Nummer elva om våra hästar födda 06

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har dottern och ponnybusen varit på programridning.
Detta var första momentet på den sk "talangsatsningen" jag skrev om tidigare..
Med nyligen ordentligt igångsatt ponny och en katastrofträning i ryggen åkte vi iväg ganska nervösa.
Dottern gjorde verkligen så bra hon kunde och med de förutsättningar de hade är vi mer än nöjda.
Ponnyn höll sig hyfsat i skinnet, slutade på 58%, vilket givetvis kunde varit bättre men det som gladde oss så var domarens slutkommentar: på rätt väg och kan bli riktigt bra! :banana:
 
Vi har haft tteam och ttuch träning idag. Stråla blev helt slut i skallen och tillslut var det bara myrkrig därinne som resulterade i lite överslagshandlingar.
Munmassage :D
dsc01793_543aab942a6b229e117f56e8.jpg
 
Här är en till som överslog lite tror jag efter lite jobb för min vän tillika dressyrtränare ikväll. Lilla häst jobbade på fint på volten i skritt, och vi jobbade på traven där hon gärna vill ramla in i vänster varv. Hon kändes stelare i det varvet, men blev bättre mot slutet. I höger varv gick det fint. Hon var koncentrerad och jätteduktig hela tiden, men sedan när jag skrittade av henne för hand fick hon lite frispel i ett "farligt hörn" och höll på att springa på mig för att hon reagerade snabbt på något som inte jag såg eller hörde i alla fall. Överslag efter lite mer krav? Ont? Jag är inte en typ av person som känner mig trygg på en reaktiv häst så jag blir rädd...och hon är trygg egentligen... detta har hänt en gång tidigare då jag red, och hon har varit lite tittig ute.. inte något konstigt antagligen med tanke på att jag bara haft henne en månad, men vi har tagit det lugnt och successivt och jag tycker att det har fungerat bra både ute och i paddocken. Ja inte är det lätt...
 
Här är en till som överslog lite tror jag efter lite jobb för min vän tillika dressyrtränare ikväll. Lilla häst jobbade på fint på volten i skritt, och vi jobbade på traven där hon gärna vill ramla in i vänster varv. Hon kändes stelare i det varvet, men blev bättre mot slutet. I höger varv gick det fint. Hon var koncentrerad och jätteduktig hela tiden, men sedan när jag skrittade av henne för hand fick hon lite frispel i ett "farligt hörn" och höll på att springa på mig för att hon reagerade snabbt på något som inte jag såg eller hörde i alla fall. Överslag efter lite mer krav? Ont? Jag är inte en typ av person som känner mig trygg på en reaktiv häst så jag blir rädd...och hon är trygg egentligen... detta har hänt en gång tidigare då jag red, och hon har varit lite tittig ute.. inte något konstigt antagligen med tanke på att jag bara haft henne en månad, men vi har tagit det lugnt och successivt och jag tycker att det har fungerat bra både ute och i paddocken. Ja inte är det lätt...

De kan ju reagera när de "får vara" och man som ryttare släppt fokus och släppt ridningen och mer bara låter dem lalla runt just iom att de då man ridit dem fokuserat haft deras fokus, fångat det och styrt det. När man sen ridit klart och som ryttare dels är lite trött, lite nöjd och så kan man lätt slappna av väldigt och det blir en rätt stor skillnad för en del hästar som känner trygghet i det där att man fattar besluten åt dem.
Helt plötsligt är människan "borta", dvs overksam och inte längre pilot utan bara någon form av passagerare.

Är det pga kraven höjs brukar det vara just då de höjs, inte efteråt i läge där man släppt/sänkt kraven igen.

KL

Jag har varit lite småsjuk med feber i veckan och blev sämre av fredagens pass. Igår fick kuslingen alltså vila.
Men idag kände jag mig tvungen att rida. Tyvärr hade vi tävlingar i ridhusen. Ute ösregnade det. Bläää-eee!
Men jag klädde på mig och red en sväng i skymningen på den plaskiga dressyrbanan. Dräneringen där kunde vara bättre om man säger så. ;)
Pålle skötte sig rätt bra ändå tycker jag. Det körde dunkande trailers och bilar förbi. Han har bara varit på den banan ett par ggr och då har det varit saker som skrämt honom lite där, äppelplockare som smög i träden med långa plockmojänger och stegar etc..
Vi körde på och jag försökte bara rida ur lite energi innan vi började jobba. Och då började jag med basics och bara stämma av att han var med mig och tålde hjälperna.
Inget tjafs med det idag. Skönt!

Dyngsur innifrån och utifrån efter.. Blä!
Nu hemma och ska försöka vila tidigt ikväll. Hoppas jag inte är sämre imorgon igen..
 
Tack! Det låter logiskt det du säger. Nu får jag fortsätta jobba med min andning, att slappna av och känna att jag har kontroll igen, det kommer gå bra.. Och jag märker ju att när hon jobbar så gör hon inte så, jag kan få henne förbi saker hon tittar lite på genom att "jobba" henne och inte låta henne titta/reagera. Men här gick det så snabbt... Det bor kaniner och älgar i det hörnet så det kan ju skrämma slag på vem som helst :D. Jag vet också att hon är en trygg och orädd häst och att det här sitter mycket i huvudet och kroppen på mig, så det kommer vi ta oss förbi.

Duktig din häst (och du) var med skymning, skramlande transporter osv :up:
 
Stråla är också en väldigt trygg och orädd häst, väldigt sävlig i grunden, men när det blir för mycket fysiskt eller psykiskt så reagerar hon med att bli skvätten.
Hennes överslag idag var att först försöka äta upp allt i närheten, maniskt tuggande på allt i närheten av hennes mun samt slita och dra i grimskaftet under själva träningen. Och sen på väg hem genom att vara rädd för precis allt och hon bryr sig vanligtvis inte om nånting.
Idag var hon tom tvungen att pipgrymta och hoppa iväg några steg då vi blev omkörda av en bil med släp samtidigt som vi skulle passera en grävmaskin. Det är ungefär det "värsta" hon gör men ett tydligt tecken på att det blivit för mycket.
Halvvägs hem drog hon en djup suck och slappnade av.
 
Tack! Det låter logiskt det du säger. Nu får jag fortsätta jobba med min andning, att slappna av och känna att jag har kontroll igen, det kommer gå bra.. Och jag märker ju att när hon jobbar så gör hon inte så, jag kan få henne förbi saker hon tittar lite på genom att "jobba" henne och inte låta henne titta/reagera. Men här gick det så snabbt... Det bor kaniner och älgar i det hörnet så det kan ju skrämma slag på vem som helst :D. Jag vet också att hon är en trygg och orädd häst och att det här sitter mycket i huvudet och kroppen på mig, så det kommer vi ta oss förbi.

Duktig din häst (och du) var med skymning, skramlande transporter osv :up:

Det finns många olika sätt att få en häst coolare. Jag jobbar ju bla med miljöträning och problemlösning. Men också som dressyrtränare. Och i båda de områdena kan man göra mycket.

Så bla som du säger att själv inte bli spänd är ju jätteviktigt och inte alltid så lätt.

Jag har ju en häst som från början var livrädd för precis allt. Han var 4 år då jag fick hem honom. Han är känslig och reaktionssnabb öht och var inte riden ute eller van vid någon liv och rörelse.

Med honom har jag dels miljötränat en del avsuttet och uppsuttet. Vi har både tränat på invänjning av konstiga ljud, snabba ljud, rörelser, snabba rörelser och olika känslor av saker mot kroppen etc.
Det finns en massa tekniker att ta till för att få bäst effekt. Är man bara påhittig kan man simulera de flesta situationer man kan tänkas råka ut för.
Och vänja hästarna vid dem.

Sen är det ju så att en eftergiven, lösgjord häst som går i balans i form inte är lika benägen att pipa iväg/bli skraj etc som en som rör sig opåverkad.
Har man en lösgjord häst brukar man kunna kontrollera dem.
Att få dem dit är ju dock en utbildningssak hos både ryttare och häst.
Men min ena tränare tex jobbar med att göra hästarna trygga i sig själva genom att miljöträna, släcka ner triggers och nyttja deras egna energier. Han rider in hästar, gör problemlösningar och måste få dem trygga nog åt en del rädda kunder.
Min andra tränare är dressyrsnubbe och ska utbilda hästar i dressyren. De hästarna betalas inte för att få miljötränade, även om han kanske gärna gör sånt med hästar frugan eller svärmor ska rida tex. Men hans hästar eller de han tränar är ju helstabila just då han rider iom att han har dem så himla lösgjorda och så på hjälperna.
Så det kan ske diverse märkliga ting utan att hästarna ballar ur iom att han rider dem så bra.
Men sätter sig mindre duktiga ryttare på samma hästar kan det nog bli mer tjo faderittan.

Med min egen är det lite samma. Rids han lösgjord och på hjälperna så blir det inte så mycket. Han kan absolut kasta sig någon gång. Men det sker ju oftast då jag slappar mig och inte rider ordentligt.
Idag kom ett litet kast där han skuttade iväg i galopp en sväng. Förr kunde han ju då sticka. Man kunde åka på en rejäl resa i form av rusande i panik, kombinerat med kast. Men nu när han förstår formgivning ordentligt och är lydigare öht i dressyren så går det att fånga upp det.
Han har ju också fått ett visst förtroende för mig som ryttare också. Jag har inte satt honom i skiten och hittills har jag aldrig åkt av eller gett med mig i en situation där han är skraj. Jag rider igenom tills han är lugnare.
Ibland måste han då få blåsa ur energi med.
Jag har ju utbildning i hur man coolar ner dem och framför allt undviker trigga dem. Jag har ju också rätt många sadeltimmar på just såna hästar som är känsliga eller lärt sig balla ur. Så jag försöker tex inte dra i en häst som jag känner iaf inte kommer svara. Då väntar jag en liten stund och testar när de fått fly en kort bit. Då brukar man ha mer chans och inte spä på flykten.
Jag har också skolats rätt tufft av tex en tränare som red upp jämsides och försökte rycka av mig utan att säga till, första gången jag red en 3-årig hingst jag aldrig träffat och i sadel med lite för stor gjord..
När jag pep ngt om "Iiiih! Gjooorden! Så fräste han(läses på finlandssvenska) "Du har väl för faaaasen inte balaaaaansen i gjoooorden flicka lilla?".
Så att rida dressyr på en bana på min egen häst i bra sadel är en dröm! ;)

Han kan fortfarande bli spänd ibland. Men det får vara ok! Däremot att gå emot hjälper är inte ok.
Blir han spänd rider jag bara som vanligt och är noga med att inte spänna till eller tjuvdra själv.
Sen kan även jag råka dra till om jag tappar balansen tex! Eller om jag själv är väldigt stressad och spänd vet jag med mig att jag kan gå in i att hugga till i tygeln om hästen skuttar till för att jag redan är i sån grundspänning.

Till elever som är rädda brukar jag rekommendera balansträning utöver ovan saker. Har man en bra balans i sadeln blir man sällan lika rädd.

Alla har vi ju blivit rädda någon gång. Det är inte kul!
Så jag hoppas något jag nämnt kanske kan vara till nytta för dig!
 
Stråla är också en väldigt trygg och orädd häst, väldigt sävlig i grunden, men när det blir för mycket fysiskt eller psykiskt så reagerar hon med att bli skvätten.
Hennes överslag idag var att först försöka äta upp allt i närheten, maniskt tuggande på allt i närheten av hennes mun samt slita och dra i grimskaftet under själva träningen. Och sen på väg hem genom att vara rädd för precis allt och hon bryr sig vanligtvis inte om nånting.
Idag var hon tom tvungen att pipgrymta och hoppa iväg några steg då vi blev omkörda av en bil med släp samtidigt som vi skulle passera en grävmaskin. Det är ungefär det "värsta" hon gör men ett tydligt tecken på att det blivit för mycket.
Halvvägs hem drog hon en djup suck och slappnade av.

Det är kul med hästar! De är så lika men så olika... :)
 
Det finns många olika sätt att få en häst coolare. Jag jobbar ju bla med miljöträning och problemlösning. Men också som dressyrtränare. Och i båda de områdena kan man göra mycket.

Så bla som du säger att själv inte bli spänd är ju jätteviktigt och inte alltid så lätt.

Jag har ju en häst som från början var livrädd för precis allt. Han var 4 år då jag fick hem honom. Han är känslig och reaktionssnabb öht och var inte riden ute eller van vid någon liv och rörelse.

Med honom har jag dels miljötränat en del avsuttet och uppsuttet. Vi har både tränat på invänjning av konstiga ljud, snabba ljud, rörelser, snabba rörelser och olika känslor av saker mot kroppen etc.
Det finns en massa tekniker att ta till för att få bäst effekt. Är man bara påhittig kan man simulera de flesta situationer man kan tänkas råka ut för.
Och vänja hästarna vid dem.

Sen är det ju så att en eftergiven, lösgjord häst som går i balans i form inte är lika benägen att pipa iväg/bli skraj etc som en som rör sig opåverkad.
Har man en lösgjord häst brukar man kunna kontrollera dem.
Att få dem dit är ju dock en utbildningssak hos både ryttare och häst.
Men min ena tränare tex jobbar med att göra hästarna trygga i sig själva genom att miljöträna, släcka ner triggers och nyttja deras egna energier. Han rider in hästar, gör problemlösningar och måste få dem trygga nog åt en del rädda kunder.
Min andra tränare är dressyrsnubbe och ska utbilda hästar i dressyren. De hästarna betalas inte för att få miljötränade, även om han kanske gärna gör sånt med hästar frugan eller svärmor ska rida tex. Men hans hästar eller de han tränar är ju helstabila just då han rider iom att han har dem så himla lösgjorda och så på hjälperna.
Så det kan ske diverse märkliga ting utan att hästarna ballar ur iom att han rider dem så bra.
Men sätter sig mindre duktiga ryttare på samma hästar kan det nog bli mer tjo faderittan.

Med min egen är det lite samma. Rids han lösgjord och på hjälperna så blir det inte så mycket. Han kan absolut kasta sig någon gång. Men det sker ju oftast då jag slappar mig och inte rider ordentligt.
Idag kom ett litet kast där han skuttade iväg i galopp en sväng. Förr kunde han ju då sticka. Man kunde åka på en rejäl resa i form av rusande i panik, kombinerat med kast. Men nu när han förstår formgivning ordentligt och är lydigare öht i dressyren så går det att fånga upp det.
Han har ju också fått ett visst förtroende för mig som ryttare också. Jag har inte satt honom i skiten och hittills har jag aldrig åkt av eller gett med mig i en situation där han är skraj. Jag rider igenom tills han är lugnare.
Ibland måste han då få blåsa ur energi med.
Jag har ju utbildning i hur man coolar ner dem och framför allt undviker trigga dem. Jag har ju också rätt många sadeltimmar på just såna hästar som är känsliga eller lärt sig balla ur. Så jag försöker tex inte dra i en häst som jag känner iaf inte kommer svara. Då väntar jag en liten stund och testar när de fått fly en kort bit. Då brukar man ha mer chans och inte spä på flykten.
Jag har också skolats rätt tufft av tex en tränare som red upp jämsides och försökte rycka av mig utan att säga till, första gången jag red en 3-årig hingst jag aldrig träffat och i sadel med lite för stor gjord..
När jag pep ngt om "Iiiih! Gjooorden! Så fräste han(läses på finlandssvenska) "Du har väl för faaaasen inte balaaaaansen i gjoooorden flicka lilla?".
Så att rida dressyr på en bana på min egen häst i bra sadel är en dröm! ;)

Han kan fortfarande bli spänd ibland. Men det får vara ok! Däremot att gå emot hjälper är inte ok.
Blir han spänd rider jag bara som vanligt och är noga med att inte spänna till eller tjuvdra själv.
Sen kan även jag råka dra till om jag tappar balansen tex! Eller om jag själv är väldigt stressad och spänd vet jag med mig att jag kan gå in i att hugga till i tygeln om hästen skuttar till för att jag redan är i sån grundspänning.

Till elever som är rädda brukar jag rekommendera balansträning utöver ovan saker. Har man en bra balans i sadeln blir man sällan lika rädd.

Alla har vi ju blivit rädda någon gång. Det är inte kul!
Så jag hoppas något jag nämnt kanske kan vara till nytta för dig!
Jättebra tips, tack!
Hästen är dock inte tittig, reaktiv eller rädd i grunden, över huvud taget. Förra ägaren har inte varit med om att hon reagerat på det viset någonsin innan. Men nu är jag nya ägaren och jag kan säkert få den mest trygga häst lite skrajsen eftersom jag inte är så kaxig i sadeln alla gånger, så får jag ordning på min egen tanke och känsla, och tillämpar det tillsammans med flera av dina tips blir det nog bra! Har också tillgång till fin hjälp av kunnigt folk både inom dressyr och islandshästar, så det känns ändå som att det ska reda sig. Ju mer vi lär känna varandra desto mer vet jag hur hon fungerar, hon litar mer på mig, och jag märker redan att hon fungerar bäst när hon är "inramad" och jobbar, istället för att få "lalla" utan styrning.
 
Jättebra tips, tack!
Hästen är dock inte tittig, reaktiv eller rädd i grunden, över huvud taget. Förra ägaren har inte varit med om att hon reagerat på det viset någonsin innan. Men nu är jag nya ägaren och jag kan säkert få den mest trygga häst lite skrajsen eftersom jag inte är så kaxig i sadeln alla gånger, så får jag ordning på min egen tanke och känsla, och tillämpar det tillsammans med flera av dina tips blir det nog bra! Har också tillgång till fin hjälp av kunnigt folk både inom dressyr och islandshästar, så det känns ändå som att det ska reda sig. Ju mer vi lär känna varandra desto mer vet jag hur hon fungerar, hon litar mer på mig, och jag märker redan att hon fungerar bäst när hon är "inramad" och jobbar, istället för att få "lalla" utan styrning.

Jag tror säkert ni grejar det!
Att bara erkänna att man känner sig otrygg är väldigt viktigt och mycket bra gjort av dig. Då kan dina tränare hjälpa dig.
Just såna saker som att jobba med sina rädslor, komma över dem och ändra invanda beteenden imponerar mycket på mig. Så heja dig!
 
@polly p och @Maui Det är ju det som är det fina när man har eget hemma. Jag fostrar Alva hårdare i stallet än jag gör inne i huset ;) Haha! Men det är ju den platsen som är helig för mig och därför vill jag ha ordning och reda. Ni får helt enkelt lämna bort era barn med hästar till kollektivstall så ska Ni se att de lär sig ;)

@tuaphua Är du tränare själv? :) Har inte riktigt hängt med i svängarna här.

KL

Ibland undrar jag varför jag fastnar för hästar som är totalt galna/oridbara etc eller hästar som är helt lobotomerade? Ronaldo är ju som han är, men snart finns det inte mer ursäkter för den hästen alltså. Julia undrar jag om hon har någon hjärna alls. Idag red jag ut med min svägerska. Hon tog Julia och jag red barbacka på Ronaldo. En runda som herrn i sällskapet gått ca 10ggr innan.
Vi mötte bilar, hundar, såg får och kossor. Ronaldo flippar vid kossorna och givetvis undrade Julia vad det var för vita håriga saker medans Ronaldo vill krypa ur skinnet. SUCK!
Han var helt genomsvett när vi kom hem = min rumpa var dyblöt i hans svett...O_o jaja, vad är en bal på slottet...

En annan sak, har Ni någom bra övning för att stärka galoppen. R har ju en katastrofal galopp men gissningsvis beror det till störst del på att jag i princip aldrig galopperar. Övningen skall utföras i ridhus då jag inte galopperar honom utomhus...
 
@polly p och @Maui Det är ju det som är det fina när man har eget hemma. Jag fostrar Alva hårdare i stallet än jag gör inne i huset ;) Haha! Men det är ju den platsen som är helig för mig och därför vill jag ha ordning och reda. Ni får helt enkelt lämna bort era barn med hästar till kollektivstall så ska Ni se att de lär sig ;)

@tuaphua Är du tränare själv? :) Har inte riktigt hängt med i svängarna här.

KL

Ibland undrar jag varför jag fastnar för hästar som är totalt galna/oridbara etc eller hästar som är helt lobotomerade? Ronaldo är ju som han är, men snart finns det inte mer ursäkter för den hästen alltså. Julia undrar jag om hon har någon hjärna alls. Idag red jag ut med min svägerska. Hon tog Julia och jag red barbacka på Ronaldo. En runda som herrn i sällskapet gått ca 10ggr innan.
Vi mötte bilar, hundar, såg får och kossor. Ronaldo flippar vid kossorna och givetvis undrade Julia vad det var för vita håriga saker medans Ronaldo vill krypa ur skinnet. SUCK!
Han var helt genomsvett när vi kom hem = min rumpa var dyblöt i hans svett...O_o jaja, vad är en bal på slottet...

En annan sak, har Ni någom bra övning för att stärka galoppen. R har ju en katastrofal galopp men gissningsvis beror det till störst del på att jag i princip aldrig galopperar. Övningen skall utföras i ridhus då jag inte galopperar honom utomhus...

Yes! Men just nu är jag dock sjuk och har fått gå upp i sjukskrivning.

Ang vilka hästar man fastnar för så känner jag igen mig. Jag tror dock jag varit beroende av adrenalin-kickar i kombination med att jag värnar för de missförstådda.
För mig handlade det nog en del om att bevisa för mig själv att det gick också.
Numer är jag inte lika beroende av adrenalinet och vet hur jag kan få kickar på säkrare sätt. Jag har också inget behov av att bevisa saker för mig själv längre.

Däremot tycker jag fortfarande synd om folk och fä som mår dåligt. Kan jag skicka vidare extremfallen gör jag gärna det. Men får de ingen hjälp kan jag ta dem fortfarande.

Jag kommer dock förmodligen inte köpa fler problemhästar. Ev kanske jag tar någon gratis-häst eller köper en kraftigt reducerad i pris om jag anser den vara värd jobbet.
Vissa individer har inte så mycket problem mer än med fel sorts mattar bara. Men de som är knepiga på ett djupare plan ska vara jäkligt bra för att jag ska fundera på det.

Jag har heller inte varit någon ryttarbegåvning a la hopp/dressyr. Min begåvning ligger i känslan för djuret, läsa dem och kommunicera med dem. Ridningen har jag fått kämpa med som alla andra. Mer kanske iom whiplash och nervskador..
Jag hade ingen spons hemifrån med skjuts till tränare eller dyr häst. Så jag fick öva bäst jag kunde på det jag hade möjlighet till.
Då blev jag bättre på problemlösning än dressyrträning också. Nu på senare år har jag lärt mig mer dressyr och då mer och mer glidit från rena problemlösningar.
Nu kan jag uppskatta utmaningarna man iaf har i att utbilda och rida bra nog på "bra" hästar.
Min tränare har i flera år sagt åt mig att sluta vara terapeut åt alla skithästar alla andra tackat nej till. Båda dressyrtränarna har sagt åt mig innan köp av denna och efter att jag inte ska skaffa fler såna som min förra(utdömd för lynnesfel). När jag kom dragandes med den här, som de tackat nej till att få hem i träning iom hur han var, så var det inte direkt blida ord som sades. ;)
Bla så sa ridfröken något om att "du har ju alltid varit väldigt bra på att välja pojkvänner. Du tar ju ingen skit och träffar trevliga killar. Men vad var viktigast då du var tonåring, första killen?"
"Ja.. Typ att han var snygg, cool.."
"Just det! Den här hästen är ju snygg.. Men du kan ju för faaaan inte ens ta med honom på en middag!!".
Jag tror jag hade det osunda behovet en del tjejer har kring sina män. De ska rädda dem..

Den resan vet jag fler som har gjort. Kanske det är likt ditt?
 
Frågan är Tessa, varför du ens rider ut barbacka på honom? Ta inte den risken igen är du snäll, tänk på dig själv o tänk på Alva.
Ang galoppen så för att utveckla den så behöver du ju galoppera mycket, dvs många varv i ridhuset om det inte går ute. Peter Eriksson hade clinic en gång på min dåvarande klubb och han sa en sak som fastnat i min hjärna; De flesta ryttare galopperar på tok för få varv på varje pass. 3-dubbla varven o lägg på volter både på kort-och långsida, VARJE varv.
Detta har jag haft med mig sen dess och även lärt ut till mina ponnytjejer. jag varierar även tempot, länger 4 språng, kortar 3 och tvärtom.
Men mesta galoppjobbet gör jag ju i skogen så det är ju synd att han inte går att galoppera där.

Sen en tanke till..du som är så ambitiös kanske ska fundera på att köpa en annan häst så småningom? En som passar dig bättre och som du kan rida ut i alla gångarter utan rädsla.
 
Jag hade en knashäst innan Loppan. Väldigt nyckfull som kunde ha sin ängladagar men även vara en:devil:..
Stod gärna på två ben. Gjorde rejäla skolor ovan mark på träning etc.
Är så skönt med Loppan, precis som uppfödaren beskrev sina hästar "Dom är heta men coola":). Å det tycker jag stämmer in bra. Hon går ju alltid förbi allting vilket är himla behändigt även om hon reagerar så blir hon inte superstressad. Samtidigt är hon en duracellkanin vad gäller arbete..

Hon har vilat lördag söndag och idag tog vi en tur med övervägande skritt i friskt tempo, travade kanske sammanlagt tio minuter och skrittade 40. Jag tycker det är såå långtråkigt bara men det ska ju vara nyttigt. Ska ta det lite lugnt i veckan. Nojjar som vanligt:(..
Ingen snubbling alls bak så jag hoppas min teori om underlaget där, ev lite överansträngd sedan innan+i mitt tycke lite väl samlande, pressande övningar som mycket förvänd sluta etc.

Den tränaren jag red lite för i fjol sa i början när jag red för honom "att samla henne nu är som att slå undan kryckorna på en som brutit benet". Hon har ju inte ridits speciellt mycket i sommar så jag oroar mig att tränaren vill samla lite för fort mot vad hon är "färdig" för?

Samtidigt vill man ju få mer bärkraft i bak och stärka hennes galopp ffa..
Blir tokig, ju mer man håller på med ridning ju svårare blir det:crazy:
 
Jag tror säkert ni grejar det!
Att bara erkänna att man känner sig otrygg är väldigt viktigt och mycket bra gjort av dig. Då kan dina tränare hjälpa dig.
Just såna saker som att jobba med sina rädslor, komma över dem och ändra invanda beteenden imponerar mycket på mig. Så heja dig!
Tack, det var snällt sagt :). Blir glad för allt pepp jag får från olika håll. Det här blir bra. Idag har hon vilat, lillhästen. Tog en lång, mysig pysselstund istället. Bästa terapin som finns! Dessutom har hon börjat brunsta igen så det kan säkert också ha spelat in igår.
 
Frågan är Tessa, varför du ens rider ut barbacka på honom? Ta inte den risken igen är du snäll, tänk på dig själv o tänk på Alva.
Ang galoppen så för att utveckla den så behöver du ju galoppera mycket, dvs många varv i ridhuset om det inte går ute. Peter Eriksson hade clinic en gång på min dåvarande klubb och han sa en sak som fastnat i min hjärna; De flesta ryttare galopperar på tok för få varv på varje pass. 3-dubbla varven o lägg på volter både på kort-och långsida, VARJE varv.
Detta har jag haft med mig sen dess och även lärt ut till mina ponnytjejer. jag varierar även tempot, länger 4 språng, kortar 3 och tvärtom.
Men mesta galoppjobbet gör jag ju i skogen så det är ju synd att han inte går att galoppera där.

Sen en tanke till..du som är så ambitiös kanske ska fundera på att köpa en annan häst så småningom? En som passar dig bättre och som du kan rida ut i alla gångarter utan rädsla.

Jag tycker dock att hoppryttare brukar vara bättre på att rida mer galopp.
Men jo, de flesta kan nog galoppera lite mer.
Dels för att få in galoppvana i hästen. Så de rent fysiskt kan röra sig i gångarten med ryttare och hittar den sas. Men också för att slippa få den där laddningen i galopp som så många har i sina hästar. Galopp ska inte behöva vara någon jäkla cirkus.

Om man kollar på polo-hästarna vi har på gården får man ju se hästar som fått galoppera så mycket att galoppen inte är laddad mer. De ser ett stort fält och tänker inte som de flesta hobbyhästar "woho.. nu blir det livat! Både fält och galopp...". De tänker "uh... inte galoppeeeera såååå läääänge igen... och jobba såååå hårt".
Sen kan man väl liksom tycka vad man vill om polon i sig. Men där ser man ju iaf en positiv aspekt av att rida galoppen rejält.
 
Tack, det var snällt sagt :). Blir glad för allt pepp jag får från olika håll. Det här blir bra. Idag har hon vilat, lillhästen. Tog en lång, mysig pysselstund istället. Bästa terapin som finns! Dessutom har hon börjat brunsta igen så det kan säkert också ha spelat in igår.

Det låter mysigt!

KL

Jag red lektion för fröken idag. Hon tyckte hästen var mycket bättre än sist. Så idag vågade vi ge oss på de övningar som utlöste kalabaliken förut. Mest bara för att se om han tålde det eller inte. Han ballade inte ur.
Man ser en liten reaktion i formen fortfarande i övergång mellan att gasa på i galoppen och samlad galopp. Det känns ju också. Inte så han slår sig fri. Men han spänner till lite och går emot lite först. Det försvinner nog det med igen..
Men i övrigt var han helt ok.
Jag är nöjd med dagens pass!
Fröken tyckte också att hästen hade fått en jäkligt bra galopp. Kul!

Bästa är att hon kommer imorgon igen.. Woho!
 
@polly p och @Maui Det är ju det som är det fina när man har eget hemma. Jag fostrar Alva hårdare i stallet än jag gör inne i huset ;) Haha! Men det är ju den platsen som är helig för mig och därför vill jag ha ordning och reda. Ni får helt enkelt lämna bort era barn med hästar till kollektivstall så ska Ni se att de lär sig ;)

@tuaphua Är du tränare själv? :) Har inte riktigt hängt med i svängarna här.

KL

Ibland undrar jag varför jag fastnar för hästar som är totalt galna/oridbara etc eller hästar som är helt lobotomerade? Ronaldo är ju som han är, men snart finns det inte mer ursäkter för den hästen alltså. Julia undrar jag om hon har någon hjärna alls. Idag red jag ut med min svägerska. Hon tog Julia och jag red barbacka på Ronaldo. En runda som herrn i sällskapet gått ca 10ggr innan.
Vi mötte bilar, hundar, såg får och kossor. Ronaldo flippar vid kossorna och givetvis undrade Julia vad det var för vita håriga saker medans Ronaldo vill krypa ur skinnet. SUCK!
Han var helt genomsvett när vi kom hem = min rumpa var dyblöt i hans svett...O_o jaja, vad är en bal på slottet...

En annan sak, har Ni någom bra övning för att stärka galoppen. R har ju en katastrofal galopp men gissningsvis beror det till störst del på att jag i princip aldrig galopperar. Övningen skall utföras i ridhus då jag inte galopperar honom utomhus...

Ang att bättra galoppen så beror det ju på varför den är dålig, vad som fallerar sas.

Är hästen inte lösgjord kan man ju jobba med det i skritt/trav först innan man tar det i galopp.
Och då undrar man varför den inte är det isf..
Är den stel? Har den balansproblematik? Är den inte utbildad till det? Är den mentalt i sånt läge att det inte går att bli avspänd i kroppen?
Är ovanstående hyfsat under kontroll och hästen fått rulla på i galopp och bara hitta gångarten öht så får man kanske jobba med slutan för att få bättre galoppkvalitet.

De kan ju galoppera genom att sas ta sig framåt med frambenen, framtungt häva sig runt, eller genom att med ytter bak träda in under sig i bärighet och galoppera med det först och allt där emellan.
Har man problem med lösgjordheten/balansen får man ibland symptom där galoppen tappar takten, blir fyrtaktig tex. Eller så bara blir den framtung och spänd.

Man kan ju börja checka av att hästen kan galoppera i lina/lös. Och låta den rulla runt så rätt länge och tills det blir avspänt.
Gör man det en period och gör det tills de inte mer taggar till av galoppen kan man sen få enklare uppsuttet, om de lever rövare/blir heta etc i galopp.
Oavsett kan det vara bra att låta ogalopperade hästar rulla på i galopp. Vill man inte göra det uppsuttet kan man testa i lina.
 
Visst kan jag fundera fram och tillbaka flera gånger på varför han är kvar. Men tro mig han är den snällaste som finns och den häst jag suttit på som ger mig störst trygghet (om vi bortser från skogshändelsen i dec förra året). Kan låta lustigt med tanke på allt mitt klagande.
Men visst, jag ska tänka mig för ;)

Tack för tipsen till galoppen både Nova och Tuaphua. Med handen på hjärtat så galopperar jag ju alldeles för lite. Men jag har beslutat mig för att ge honom fram till våren hos mig och då måste jag ju även ge han chansen att få en bra galopp.
Ambitiös vet jag inte men jag är en optimist och drömmare. Man kommer lång på det :D hehe
 
Känner mig deppig..Har ju egentligen noll förutsättningar för att hålla på med den här sporten:cry:..
Vill tävla och främst träna mycket och utvecklas åtminstone lite grann. Nu är hon ju förhoppningsvis dräktig och jag har det att se fram emot och sen när det är dags att sätta igång henne så kanske möjligheterna att satsa på sitt egna är större, kanske, kanske..
Att stå tillbaka för mina tjejer som egentligen bara är halvdant ambitiösa är skit..
Men om jag satsar på träning mm så får jag gnäll för det samtidigt som dom inte förstår att det ligger många timmars blod svett och nä, (inga tårar;)) bakom dom ynka resultat jag och Loppis har på det ynka fåtal tävling vi har startat även om det gick skit det mesta i år.
Nä, fy skäms vad negativ jag är:o..Men till helgen är det tävling i närheten och då suger det lite i den tarmen.

Undrar om jag ska tömköra idag eftersom det ändå är älgjakt???
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 198
Senast: Fiorano
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
401
· Visningar
49 961
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 502
Senast: cewe
·
Träning Såg att det var dags för en ny tråd för våra hästar födda 2016! Aktiviteten är ju lite lugnare numera men tycker att det är lite mysigt...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 120
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp