Nummer elva om våra hästar födda 06

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Novali01 Vad hände på tävlingen? Såg att du avstod. Var det dåligt underlag?

@polly p Fattar inte varför du är så deppig o negativ. Det har ju visst gått bra för dig ;) Bara för att en träning på dåligt underlag gick skit så är det ju ingen katastrof. Men varför träna på dåligt underlag? Om tränaren inte har en paddock så får ni väl vara på annat ställe.

Håller med om att vi galopperar för lite. Trots att jag försöker tänka på det så blir det nog för lite galopp och då har jag en häst som funkar bra i galoppen både på banan och i skogen. Svårt att galoppera så mkt i skogen när jag saktar av när det lutar neråt. Tyvärr går inte vägen bara svagt uppåt. :o Vi har möjlighet att lösa kort på travgymnasiets bana som är jättelång och lite lagom kuperad men jag har inte tagit reda på hur man gör än. Borde vara en bra ide nu när det snart är vinter. De harvar den hela tiden och har den även belyst. Tror att den är minst 2 km lång. :D
 
@Maui : För att det är älgjakt, för att barnet glömt sin hjälm ute uppånerpå ( jag lät den ligga :banana:) för att jag är lite orolig för Loppan mm;), för att jag tycker att barnen inte respekterar mig och hjälper till tillräckligt och ändå vill vara med på massa..:mad:
Skämt åsido, min tid kommer och Loppis ser vad jag tkr inte kortare ut i vä, var dock lite lång och springig idag på töm men hon ser ut att spåra jämnt vad jag kan se så förhoppningsvis var det tillfälligt.
Menar inte att vara negativ, tom älgalössen har hållit sig undan, deeet är positivt, speciellt för Loppans svans som för en tynande tillvaro då hon har kliat bort underhår vid svansroten. Ingen "Miss Fluffy" för tillfället.

Ska försöka åka i nästa vecka ev och komma inomhus:).

Det är väl på pluskontot runtom hos mig att det finns underbara ridvägar där man kan galoppera lääänge uppför om man vill:D!
 
@fio Vad menar du? Trillade Nova av? Stod avstod i resultatet men man kan ju trilla av före start också.:confused:

Igår red jag lektion och nu var det fokus på mig och mina händer. Ojoj så mycket konstig man kan lägga sig till med och så svårt det blir att få bort ovanor.:cry: I högervarv fungera allt och jag håller händerna lika men i vänstervarv har jag på nåt sätt börjat tränga med vänstertygeln mot mankammen istället för att ta ut handen. Dessutom sitter jag mer åt höger i sadeln. Visade sig att jag dessutom red med ojämna stigläder. Blev väldigt konstigt när jag skulle rätta detta. Kändes som en nybörjare men på slutet började jag få lite aha-upplevelser. Var jobbigt för Rivica när jag kom åt henne bättre i vänster varv. Har klippt henne på bogen och halsen och ändå var hon riktigt svettig.
 
VA?? Får du låna Rivica o rida dressyr iaf??:D;)

@fiodingamlaskvallertant Det var inget fel på underlaget, bara på vissa utskjutande delar av min kropp, ett fel på styrningsmekanismen och sen funkade inte bromsarna vid kraftig inbromsning. Fordonet har fått viss service i veckan och en del hann bli åtgärdat men de utskjutande delarna på kroppen kräver rundsmörjning!:angel:
 
Men vad tråkigt @Novali01:(. Jag vart riktigt bekymrad efter fios kommentar och sen när du inte hade skrivit något! Hoppas du inte slog dig allt för mycket!

Tjolahoppsan! Idag har jag fått se lilla Burberry:banana: som arbetsnamnet är än så länge( "Rut" eller "Berra").
Om man nu ska döpa häst efter en jädra rock, hi, hi..Fast dom måste helst heta på B i den sto stammen, tycker nog att efter Canterburry kan d funka..eller??
Varit hos min distriktsveterinär och ultraljudat på 90 dygn samt fixat tänderna på Loppan så nu är alla vassa hakar åtgärdade!
Smidigt att vara häst och kunna gå till barnmorska, tandläkare och doktor samtidigt:D..
 
VA?? Får du låna Rivica o rida dressyr iaf??:D;)

@fiodingamlaskvallertant Det var inget fel på underlaget, bara på vissa utskjutande delar av min kropp, ett fel på styrningsmekanismen och sen funkade inte bromsarna vid kraftig inbromsning. Fordonet har fått viss service i veckan och en del hann bli åtgärdat men de utskjutande delarna på kroppen kräver rundsmörjning!:angel:

Haha! Jag blev också lite små-orolig när d inte svarat ngt. Men sen tänkte jag att "nä.. de där gamla fälttävlansrävarna och unghästryttarna är ju sega as som är vana att åka av". ;)

KL

Jag har fortsatt vara lite småkrasslig och trött. Så efter 2 dagars lektion var både pålle och jag trötta. Han fick gå ganska tufft. Han skötte sig dock fint. Så jag är nöjd med honom!
Han fick nån vilodag. Sen tog jag för hand och trampade lite nån dag. Det gjorde han också bra! Och sen vila, för mig mer..
Idag hade det lilla livet dragit av en doja och en till satt lös. Det blev förskjutning med skoningarna. Så det har väl gått lite för lång tid ihop med att de levt om i hagarna med.
Så utöver att jag skulle träna ett par hästar, ha lektioner, ta emot foder, mocka hagen etc etc fick jag också dra skor och fixa till fötterna, men lite väl knappa verktyg och en hovis som är ett jävla as på att sömma så det sitter. ;)
Men det är ju mitt och hovis fel att det blev tidsmeck.
Så det vara bara att göra. Jag kände att jag behövde rida lite iaf.
Någon hade gått loss lite märkligt på ridhusets botten och djupharvat. Det hade varit jättebra om man gjort det rejält så det blev jämt under allt. Men nu var det liksom lite väl tungt och djupt med knöligt under. Jaaaa...
Då har jag hellre hårt.

Jag avslutade ganska kvickt. Hästen gjorde sin del idag tycker jag. Jag vill inte pressa honom att vara loss och gå fram när underlaget är så där.
Imorgon rycker jag de andra två dojorna och så får vi rida då igen och desto bättre.
Uh, jag som skulle ha ledig dag! Grr.. ;)

Nu är det chips och glass. Because Im worh it!
 
Vi kom av oss i we träningen när gammelhäst blev halt och sen blev katten jättesjuk och behövde opereras. Så idag tänkte jag åka men då var det migrän istället. Men suck.
Strålan blir iaf lite extra fin i färgen nu på hösten
dsc01847_54415eb1ddf2b34c4719ef2f.jpg
 
@SkorpSmulan. Verkligen underbar fuxfärg:love:!

Idag har jag varit på cr med flickorna! Både dressyr och hopp! Lilla fick 60% på lånehästen vilket jag tycker är bra! Har ju bara haft han ett fåtal veckor!
Sen hoppade hon 60 och det var lite snabbt men fint flyt ändå tkr jag.

Äldsta har liiite svårt att få igång framåtbjudningen på vår tjockispåwnie. Vetefasen hur vi ska få till det för hon har så taskig balans som inte blir bättre av att banka sig runt:mad:. Hon nollade sina båda 80 starter men gah:arghh: vad jag vill hitta en formel som lär henne få fram honom på ett bättre sätt.

Loppelopp får vila till i morgon då blir det en tur på hackamor i skogen!
 
Har varit på föreläsning om ryttarens sits med hon som skrev boken om sits i harmoni o balans.
Var otroligt bra. Vilken svår sport vi håller på med :confused: Man ska ju ha full koll på sig själv o hitta sin balans o vara liksidig o dessutom ska man ha koll på sin häst. Det är inte lätt. Fick vissa bra tips. Huvudet är viktigast. Bli längre o titta precis rakt fram inte ned o inte upp. Gör man inte det så blir allt annat fel. Köp viktmanchetter i sportaffären o fixa så de går att hänga runt dina ben, drygt 1 kg på varje. Hjälper dig att komma ned i sadeln o få benen rätt.
Ha boken så nu ska jag läsa på.
Ver jättebra :)
 
Har varit på föreläsning om ryttarens sits med hon som skrev boken om sits i harmoni o balans.
Var otroligt bra. Vilken svår sport vi håller på med :confused: Man ska ju ha full koll på sig själv o hitta sin balans o vara liksidig o dessutom ska man ha koll på sin häst. Det är inte lätt. Fick vissa bra tips. Huvudet är viktigast. Bli längre o titta precis rakt fram inte ned o inte upp. Gör man inte det så blir allt annat fel. Köp viktmanchetter i sportaffären o fixa så de går att hänga runt dina ben, drygt 1 kg på varje. Hjälper dig att komma ned i sadeln o få benen rätt.
Ha boken så nu ska jag läsa på.
Ver jättebra :)

Hon är jättebra!
Vi har haft hit henne på klubben några gånger. Jag var dit för ryttaranalys själv också. Jätteintressant!
Utöver bra på ryttarens sits etc så var hon en väldigt bra behandlare. Jag är svårbehandlad iom att jag är överrörlig just bredvid där jag blir låst. Väldigt många behandlare antingen inte känner problemen eller lyckas inte riktigt få bort dem. Hon kände fint och grejade direkt att lossa låsningarna.
Jag ska dit igen då jag har tid och ork. Vi hann inte riktigt gå igenom hela mig iom att det var så mkt skit i min kropp(många gamla skador etc). Så vi har sagt att vi bör fortsätta med resten sen.
Men det var intressant att testa sitta på tryckmattan både innan behandling och efter och så som jag ville sitta och så som hon satte mig. Och intressant att göra övningarna.
Kan verkligen rekommendera det!

Kl

Idag har jag ryckt resterande 2 dojor och fixat till fötterna. Jag hade en till häst att sköta idag och behövde flytta lite hösilage inför lev imorgon. Så jag orkade faktiskt inte rida.
Men det var tomt i ena ridhuset. Så jag tog in lillskit dit och körde lite frihetsdressyr och trick. Det var jättelänge sen vi gjorde sånt. Så det var kul att checka av.
Jag har ju bara tänkt ridning eller ev arbete vid hand a la dressyr nu sista året.
Men jag ska nog börja latja lite mer med tricken igen. Det var kul märkte jag då jag höll på. Jättekul!
Haha.. Jag skulle verkligen behöva en häst till så min slipper behöva lära sig allt. :P
 
Vi kom av oss i we träningen när gammelhäst blev halt och sen blev katten jättesjuk och behövde opereras. Så idag tänkte jag åka men då var det migrän istället. Men suck.
Strålan blir iaf lite extra fin i färgen nu på hösten
dsc01847_54415eb1ddf2b34c4719ef2f.jpg

Håller med om att färgen är jättehärlig!

Hoppas övrigt löser sig!
 
@tuaphua Jo katten är iaf frisk nu efter många om och men men gammelhäst har troligtvis fått dåligt hjärta också.
Huvudvärken har iaf lagt sig för den här gången :up:


--------------
Red Strålan en sväng idag men det kändes inte bra. Hon var spänd och kort i steget. Gick mest med sänkt rygg i traven och huvudet i vädret. Korta bitar jpbbade hon ändå ok men kändes ändå spänd.
Sist jag red var hon så jäkla fin, riktigt guld, mjuk och fin och gick i en trevlig form och medryttaren red ett lungt lektionspass i onsdags och instruktören tyckte att hon såg superfin ut.
Så nu blev jag lite fundersam.
Hon var väldigt stel då vi skulle strecha efteråt också och ville inte röra ryggen.
Det kan vara så enkelt att hon fick vara utan täcke över natten, det var klart och vindstilla men -10, hon ska ju inte bli kall så nu är det täcke på iaf. Kan också vara så att hon kände sig lite osäker då det är halt i frosten bitvis eller att hon gjort nått i hagen. Eller vad som helst.
 
Idag vart en så´n dag som man starkt funderar över sitt fritidsintresse:yuck:..Regn, regn och åter regn. Shittydag på jobbet. Släpar mig ut till stallet men väl uppe på ryggen:love:. Tycker det är lite mys och rida på hacket dessutom, vart inte tal om hur länge eller om hon ens behövde gå bettlöst men känns bra att vänta någon dag iallafall. Slutade med att jag sen tog dotterns påwnie också på barbackadressyr i paddocken. Riktigt rolig liten plutt som dock behöver komma loss utavhelsikke men jag ska masa mig ut och tömköra honom någon dag, gjorde det mycket med fjorden som vi hade och han var galet oliksidig när vi fick honom..
 
@tuaphua Jo katten är iaf frisk nu efter många om och men men gammelhäst har troligtvis fått dåligt hjärta också.
Huvudvärken har iaf lagt sig för den här gången :up:


--------------
Red Strålan en sväng idag men det kändes inte bra. Hon var spänd och kort i steget. Gick mest med sänkt rygg i traven och huvudet i vädret. Korta bitar jpbbade hon ändå ok men kändes ändå spänd.
Sist jag red var hon så jäkla fin, riktigt guld, mjuk och fin och gick i en trevlig form och medryttaren red ett lungt lektionspass i onsdags och instruktören tyckte att hon såg superfin ut.
Så nu blev jag lite fundersam.
Hon var väldigt stel då vi skulle strecha efteråt också och ville inte röra ryggen.
Det kan vara så enkelt att hon fick vara utan täcke över natten, det var klart och vindstilla men -10, hon ska ju inte bli kall så nu är det täcke på iaf. Kan också vara så att hon kände sig lite osäker då det är halt i frosten bitvis eller att hon gjort nått i hagen. Eller vad som helst.

-10? Burrr! Var bor du?

@polly p:
Ja, regnet nu är ingen höjdare. Man vill mest bara gosa ner sig i sängen!

KL

I söndags fick hästet vila iom att jag var för trött.
Igår red jag i ridhuset för att trimma lite innan lektionen idag. Jag tyckte jag var skitsmart som hetsade in före hoppträningen. Det hade dock en massa andra också tänkt. Så det var väldigt många där inne. Det blev svårt att riktigt kunna öva på sina övningar och vägar då. Men hästen gick helt ok. Han gjorde vad jag sa.

Idag red jag för ridfröken. Hon tyckte vi utvecklats åt rätt håll tydligt och nu börjar komma tillbaks. Hästen gick bra!
Och vi kunde göra de övningar som triggade igång trubblet förut utan att han spände till.
Det var bra helt enkelt. Kul!
 
Polly, man tröttnar väl aldrig? ;)

Skorpsmulan, alltså snö låter underbart i mina öron. Hellre det än den lerinpackning som var dag erbjuds här nere :(

Tuaphua, du får fixa film någon gång, kul att se hur ni tar er framåt :)

KL

Nu har jag så sakteliga kommit igång ordentligt och Ronaldo är riktigt fin nu. Jag galopperar betydligt mycket mer och det har verkligen gett resultat i att han orkar mer och framförallt behålla galoppen. Kul! :D

Hoppade hemma i lördags och det gick så himla bra så igår åkte jag och två kompisar till Sven och hoppade. Är så sjukt nöjd! Hoppade fram på två hinder några gånger sedan var det en ordentlig bana. Kändes lätt som en plätt när man galopperar på och vi var verkligen ett team igår :)

Håll tummen för att det håller i sig tills lördag (och även i framtiden :p). Då åker jag till GFRK och hoppar 95/105 som antagligen kommer kännas som kaninhoppning i jämförelse med igår ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 155
Senast: Fiorano
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
18 19 20
Svar
392
· Visningar
48 168
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 286
Senast: cewe
·
Träning Såg att det var dags för en ny tråd för våra hästar födda 2016! Aktiviteten är ju lite lugnare numera men tycker att det är lite mysigt...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 102
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp