Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Precis hemkommen efter helg i Stockholm. Var på musikalen Evita och jag måste säga att jag är djupt besviken. Älskar musikaler i alla former o färger men denna var ju så dödstråkig att jag nästan somnade i akt 1!!!:mad: Ngt bättre i akt 2 men inte så man jublade över nåt direkt...blev väldigt besviken när man nu fått tummen ur o pallrat sig iväg för en gång skull. Men vi hade roligt iaf, var på en jättekäck liten kvarterskrog, Matboden, och drack världens godaste Margaritas och åt en oxfilé som var ljuvlig!:love:
 
Lektion idag igen och här får ni några filmer. Jag ser alla 947 felen men skyller iaf 10 av dom på sadeln, eländiga sadel.
Stråla börjar bli starkare, fortfarande mycket kvar men det blir bättre och bättre.
Här visar Stråla upp ett av sina bensinstopp och matten styr rakt på pallen
Här börjar hon bli riktigt trött
Vi höll på lite för länge, efter denna sekvens började hon protestera och tala om att det var nog.

Jag har börjat rida på ridskola för att få utlopp för mitt ridsug nu när jag bara har en häst samt att lära mig rida lite andra hästar så efter detta så åkte jag till ridskolan och red en kuse på ca 175 (Har aldrig suttit på en så stor häst. Stråla är 160 och gammelhäst var 157) och höll på att kissa på mig av farträdsla när han travade på i normalfart :D Jag är verkligen en mespropp.
 
@Maui kul att du hoppar :) duktiga är ni med :)

@SkorpSmulan underbart ljud från hovar i snön :) duktiga ni är.

Knapp
Jag hoppade J för första gången igår. Hon var dökaxig på markbommarna. Som om hon bara gjort det hela livet
Däremot när det blev ett kryss så förändrades helt plötsligt världsbilden för fröken och jag damp i backen. Fy satan vad ont det gör att åka av. Har varit skonad från det i snart 2 år
Jaja hon stod och kollade så roligt på varför jag helt plötsligt låg på backen. Haha.

Ronaldo har fått något sår på bägge frambenen så han får ta d lite lugnt tills det läkt. Är typ som skinnet har spruckit. Knepigt.
 
@SkorpSmulan ni är verkligen fina tillsammans! Hon ser lugn och snäll ut!
Tack snälla. Det är hon verkligen. Just denna dag gömde det sig en massa troll på bortre kortsidan av ridbanan så hon gick mest och glodde dit och rida förbi där gick dåligt då vart det sprätt och skutt. Men det hör verkligen till ovanligheterna.

Tack så mycket @Tessalonica men uj, ramla av, jag tänkte på det häromdan, jag har inte ramlat av på många år och skulle nog slå ihjäl mig om jag gjorde det. Så det är skönt med sävlig häst som inte hittar på så mycket otyg.
Fy då, det lät läskigt att skinnet spruckit :crazy:
 
Ser trevligt ut @SkorpSmulan men lite mellanmjölksland!;) Å vad menar jag med det då...jo du har lite för dåligt tempo för att få henne engagerad, ni mal runt runt utan att det händer nåt direkt o då blir intelligenta hästar gärna lite uttråkade o hittar på annat, typ kollar efter troll. Försök få henne lite mer taktfast i traven, inte trava så hemskt mycket fortare men med mer engagemang. Gör väldigt många fler övergångar på en volt än vad du visade på filmen, skritt-trav, skritt-trav, halt-trav osv osv. Se till att det händer nåt hela tiden för att få henne mer alert o sedermera på tygeln.:)
 
Äsch det var inte så farligt. Hade västen med så jag slog mig inte så värst. Men för den som är stel som en planka faller man ju pladask om djuret viker åt ett annat håll ;)
 
Trilla av är många år sen...
Men det for genom mitt huvud igår när jag och unghästen for iväg i galopp åt fel håll. Som tur var fick jag stopp på honom innan han for in i skogen.
Skogsmaskiner är otroligt farliga här om kring...

Tur att du inte skadade dig @Tessalonica
 
Det är nog väldigt sant @Novali01 Jag ser när jag ser på filmerna att det ser väldigt segt och släpigt ut.
Jag har även problem med att hon dör så fort man saktar av till skritt försöker hålla henne engagerad i skritten också men snabba övergångar ska vi absolut komma ihåg.
 
I alla övergångar kan du "luras" lite, dvs från trav påbörjar du avsaktning till skritt men "ångrar" dig o skänklar på friskt framåt igen. Efter ett par tre ggr med sånt blir hästen mer uppmärksam eftersom den då inte vet om det verkligen SKA bli skritt eller om du "luras" igen. Likadant från galopp till trav. Med en lugnaren individ får man försöka hitta på lite saker så den inte gör det själv!:D Du kan även vända åt "fel håll" dvs utåt på volten o fatta galopp i själva vändningen. T ex du travar i vänster varv, plötsligt vänder du helt om åt höger och i själva vändningen fattar du galopp! Några ggr med det så har du en glad o förväntansfull häst som tycker det är lattjolajbans att leka sådär!:bump:
 
Med en lugnare individ får man försöka hitta på lite saker så den inte gör det själv
På pricken. Hon har alltid varit en väldigt sävlig häst med lite halvdålig arbetsmoral, stannar alltid när det blir jobbigt, tvärnit, vilket även syns på filmerna och då var detta ändå en relativt fartig dag.
Samtidigt som hennes huvud myllrar av myror och hon hittar väldigt gärna på egna små upptåg.
Jag har haft, och har fortfarande, rätt svårt att förhålla mig till henne då alla mina tidigare hästar har varit ena riktiga arbetsmyror med raketmotor.
 
@SkorpSmulan Håller med Novali, lite mer engagemang i hästen så blir det bra. Ser så härligt ut att rida på snön. Nu har vi också fått snö men den ska väl smälta och bli till is :mad: Nu vill vi ha vår.
Var på hoppträning igår igen. Är riktigt roligt. Såg på filmen och kände också att när hindren blir högre så kommer jag aningen efter i språnget. Ska nog ha kortare tyglar och överlivet mer fram. Få väl ta tag i manen ;) Hade på jaktbettet och då lyssnar hon ju bättre men samtidigt måste jag var bättre med eftergiften. Ska testa 1 meter på c-r till helgen.:o
Idag blir det c-r dressyr på lånehästen. Oj oj hon har nog aldrig sett dressyrstaket så det blir ju spännande. Red lektion på henne igår och det gick fint men i helgen protesterade hon igen och slog med huvudet hemma. Undra om hon bara är "stoig" när det blir jobbigt?
@Tessalonica Du får hålla i dig. Inte trilla av. Tur att det gick bra.
 
Hmm, det blir visst inte alltid som man tänkt sig...

Stressade hem från jobbet för att hinna rida innan jag skulle iväg igen vid fem.
Lyckas krocka med staketet vid uppfarten till mitt hus..
Grillen helt intryckt och kylaren trasig :(.

Ja, ja det kunde varit värre och pållen dör inte av en dag i hagen.:)
 
Näemen @happyrider vilken himla otur!:banghead: Så fruktansvärt irriterande att det händer, hoppas det inte blir alltför dyrt.

@Maui Ja kör på bara!:bump: 1 meter fixar ni lätt men prova även att höja lädren ett hål, då kommer du inte efter i sadeln i språnget som man gör med för långa läder. Typiskt dressyrryttare att ha för långa, tycka att de känns korta o sen undra varför man inte är följsam....:devil:
;)
 
Näemen @happyrider vilken himla otur!:banghead: Så fruktansvärt irriterande att det händer, hoppas det inte blir alltför dyrt.

@Maui Ja kör på bara!:bump: 1 meter fixar ni lätt men prova även att höja lädren ett hål, då kommer du inte efter i sadeln i språnget som man gör med för långa läder. Typiskt dressyrryttare att ha för långa, tycka att de känns korta o sen undra varför man inte är följsam....:devil:
;)
Jag har ju redan ont i knäna :crazy: Har faktiskt kortat upp dem ett hål sen första gången. Tror att jag håller lite i manen istället ;)
Startade c-r LC1 med lånehästen. Hon var förvånansvärt lugnt trots domarbord, dressyrstaket och blommor.
Två gånger slog hon sig fri med huvudet. Första gången var vid uppridningen :eek: Inte så kul att börja så. tror att det berodde på att vi vinglade lite på medellinjen och då tog jag tag i tygeln och ramade in med skänkel och då kom protesten.
Sen är hon obalanserad i galoppen så första fattningen blev dålig och när jag försökte samla på volten kom nästa protest. Tycker nog att det är ren olydnad och kan inte tro att det hänger ihop med smärta när hon går resten av programmet som en klocka. Hade väl i stort sett 7 på hela trav biten och sämre på galoppen. Blev ändå 65%

Om två veckor gör vi om det.;) Då rider jag även på Rivica.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
53 54 55
Svar
1 086
· Visningar
40 611
Senast: Exile
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
1 991
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
12 891
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 705
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp