Nummer elva om våra hästar födda 06

Status
Stängd för vidare inlägg.
@SkorpSmulan MEN vad är det för veterinär du har?!?? Har hon ingen man? Jag har dåligt minne men vad är det du ska kolla hos vet?
Nja, hon är skiljd från barnens pappa iaf.
Stråla har en ryggskada och en SI led som bråkar som behöver hållas koll på ca 2 gånger per år, nu har Stråla dessutom talat om att det är dags, för 6 veckor sen när jag ringde och bokade tid första gången. :meh:. Hon har även varit lite gallig i benen som jag vill kolla upp. Just denna vetten är väldigt duktig hästveterinär och även kiropraktor så därför väntar vi på henne. Väldigt populär och ofta väldigt uppbokad men det är ju bara höjden av otur att hon får sjukt barn 2 gånger när hon ska till oss.

--------------------------
Jo det känns verkligen som att allt kommer på en gång, fast det har även hållt i sig bra länge.
Nåväl, nu har Stråla iaf fått brodd på sig. Hon fick stå inne från torsdag kväll till lördag för att det var full snöstorm här, hon smet ut en sväng men benen bara stod åt alla håll.
Nu är dock all snö borta och vi har 9 grader varmt. I slutet på oktober. Helt galet.
 
Sen har vi en skadehistorik..Bla hade hon en inflammerad si-led som gett en liten pålagring. Där kan jag känna lite besvikelse mot tränare som inte stöttade mig mer i att felsöka för när hon blev behandlad så försvann helt känslan av skenande symaskin som kom så fort vi bytte till vä varv..

Det är klart att jag oroar mig och funderar ibland hur mycket det påverkar henne..Är det tex därför hon har svårare att få under sig vä bak och ha bärigheten i galopp?

Men hon är ju en fantastisk positiv häst och det finns dom med betydligt större problem än våra UTAN diagnoser hit och dit. Så jag försöker jobba vidare och ha skoj på kuppen!
Ja där har du säkert lite av problemet. Men då vet du ju om det och kan jobba utifrån det. Bra inställning att försöka ha roligt det är så lätt att gräva ner sig i oro.

Grattis @Tessalonica

@Maui Åh vad jobbigt med kolik. Hoppas det ger sig.
 
Nej kolik är ett aber men om hennes högar luktat så tyder det ju på att nåt inte är ok i magen, kanske t om ska ge henne en omgång tarmbalans? Olika hästar reagerar ju olika, t ex så fick min åring lös mage när hösilaget var lite för blött medan Harriet inte märkte nån skillnad alls.

Japp, jag tröstar mig också med att när man varit längst ned i dalen så måste det ju gå uppåt! :D
 
@happyrider, nä fy vilken lervälling! Så kul att hoppning flyter på nu iallafall!

@Novali01, Kan bara ge en liten peppkram! Det vänder! Vet ju att du haft orättvist mycket otur:(..
Btw, lille Eskil, hur mår han? Han ser ju jättefin ut:)!

I lördags hoppade äldsta dottern lite med Loppan, på tok för högt tkr jag när hon gör på eget bevåg:devil: men iallafall, får nog dela med mig så småningom;)..
Jag ska iväg på "tantdressyrhoppning" på torsdag för "Frasse" så nu byter jag tränare igen, ha, ha..Nä, jag har ju inga mål och hänger på bara för att det är roligt och nära.
Hon är ju dressyrdomare också och jag fick skitprocent när jag tävlade vilket också var min sista start i våras,vet ju själv vad det berodde på till viss del men vore kul kanske med lite förklaring eller hur jag ska göra då det låste sig i förvända mm..

Är hemma från jobbet då jag fått så förbanskat ont i ryggen och en grym trötthet, surt då det suger ekonomiskt, är väldigt sällan sjuk men hade ju en rejäl dipp för fyra år sedan då jag hade typ "utmattningssyndrom", var bara hemma mycket kort men fy, det var ingen hit.
 
@polly p låter roligt med dressyrträning...
Men du får ta och vara rädd om dig och lyssna på kroppen när den är trött...
Se till att vila och hitta rätt i din vardag!! Låt flickorna hjälpa dig så du kommer på rätt köl igen!
 
@happyrider, nä fy vilken lervälling! Så kul att hoppning flyter på nu iallafall!

@Novali01, Kan bara ge en liten peppkram! Det vänder! Vet ju att du haft orättvist mycket otur:(..
Btw, lille Eskil, hur mår han? Han ser ju jättefin ut:)!

I lördags hoppade äldsta dottern lite med Loppan, på tok för högt tkr jag när hon gör på eget bevåg:devil: men iallafall, får nog dela med mig så småningom;)..
Jag ska iväg på "tantdressyrhoppning" på torsdag för "Frasse" så nu byter jag tränare igen, ha, ha..Nä, jag har ju inga mål och hänger på bara för att det är roligt och nära.
Hon är ju dressyrdomare också och jag fick skitprocent när jag tävlade vilket också var min sista start i våras,vet ju själv vad det berodde på till viss del men vore kul kanske med lite förklaring eller hur jag ska göra då det låste sig i förvända mm..

Är hemma från jobbet då jag fått så förbanskat ont i ryggen och en grym trötthet, surt då det suger ekonomiskt, är väldigt sällan sjuk men hade ju en rejäl dipp för fyra år sedan då jag hade typ "utmattningssyndrom", var bara hemma mycket kort men fy, det var ingen hit.

Jag håller med om att du ska lyssna på dig själv och vara försiktig!
Har man haft en sån dipp är man liksom inte lika tuff längre tyvärr. I know.. ;)

Maui: Hoppas kolikhästen blir bra. Det där är så läskigt tycker jag! Rörelsestörningar, hältor och smärtreaktioner från rörelsemekaniken förstår jag mig liksom på. Men et där är så himla utanför mitt fält utöver att man liksom inte kan se lika tydligt(om alls..).
Hoppas det löser sig nu!

Min är känslig i magen och reagerar lätt på både foderbyten, medicinering, att få i sig kladd i hagen, äta "skidgrödor" som tidigare ratats etc etc.
Han blir lös och får trästocksben tyvärr.
Jag brukar försöka safe:a med Yeea-sacc speciellt i känsliga perioder a la ovan.

En kompis häst fick nån upphängning av tarmen på mälten nu och åkte in på klinik. Väl där hade han när det där släppt haft gaskolik. Sen hade han lyckats äta upp en del av Ikea-påsen där.. Inte så kul då man lämnar dem till klinik..
Men efter att ha stått där läänge, över veckan, fick han nyigen äntligen komma hem.
Så härligt!
Men usch vad jag förstår oron! :S
 
Underbart @SkorpSmulan!
@happyrider, jo, men det gör jag ju nu..Jobbar på onsdag och har semester torsdag och fredag, känns som det var bra att breaka lite, svårt att välja sina lyft och arbetsställningar i mitt jobb så jag har väl klantat mig. Hoppas inga gubbar eller små tantor ramlar då:)..
Ska köra med lilltösen, hon har ju lov dessutom:D..
 
Tack @tuaphua! Jo, jag har väl dragit lite lärdom men det är skitsvårt. Det är ju liksom inte så att jag inte tar mig i och ur sängen. Bara sliten i kropp och förmodligen knopp;).
 
Jag var så slut igår att jag bara orkade lina min. Vi skulle rida lektion idag. Så han behövde få röra sig tyckte jag, för att kunna fokusera bra direkt under lektionen.
Alltså linade jag lite igår. Jag formger ju utan inspänning i lina via samma signalsystem som i ridningen. Och det har vi inte gjort sen i innan sommaren tror jag.
Så det var intressant att se renheten på hjälperna när man bara har sas "en innertygel". Det blir ju så tydligt om man låtit den betyda fler saker då..
Det var helt ok. Men visst hade jag slarvat lite, vilket jag märkt i ridningen och sen jobbet vid hand nyligen.
Så det var himla bra att ta det.
Har märkt att lillprins har en liten spänning i nacken iom att jag slarvat med det. Och blev nu påmind om hur bra longeringen är att lossa såna saker om an är lite kass i kroppen. Bra att komma på saker som underlättar, som man glömt.

Idag red vi lektion för ridfröken. Det var jättekul!
Pratade om den lilla spänningen och checkade av det. Det var mycket bättre än det varit på sistone. Så gårdagens jobb var bra. Mer sånt!
Han får spänningar där om man man inte jobbar honom(har en defekt ena bak skelettalt, avfasad kondyl, så det går till nacken tror jag). Och nu har han ju stått lite väl mycket sista v, utöver att det nog inte var läge att finjustera sånt när han var i upprört läge efter vår klash
Men nu får ag ta tag i det igen.
Han var skitbra idag trots att jag var lite virrig först. Fröken fotade och filmade lite. Så jag ska få dem sen.
Men vilken uuurusel kondis jag fått! :O Pinsamt rent av!
Blir jag bara lite bättre snart måste jag snöra på mig joggingdojorna och ge mig ut.
Men fantastiskt kul att rida igen! Åh, vad jag älskar min lille knäppis!
Och ridfröken också för den delen! Hon är så jäkla bra! Hon och/eller maken skulle absolut kunna få bo i vårt ridhus. Jag saknar att rida för tränare varje dag. Men imorgon kommer hon igen iaf!
 
Tack @tuaphua! Jo, jag har väl dragit lite lärdom men det är skitsvårt. Det är ju liksom inte så att jag inte tar mig i och ur sängen. Bara sliten i kropp och förmodligen knopp;).

När man inte kommer ur sängen har det gått för långt. ;)
Då förlorar man så enormt mycket mer tid än om man bara tar det lite lugnt då och då innan.
Men jag vet.. Himla lätt att säga till andra. ;)
Kan ju säga att det är därför jag nu knappt jobbar. Jag körde på för länge - igen. Och nu kommer jag istället förlora asmycket tid. Jag har fått jättemycket skäll av läkarna. Men på något vis kan jag fortfarande inte acceptera att det inte bara är att bita ihop och köra på. Mycket dum känsla det där..
Vi tränare som möts och känner varann lite brukar föröka skälla på varann när man jobbar trots hosta, feber, tappad röst etc.. Men kommer man själv veckan efter likadan? Jepp.. Dumt dumt!
 
Nej kolik är ett aber men om hennes högar luktat så tyder det ju på att nåt inte är ok i magen, kanske t om ska ge henne en omgång tarmbalans? Olika hästar reagerar ju olika, t ex så fick min åring lös mage när hösilaget var lite för blött medan Harriet inte märkte nån skillnad alls.

Japp, jag tröstar mig också med att när man varit längst ned i dalen så måste det ju gå uppåt! :D

@Novali01 Hon fick en burk mag-tarm balans efter förra koliken och jag har börjat ge henne en ny nu :confused:
Red igår i paddocken med dålig belysning, en lampa funkade inte :mad: Hästen fungerade bra och var inte alls så tokig med huvudet som sist när jag red lektion. Funderar på om det kan ha varit magen som störde henne då. Man funderar ihjäl sig när det inte är ens egna häst.

Idag blir det lektion på Rivica igen. Ringde faktiskt förra veckan till "proffsryttare" och frågade om han kunde ta henne en vecka i december för att träna på byten med henne men han var fullbokad. hade tid i februari. Får fundera på att skicka henne då. Fick inget besked om vad det skulle kosta. Någon som har ett hum om vad de kan ta per dag / vecka för tillridning?

Hoppas ni alla som har problem med era kroppar blir bättre. Insåg när jag var på föreläsningen om sitsen att vi borde träna oss själva mkt mer, inte bara rida :crazy:
 
Ja det är alltid mer nervöst tycker jag, med andras hästar. Hoppas det reder ut sig nu iaf. Proffs tar mellan 5000 + moms och uppåt per månad. Det är ju "fri" marknad så dom tar vad dom vill och lära in byten snyter du ju inte ur handen på ett par dagar heller. Bästa är väl att lämna henne i 2 omgångar, först för inlärning, hem o göra annat, o sen tillbaka o befästa.

@polly p Du får ta det lilla lugna du o lyssna på din kropp! Ang Eskil så är han ljuvlig!:love: En så go 1-åring har jag inte träffat sen Grå var liten...han är precis lika snäll, älskar att stå uppbunden o bli borstad o gosad med. Snäll att lämna själv i stallet när jag rider och alltid lika go o glad!
 
@Maui är ju jättesvårt att säga, beror ju liksom på hur länge han måste rida till henne innan han kommer till bytena sas. Sen kanske du ska fundera på att välja en tjej istället, i typ samma längd som du och inte en karl med 2 meter långa ben.. tror det blir enklare för dig i framtiden.
 
@Maui är ju jättesvårt att säga, beror ju liksom på hur länge han måste rida till henne innan han kommer till bytena sas. Sen kanske du ska fundera på att välja en tjej istället, i typ samma längd som du och inte en karl med 2 meter långa ben.. tror det blir enklare för dig i framtiden.
Det är ju en karl med långa ben som jag vill ha. :p Hon kan byten och förstår hjälperna men när vi har gjort ett byte så gör hon byten innan jag ens hinner tänka att vi skall göra ett. Behöver någon som kan hålla om bättre och ha kontroll innan nästa byte sker. Rivica skuttar iväg med mig och byter hej vilt som hon själv vill efter första bytet.:mad:
Insåg igår (igen) att jag sitter konstigt i vänster varv i traven under lättridning. Har problem att ta ledande tygeltag och böja henne i början. När jag tänker på att sitta mer på vänstersida blir det så mkt så jag tycker att jag puttar över henne åt vänster med högerbenet.:confused: När vi väl har ridit en stund och jag sätter mig ner är det lättare. Vill att någon annan rider på henne som kan. Jag konstrar bara till det.
5000 i månaden lät ju väldigt billigt @Novali01. Man får ju inte fråga efter nån bra men ni kan ju PM om ni har nåt förslag.
Igår sa min tränare att hon blev sug på att rida när hon såg oss. Funderar på om hon vill sitta upp och fixa till hästen för att jag inte kan :crazy: eller om hon tycker att hon ser fin ut. Tyvärr så rider inte hon längre det är det jag saknar annars är hon verkligen toppen.
 
@Novali01 Hon fick en burk mag-tarm balans efter förra koliken och jag har börjat ge henne en ny nu :confused:
Red igår i paddocken med dålig belysning, en lampa funkade inte :mad: Hästen fungerade bra och var inte alls så tokig med huvudet som sist när jag red lektion. Funderar på om det kan ha varit magen som störde henne då. Man funderar ihjäl sig när det inte är ens egna häst.

Idag blir det lektion på Rivica igen. Ringde faktiskt förra veckan till "proffsryttare" och frågade om han kunde ta henne en vecka i december för att träna på byten med henne men han var fullbokad. hade tid i februari. Får fundera på att skicka henne då. Fick inget besked om vad det skulle kosta. Någon som har ett hum om vad de kan ta per dag / vecka för tillridning?

Hoppas ni alla som har problem med era kroppar blir bättre. Insåg när jag var på föreläsningen om sitsen att vi borde träna oss själva mkt mer, inte bara rida :crazy:

Hur mycket man tar för heltidsträning beror dels på vad man har för meriter/kunskaper och även vad man själv har för omkostnader. Bor man där det är dyrare att hålla häst blir det så klart dyrare pris för tillridningar med. Vissa tränare har ju egen gård och andra hyr dyrare ställen. Så det påverkar vad man måste ta i pris.

En vecka kan vara lagom för byten och det kan vara på tok för lite tid beroende på hästens utbildning innan.

Bäst är nog att prata med den tränaren du funderar på direkt om hur länge man tror sig behöva och prisbild.
Ska man ändå kosta på sig att lämna iväg är det värt att göra det ordentligt och inte få hafsjobb pga tidsbrist.
Inte alla tränare hinner ju rida alla hästar de har hemma varje dag heller..

Håller med om fios kommentar om benlängd. När man ska göra enstaka problemlösningar kan man ibland hissa upp lädrena för att imitera kortare ryttares ben. Men har man hemma häst för dressyrträning vill man gärna rida normalt.
En del hästar kan då känna skillnad när korta matte sitter upp. Speciellt om det är fråga om korttids-träning a la någon vecka.
 
Det är ju en karl med långa ben som jag vill ha. :p Hon kan byten och förstår hjälperna men när vi har gjort ett byte så gör hon byten innan jag ens hinner tänka att vi skall göra ett. Behöver någon som kan hålla om bättre och ha kontroll innan nästa byte sker. Rivica skuttar iväg med mig och byter hej vilt som hon själv vill efter första bytet.:mad:
Insåg igår (igen) att jag sitter konstigt i vänster varv i traven under lättridning. Har problem att ta ledande tygeltag och böja henne i början. När jag tänker på att sitta mer på vänstersida blir det så mkt så jag tycker att jag puttar över henne åt vänster med högerbenet.:confused: När vi väl har ridit en stund och jag sätter mig ner är det lättare. Vill att någon annan rider på henne som kan. Jag konstrar bara till det.
5000 i månaden lät ju väldigt billigt @Novali01. Man får ju inte fråga efter nån bra men ni kan ju PM om ni har nåt förslag.
Igår sa min tränare att hon blev sug på att rida när hon såg oss. Funderar på om hon vill sitta upp och fixa till hästen för att jag inte kan :crazy: eller om hon tycker att hon ser fin ut. Tyvärr så rider inte hon längre det är det jag saknar annars är hon verkligen toppen.

Det där grejar en duktig kvinna med kortare ben också. :)

Var i landet finns ni? 5000 per månad här ger nog ingen "vit" träning. Det ligger mer på runt 10 000-12 000 om man vill ha någon bra och ha det vitt.
Men här är det också dyrt att ha häst.

Känns det likadant i lättridningen om du rider lätt i slutet på passet?
Vill du få ner vikten i ena sidan av kroppen utan att tänka just "sitt tyngre på den sidan etc" som ev kanske startar lite andra felaktiga reaktioner i din kropp kan du vrida huvudet åt andra hållet för att skjuta vikten. Testa och se sen om det kanske går med mindre och mindre ridning tills det inte behövs..
 
Vi bor i fattigmansland och där är allt billigare än ditt område!:D Och jo, det finns dressyrtränare för 5000 + moms här men mer troligt är ju att det kostar mer. Åt Mauis håll kostar det ngt mer än åt mitt håll även om vi tillhör samma region.

Att vrida huvudet utåt funkar bra när man vill förskjuta vikt, bra råd!
 
Det är ju en karl med långa ben som jag vill ha. :p Hon kan byten och förstår hjälperna men när vi har gjort ett byte så gör hon byten innan jag ens hinner tänka att vi skall göra ett. Behöver någon som kan hålla om bättre och ha kontroll innan nästa byte sker. Rivica skuttar iväg med mig och byter hej vilt som hon själv vill efter första bytet.:mad:
Insåg igår (igen) att jag sitter konstigt i vänster varv i traven under lättridning. Har problem att ta ledande tygeltag och böja henne i början. När jag tänker på att sitta mer på vänstersida blir det så mkt så jag tycker att jag puttar över henne åt vänster med högerbenet.:confused: När vi väl har ridit en stund och jag sätter mig ner är det lättare. Vill att någon annan rider på henne som kan. Jag konstrar bara till det.
5000 i månaden lät ju väldigt billigt @Novali01. Man får ju inte fråga efter nån bra men ni kan ju PM om ni har nåt förslag.
Igår sa min tränare att hon blev sug på att rida när hon såg oss. Funderar på om hon vill sitta upp och fixa till hästen för att jag inte kan :crazy: eller om hon tycker att hon ser fin ut. Tyvärr så rider inte hon längre det är det jag saknar annars är hon verkligen toppen.


Jasså, inte fasen vet jag vilka problem ni har.. trodde han skulle lära henne byten.. Fast han tar inga 5 utan 10+ moms om inte jag minns helt fel. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 210
Senast: Fiorano
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 557
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 539
Senast: cewe
·
Träning Såg att det var dags för en ny tråd för våra hästar födda 2016! Aktiviteten är ju lite lugnare numera men tycker att det är lite mysigt...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 128
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp