Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad kul att höra! :D
Stråla kunde annars få lite energi av min pellejöns. Jag väljer ju på ngt sätt alltid hästar som är snudd på hysteriskt energiska. Min gammelponny sa jag alltid att den dag han är seg är han döende. Han blev aldrig seg. ;)
Nuvarande är nog samma lika. Hans spann går mellan lagom och hysterisk. Det finns aldrig slöhet eller långsamt.
Ibland kunde jag önska mig lite mer naturligt lugn i båda pållarna. ;)

KL

Jag var uppe tidigt igår och morgonfodrade. Så jag passade på att rida direkt efter det. Pålle skötte sig fint.
Jag har försökt rida i alla gångarter och få hästen lite trött nu några dagar. Det verkar funka. Det går snabbare att komma till ridning och man kan rida i skritt och sitta och göra saker som hästen annars taggar till av alt lätt blir uttråkad av.

Idag red vi ganska länge och satt och småpillade med saker i skritt på slutet.
Det är så jäkla roligt att rida. Men gud vad jag sitter kasst. Haha.. Jag skumpar hej vilt i traven.
Det ger iaf resultat att rida så här regelbundet för både mig och häst. Så nu får det bli så de dagar jag hinner.
Och jag ska försöka hinna träna lite annat vid sidan av hästeriet med.
Hästen är himla rolig dock även om han är sååå mkt ibland. Man kan aldrig bara sitta och sova och åka runt på den där.
Men jag får se det som att jag får bra träning av att behöva rida hela tiden. Finaste pyshäst!

Ja alltså jag har alltid förut haft hästar med bra mycket energi, väldigt självgående, men Stråla vart som hon vart, hon har ju varit väldigt manjana sen hon föddes och för det mesta är det jätteskönt. Hon är som en Ferdinand.
Känslig och lyhörd men sen kan det vara svårt med motivationen och arbetsmoralen.
Strålas mamma var lite som din, lagom eller hysterisk. Trött visste hon knappt vad det var. Svetten droppade men det var spikade öron och gasen framåt hela tiden.

Man blir glad av att läsa dina inlägg, att du har så roligt med din häst.
 
@Novali01 Jag tror faktiskt hon tar den låååånga vilan med ro, hon är ju sådan typ som finner sig i det mesta :) Just nu väntar jag på att vädret ska bli stabilt så ska hon få sig ett välförtjänt bad för hon är så lortig :yuck:

Får gratulera till försäljningen på den svarta! Vilken grej att få sälja till annan del av världen :up:
Spännande Tessa med en liten till :)
Får också gratulera till fsg @Novali01 :)

@polly p Inte kul med skadad häst. Vad har hänt? Vår lånehäst fick det i somras då hon hade ett sår på ett ben. Var segt med mycket penicillin innan hon blev bra igen. Hoppas det går bättre för dig.
Förstår att det både är oroligt och spännande att sälja. Ett stort steg att flytta. Lycka till.

Igår var det träning på klubben och @fio var inte med :angel: Red för Mia Runesson som var bra och energisk. Pratade i ett hela lektionen. Fick rida ensam för henne:)
Såg snabbt våra problem och fick mig att bli mer aktiv med skänkeln speciellt den vänstra.
Gick bra och fick loss henne och fick mkt energi och en skumpig trav :D
Hon kommer tillbaka om tre veckor.
Vi har fått fiber i manegen. Blev ljust och var bra att rida på. Kommunen satsar lite på tjej idrotten här nu och har lagt upp några miljoner istället för att bygga fotbollsplaner ;)
 
Spännande Tessa med en liten till :)
Får också gratulera till fsg @Novali01 :)

@polly p Inte kul med skadad häst. Vad har hänt? Vår lånehäst fick det i somras då hon hade ett sår på ett ben. Var segt med mycket penicillin innan hon blev bra igen. Hoppas det går bättre för dig.
Förstår att det både är oroligt och spännande att sälja. Ett stort steg att flytta. Lycka till.

Igår var det träning på klubben och @fio var inte med :angel: Red för Mia Runesson som var bra och energisk. Pratade i ett hela lektionen. Fick rida ensam för henne:)
Såg snabbt våra problem och fick mig att bli mer aktiv med skänkeln speciellt den vänstra.
Gick bra och fick loss henne och fick mkt energi och en skumpig trav :D
Hon kommer tillbaka om tre veckor.
Vi har fått fiber i manegen. Blev ljust och var bra att rida på. Kommunen satsar lite på tjej idrotten här nu och har lagt upp några miljoner istället för att bygga fotbollsplaner ;)

Kan ju bero på att jag fick ett mail 13.30 igår. Det finns en plats 20.15 om du vill rida...eeeh nä det vill jag fan inte för jag börjar jobba 21.15. Hade inte varit med ändå....Har anmält till Jörgen nästa gång
 
Kan ju bero på att jag fick ett mail 13.30 igår. Det finns en plats 20.15 om du vill rida...eeeh nä det vill jag fan inte för jag börjar jobba 21.15. Hade inte varit med ändå....Har anmält till Jörgen nästa gång
Du siktar på hoppningen :)
 
Roligt att höra av dig @Tessalonica :)! När är det dags? Har guldfiskminne:o..

Pållan här är väldigt mycket bättre i sitt ben. Hoppas det inte blir bakslag. Typiskt att jag fick utskrivet och hämtat massa mer penicillin bara men kan ju vara att hon stasar över natten nu och att det kan vara bra att förlänga kuren ändå?

Å fölis lyfta ben träning går någorlunda och framsteg görs! Min snälla man är med och lyfter baktassarna ibland, ja, jag gör det med men är ju oftast ensam då.
Annars är hon rätt snäll tjej. Leder ju ut henne och Bellona ihop.
Loppan går själv. Ger ju minimalt med kraftfoder samt motionerar för att få stopp på mjölkfabriken.
Behövde egentligen boosta på med något uppbyggnadsfoder och jag vet vilket det blir sen när hon sinat helt att ge någon månad eller så..
Piggelin som vanligt:D!
Ska bli intressant på tisdag då jag tar med henne till tränaren!
 
Vilken vidrig fredagkväll vi har haft. På väg till WE träning ramlade Rino i transporten och trasade sönder sig ordentligt. Nu står han i ett stall i grannbyn och är ihoplappad så gott det gick.
Från det ena helvetet till det andra.
 
Usch vilken mardröm @SkorpSmulan
Hoppas han kryar på sig fort!

Hoppas att det fortsätter gå åt rätt håll med Bellonas ben @polly p

Hos mig händer det inte så mycket, F går helt okej men jag har hamnat i en svacka... Har jobbat jättemycket under en period så antar att det påverkar. Har inte heller haft tid eller ork att träna nått för tränaren, men förhoppningsvis så kan jag få till någon tid tills nästa vecka.

Nu när det äntligen finns några pay & rides att åka på så jobbar jag såklart just dom dagarna :banghead: Skulle verkligen behöva komma iväg lite innan första tävlingen.
 
Vilken vidrig fredagkväll vi har haft. På väg till WE träning ramlade Rino i transporten och trasade sönder sig ordentligt. Nu står han i ett stall i grannbyn och är ihoplappad så gott det gick.
Från det ena helvetet till det andra.
Ramlade i transporten, vilken mardröm hur lyckades han med det? Hoppas det inte är alltför illa.
 
Men usch @SkorpSmulan vilken otur.
Hoppas det går bra med honom!

Min pålle kom in i torsdags med sår, svullna ben och avtrampad sko
Skon är på så jag har skrittat två dagar nu. Mest för sinnesrons skull. Han blir odräglig vid länge vila.
Så jävla trött på att han gör sig illa hela tiden. ...
 
Det var verkligen helt fruktansvärt.
Veterinären som var ut var väldigt fundersam över hur han fått såret och sa flera gånger att han måste ha fastnat i nånting underifrån, fått in något under skyddet som rivit upp honom så.
Idag kollade jag transporten mer noga och fann en skruv som sticker ut med blodstänk och tjock blod som runnit runt om, i resten av transporten är det mest utsmetat blod.
(Inte min transport btw)
Så han måste på något sätt skurit sig på skruven och sen, jag vet inte, typ ramlat av smärtan eller något.
Såret är riktigt illa och prognosen är väl lite osäker vad det verkar. Främst pga två hål rätt in i kötthoven.

Hästen är iaf vid gott mod och är go och glad den lilla raringen.
Imorgon är det dags att lägga om såret och se hur det ser ut.
 
Testade Strålas sadel lite snabbt bara och det såg ju inte helt bra ut. Frågan är dock om det är hela sadeln som är fel eller om den bara är för vid?
dsc_1891_56bfb46d9606ee7104f90996.jpg
 
Men gud @SkorpSmulan, vilken otur:(..Stackars dig och pållen. Hoppas det inte är allvarligt.

Angående sadeln, den är inte för svängd i bommen också? Jag är iof skitkass på sadlar, jädrans meck med det där.

@happyrider Gahh, så tråkigt..Å jag vet hur det känns..Bellona är en som elefant i en porslinsaffär eller nå´t. Lyckas alltid med något och hon är ju tvärtemot din den mer flegmatiska och lugna typen och borde liksom inte klanta till det så:banghead:.

Ja, ja..Vart bara fyra tusen i vet räkningar/medicin denna vecka, tjoho;)..
Hon är iallafall bättre:heart och idag ska jag ut på lullrunda med en väninna:up:!!!
 
Det var verkligen helt fruktansvärt.
Veterinären som var ut var väldigt fundersam över hur han fått såret och sa flera gånger att han måste ha fastnat i nånting underifrån, fått in något under skyddet som rivit upp honom så.
Idag kollade jag transporten mer noga och fann en skruv som sticker ut med blodstänk och tjock blod som runnit runt om, i resten av transporten är det mest utsmetat blod.
(Inte min transport btw)
Så han måste på något sätt skurit sig på skruven och sen, jag vet inte, typ ramlat av smärtan eller något.
Såret är riktigt illa och prognosen är väl lite osäker vad det verkar. Främst pga två hål rätt in i kötthoven.

Hästen är iaf vid gott mod och är go och glad den lilla raringen.
Imorgon är det dags att lägga om såret och se hur det ser ut.

Fy vad läskigt! Stackars Rhino!
Vi får hoppas han kryar på sig!
Vad roligt att höra att det är kul att höra om. Jag älskar min lilla dåre. Han är myyyycket. Men jag tycker ju om det. Iaf oftast. ;)
Nu mer är han himla kul!

@happyrider det gäller din med!

@polly p : hoppas Bellona är bra snart hon med!

Kl

I förrgår tog jag och råttan en långtur på ca 3-4 h. Jag tog med lite att äta och dricka till mig. Och så gick och red vi lååångt. Jag band upp honom och åt min frukt och drack. Och surfade sen lite. Så fick det lilla hetsdjuret öva på att vänta och vara still.

Igår tog vi en repa på banan. Piggpiggpigg häst.. Så jag fick rida rejält för att få honom coolare.
Ökade kraven på honom och han blev lite sur och studsade hit och dit i galoppen. Ville inte gå exakt på min linje och i mitt tempo i min energi. Men matten är istadigare än hästen. Så han ordnade in sig mellan hjälperna efter ett tag.
Idag kör vi nog repris av gårdagen. :)
Hoppas det blir minus rådjurshopp dock. ;)
 
Ni verkar ha så kul ihop @tuaphua

Lyckades få till ett pass för tränaren idag. Red fram först medans den innan tränade, snackade sen lite med tränaren om hur det gått på sista tiden innan jag själv började träna. F tyckte då att han var klar efter uppvärmningen och blev istadig (ställer sig), var ett tag sen han var det nu. Jag blir då lite för passiv och väntade på nästa påhitt från honom istället för att rida mer framåt och aktivera honom. Så klart så surar han ur igen och kör samma visa en gång till. Men då fick jag lite mer "ordning" på mig själv och sen tuffade han på finfint :up: Hittade en riktigt fin känsla i traven där han svarar fram och tillbaka för nästan bara tanken.

Testade det här med ryggning för första gången, har totalt glömt bort det momentet :angel:
F fattade ingenting och stod lite på bakbenen pga kortslutning. La då till röstkommandot som jag använder när jag backar honom från marken samt att tränaren fick hjälpa till att peta lite på honom, då gick det pyttelite bättre. Blir att träna ryggning framöver alltså...
 
Ni verkar ha så kul ihop @tuaphua

Lyckades få till ett pass för tränaren idag. Red fram först medans den innan tränade, snackade sen lite med tränaren om hur det gått på sista tiden innan jag själv började träna. F tyckte då att han var klar efter uppvärmningen och blev istadig (ställer sig), var ett tag sen han var det nu. Jag blir då lite för passiv och väntade på nästa påhitt från honom istället för att rida mer framåt och aktivera honom. Så klart så surar han ur igen och kör samma visa en gång till. Men då fick jag lite mer "ordning" på mig själv och sen tuffade han på finfint :up: Hittade en riktigt fin känsla i traven där han svarar fram och tillbaka för nästan bara tanken.

Testade det här med ryggning för första gången, har totalt glömt bort det momentet :angel:
F fattade ingenting och stod lite på bakbenen pga kortslutning. La då till röstkommandot som jag använder när jag backar honom från marken samt att tränaren fick hjälpa till att peta lite på honom, då gick det pyttelite bättre. Blir att träna ryggning framöver alltså...

Ja, nu för tiden har vi roligt. :)

Din låter lite som min var förr. Inte som då han var som värst. Men lite sen..
Vi kom igenom det. Så det kanske ger hopp till dig. ;)
De där snabba sakerna brukar bli kul sen!

KL

Idag red vi ute på en äng i snön medan solen sken. Superhärligt!
Pålle var taggad och lite nervös av ljuden av djur i skogen(vi red just vid skogsbrynet).
Det var dock kul iom att han när han blev skraj tramade till men sen direkt vippade örat bak mot mig och kollade av med mig om det var panik eller inte. Iom att jag sa "lugnt" blev det inget mer. Förr har han ju brakat iväg utan att bry sig om att checka av med mig, full panik och full kareta. Så det här är himla trevligt!
Han börjar bli ganska bra i tramp och övergångar in och ur det, både skritt och trav. Jättekul!
Trampet ger också bättre trav och lättare att hålla låg takt i den och få in mer luft i stegen. Kul!
Galoppen är rätt bra per natur i honom. Men traven behöver bättras. Och det här börjar ge lite resultat. :)
 
Bellona är bättre och vi rider lite lugnt, går inte att göra så mkt mer iom att det är hårdfruset heller.
Red ut med väninna i söndags och hon gillade henne:)! Jag red Loppis som också var supertrevlig och så även igår. Lite padock trim. Kändes helt oki men som sagt, det hårda underlaget sätter ju lite p..
Idag till "nya" tränaren..
Å det gick så erbarligt dåligt så nu är jag skitledsen:cry:..
Tkr ju att det ser relativt balanserat och prydligt/trevligt ut när barnet rider lektion på henne.
Skit:(:(:(..

Men vi skyller på:
*Hårdfuset krispigt väder
*Nyklippt
*Helt frånskild från fölis=hormoner?:crazy:
*Träningsvärk av sadeln, ridit i Bellonas Ergo, dom påstår ju att det kan bli så-återförsäljarna
Eller att jag bara blir sämre och sämre på att rida, för just nu känns det så pissigt. Blä.

Ja, ja..Hon tyckte det var en väldigt känslig häst med mycket energi. Å det är ju jättehärlig när det fungerar men nu vart det bara antingen springit eller spänt och tassigt. Suck!
 
Ja, nu för tiden har vi roligt. :)

Din låter lite som min var förr. Inte som då han var som värst. Men lite sen..
Vi kom igenom det. Så det kanske ger hopp till dig. ;)
De där snabba sakerna brukar bli kul sen!

KL

Idag red vi ute på en äng i snön medan solen sken. Superhärligt!
Pålle var taggad och lite nervös av ljuden av djur i skogen(vi red just vid skogsbrynet).
Det var dock kul iom att han när han blev skraj tramade till men sen direkt vippade örat bak mot mig och kollade av med mig om det var panik eller inte. Iom att jag sa "lugnt" blev det inget mer. Förr har han ju brakat iväg utan att bry sig om att checka av med mig, full panik och full kareta. Så det här är himla trevligt!
Han börjar bli ganska bra i tramp och övergångar in och ur det, både skritt och trav. Jättekul!
Trampet ger också bättre trav och lättare att hålla låg takt i den och få in mer luft i stegen. Kul!
Galoppen är rätt bra per natur i honom. Men traven behöver bättras. Och det här börjar ge lite resultat. :)

Ja dom verkar ju vara ganska lika, även om jag nog tror att din är/har varit snäppet "värre" än min ;)
Tycker det har hänt mycket med F sedan i slutet av sommaren (då vi började träna ordentligt efter den långa ingångsättningen) vad gäller hans istadighet, så hopp har jag :D
Blir väldigt inspirerad att läsa om allt ni hittar på och vilket tillit din häst har till dig!

(Kom på efteråt att han börjat fälla väldigt mycket nu och har för mig att han var ganska irriterad förra året när fällningen började. Så det kanske har lite med saken att göra att han lättare blir småsur :p)

Har anmält mig till en P&R i mars, ska bli kul att komma ut igen. Får se om vi lyckas tas oss runt innanför staketen eller om dom är livsfarliga igen :cautious: Hade tänkt rida tävling på samma ställe helgen efter P&R så detta blir bra träning :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
55 56 57
Svar
1 135
· Visningar
42 460
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 002
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 256
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 806
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp