Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick ofrivillig frånvaro idag då något märkligt hände med min fot igår och jag fick sån jädrans smärta så jag inte kunde gå på den..mycket märkligt. Idag var det borta, bara lite ömt, så då fanns det ingen anledning till viloläge. Red ut med yngsta tösen och hade lånehästen och hon ponnyn. Det var jättemysigt!
Är då fasen att vi inte funkar alla tre ihop:(!
Det komplexa är ju att yngsta rider ponnyn så himla bra, är egentligen lite av hennes typ men, men..
 
@Maui kul att du hoppar :) duktiga är ni med :)

@SkorpSmulan underbart ljud från hovar i snön :) duktiga ni är.

Knapp
Jag hoppade J för första gången igår. Hon var dökaxig på markbommarna. Som om hon bara gjort det hela livet
Däremot när det blev ett kryss så förändrades helt plötsligt världsbilden för fröken och jag damp i backen. Fy satan vad ont det gör att åka av. Har varit skonad från det i snart 2 år
Jaja hon stod och kollade så roligt på varför jag helt plötsligt låg på backen. Haha.

Ronaldo har fått något sår på bägge frambenen så han får ta d lite lugnt tills det läkt. Är typ som skinnet har spruckit. Knepigt.

Hoppas du är ok i kroppen nu efter fallet!

Det börjar bli runt 10 år sen jag åkte av. Så jag börjar faktiskt fasa det lite. Blir det mycket snö i år ska jag nog kasta mig av bara för att ha det gjort ärligt talat. För att förstå att det kan vara ok att åka av.

Stallpersonalen hade åkt i backen vid insläpp hos oss. Vi trodde någon häst dragit omkull personen. Jag antog alltså kallt att min inte var inblandad.
Döm om min förvåning när jag fick höra det var honom hon tagit då hon slagit omkull!:O
Det visade sig dock att hon gåt ite nära, han halkade i en liten backe med isgata iom lite snöstyltor. Så han hade med sitt glidande framben slagit undan hennes.
Det hänger hammare på hans hage, att krafsa ur styltor med. Och han har ledrep på 3 m. Han hade bara stått och glott när hon höll om skallen automatiskt och hoppades inte bli trampad. Hon var glad att det var just honom hon ledde då.
Så mitt samvete är inte så tyngt iom det.

Maui: Vad har du för stigbyglar?
För mig går det att ha kortare läder med Sprenger Bow Balance. Innan dem var jag glad om jag pallade rida lätt ngt i långa dressyrläder.
Nu kan jag rida fler hästar i riktigt korta läder om jag måste. Inget ont!
Det ÄR väldigt mkt lättare att hänga med i sprången med kortare. ;)
 
Tack snälla. Det är hon verkligen. Just denna dag gömde det sig en massa troll på bortre kortsidan av ridbanan så hon gick mest och glodde dit och rida förbi där gick dåligt då vart det sprätt och skutt. Men det hör verkligen till ovanligheterna.

Tack så mycket @Tessalonica men uj, ramla av, jag tänkte på det häromdan, jag har inte ramlat av på många år och skulle nog slå ihjäl mig om jag gjorde det. Så det är skönt med sävlig häst som inte hittar på så mycket otyg.
Fy då, det lät läskigt att skinnet spruckit :crazy:

Fina ni är! Hon ser som sagt rar ut!

Jag håller med om mellanmjölken dock. När du får till det kommer det bli fint!
Det är inte ovanligt att man på såna som är lite spökiga och hittar på egna saker drar ner lite för mkt på energin för att känna sig tryggare. Men faktiskt brukar de spöka mindre om man rider på lite. Då pyser en del av energin ur dem så istället för att de ska glo på saker etc.
Sen om man just gör mycket övningar kan man fånga deras fokus lättare. Flytta hit och dit, byta väg, tempoväxlingar etc. Precis som redan sagts..
Flyktdjur har ju ett fokus som gärna flackar och rör på sig. Blir man då förutsägbar som ryttare blir det gärna så att de flyttar fokus till annat och då också får skäl att "träna flykten" i att bli skraja för saker.
Så om du hela tiden ger henne ny info i form av saker du vill hon ska utföra brukar de stanna hos en mer och inte fladdra iväg och ev bli opåverkbara eller bara sprättiga.

KL

Min lillpys har fått nya saker av matten. Jag passade på på superrea här och slog till på träns, kandar och täcke.
För mindre än vad kandaret borde kosta fick jag allt det och en megapåse hundmat. Det gjorde mig glad! Hade nog inte ansett mig ha råd med rundsydda OS-träns och kandar annars. Har dreglat några år utan att ha känt att jag velat köpa till fullpris.

Har haft en aha-upplevelse i veckan efter att ha sett ridlektion för tränaren och applicerade en till byggsten i jobbet för hand. Det är ju saker de rdansagt och jag hyfsat fattat. Men nu blev det väldigt mycket tydligare och klarare. Och resultatet blev mkt bättre.

En stallkompis har bett om hjälp med sin häst. Hon vill introducera piaffen på sin. De tävlar väl msv b nu och ska nog upp i msv A snart tror jag. Tror hon tävlat Intermediare som mest på annan häst. Jag har inte hunnit och orkat med dem riktigt. Men idag kom det upp igen.
Jag var i ridhuset med min och skulle just trampa honom för hand. Så för att hon skulle få känna på hur jag vill ha det ville jag att hon skulle få testa med min.
Det var himla roligt att se!
Hon tyckte han var vansinnigt känslig. Men tyckte det var väldigt roligt.
Hon insåg lite att man kan få dem att sätta sig och trampa rejält, tom piaffera, utan tryck i truten. Men att hennes behöver bli mkt lydigare för alla hjälper. ;)
Hennes är en fin och trevlig häst, som jag har för mig har gått svårklass i tyskland. Den gör ju många saker betydligt bättre än min! Vi är inte så utbildade.
Men han trampar iaf fint och är hyfsat trevligt utbildad det han kan.
Så det var kul att hon tyckte om honom och att han dessutom skötte sig så väl både då hon testade och efter. Förut hade en sån sak aldrig gått att göra.
Spec inte efter att jag ville visa vad som händer om man ber om mer än han är lydig/utbildad nog för även på en sån som honom, för att hon skulle fatta de problem hon upplevt med sin i trampjobbet. Så jag bad honom bjuda mer än jag vet att han tycker är ok än. Och fick ett skutt iväg. Efter ngt sånt förr hade man aldrig kunnat lämna över till någon annan(utom mina tränare då).
Han var väldigt sansad trots att han inte riktigt fattade vad hon menade alltid.
Älsklings-kille!
 
@tuaphua Tack =) fast hon är inte spökig alls. inte ett skvatt. Hon är väldigt gloig däremot. Tappar lätt fokus och glor. Hon kan stå glo hur länge som helst på vissa saker om hon får.
Och hittar på saker i form av att klättra upp i en snödriva eller trilla ner i ett dike alternativt tugga sönder eller riva ner om man inte är uppmärksam. Typ så.
Vanligtvis sprättar hon inte alls, hon stannar. Stannar när det blir jobbigt eller stannar och glor om hon ser nått intressant.
Just denna dag var det dock något väldigt farligt vid bortre kortsidan (kan ha varit renarna dom bor däråt) men det är inte därför det går sakta, det är för att hon är sävlig i grunden, jäkligt sävlig, tänk Ferdinand där har vi Stråla. Och så en mesig matte som gärna åker lite sakta och som är van att bromsa inte gasa.

Fynd är alltid roligt! :up: Så även aha upplevelser.

Men @happyrider åh nej så onödigt.
 
@tuaphua Kul med reafynd :D

Idag hoppade vi c-r igen. Höjde 10 till och hoppade 100. Kom in på framhoppningen o då var oxern på 110, såg enorm ut :crazy: men fick den sänkt till 100 o då blev det bättre.
Rivica uppförde sig illa. Gnäggade oavbrutet efter vår andra häst som var med. Skriade inne på banan oavbrutet när den före mig red. Pinsamt.:rage: kan man inte få bort ett sånt beteende?
Rev första hindret då hon var okoncentrerad men sen gick det fint. Kändes helt ok.
Sen hoppade dottern henne 110 felfritt men hon var lite dragig.
 
Jag åkte inte..det vräkte ju ner snö. Inte så bra med sommardäck på transporten då. Hoppade bana hemma istället med båda hästarna.
 
Jag är anmäld till dressyren nästa onsdag..varför har jag en aning redan nu om att jag inte kommer rida ;) Tänk va jobbigt att släpa sig iväg 15 minuter bort :p men jag ska försöka...behöver verkligen få rida igenom det där Programmet.
 
@Maui Duktigt. Flyter på bättre :)
Beteendet går absolut att få bort men du får träna henne med att åka ex till ridhuset med en häst till i kärran. Sedan rida henne ensam å kompisen på släpet. Tar ett tag men till slut lägger hon av. Ibland kan man behöva åka iväg med häst nr 2 om denne skriker tillbaka.
 
När Rivica hade hoppat klart lastade jag henne. Tror att hon skrek oavbrutet tills den andra hästen kom tillbaka. Är mer inne på nån form av "bestraffning" som att spruta vatten på henne när hon skriker. Får testa lite olika saker. Hon får ju de andra att gapa också.
 
Jo det klart hon gör det för hon är ju van vid att alltid ha sällskap. Eller är hon likadan om ni åker själva?
Börja med att öva när ni är hos E. Rid en först å låt den andra stå på släpet. Tar ju längre tid att bli klar men har fungerat för mig :)
 
Äntligen har jag fått sitta på Strålans rygg igen. Det är precis en vecka sen sist pga jobb. Medryttaren har iaf haft ut henne 3 dagar.
Det var underbart väder -15 och sol. Äntligen lite sol! Stråla var jättepigg och oj vad hon travade på, vilken skillnad när hon verkligen använder kroppen och inte bara fjösar på. Det var roligt.
Blev även galopp och hon satte ner huvudet och skuttade lite, men jag bara tog upp hennes huvud och drev på istället för att bromsa *stolt*.
:)
 
Ridit ut en ganska lång sväng med yngsta dottern idag! Härligt! Tänk, det var sol, :D! Tycker inte hon är så tjock men lite annorlunda mot hon brukar, lillpluttan! Galopperade en del och båda hästarna blev lite varma. Vill ju inte överanstränga henne så mycket skrittpauser också.


10941704_886625908025596_1347105099_n.jpg
 
@polly p Det syns allt att hon har en liten mage.:D När är hon beräknad?

Hon är beräknad kring midsommar! Inseminerades den 19/7. Läänge kvar:nailbiting:;)!
Jo, men visst är det en liiiten kalaskula. Hon är ju ganska slimmad i vanliga fall.
Inte helt ny bild men oftare ser hon mer ut åt detta hållet. Gillar magen:D!
Hur går det era ev betäckningsplaner @Maui?
1195_583274231694100_1746883196_n.jpg
 
@Maui Du är skittuff!!:banana: Well done men nu MÅSTE DU sluta dressyrgaloppera....:p. Rivica säger ju till dig på varenda hinder i första delen av banan att ni har för dåligt tempo, du tar ju ned henne i svängarna så kraftigt att hon måste dra dig ur sadeln mot hinder o efter för att ni ska få upp rätt tempo. Stå upp istället för att sitta ned o släpp fram henne, det gör Sara...;) Framförallt i svängarna för när du sitter ned i svängarna samlar du henne för mycket istället för att jobba på framåt. Öva hemma med att verkligen GALOPPERA i svängar på kortsidorna o låtsas att det kommer hinder direkt ur kurvan. Får du till en bättre galopp kommer allt kännas lättare, jag lovar!
 
Själv var jag på tävling i lördags men när jag satt upp var hon jättehalt. Visade sig vara en hovböld/stengalla på insidan vänster fram, som hovis nu har behandlat. Hoppas på snabb läkning men jag missar ju 2 av de 4 tävlingar jag har på mig innan Belgien...
 
Sen tänkte jag på gnäggandet... @Tessalonica hade ju bra tips där på hur man vänjer dom men tror du inte att de är brunstiga också? Det är mina nu o jag tror det skulle vara ett himla liv på båda om jag hade med mig det andra stoet bort.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
47 48 49
Svar
971
· Visningar
34 192
Senast: Soffan74
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
1 952
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 539
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 180
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp