Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Härligt att du startade en ny tråd. :)
Såg att den gamla var från julen ;)

Jag ska testa att ändra på huvudet. Fick lära mig på sits-kursen att man får helt felaktig "effekt" när man sitter och tittar ned så upp med huvudet och titta rakt fram. Har försökt tänka på detta den senaste tiden.
Tror också att det är dyrt att lämna iväg hästen nere hos oss. En lektion för proffset kostar drygt 500 så om man tar x 30 har man ju fortfarande inte betalt något för uppstallning och skötsel. Vet att risken finns att någon annan sitter och rider hästen. Därför tänkte jag att en kortare tid kanske skulle vara bättre... Får se vad jag hittar på.
@fio Du har inga förslag på nån nere hos oss?
 
@Maui Kolla på någon som har utbildad många hästar till byten typ Karro Lundberg eller Anki Tifelt. Sen finns ju en drös yngre ryttare som rider bra men dom har du ingen nytta av då dom ofta bara sitter upp på färdiga produkter/lämnar bort för vidareutbildning. Så mina förslag slutar där om vill begränsa dig runtomkring här. Annars kan du ju fråga din tränare om hon vet någon?
 
Idag kom äntligen veterinären. Hon började med att säja att "herregud, jag har aldrig vabbat i hela mitt liv och nu två gånger efter varann" och bad om ursäkt.
Ja ja, nu är det gjort iaf och jag kan andas ut lite.
Stråla var ganska fin i rygg och SI-led, lite grejer finns där att lossa på kiropraktiskt men det blir bättre för varje gång.
Jag har ibland upplevt henne lite stel i framkärran men där var hon helt fin i leder och så men lite svullen i musklerna kring bogarna så det fick hon en liten kur metacam för.
Däremot så var hon lite orolig för gallorna, iaf vä bak då hon tyckte den var lite hård, hon sa att gallorna kan ge sig iom att hon fick kiro beh men gör dom inte det så fick vi sk löksoppa att lägga på.
Skritta nu en vecka och hoppas vi kan köra igång sen.

Gamla fång pållen fick även en annan medicin då den hon fått inte har hjälpt.
 
@SkorpSmulan: Det var väl positivt och skönt att äntligen vetcheckat!

Tränade idag och det var väl inte wow men vansinnigt nyttiga och kul övningar. Måste få henne att lyssna mer tillbaka, springa på gör hon gärna så framåtdrivet är vårat minsta bekymmer:crazy:. Mycket övergångsridning och det slarvar jag med men borde göra mycket mer.
Var ju "dressyrhoppning" som stod på schemat och Loppis blir lite laddad av bommar och småhinder.
Sen är det svårt att rida för någon man normal inte tränar för.


Lånehästen är inte riktigt ok. Upptäckte en stor svullnad på halsen i morse. Han blev jättehispig och försökte resa sig när jag tog på den. Funderar på om det kan vara efter vaccinationen i tisdags? Eller en spark från arga röda:(? Han är ju väldigt "fullblodskänslig" men det är trist. Är väl bara att låta honom vara några dagar och se.
 
@SkorpSmulan: Det var väl positivt och skönt att äntligen vetcheckat!

Tränade idag och det var väl inte wow men vansinnigt nyttiga och kul övningar. Måste få henne att lyssna mer tillbaka, springa på gör hon gärna så framåtdrivet är vårat minsta bekymmer:crazy:. Mycket övergångsridning och det slarvar jag med men borde göra mycket mer.
Var ju "dressyrhoppning" som stod på schemat och Loppis blir lite laddad av bommar och småhinder.
Sen är det svårt att rida för någon man normal inte tränar för.


Lånehästen är inte riktigt ok. Upptäckte en stor svullnad på halsen i morse. Han blev jättehispig och försökte resa sig när jag tog på den. Funderar på om det kan vara efter vaccinationen i tisdags? Eller en spark från arga röda:(? Han är ju väldigt "fullblodskänslig" men det är trist. Är väl bara att låta honom vara några dagar och se.

Vet en häst som fick en infektion efter en vaccination. Blev en stor böld på halsen som de fick öppna.:crazy: Sitter det där han blev vaccinerad så kan det ju vara så. Hoppas det löser sig.

Vi har fortfarande problem med vår lånehäst. Skall aldrig mer låna en häst:mad: Red i paddocken i onsdags och hon protesterar genom att kasta med huvudet när hon ska gå på volter och när hon ska fatta galopp. Hade ridit ut på henne dagen före och då var hon normal. Nu har vi ju kollat det mesta så jag funderar på om hon är halt på båda fram och man därför inte ser något. Ska ta henne till hovslagaren så får han kolla om han kan se något. Hoppas på det så får vi åka till veterinären med henne. Annars är det bara ryggproblem kvar och det är inte kul.
Hon har fungerat bra fram till för två veckor sedan då jag skulle rida lektion på henne. Då kom protesterna.
 
Och idag var Strålan redan bättre i gallorna :banana: Jag vågar inte riktigt hoppas men en lite happydance blev det allt.

Trist @Maui, låter ju som att den kan ha fått ont nånstans, hoppas ni hittar problemet.

@polly p Hoppas det går till sig för eran lånepålle också.
 
Vetchecka lånehästen o lämna sen tillbaka den om den är ok. Vi lägger så himla mycket pengar och tid på våra hästar, för att inte tala om energi med att oroa oss över våra egna så det besväret hade jag inte orkat med för nån annans häst.
 
@SkorpSmulan: Det var väl positivt och skönt att äntligen vetcheckat!

Tränade idag och det var väl inte wow men vansinnigt nyttiga och kul övningar. Måste få henne att lyssna mer tillbaka, springa på gör hon gärna så framåtdrivet är vårat minsta bekymmer:crazy:. Mycket övergångsridning och det slarvar jag med men borde göra mycket mer.
Var ju "dressyrhoppning" som stod på schemat och Loppis blir lite laddad av bommar och småhinder.
Sen är det svårt att rida för någon man normal inte tränar för.


Lånehästen är inte riktigt ok. Upptäckte en stor svullnad på halsen i morse. Han blev jättehispig och försökte resa sig när jag tog på den. Funderar på om det kan vara efter vaccinationen i tisdags? Eller en spark från arga röda:(? Han är ju väldigt "fullblodskänslig" men det är trist. Är väl bara att låta honom vara några dagar och se.

Kul med träning och nyttiga övningar!
Hoppas lånehästen blir ok snart!

@SkorpSmulan Härligt med Strålan! Hoppas gamlingen tar sig av nya medicinen också!

@Maui
Jag rekommenderar också att fråga din tränare om denne vet någon bra.
Hoppas det blir bra med lånehästen med!

KL

Jag red lektion igen i tis. Nu började vi med lite övningar som ev kunde locka fram reaktioner i min pållehäst. Mycket riktigt blev han ilsk av en av dem.
Han är ju extremt känslig och väääldigt snabb. Så ridfröken visste inte riktigt heller exakt vad som triggade honom. Jag fick då plocka isär alla hjälper och göra dem för sig och sen i olika kombinationer för att få se vad han gick igång av.
Men nu har jag hittat det! Skitbra!
Åh, vad jag är glad för min braiga fröken! Det blir också så mycket tydligare för en på något vis när man tvingas göra felen och inte bara får förklaringar på att "om du gör si och så kan det här hända och därför får du aldrig prova det". Man vill verkligen inte göra om det när man känner hur det skiter sig.
Nu var ju det här ett extremt exempel iom att min pålle reagerade så stort på så liten retning att fröken var osäker. Men även i andra grejer kan jag tycka det är bra när eleven får göra fel för att förstå och känna fel och rätt.
Det var ett bra pass om än jäkligt jobbigt iom att jag fick rida så mycket trav och travökningar efter de där övningarna för felsökning. Det är inget jag är bra på eller gillar iom att jag måste jobba så på att lära mig sitta i det. Men nyttigt!

Sen har pålle fått stå 2 dagar iom att jag haft massa sjukhusjox att gå på.

Men idag red vi igen. Piggelinhäst, kraftfodrad, kyla och sen kväll ledde till ganska energiskt ridpass. Först rida ur en massa energi i travjobb a la ganska friskt i lägre form och lösgörande. Med en häst som sneglade på hörnen, hinderstöd etc och bara hoppades på "något läskigt". Larv-ponny.. ;)
Men sen lite fortsättning på måndagens och tisdagens jobb.
Passade också på att jobba med trampet iom att han iaf var så taggad. Han är ju lite valack-lat så där normalt. Han är en het häst. Men att trampa och jobba på riktigt är inte riktigt något han skulle välja själv. Så normalt när man rider skolor i det så får man vara jäkligt vaken på att han inte dör. Idag var han ju så taggad att han mer tenderade för hög takt och energin var sprak-hög. Så vi passade på att nyttja det och vara mer på stället än vanligt och övergångar i skolorna.

Kul! Älskade lilla spelevink! Jag blir så himla glad av att vara med hästarna!
 
Jag red i går för första gången på 5 veckor och sen efter det så fick jag äntligen klippt det vita lurvet. Lite skritt och trav i ridhuset, han var lite starkare än normalt men det känns skönt att sitta upp och känna att dom är där man lämnade dom när man sist satt av. Jag har en dressyrtävling 7 dec som jag tänkte bli klar till.. har anmält till en hopptävling innan men vettefan om jag kan hoppa så tidigt, vi får se hur revbenen känns efter jag ridit ordentligt.
 
Strålan är fortfarande bättre och tom ännu bättre. Tänk om vi hade sån tur att det bara räckte med lite kiro beh.
Knäppa lilla hästen åt upp en bit av metacam sprutan igår :meh: Mm gott sa hon tog tag i sprutan och bet lös en bit som hon sen tuggade i sig. Mm, inte som alla andra den där.

Ja visst är det underbart med hästar @tuaphua.
 
Strålan är fortfarande bättre och tom ännu bättre. Tänk om vi hade sån tur att det bara räckte med lite kiro beh.
Knäppa lilla hästen åt upp en bit av metacam sprutan igår :meh: Mm gott sa hon tog tag i sprutan och bet lös en bit som hon sen tuggade i sig. Mm, inte som alla andra den där.

Ja visst är det underbart med hästar @tuaphua.
:) Vår ponny är likadan...
Gapar STORT när metacamsprutan tas fram. Det är sött och gott!

Kl
Idag blev det en visit i Ullared. Vi var inte ensamma där...;)
Blev inte så mycket till hästen men desto mer annat.

@tuaphua Jag känner likadant! Blir så lycklig av att vara i stallet...
 
Mm, gammelhäst tycker också om metacam men hon åt ju inte upp halva sprutan som Stråla.
Gud vad roligt med Ullared har planer på att åka ner till våren.

Dagens Stråla
dsc01965_545507172a6b22be5af8ff37.jpg
 
Jag red i går för första gången på 5 veckor och sen efter det så fick jag äntligen klippt det vita lurvet. Lite skritt och trav i ridhuset, han var lite starkare än normalt men det känns skönt att sitta upp och känna att dom är där man lämnade dom när man sist satt av. Jag har en dressyrtävling 7 dec som jag tänkte bli klar till.. har anmält till en hopptävling innan men vettefan om jag kan hoppa så tidigt, vi får se hur revbenen känns efter jag ridit ordentligt.

Hänger inte med @fio Vad har du gjort. Har jag missat nåt?

Vi brukar spruta Metacamen direkt över maten istället för att spruta den i munnen med risk att det rinner ut. De äter ju maten glatt med metacam ovanpå.;)

Har ridit ut i helgen. Haft varmt och fint väder. Kul att få gå ut och galoppera i skogen och släppa alla krav. Rivica tom bockade lite i galoppen :D
 
Uteritt blandat med padock ridning här. Funderar på om jag ska ta ut equiterapeuten och utnyttja mitt presentkort jag vann i våras:). Får iof betala värmekameran. Känns som hon liksom sitter lite fast och jag får inte riktigt loss henne som jag vill.
Saknar den kontinuerliga träningen, vi behöööver jue det:cry:..

Tösen red cr på ponnyn i lördags. Ganska fin i 80 med 0-runda trots att han var lite fundersam men dom har lite svårt att få till tempot så 90 blev svårt, då flög det lite bommar. Så synd att han är lite "trög". Dottern har ju inte superbalans och det stör så mycket när hon måste driva.
Ser faktiskt 50/11 ggr bättre ut när hon hoppar Loppan som har så mkt eget driv;).

Mannen min hade nog "onda" avsikter häromdagen..
Tyckte att det är bättre i framtiden att tjejerna tar över MIN HÄST och jag köper mig en trevlig unghäst. Fast han har noll koll på vad dom kostar så det blir nog ingen verklighet:D..

Min gravidarga röda fara:love:..fast jag har inte ont av hennes humör, bara grabbarna i hagen.

Lånehästen ok. Vad det nu va:confused:. Att man kan verka ha ont precis överallt, lille fullblodsprins..
 
Ska få låna en hoppsadel och prova på Stråla en globus esperanza 38, det finns en liten möjlighet att den kan passa men frågan är ju om man kan rida i en hoppsadel om man egentligen vill ha en dressyrsadel?
Fast å andra sidan rider vi mest i skogen ändå.
Det ska bli intressant iaf.
 
Igår var det dressyrträning igen. Nu tänkte jag på huvudet och blicken hela tiden. Gick faktiskt mycket bättre. Konstigt att huvudet kan vara så betydelsefullt.:D
Fick även till byten där jag ville och inte där hon själv tyckte att det passade. Tror att mycket ligger i att hästen är ouppfostrad och odräglig.:mad: Sen gammelhästen försvann har Rivica blivit ledaren i stallet. Det har nog stiget henne över huvudet. Hon är odräglig helt enkelt. Tror att jag missat grunduppfostran. Hon tror att hon kan göra som hon vill med allt och alla. Nu får vi ta tag i detta och uppfostra damen. Synd att inte irländaren sätter henne på plats men hon är så snäll och aktar sig så Rivica får börja äta först mm.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
55 56 57
Svar
1 120
· Visningar
42 080
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 001
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 156
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 781
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp