Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad kul med bra träning och ny bra övning.
Vad gjorde man i den mer exakt?

Kl

Idag blåste det satan och regnade. Men vi hade ofruset och ok underlag. Så nu jävlar skulle det ridas! ;)
Pålle var sååå överladdad och liiivrädd för fladdrande plast på silagebalar vid banan. Det porlade också vatten i dike vid banan. Faaasa!
Jag trodde det skulle bli som ett Lisebergs-besök. Men hästen verkar vara styrbar även i psykbryt nu mer. Både i sidled, fram och bak. Himla trevligt!
Dock var det spänt och knattrigt ett tag. Så jag fick rida sidvärts på volt i böjning i trav ett tag för att rasta ur och avdramatisera ljud och fladder..
Sen kunde vi börja rida och red övergångar trav-tramp-halt i olika variationer. Red lite skolor i tramp och avslutade med fyrkant i tramp och 1/4-dels piruett i hörnen.
Det sista gjorde han riktigt bra. Det var himla kul!

Man rider mellantrav på långsidan och strax innan hörnet görs en övergång till skritt för att sedan gå in i en bakdelsvändning/skrittpiruett och ur den så rider man sen på i mellantrav igen :)

Härligt att det blev ett bra ridpass trots farligheter ute :up:
Själv valde jag ridhuset i stormen även om ridbanan nog är ridbar nu. La ut några bommar i ett hörn och travade över. F tycket det var läskigt att bommarna inte låg på vanliga stället längs långsidan :meh: men han jobbade på bra sen när han övervunnit sin rädsla :D
 
Jätteroligt att läsa om er alla. Jag är dock vansinnigt kass på att säja något vettigt.

Jag och Stråla har varit ut och galopperat i backar idag, samt plumsat lite snö, hon blev tom svettig, hon svettas extremt sällan, dags att kicka upp träningen en bit. Vi har äntligen superbra underlag så det gäller att passa på.
Extremt lite snö men jag klagar inte, det går ju att rida överallt.
Imorgon blir det att rida för tränare för första gången på en evighet känns det som.
 
Man rider mellantrav på långsidan och strax innan hörnet görs en övergång till skritt för att sedan gå in i en bakdelsvändning/skrittpiruett och ur den så rider man sen på i mellantrav igen :)

Härligt att det blev ett bra ridpass trots farligheter ute :up:
Själv valde jag ridhuset i stormen även om ridbanan nog är ridbar nu. La ut några bommar i ett hörn och travade över. F tycket det var läskigt att bommarna inte låg på vanliga stället längs långsidan :meh: men han jobbade på bra sen när han övervunnit sin rädsla :D

Ok!
Ja,( bakdelsvändningar alt) piruett är ngt jag är förtjust i själv.
Jag rider gärna en fyrkant med piruettvändningar sas i hörnen.
Ibland blir det 1/4-dels piruett och ibland rider jag dem åt andra hållet och rider då 3/4-dels. Eller byter varv och rider en halv.
Just att man rider långt från sargen är bra för att själv lära sig hålla exakta linjer och då hjälpa hästen med balansen.
Det kan man få mer gratis på diagonal eller medellinjen.
Så då hajar jag övningen med övergång också och lite hjälp av linjerna i den.

Jag hade alla gånger valt ridhus om jag hade valet. ;)

Kl

Idag tog vi en trudelutt på volten igen.
Pigg pålle idag med. Linade lite först.
Han brukar när han är så här oriden krokna hyfsat fort. Men nu tuffade han bara på. Undrar om det är oljans effekt.
Den ska ge bättre uthållighet(minska mjölksyra och ge längre energiutsöndring typ) och används på löphästar just därför.
Intressant att kolla vidare på.
Hästet var lite spänd idag med. Rädd för det som lät och fladdrade i blåsten. Men han var styrbar i det och gick att klämma in mellan hjälperna. Kul iaf att det nu verkar funka.
Jag kunde bara kräva det jag ville ha om han inte skötte sin del i arbetet. Förr har man fått be fint och hoppas. ;)
Nu kan man tala om bara "Nu gör du så här".
Vi red mest trav. Lite skolor, sk-vikn och piruetter i olika tempon på olika vägar och i olika form.
Inget superpass idag heller. Men det går framåt iaf och ingen katastrof skedd. ;)
 
Låter som en bra övning @twiga :) Den får jag testa.
Härligt med lite snö så att man kan galoppera ute. Vi hade en vecka. Nu är det kladdigt igen men kallt och regn :mad:

Idag var Rivica på årets första hopptävling. Hade två ner i 110 men var en bra runda ändå.
I 115 kom hon knasigt på första i omhoppningen och rev. Ofta brukar de ju klara när de hoppar kråka. Synd för de hade en bra tid.
 
kl

Jag har sålt mitt svarta sto till Kanada! Har varit nervösa veckor innan allt med besiktning och 170 olika prover tagna o fått svar på!:eek: Men nu är det klart och i söndags åkte hon. Känner att jag inte bearbetat detta riktigt än, har ju haft en riktig resa med denna lilla märr och höjdpunkten på vår samvaro var ju Zangersheide äventyret förra året!:bump::banana::bump:
Hon ska gå som hunterhäst i Kanada och det kommer passa henne utmärkt. När hon väl kommer dit får hon det utmärkt men det är ju en lång resa först. Hon är nu i Holland nån vecka eller två innan de flygs över.

Har ägnat 3 dgr åt att dressera min lille busirländare! Hans 5-års trots har visat sig nu, han ligger ju 1 år efter i sitt ridliv, han har låtsat bli rädd för saker o då rusat iväg hejdlöst. Han finslipade detta såpass att jag fick sätta på ett baby-pelham för att få slut på roligheterna.:p Och eftersom han är smart som den värste försökte han bara en gång, märkte att det inte gick och igår i ridhuset var han så superfin att man nästan lipar!:bow:

Sen har jag ett litet projekt på gång...avslöjar mer nästa vecka!:D
 
Grattis @Novali01! Vad roligt med nytt projekt också:)!

"Fyndade" ett helt nytt träns till Loppan, fann det på h-net. Bellona har ett Schokemöhle som jag gillar i lädret osv. Hittade nu ett till Loppan, inte samma, detta hade inget vitt foder samt inte så roligt pannband men fick med grepptyglar också så för 750kr är jag nöjd över mitt kap:banana:

Dom får väl inviga det på träningen imorgon.
 
Vi var i Alingsås
Åker till Trollhättan på söndag men då får Rivica stanna hemma.
Såg att du anmält dig till klubbens tävling i mars. Klassen nästan full på nån minut :crazy:
Ska du vara med o rida för tränare som de fixar för tävlingsryttarna?
 
Vi var i Alingsås
Åker till Trollhättan på söndag men då får Rivica stanna hemma.
Såg att du anmält dig till klubbens tävling i mars. Klassen nästan full på nån minut :crazy:
Ska du vara med o rida för tränare som de fixar för tävlingsryttarna?

Det beror på vem det blir...
 
Härligt @Novali01 :up:
Grattis till både försäljning och nya projekt!

Här rullar det på för mig. Mycket ridning i skogen men i söndags var vi i ridhuset.... Jag red fram pållen och dottern hoppade honom litegrann. Han är ju i stort sett ohoppad så vi började med bommar och tillsist blev det galopp i båda varv över sockerbitshinder. :) Duktig häst!

På söndag har vi bokat dressyrträning :banana:
 
kl

Jag har sålt mitt svarta sto till Kanada! Har varit nervösa veckor innan allt med besiktning och 170 olika prover tagna o fått svar på!:eek: Men nu är det klart och i söndags åkte hon. Känner att jag inte bearbetat detta riktigt än, har ju haft en riktig resa med denna lilla märr och höjdpunkten på vår samvaro var ju Zangersheide äventyret förra året!:bump::banana::bump:
Hon ska gå som hunterhäst i Kanada och det kommer passa henne utmärkt. När hon väl kommer dit får hon det utmärkt men det är ju en lång resa först. Hon är nu i Holland nån vecka eller två innan de flygs över.

Har ägnat 3 dgr åt att dressera min lille busirländare! Hans 5-års trots har visat sig nu, han ligger ju 1 år efter i sitt ridliv, han har låtsat bli rädd för saker o då rusat iväg hejdlöst. Han finslipade detta såpass att jag fick sätta på ett baby-pelham för att få slut på roligheterna.:p Och eftersom han är smart som den värste försökte han bara en gång, märkte att det inte gick och igår i ridhuset var han så superfin att man nästan lipar!:bow:

Sen har jag ett litet projekt på gång...avslöjar mer nästa vecka!:D

Grattis till försäljningen! Kul!

Vi vill se bilder på nya projektet! ;)

@polly p :Kul med fynd! På ngt vis känns sakerna så mkt bättre när man fått dem till rea eller likn. ;)

@happyrider Perfekt med dotter som kan hoppa hästen. Roligt att det gick bra!
Och kuuuul med dressyrträning, säger jag lite eh.. opartiskt.. :P

KL
Vi har haft pissväder med omöjligt ridunderlag a la styltor i komb med lera..
Idag fick jag nog och släpade ut hästen på långprommis i skogen iaf. Insåg att inne i skogen var det snöfritt. Så imorgon kommer vi ta oss dit och ta med hovkrats på vägen.
Släpade lite slanor etc efter hästen för att få honom mindre bakskygg och nipprig. Det kan bli vårt projekt nu när det inte går att rida vettigt. Då tar man sig tid till det iaf ist för det jag tycker är roligare.. ;)
Fyndade ett par suveräna kängor i jaktbutiken. Så jag har världens bästa att ha nu vintertid. När det var runt 2500 kr i rea-rabatt så blev de ännu bättre.. :P
 
Stråla har fått sina tänder checkade idag, hon brukar ofta vara fin i munnen idag fick hon kommentaren att "hon har så fin emalj så man borde sälja den på svarta marknaden" :D och så "bra tänder att man borde avla på dom."
Man skulle bara kunna plocka ut enbart tänderna då ur genpoolen :p
 
Jag har inte riktigt hunnit med hästeriet. Har tagit hästen för hand nån gång. Funkat bra.

Idag hade djuret stått flera dagar och det blåste rejält. Jag var beredd på zickzack och upp och ner... etc.. Men nej.. Han var lite spänd och snabb i takten först, lite lätt att rinna iväg med och inte helt på hjälperna... Däremot hände absolut inget mer än det. Så det får man ju vara nöjd med.
Insåg att jag är för långsam och neandertalig i min vänsterarm/hand och låser hästen och min sits. Så det fick jag rappa upp. Då gick hästen som en dröm. Jätteroligt pass! Bara basic-jobb med att få honom lugn i takten och kunna reglera form och tempo i alla gångarter. Skitkul och duktig pålle!
 
Stråla är en sån fröjd att rida nu och idag var hon full av glad energi, jag fick till och med proa henne och det hör inte till vanligheterna.
Det är så roligt att rida nu.

Vad kul att höra! :D
Stråla kunde annars få lite energi av min pellejöns. Jag väljer ju på ngt sätt alltid hästar som är snudd på hysteriskt energiska. Min gammelponny sa jag alltid att den dag han är seg är han döende. Han blev aldrig seg. ;)
Nuvarande är nog samma lika. Hans spann går mellan lagom och hysterisk. Det finns aldrig slöhet eller långsamt.
Ibland kunde jag önska mig lite mer naturligt lugn i båda pållarna. ;)

KL

Jag var uppe tidigt igår och morgonfodrade. Så jag passade på att rida direkt efter det. Pålle skötte sig fint.
Jag har försökt rida i alla gångarter och få hästen lite trött nu några dagar. Det verkar funka. Det går snabbare att komma till ridning och man kan rida i skritt och sitta och göra saker som hästen annars taggar till av alt lätt blir uttråkad av.

Idag red vi ganska länge och satt och småpillade med saker i skritt på slutet.
Det är så jäkla roligt att rida. Men gud vad jag sitter kasst. Haha.. Jag skumpar hej vilt i traven.
Det ger iaf resultat att rida så här regelbundet för både mig och häst. Så nu får det bli så de dagar jag hinner.
Och jag ska försöka hinna träna lite annat vid sidan av hästeriet med.
Hästen är himla rolig dock även om han är sååå mkt ibland. Man kan aldrig bara sitta och sova och åka runt på den där.
Men jag får se det som att jag får bra träning av att behöva rida hela tiden. Finaste pyshäst!
 
Jorå..har ridit min lilla Loppaskrutt. Barbacka i småbusväder och mörker. Hon är häftig i det att hon går fram alltid och för allt. Mindre rolig att hon är svår att få till ro även om hennes energi är rolig på ett sätt.
Men att få lite arbete blir inte så lätt, nu var det ju inte tanken idag heller men. Blir så sugen att ta henne till tränare och rida ett pass då hon kommer till bättre ro i manegen.
Hon är ju extra spänd nu känns det som då vi har delat på henne och fölis helt.

Sen är bilfan sönder. Kommer kosta 20.000kr att laga. Sådär halvkul:(.
Å bellona har lymfangit. Hade ut distriktet i söndags då hon var jättehalt. Blir jue lite smådyrt det ock men huvudsak är att hon blir bra. Nu är hon inte halt men går ju på metacam och pencillin. Är fortfarande tjock i benet.
På måndag kommer det hit en mäklare och ska värdera huset då vi tänker sälja. Också lite scary projekt. Sen att hitta något annat där vi kan trivas och bo både folk och fä..
Känns sorgligt också men huset är för stort och lite övermäktigt och det finns annat än i livet än att bara bo;). Det ligger ju ganska offside dessutom och vi känner oss färdiga och mätta på det nu.
Har ju varit familjens ägo sedan jag föddes. Är ett gammalt säteri från 1812.
 
Jorå..har ridit min lilla Loppaskrutt. Barbacka i småbusväder och mörker. Hon är häftig i det att hon går fram alltid och för allt. Mindre rolig att hon är svår att få till ro även om hennes energi är rolig på ett sätt.
Men att få lite arbete blir inte så lätt, nu var det ju inte tanken idag heller men. Blir så sugen att ta henne till tränare och rida ett pass då hon kommer till bättre ro i manegen.
Hon är ju extra spänd nu känns det som då vi har delat på henne och fölis helt.

Sen är bilfan sönder. Kommer kosta 20.000kr att laga. Sådär halvkul:(.
Å bellona har lymfangit. Hade ut distriktet i söndags då hon var jättehalt. Blir jue lite smådyrt det ock men huvudsak är att hon blir bra. Nu är hon inte halt men går ju på metacam och pencillin. Är fortfarande tjock i benet.
På måndag kommer det hit en mäklare och ska värdera huset då vi tänker sälja. Också lite scary projekt. Sen att hitta något annat där vi kan trivas och bo både folk och fä..
Känns sorgligt också men huset är för stort och lite övermäktigt och det finns annat än i livet än att bara bo;). Det ligger ju ganska offside dessutom och vi känner oss färdiga och mätta på det nu.
Har ju varit familjens ägo sedan jag föddes. Är ett gammalt säteri från 1812.
Fast väldigt ogilla på den andra halvan. Fy vad surt det är med bilar, kan dom inte bara funka?!
Och drygt med lymfangit, hoppas det går till sig fort.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
55 56 57
Svar
1 120
· Visningar
42 031
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 001
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 135
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 774
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp