Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
@SkorpSmulan helt ärligt fattar jag inte hur du står ut! -30 o lösdrift då hade jag lagt mig ned på köksgolvet o lipat tills nån byggt mig ett stall. Isolerat stall. Med uppvärmd sadelkammare. Och fikarum med braskamin. Punkt.:D
:D

:rofl:

Men det brukar faktiskt inte vara så här kallt så här länge. Det kan vara nån enstaka dag med kallare än -25 alltså ner till -35 typ, en två dagar men nu har det hållt i sig i en vecka och före det var det var det också en omgång svinkallt.
-32 nu. Om inte tårarna hade frusit till is så hade jag grinat en skvätt. Vattnet ledningarna frös idag men jag lyckades iaf få med mig vatten till hästarna.

Usch!
 
Jag har snösulor och fyra brodd i var sko. Det funkar kanon!
Håller nog med @tuaphua i att den lite råfuktiga kylan mer söderut nog upplevs kallare.
Märks så tydligt i mitt gamla skruttiga hus tex..Kan vara varmare inne vid 20- än nollgradigt å dessutom lite blåst..hua.
 
Vi har också lyckats få alla skodda med snösulor och fyra broddar i varje hov. :D Sällan det passade in så rätt med hovslagaren. Sista hästen skoddes i måndags.
-30 är ju lite kallt @SkorpSmulan :crazy:
Vi har bara ett kallt stall då vi har tagit bort fönsterrutorna och har alltid dörren öppen.
Sadelkammaren är varm ;) men liten
Jag kan ju inte byta namn @fio då vet ni ju inte vem jag är :p
Kan du inte visa lite när du jobbar för hand @tuaphua Låter spännande
 
:rofl:

Men det brukar faktiskt inte vara så här kallt så här länge. Det kan vara nån enstaka dag med kallare än -25 alltså ner till -35 typ, en två dagar men nu har det hållt i sig i en vecka och före det var det var det också en omgång svinkallt.
-32 nu. Om inte tårarna hade frusit till is så hade jag grinat en skvätt. Vattnet ledningarna frös idag men jag lyckades iaf få med mig vatten till hästarna.

Usch!

Haha! Vad jag skrattade åt tårarna som fryser.. ;)

@Maui: Absolut! Det kan jag göra. Ska bara få en filmare/fotograf med.. :)
Man gör samma saker som då man rider eg. Bara att man är utan sits och ben. Så man får reglera allt genom tyglarna. Det är lite svårt när man först lär sig det. Men sen får man en ökad förståelse för hur ridningen och hästens kropp funkar tycker jag. Det blir så ärligt när man inte har sits och ben att ev maskera ngt med.. Kul jobb faktiskt! :)

@polly_p ja, jag är lite glad att jag inte bor mer söderut.. ;)

KL

Iiiiih! Jag är SÅ glad!
Vi ska få träna oss på måndag! :D
Min ena tränare kommer hit till några svårklassryttare. Så då får jag och råttan vara med. Jääätteroooligt!
Har saknat tränandet så. Men jag har ju valt att flytta åt helsike. Så jag får stå mitt kast. :P
Men kuuuul!
 
Herregud så mkt snö vi har fått.
Red ut hemma o trodde att bara jag kom upp till skogsvägarna skulle det funka.
Rivica trodde inte jag var klok som styrde in henne under alla träd som låg ner över vägen helt snötäckta. Så mkt snö vi fick på oss.
Ganska härligt ändå.
 
Idag hade hästet sprungit sig dyngsur i hagen. Det pågick jakt runt. Och det var tydligen något som triggade..
Tog honom för hand iom att det är det vi ska göra för magistern på måndag. Så ville finslipa lite.
Han var rätt trött och matt kändes det efter hagbuset. Men vi trampade lite och körde lite galopp.
Galoppen var han så där taggad inför. Men jag tänkte att det kan vara bra att han får jobba med det när han inte är så sugen. Så han inte alltid är superladdad och vill välja galoppen och den därför blir en flyktväg etc.. Göra den lite trist liksom..
Han blir lydigare och bättre för varje pass nu. Kul! Börjar kännas som han gör då han jobbas liksom..

Efteråt behandlade pojkvännen honom. Det satt där jag trodde och han höll med om mina tankar.
Det var väldigt lite. Så det som kom förut efter tänderna som han fixade kom ju tillbaks lite då hästen stod så länge.
Men det var bättre än då. Och mycket hade jag lossat själv innan med kände han.
Han tycker det är så kul att behandla min just för att han är så extremt fostrad i att ge efter i alla lägen i alla kroppsdelar. Så han går att behandla på ett sätt normala hästar inte går.
Även om han tycker att han är en snabb och fladdrig bängbula som är otroligt enmans och vass mot andra.. :P Men han följer människan i att forma sig etc om människan gör rätt.
De flesta hästar får man övertala om att få behandla och lägga dem i vissa lägen och slappna av. Min bara gör rakt av och direkt.
 
Idag har jag haft en sån där härlig dag:love:! Skulle egentligen jobbat men tog en semesterdag då isfiske stod på schemat. Är väl mannen mins grej men jag tycker det är rätt mysigt oxå och man får passa på..
Började med stallet och tog sedan en underbar tur på Bellona med mycket galopp i snön.
Åkte sen upp till grabbarna som fiskade och åt grillad korv och myste med min väninna och våra hundar som är bff lekte i snön.
Sen åkte jag hem och tog Loppan då tjejerna är på ungdomsledarkurs!
Hon var som alltid pigg och glad och var jättetrevlig, min lilla goding. Älskar hennes energi. Hade min Ergo, den nya dressyrsadeln. Den ligger super på henne med.
Så roligt att rida båda hästarna, skulle jag göra oftare:D.
.
 
Var på clinic med P Markne idag. Skulle vara både dressyr o hoppning men var mest hoppning. Tyckte inte det var så bra :confused: Hade lite olika hoppövningar som kan vara bra men inte mer speciella än att de hade gått att läsa sig till med en skiss.
En liten söt b ponny i dressyr som fick rida på lite framåt o göra lite skänkelvikningar. Lite att ta med.
Sist red hans man på en häst efter Crack C kul då han är Rivicas morfar. Men det var som en vanlig lektion som inte var speciellt planerad. Hästen var fin med gick väldigt bakom hand i början o ändå sa han att halsen var lång o fin :eek: Att huvudet var i bringan var tydligen rätt.
Lite småsur kom jag hem till regn och orkade inte rida :banghead: Ogillar.
 
Va tråkigt @Maui. Tycker ju Markne verkar ha mycket nyttigt att komma med annars..

Ledig idag igen men blir inte två hästar som rids..får tvinga mig ut på Bellona senare. Grått och slaskigt :(
 
Jag har aldrig varit speciellt impad av P. Markne vare sig det gäller hoppträning, dressyrträning eller hans egna ridning faktiskt. Brukar ibland kolla hoppträningarna han hade ute hos Sääfs men nja.. Han är väldigt trevlig och så men grymt överskattad i Sverige skulle jag säga :o Han lever ju mkt på att han är tränare till Malin Baryard men hon är ju så sjukt talangfull och har så mkt känsla så hon hade blivit lika bra om så jag var hennes tränare så det säger inte så mkt :D
 
Vi var och tränade idag för första gången på iaf 10 månader minst skulle jag tro.

Sambon styrde om jobb och körde mig och pålle. Gulle! Hunden var också med.
Vi hade en riktig familjetripp med taikon-feeling av alla prylar i lastbilen.

Hästen skötte sig strålande. Magistern tyckte att han var riktigt fin.
Vi jobbade med trampet mot en lysande piaff. Nu kan han stå still och trampa med viss satthet. Men det behöver mer resning fram och mer vinkling bak innan det är en bra piaff i mina ögon.
Men den duger nog på tävlingsbanan som piaff redan. Dock gör vi inget annat på den nivån enligt utan mer msv c IOM att vi inte befäst bytena helt.
Nu tyckte magistern att vi skulle påbörjande och förberedande jobb för Levad. Så vi fick i hemläxa attjobba vidare mot det.

Kul! Kul när ensmagister tror så pass på en när man känner sig snurrig och lost själv.

Bästa magistern!
Min sambo som aldrig mött min tränare litar ju på mitt ord. Men med så ooootroligt mkt gott sagt om personen blir man skeptisk.
Han älskar numer min magister!
"Vilken jävla timeing och feeling". "Så himla lättsam och enkel att ha och göra med. Riktig hästkarl!"

Himla skönt om 2 såna viljor inte tål varann
 
Senast ändrad:
@Maui ska du vara med på kick off dressyrerna? Eller hoppningen? Messa Lennart idag och såklart är det inställt nästa vecka när jag skulle vara med :arghh::arghh:. Materialbyte i ridhuset.. vet du om det blir fibersand?

Jag har anmält mig till dressyren beroende på vem som blir tränare. Får väl anmäla till hoppningen kanske för annars blir det ju 3 veckor till nästa träning för mig :meh: Vet du vem som ska ha hoppningen? Var ju Jörgen Larsson idag men som jag fattade det som så skulle han bara ha en omgång?
 
Och jag insåg precis efter att ha kollat att nästa hoppträning i kick offen är inte förrän den 20 februari.. GAAH
 
Avis på er som har så många kickoff träffar! Vi ska ha en den 5 februari för min bästa hopptränare men skulle gärna haft fler uppföljare för olika hotshots. Hur många ggr är er kickoff o sponsrar klubben er på nåt sätt eller betalar ni fullt pris?
 
Avis på er som har så många kickoff träffar! Vi ska ha en den 5 februari för min bästa hopptränare men skulle gärna haft fler uppföljare för olika hotshots. Hur många ggr är er kickoff o sponsrar klubben er på nåt sätt eller betalar ni fullt pris?

Tror det ska vara tre hopptillfällen och tre dressyr. Klubben sponsrar en liten summa tror jag.
 
Tror det ska vara tre hopptillfällen och tre dressyr. Klubben sponsrar en liten summa tror jag.

Himla kul att sånt ordnas iaf!

Kl

Idag har det äntligen tinat så man kan vara på volten igen.
Jag gjorde bort mig och var lite för het på gröten med tanke på dagens material. Hästen hade vankat och sprungit i hagen pga oväder. Det satt kvar mentalt och han var lite matt i kroppen.
Jag borde jobbat mer innan jag gick på svårare saker. Men jag frös och var lite hoppfull. ;)
Det slutade med att jag fick göra om och göra rätt iaf.
Sen gick hästen helt ok. Jag lade ner då och får göra rätt direkt imorgon.
Det var bra med träning för tränare. Nu vågar jag kräva mer energi och göra svårare övergångar.
Jag blir lätt för mesig och larvar mig med min egen. Svårt att vara objektiv med honom.. ;)
Kul iaf att han nu är redo för mer energi och gör sakerna så pass bra iaf även när jag klantar mig.
Jag är ju inte i normal koordination etc heller än. Så jag har en del att jobba på.
 
@fio Du såg på fb att det blir fiber i stora o lilla manegen. Ds byter de inte i.
Sara red för Jörgen och var nöjd. Vem näste blir vet jag inte.
Har anmält mig till dressyren.
Hade massör o biolight behandlare hemma idag. Hon tyckte att Rivica var jättefin i kroppen och ett riktigt muskelpaket. Vad har du gjort undrade hon.
Vilat henne i form :o Just nu funkar det mesta :)
 
Idag red jag och lillpys på volten i regnet. Han var riktigt fin!
Sambons kiropraktande märks verkligen. Nu är han direkt där man skulle varit efter några veckors slit.
Så skönt!

Jag red lite samma övningar som jag gjorde för hand för tränaren. Det fick riktigt bra tycker jag.
Jag rider ju inte bra nu. Är kass i sits och är för långsam med det mesta mest hela tiden. Men det gick iaf bra på den nivån.
Vi fick ett par dåliga övergångar med taktmissar i tramp-arbetstrav(jag slarvade med bjudningen..).Men fick desto fler bra sen då jag skärpte till mig. Fina halter!
Skolorna och sk-vikn funkar fint. Ändra formen funkade hyfsat först och bra sen. Fin och luftig trav som var hyfsat reglerbar för sitsen och gick att ändra takt i och hitta ännu mer luft(embryon.. men mer än förr.. ::).
Åh, han är rolig min lilla fuxfara! Jätteduktig idag!
 
Kul att ni kommit iväg på träning @tuaphua och att det gått riktigt bra :)

Roligt att massören tycke att Rivica var fin efter "strulet" som har varit @Maui

Tränade för tränaren igår, var nog bästa passet på ett tag! Har återigen haft lite strul med den svåra högergaloppen men fick till det riktigt bra medhjälp av tränaren :up: Får se om jag lyckas när jag rider själv sen :D

Testade att rida övningen som hippson hade förra veckan, den med bakdelsvändningar och mellantrav. Riktigt bra övning som F gillade, nästan så han taggade till lite för mycket :D Hittade en fin känsla i mellantraven och han blev inte lika "tryckig" i nacken som han lätt blir annars :up:
 
Kul att ni kommit iväg på träning @tuaphua och att det gått riktigt bra :)

Roligt att massören tycke att Rivica var fin efter "strulet" som har varit @Maui

Tränade för tränaren igår, var nog bästa passet på ett tag! Har återigen haft lite strul med den svåra högergaloppen men fick till det riktigt bra medhjälp av tränaren :up: Får se om jag lyckas när jag rider själv sen :D

Testade att rida övningen som hippson hade förra veckan, den med bakdelsvändningar och mellantrav. Riktigt bra övning som F gillade, nästan så han taggade till lite för mycket :D Hittade en fin känsla i mellantraven och han blev inte lika "tryckig" i nacken som han lätt blir annars :up:

Vad kul med bra träning och ny bra övning.
Vad gjorde man i den mer exakt?

Kl

Idag blåste det satan och regnade. Men vi hade ofruset och ok underlag. Så nu jävlar skulle det ridas! ;)
Pålle var sååå överladdad och liiivrädd för fladdrande plast på silagebalar vid banan. Det porlade också vatten i dike vid banan. Faaasa!
Jag trodde det skulle bli som ett Lisebergs-besök. Men hästen verkar vara styrbar även i psykbryt nu mer. Både i sidled, fram och bak. Himla trevligt!
Dock var det spänt och knattrigt ett tag. Så jag fick rida sidvärts på volt i böjning i trav ett tag för att rasta ur och avdramatisera ljud och fladder..
Sen kunde vi börja rida och red övergångar trav-tramp-halt i olika variationer. Red lite skolor i tramp och avslutade med fyrkant i tramp och 1/4-dels piruett i hörnen.
Det sista gjorde han riktigt bra. Det var himla kul!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
53 54 55
Svar
1 086
· Visningar
40 552
Senast: Exile
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
1 988
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
12 853
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 691
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp