Nummer elva om våra hästar födda 06

Status
Stängd för vidare inlägg.

happyrider

Trådstartare
Ny tråd!

Har varit och nattfodrat för en liten stund sedan...

Ett bra sätt att avsluta julafton 2013 :).
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

God Fortsättning på er alla! Vill även stämma in i det där om hur bra gruppen är, kan inte känna att nån annan årgångstråd har samma stämning som vi!:)
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

God fortsättning. Vad är det för himla väder vi har?:mad: ängarna nedanför oss har förvandlats till en sjö. Var längesen det var så mycket vatten överallt.

Körde till manege idag igen. Vi har just nu en stor svacka:crazy: Ridningen går inte bra o Rivica är så spänd. Allt är hemskt o hon är koncentrerad på allt annat än mig. Gick aningen bättre idag än igår men fokus är bara att få henne avslappnad. Inga krav alls.
Fick vila från dressyren i en vecka och bara gå i skogen men tror inte det hjälpte speciellt.:meh:
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Roligt med vår trevliga tråd, absolut:)!
Men visst är vädret bedrövligt, fast snart kanske vi gnäller på snön istället:crazy:..

Red igenom henne ordentligt i paddocken i måndags. Fick väl inte till nån superkännsla men rätt oki..
Igår vila och idag red dottern och hennes kompis i så jag får väl ta och köra iväg imorgon eventuellt:p..Skulle behöva en ordentligt genomkörare mellan fyra väggar men annars får jag ta lite skogsrejs och klättra som 17 har tack och lov triljontals olika ridvägar med bra underlag att välja mellan nu när det är milt.

Maui: Trist att hon är så spänd för tillfället..Men det ger sig nog rätt vad det är!
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Kl

Idag har R praktiskt taget försökt ha ihjäl mig :'( Red ut en runda vi ridit massor med gånger. Fått tips av dressyrtränaren att jag ska träna mkt galopp från skritt. Tänkte att det var perfekt att göra det på denna rundan. Fick till två fattningar sedan hände något. Han flippade och gjorde luftsprång som en jävla idiot och skenade rakt in i skogen, totalt okontrollerat. När han väl sprungit som en jävla påtänd älg i skogen kom den en gammal traktorväg. Där galopperade han så fort det gick och någonstans i skogen tappade jag stigbyglarna och gjorde allt för att hålla mig kvar. Det kom ett dike som han hoppade över och då slog jag mig ordentligt i sadeln :( sedan kom det en åker som var sankt och efter en stund tog det slut och han fastnade och gav upp...

Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv som jag var idag. Jävla stora djur som helt plötsligt får egen vilja. :'(

Omstädigheter, ja det finns det givetvis men inget jag tycker borde gett denna reaktionen. Jag är ledsen och rädd. Dumma häst :(
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Men fy tusan vad otäckt! Har du någon aning om vad denna hysteriska reaktion kom sig av?
Förstår mycket väl att du är ledsen och rädd. Det hade kunnat sluta förfärligt illa.
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Fy vad otäckt! :crazy: Nu spånar jag vilt, men kan han kanske ha sträckt till sig i ryggen eller bakdelen vid fattningen, och så slog det slint i huvudet och flyktinstinkten kopplades in för att han fick för sig att ett rovdjur hoppat upp på ryggen och satt klorna i honom?
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Inte den blekaste men han var frustrerad över något litet innan så det kanske har med det att göra. Jägare fanns i skogen men inget skott avlossades och jag såg heller ingen av dem just där detta hände.

Livrädd blev jag och är väl det nu med. Ville slå ihjäl honom när han väl stannade men vad hade det hjälpt...
Nu i efterhand så känner jag att jag fått en smäll där frakturen sitter sedan bulan. Har svullnat i ryggen men hoppas det går över snart..

Gaia, jag har kollat honom och det första som slog mig var ont i ryggen. Men när vi tagit oss ur "åkern" så lugnade han ner sig hyffsat så han åtminstone bara taktade hem... :(

Sadeln är ju alldeles nyss kollad och omstoppad så borde ju inte vara det? Får se hur det verkar nästa ridpass som är markarbete för dressyrtränaren...
 
Senast ändrad:
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Det kan inte ha varit älglus? Har inte själv drabbats av sådana men man har ju läst här att hästarna kan bli helt tokiga.

*KL*
För vår del fortsätter oturen som 2013 gett sig tusan på att ge mig. Började som kolikkänning den 1/12, in på klinik den 2/12 för att den inte gav med sig trots kramplösande dagen innan. Stod på klinik till den 4/12 för observation och behandling för sin lindriga förstoppning och irriterade tarm. Sätts på 1 veckas ridförbud och jag lägger även in en vecka till eftersom att han skulle ha 2 veckors vila över jul och nyår ändå.

Den 18/12 har han samma symptom igen, kontaktar behandlande vet på klinik, vill ha ut lokal vet som kan ge kramplösande. Får ut distriktare, rektal och sondundersökning, samma symptom som sist.
Står på svält till den 19/12 för ytterligare rektalundersökning, förstoppningen har släppt. Kontaktar ändå tidigare behandlande vet och hör om vi inte ska göra en gastroskopi iom samma symtom trots inget kraftfoder och inte uttorkad någon av gångerna.
Kör upp till klinik, lämnas för gastro dagen efter.

Magsår är diagnosen = väldigt dyr medicin GOD JUL ;)

Dessa veckorna har medfört att min häst inte har en muskel på kroppen längre och 2014 som skulle innebära förberedelser inför bytesträning numera är ren återuppbyggnad.

Jag är en aning bitter men samtidigt så kan man ju bara hoppas på att 2014 för lite mer tur med sig :D
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Nä fy vad otäckt! Förstår att du blev rädd:(.
Brukar väl sällan vara något som hästar gör av illvilja dock så något måste ju ha stört honom..
Håller med Jordgubben att det låter lite som rygg eller likn. fått någon känning?
Hoppas det inte blev för illa med din rygg..

Jordgubben: Usch, så trist..Hoppas han kryar nu med medicinen.

*kl
Trailade upp till ridhus igår! Tycker det var ett riktigt trevligt pass även om det känns som jag behöver jobba lösgjörande länge först och liksom sitter och känner mig:confused: och inte riktigt vet vad jag ska hitte på;). Sen hittar en röd tråd med olika övergångar mm. Då e´d skoj:)! Älskar att det är en hel spegelkortsida för man ser så tydligt olika fel som jag liksom gör och hur mycket bättre rörelsen blir när inte tex halsen är för mycket på skrå i skänkelvikningen:D!
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Usch så otäckt. Förstår att du blev rädd när du inte hade någon kontroll alls.
Du får ha hjälptyglar eller betsa upp ordentligt nästa gång du rider ut. Nåt måste ju ha skrämt honom.

Jordgubben, otur med kolik på hästen. Har hört många som har haft magproblem med sina hästar nu i höst. Vår var också konstiga ett tag men stoppade i den jäst och nu har det löst sig.
Magsår har man ju läst att flertalet hästar har. Hoppas det går bra nu så att han musklar på sig igen.

KL
Kämpar på med alla hästarna hemma. Försöker rida ut när inte regnet vräker ner.:mad: Har manegekort och ska åka dit idag igen. Får traggla vidare med Rivica. Idag blir det en annan manege, den med farliga dörrar mitt på långsidan. Får hoppas att det är andra hästar där för då brukar hon vara mindre spänd. Har kastat spöt och då går det lite bättre;)
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Jag gissar på att både Rivica o Ronaldo har hisklig överskottsenergi. Oavsett att man tycker man rider ordentligt så är ju både underlag o väder en faktor som gör att det blir mindre av det goda.

Tycker att ni bägge två skulle longera hästarna en stund innan ni rider. Låt dom springa av sig alla dumheter utan nån på ryggen o se om inte det ger resultat. Gör detta varje dag utan undantag så de får röra på sig ordentligt, säkert rör de sig inte så mycket i hagen som man skulle önska pga vädret.

Ronaldo fick säkert en adrenalin kick när han drog iväg, blir ju som en elektrisk stöt i kroppen o sen sprang han kanske för springandets skull också en extra bit. Inte roligt men inte helt ovanligt vid den här tiden på året.
Bäst är väl om du kan få sällskap vid uteritter några ggr nu så du känner dig säker igen? Han har väl varit snäll förut?

Kanske ni bägge två ska dra ned lite på kraftfodret? Ett bra hö/hösilage räcker långt när man inte rider mer än vi hobbyryttare gör.
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Det var en otäck upplevelse du varit med om..
Förstår om du blev rädd.
Ibland när de blir skrämda av något har jag upplevt att de ibland blir ännu mer rädda över sin egen reaktion och att det bara ökar liksom..

Jordgubben: nu kan man tycka att du haft otur så det räcker. Hoppas det ordnar sig med hästen din.

Kl
Här har lille ponnyn fått gå dressyrkurs två dagar med dottern. Ack så nyttigt!
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Fy vad läskigt :nailbiting:

*kl

Har inte skrivit på länge men tittar in lite då och då. Stråla är bara dålig så det händer inte nånting här. Vi mest bara kramas.
dsc_1758_5287dfb988e59d6d6b61dfc0.jpg

På tisdag den 7:e åker vi till kliniken och hoppas på att få något svar. Fast jag är så jävla rädd för vad dom ska hitta.


Hoppas alla har haft en bra jul iaf.
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Men vad trist för dig.
Är det samma som har spökat för dig hela tiden?

Kl
Här ligger 2 av 5 i familjen i rejäl maginfluensa :yuck:. Hoppas, hoppas jag klarar mig...
Skulle åkt på liten "hästtittartripp" :o idag som jag fick ställa in.... Blä!
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Jo det är samma, hon var ju så bra på gång i somras och var rysligt fin, sen fick vi ett bakslag här i höstas, början på vintern som inte vill ge sig trots hjälp av et.
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Tror inte longering innan skulle hjälpa. Hon är inte speciellt pigg. :mad: När hon varit handhäst har snarare lufsat med än legat på. Funderade just på att öka på kraftfodret:D
Hon är lite knepig med att vissa saker är farliga just i paddock eller manege. Vår paddock som hon gått i under 5 års tid:o är fortfarande hemsk vid hinderboden. Ute är inget farligt alls.

KL
Nu drar c-r hoppningarna igång så nu får hon vara lite hopphäst ett tag också. Har även anmält mig till en omgång av seriedressyr i Gbg. Behöver nåt att träna mot.
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Åh, vad roligt det lät med seriedressyr Maui! Skulle också behöva nå så´nt:crazy:..

Suttit och städat bland alla gammla dressyrresultat och satt in i pärm då dom låg väldigt huller om buller..
Ingen jätteupplyftande läsning men blir full i skratt när jag ser la:3 an från i sommras då jag red div II. Startade som nr två i ett ganska stort start fält. Loppan känndes helt ok och jag fick dryga 65%. Men iom att 13-åriga tösen var lite kinkig och gnällig så beslöt jag mig för att åka hem..:crazy:

Det gör jag nog inte om..Kom faktiskt fyra och det var jättejobbigt att sitta och se på tdb att jag liksom inte halkade ner vilket jag med min supersjälvkännsla var
helt säker på att vi skulle göra:banghead:..Men jag fick hämta mitt pris på Ica hemmavid;)..

Nu är det nya satser, nya tag och jag hoppas att vi ska komma ifrån spänndheten, taktmissarna, hitta en rundare form och hoppas då på lite jämnare resultat om det blir något tävlat i vår/sommar:)..
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Vill önska alla här ett riktigt Gott nytt År!

Jobbar halva dagen och sen ska gubben möta upp hos våra bekanta med Loppan och yngsta dottern då det blir en uteritt med kompisen och hennes flicka. Så jag får rida hennes stooora unghäst och min tös på Loppis:). Roligt avslut på året om bara vädret är ok!

Lite film från igår..ganska spänd och stark Loppa till att börja med. Var jätterädd:eek: för dottern som satt i hörnet och filmade. Knas märr;)..Så hjälpte gårdsägaren mig lite och vi har lite skilda nivåer och krav.

http://youtu.be/OGMcDIKJ9go
http://youtu.be/-fZ87btHyys
http://youtu.be/QSMqWi15R8E
 
Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06

Men så himla tråkigt Skorpsmulan..Vad är det för diagnos hon har? Kommer inte riktigt ihåg..

Happy: Usch för magsjuka! Hoppas er "hästtittartripp" blir av snart ändå och alla kryar på sig:)!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 153
Senast: Fiorano
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
18 19 20
Svar
390
· Visningar
47 960
Senast: Ketrawzc
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 259
Senast: cewe
·
Träning Såg att det var dags för en ny tråd för våra hästar födda 2016! Aktiviteten är ju lite lugnare numera men tycker att det är lite mysigt...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 102
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp