;)
Iom att jag inte kunde det så undvek jag att försöka få till det där. Det var så himla lätt när jag började rida halvblod igen efter många år på Islandshäst, min, lite araber, PRE etc. De satt liksom ihop och var rena i takten av sig självt på ett annat sätt. Jag blev nästan chockad i början. ;)

Kul med din med rena gångarter. Men det är också kul att faktiskt lättare kunna påverka dem i takten. Även om man så klart tycker det är skönt att inte behöva det alltid. ;)

Lycka till med din!
Jag är redan nu lite nyfiken på kursen ni ska på!
Ja det kan jag tänka mig, att det kändes "lätt" på ett sätt när du red halvblod, och ibland, som dressyrintresserad kan jag också när jag rider islandshäst sakna det där.. Men samtidigt är det rätt fräckt med tölten och när de övriga gångarterna också är bra och ridbara (min behöver stärka sig i galoppen rätt mycket). Jag är helfast för islandshäst, jag kan tom tänka mig att tävla framöver! Det säger en del ;)
Kursen är för en isländska som heter Sissel någonting, vet inte så mycket eftersom det är stallägaren som har ordnat med mig, men det ska vara en duktig tränare som är bra på att individanpassa efter varje ryttare. Bra tycker jag som är ny i den här världen.
 
Oj, blir lite fel med text och sånt när en sitter med mobil...

Red en liten sväng idag med gåendes sällskap. Lillhästen var helt suverän! Pigg och framåt utan att vara stressad eller het. Inte tittig (hon skrämde mig genom att skutta lite rundor förra veckan) och bara nöjd och mysig :bump: Tänk så glad en kan bli!
 
Ja

Ja det kan jag tänka mig, att det kändes "lätt" på ett sätt när du red halvblod, och ibland, som dressyrintresserad kan jag också när jag rider islandshäst sakna det där.. Men samtidigt är det rätt fräckt med tölten och när de övriga gångarterna också är bra och ridbara (min behöver stärka sig i galoppen rätt mycket). Jag är helfast för islandshäst, jag kan tom tänka mig att tävla framöver! Det säger en del ;)
Kursen är för en isländska som heter Sissel någonting, vet inte så mycket eftersom det är stallägaren som har ordnat med mig, men det ska vara en duktig tränare som är bra på att individanpassa efter varje ryttare. Bra tycker jag som är ny i den här världen.

Jag hade min raggis i 20 år. Tog bort honom förra året iom att han var 30 år och jag inte ville att han skulle behöva bli dålig.
Hade han inte varit så gammal hade jag haft kvar honom än.
Jag tycker absolut om ridkänslan i min nuvarande(som jag visserligen haft paralellt med gamlingen några år). Men jag hade alltid roligt med min gubbponny med.
Vi tränade dressyr och tricktränade och red ut.
Jag tycker fortfarande om ridkänslan på Islänningar och älskar att fräsa ut i skogen med dem. Jag gillar deras psyke. Egentligen är ju inte halvblod a la den jag har nu den typ jag vanligtvis fastnar för.
De är för korkade helt enkelt. För simpla.. Islänningarna är skojigare där.

Min var ju inte bra exteriört som Islänning heller. Han hade kass, markbunden gång öht och var modell framtung.
Men han utbildades till att bli en rätt välutbildad liten häst.
Det var väldigt många som tyckte det var urfestligt att den lilla luddbollen kunde det han kunde.
Vi red lite programridningar etc också och jag tycker inte vi dömdes ner pga ras eller så.

Så jag hoppas du kommer iväg på dressyrande och vad du vill utöver just det som förväntas av rasen. Sånt är skitkul! Och rasen lika så!
 
Jag hade min raggis i 20 år. Tog bort honom förra året iom att han var 30 år och jag inte ville att han skulle behöva bli dålig.
Hade han inte varit så gammal hade jag haft kvar honom än.
Jag tycker absolut om ridkänslan i min nuvarande(som jag visserligen haft paralellt med gamlingen några år). Men jag hade alltid roligt med min gubbponny med.
Vi tränade dressyr och tricktränade och red ut.
Jag tycker fortfarande om ridkänslan på Islänningar och älskar att fräsa ut i skogen med dem. Jag gillar deras psyke. Egentligen är ju inte halvblod a la den jag har nu den typ jag vanligtvis fastnar för.
De är för korkade helt enkelt. För simpla.. Islänningarna är skojigare där.

Min var ju inte bra exteriört som Islänning heller. Han hade kass, markbunden gång öht och var modell framtung.
Men han utbildades till att bli en rätt välutbildad liten häst.
Det var väldigt många som tyckte det var urfestligt att den lilla luddbollen kunde det han kunde.
Vi red lite programridningar etc också och jag tycker inte vi dömdes ner pga ras eller så.

Så jag hoppas du kommer iväg på dressyrande och vad du vill utöver just det som förväntas av rasen. Sånt är skitkul! Och rasen lika så!
Åh vilken ynnest att få ha en häst i 20 år!
Jag gillar också ridkänslan på isisar. Gillar både uteridningen och att rida på banan, deras psyke är som du säger något särskilt! De har sådan utstrålning och personlighet, jag blev riktigt träffad av Snemmas första gången jag träffade henne :love:.
Kul med programridningen! Det vet jag inte om jag ger mig på, men kommer att träna för islandsinstruktör samt för en nära vän som är dressyrtränare så det ser jag fram emot! Tänkte också försöka med lite trickträning så småningom, har ganska stor erfarenhet av klickerträning med hund så det kan vara skoj att försöka med häst. Tycker bara att det är svårt när en inte vill ha en tiggig häst..
 
Åh vilken ynnest att få ha en häst i 20 år!
Jag gillar också ridkänslan på isisar. Gillar både uteridningen och att rida på banan, deras psyke är som du säger något särskilt! De har sådan utstrålning och personlighet, jag blev riktigt träffad av Snemmas första gången jag träffade henne :love:.
Kul med programridningen! Det vet jag inte om jag ger mig på, men kommer att träna för islandsinstruktör samt för en nära vän som är dressyrtränare så det ser jag fram emot! Tänkte också försöka med lite trickträning så småningom, har ganska stor erfarenhet av klickerträning med hund så det kan vara skoj att försöka med häst. Tycker bara att det är svårt när en inte vill ha en tiggig häst..

Ja, man blir ju väldigt samkörda. Det var fantastiskt att få uppleva!
Han var en himla intressant individ som lärde mig väldigt mycket.
Utstrålningen och energin älskar jag. Min var tom som 30-åring en energisk typ. Han tuffade på och reds in i det sista, frisk och kry(stack med andra det lilla aset.. ;)).
Iom rasen du har köpt nu har du ju iaf en god bit större chans att din häst blir en åldring än med halvblod etc.

Ang trickträningen så behöver man ju inte använda godis.
Jag gör inte det annat än i undantagsfall. Med min förra gjorde jag det i läggningen framför allt i början. Men mer så att han fick äta längre stunder än man bara kan få av att ge en godis. Just för att han skulle få vara i den bra känslan längre än bara "glump!". Jag ville betinga ligget med trevliga feelings snabbt iom att han ju var rätt gammal då vi började med det och man ville lite grann ville få snabbare resultat mentalt. Han hade himla mycket flykt i sig i grunden, misshandelshistorik och utdömd för lynnesfel för en massa år sen. Så han var lite extra knepig mentalt och man fick ofta fundera ett varv till med honom jämfört med hur jag gör med andra hästar.
Vi hade ju också en så befäst relation att om han fick godis just vid ligget så påverkade det inte i övrigt.

Annars tycker jag man klarar sig utmärkt utan. Jag vill inte ha den negativa stressen jag upplever kan komma med godis. Så därför använder jag mig inte av det för det mesta. Även om jag som sagt inte säger aldrig. ;)
Det där kan du ju testa och se hur du vill göra med. Det är ju lite en smaksak också.
Och just HUR man använder sig av godiset spelar enormt stor roll. :)
 
Ja, man blir ju väldigt samkörda. Det var fantastiskt att få uppleva!
Han var en himla intressant individ som lärde mig väldigt mycket.
Utstrålningen och energin älskar jag. Min var tom som 30-åring en energisk typ. Han tuffade på och reds in i det sista, frisk och kry(stack med andra det lilla aset.. ;)).
Iom rasen du har köpt nu har du ju iaf en god bit större chans att din häst blir en åldring än med halvblod etc.

Ang trickträningen så behöver man ju inte använda godis.
Jag gör inte det annat än i undantagsfall. Med min förra gjorde jag det i läggningen framför allt i början. Men mer så att han fick äta längre stunder än man bara kan få av att ge en godis. Just för att han skulle få vara i den bra känslan längre än bara "glump!". Jag ville betinga ligget med trevliga feelings snabbt iom att han ju var rätt gammal då vi började med det och man ville lite grann ville få snabbare resultat mentalt. Han hade himla mycket flykt i sig i grunden, misshandelshistorik och utdömd för lynnesfel för en massa år sen. Så han var lite extra knepig mentalt och man fick ofta fundera ett varv till med honom jämfört med hur jag gör med andra hästar.
Vi hade ju också en så befäst relation att om han fick godis just vid ligget så påverkade det inte i övrigt.

Annars tycker jag man klarar sig utmärkt utan. Jag vill inte ha den negativa stressen jag upplever kan komma med godis. Så därför använder jag mig inte av det för det mesta. Även om jag som sagt inte säger aldrig. ;)
Det där kan du ju testa och se hur du vill göra med. Det är ju lite en smaksak också.
Och just HUR man använder sig av godiset spelar enormt stor roll. :)

Så mysigt! ja jag kan tänka mig att man blir väldigt tajta.. som med mina äldre hundar, 9 och 12 år, vi har en väldigt fin relation.
Jag ska testa det vid trickträning framöver. Jag gillar inte buffliga/tiggiga "godishästar" så jag försöker vänja henne av vid det där, och hon börjar fatta vad jag tycker är ok och inte. Hon får godis som belöning (och inte som muta eller lockande eller bara för att) tex när hon står helt stilla när jag sitter upp eller något annat specifikt.
Har kört mycket omvänt lockande med hundarna och det fattar de snabbt, undrar om det funkar på häst också.. får testa lite längre fram. Ja hur man använder belöningen är ju avgörande i all djurträning egentligen om man kör med positiv förstärkning/klickertänk osv.

Nu i eftermiddags när jag var i stallet så hade hon fått en smäll på hasen och var svullen och ev något oren i ena varvet, så veterinär kommer ev ut imorgon för att titta... det ska inte vara lätt ;)
 
Igår hade jag med Prins till ridhus när dottern red lektion ;
, jobbar mkt med att hitta lugnet i övergångarna även om det inte syns på filmen, en piggsringig liten kille. Han är "ny" för oss och vi har mkt att lära. Jag förhandlade mig till fodervärdslån, tack @Maui och @Novali01, som gav lite råd så jag inte rusade ista och köpte. Känns smartare så här. Blir till Maj. Sen gillar vi honom, såå snäll och okomplicerad.
Idag ska jag till min tränare med Loppan. Lite tråkigt för dom flyttar i December:cry:. Går allt som det ska med Loppis så måste jag ju leta upp en ny nästa år..vill ju inte åka för långt..:(

Fast på ett sätt kanske det kan vara nyttigt:o, om man hittar någon det klickar med..
Annars börjar vi hoppträna kontinuerligt:D!


Är i sadelträsket också..Min hoppesadel har dottern tagit till lånehästen. Jag måste hitta något dugligt till Loppan som inte kostar något. Kompisens gammla passier som hon köpte för 800 hundra lånar vi och den funkar men den är liite hård;).
 
Senast ändrad:
Här har det hänt saker. Välkomna alla nya :) Var ett tag sedan jag skrev sist. Har tagit det lite lugnt ett tag men här är lite från dagens pass med fröken Grå.

 
Longerade Stråla idag, nåt som jag inte brukar göra bara för att latmansmotionera men idag med migrän så blev det så.
Hon var så jäkla lyhörd. Hon lyssnade bara på mitt kroppsspråk och jag behövde inte tjata nånting. Ibland glömmer hon bort hur man gör halt och ibland ids hon inte springa. Men idag, oj oj. Lugn och samlad trav bjöd hon också på och inga rusningar och inte sprutt och prutt.
Kanske hon kände på sig att matten behövde en snäll häst :up:
 
@polly p Ser ut som en trevlig liten häst! Tycker du ska göra många avbrott i galoppen istället för att låta honom springa runt runt i dålig kvalité. Då lär han sig att vänta o sätta under sig istället för att springa på framåt.

@Gaia Hon ser väldigt trevlig ut!

@SkorpSmulan Roligt med ett trevligt pass under sämre omständigheter o med det menar jag din migrän.

I onsdags var jag på trevlig utflykt o hälsade på happyrider! Vilket fantastiskt stall hon står i! Otroligt genomtänkt o snyggt dessutom med ett fantastiskt ridhus! Oj vad avis jag blev!
Hennes vansinnigt söta Walle bjöd på fin uppvisning bara 2:a gången han var i ridhuset, bra jobbat av happy måste jag säga! Hoppas hon bjuder på nån liten film...;)
 
@polly p Ser ut som en trevlig liten häst! Tycker du ska göra många avbrott i galoppen istället för att låta honom springa runt runt i dålig kvalité. Då lär han sig att vänta o sätta under sig istället för att springa på framåt.

@Gaia Hon ser väldigt trevlig ut!

@SkorpSmulan Roligt med ett trevligt pass under sämre omständigheter o med det menar jag din migrän.

I onsdags var jag på trevlig utflykt o hälsade på happyrider! Vilket fantastiskt stall hon står i! Otroligt genomtänkt o snyggt dessutom med ett fantastiskt ridhus! Oj vad avis jag blev!
Hennes vansinnigt söta Walle bjöd på fin uppvisning bara 2:a gången han var i ridhuset, bra jobbat av happy måste jag säga! Hoppas hon bjuder på nån liten film...;)
Ja det var mycket trevligt att ses...
Önskar faktiskt vi haft närmare till varandra så du kunde hjälpt mig med lite tips och råd då och då...:)

Här kommer liten film från första galoppen i ridhuset...(filmad av Nova):banana:

Tänk på att det är en treåring, bara riden lite drygt två månader:o.
 
@happyrider Vad har du för krav?;) Ser ju jättebra ut. Så fin han är.:)

@polly p Jag var väl inte missat nåt? Loppan är väl dräktig. Då har du ju gott om tid på dig att hitta en ny tränare.
Var ju bra att du kunde låna hästen och testa både honom och dotterns intresse.

Vi har ju också en lånehäst. Stor madam som knappt är riden trots att hon är en 08-a. Snäll och trevlig. Rider dressyrlektion på henne. Ska försöka våga mig ut på nån c-r när jag hittar. Meningen är att dottern skall hoppa henne. Blir start i slutet av oktober.
 
@happyrider Vad har du för krav?;) Ser ju jättebra ut. Så fin han är.:)

@polly p Jag var väl inte missat nåt? Loppan är väl dräktig. Då har du ju gott om tid på dig att hitta en ny tränare.
Var ju bra att du kunde låna hästen och testa både honom och dotterns intresse.

Vi har ju också en lånehäst. Stor madam som knappt är riden trots att hon är en 08-a. Snäll och trevlig. Rider dressyrlektion på henne. Ska försöka våga mig ut på nån c-r när jag hittar. Meningen är att dottern skall hoppa henne. Blir start i slutet av oktober.
Tack!
Ville bara förklara mig lite eftersom det finns några nya i tråden...
:o:up:
Annars ligger kraven på bjudning, start, stopp och sväng:).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 155
Senast: Fiorano
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
18 19 20
Svar
392
· Visningar
48 168
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 286
Senast: cewe
·
Träning Såg att det var dags för en ny tråd för våra hästar födda 2016! Aktiviteten är ju lite lugnare numera men tycker att det är lite mysigt...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 102
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp