Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sen tänkte jag på gnäggandet... @Tessalonica hade ju bra tips där på hur man vänjer dom men tror du inte att de är brunstiga också? Det är mina nu o jag tror det skulle vara ett himla liv på båda om jag hade med mig det andra stoet bort.
Tror inte att Rivica är brunstig nu. Har inte märkt nåt. Hon är värst av dem på att gnägga. När hon väl var i transporten och stod där o skrek så slutade ju Hedda som var på framridningen att gnägga.
Tycker inte jag dressyrgalopperar :eek:
Går ju jättefort.
Nu ska vi träna dressyr o rida c-r nästa vecka o sen blir det KM men jag ska fortsätta hoppa lite då och då så jag inte glömmer bort o blir feg igen.
 
Ridit ut en ganska lång sväng med yngsta dottern idag! Härligt! Tänk, det var sol, :D! Tycker inte hon är så tjock men lite annorlunda mot hon brukar, lillpluttan! Galopperade en del och båda hästarna blev lite varma. Vill ju inte överanstränga henne så mycket skrittpauser också.


10941704_886625908025596_1347105099_n.jpg

Något med djurmagar gör mig alldeles prillig. Och ju rundare desto bättre. :O
Hon är ursöt!

KL
Idag har jag äntligen ridit igen! Har haft ridförbud ett tag iom en del undersökningar för mina smärtor. Men nu är det fritt fram.
Åh, vad roligt det var!
Men ååååh, vad svårt! Fasen vad man tappar!
Kroppen lyder liksom inte riktigt känner jag. Men det kommer väl tillbaks med lite nötande.
Hästen tycker jag iaf skötte sig bra. Det är lite oridet och han blir ju gärna lite för kort i steget i traven framför allt då. Det är ingen jättekatastrof. Men sämre än då han är i full gång.
Så vi jobbade mest med det. Red på lite i tempo och red en del stretch och sidvärts.
Vi hade skoj båda två iaf. Jag är så glad att få rida igen. Nu jäklar! ;)
 
Nu ska vi träna dressyr o rida c-r nästa vecka o sen blir det KM

Jag med. Igår ..eller i tisdags gick det faktiskt bra att rida dressyr. Får se hur det går på dressyr CR och på KM. Nu är det ju inte samma program men liknande rörelser iallafall. I dag..eller igår? Var jag och hopptränade för LL. Lite kontrollövningar och en riktigt klurig bana. Det var riktigt kul.
 
@Maui ha haha jo du dressyrgalopperar och konstigt vore det väl annars? Du har lagt x-antal år på att finlira i dressyren och då blir det ju så när man plötsligt vill hoppa. Men tuff som du är så fixar du ju det med om du lägger lite tid på det.:D

@fio Härlig känsla när det funkar! Går säkert bra på CR o KM om du bara ser till att ta dig iväg...;)
 
Jag med. Igår ..eller i tisdags gick det faktiskt bra att rida dressyr. Får se hur det går på dressyr CR och på KM. Nu är det ju inte samma program men liknande rörelser iallafall. I dag..eller igår? Var jag och hopptränade för LL. Lite kontrollövningar och en riktigt klurig bana. Det var riktigt kul.
Vem håller i träningarna för LL? Funderar på om inte Sara skulle kunna vara med för honom. Är nyttigt med en tränare till.

Se nu till att komma både till c-r och KM. Vad planerar du att rida för nåt?
 
Vem håller i träningarna för LL? Funderar på om inte Sara skulle kunna vara med för honom. Är nyttigt med en tränare till.

Se nu till att komma både till c-r och KM. Vad planerar du att rida för nåt?

Jag ska rida MsvC1 på CR och LA:4 och MsvC2 på KM... LL håller i träningarna själv.

Jaja jag kommer nog eller eventuellt.. har så svårt att ta mig till en dressyrtävling:wtf:
 
Jag med. Igår ..eller i tisdags gick det faktiskt bra att rida dressyr. Får se hur det går på dressyr CR och på KM. Nu är det ju inte samma program men liknande rörelser iallafall. I dag..eller igår? Var jag och hopptränade för LL. Lite kontrollövningar och en riktigt klurig bana. Det var riktigt kul.

Jag har skumpat runt mig i ridhuset idag med. Jag kan inte riktigt säga att det "går bra att rida dressyr". Jag är liksom inte så följsam, snabb eller koordinerad som önskat. Men hästen sköter sig och det är roligt.
Fick till bjudning bättre idag än pass ett och kunde korta lite och höja formen mer med det bibehållet. Så jag är nöjd.
Hästen var nog mest impad av matte i stillastående på meddellinjen.. ;)
 
Det snöar lite här idag. Det har nog kommit runt 60-70 cm hittils och det snöar lika mycket fortfarande
Det är tur jag har promenadavstånd till hästarna
dsc02366_54caa11cddf2b31f90838bce.jpg

dsc02367_54caa192e087c348a974b0af.jpg

Stråla hade fullt i istappar, inte bara i täcket utan även i skägget och i man/pannlugg
dsc02371_54caa22a9606ee6434d75494.jpg

Vi passade på att dra ett pass i djupsnö, fram och tillbaka efter grannens oplogade väg. Hon var lite dryg i dag. Väldigt spänd och tramsig. Undrar om det beror på att hon mötte älg igår med medryttaren. Älg är Strålas största fasa.
 
Jag har skumpat runt mig i ridhuset idag med. Jag kan inte riktigt säga att det "går bra att rida dressyr". Jag är liksom inte så följsam, snabb eller koordinerad som önskat. Men hästen sköter sig och det är roligt.
Fick till bjudning bättre idag än pass ett och kunde korta lite och höja formen mer med det bibehållet. Så jag är nöjd.
Hästen var nog mest impad av matte i stillastående på meddellinjen.. ;)

Min nyblivna 5 åring är imponerande duktig i markarbetet...eller dressyr i hoppsadeln. Gör klockrena galoppfattningar från skritt åt båda håll utan ett enda trav eller taktsteg emellan samt att han blivit jättefin i rakriktningsarbetet och man kan bolla mellan de diagonala hjälperna i samma varv i skritt och trav och i höger galopp. I vänster galopp är det lite vilt fortfarande. Jättestolt över honom då han är så lite riden i sitt liv. Så även det dressyrarbetet går bra.
 
Min nyblivna 5 åring är imponerande duktig i markarbetet...eller dressyr i hoppsadeln. Gör klockrena galoppfattningar från skritt åt båda håll utan ett enda trav eller taktsteg emellan samt att han blivit jättefin i rakriktningsarbetet och man kan bolla mellan de diagonala hjälperna i samma varv i skritt och trav och i höger galopp. I vänster galopp är det lite vilt fortfarande. Jättestolt över honom då han är så lite riden i sitt liv. Så även det dressyrarbetet går bra.

Kul! Kan du absolut vara! Låter ju jättebra!
Den ska bli ft-häst?
Stam?

Jag är stolt över min med! Han är så himla kul att rida.
Testade gå ner i tramp idag uppsuttet. Kul att han svarade så himla bra in i det även ur tempo och för sitsen trots att vi bara ridit ett pass nu på läääänge. Kul att han också är lugn och avspänd i det. Så man kan bygga vidare på det..
Fick bättre insida hela tiden idag idag utöver att bjudningen funkade bättre än igår också.

Men det är en del att jobba tillbaks.
Mer i mig än honom dock.
Med honom behövs nog bara lite smått i lydnad.
Jag däremot är alldeles för svag i bålen nu. Och för oföljsam i höftlederna. Koordinationen måste trimmas till med.

Men fy fan vad kul att få rida igen!
Och på en sån pärla!
 
Ja eller hopphäst. Han är efter Cellestial-Little Q Väldigt ambitiös och lättlärd. Inte alls lika lat och bekväm av sig som 06: an :p
 
Värsta grejen hände idag, två stycken red förbi oss (det händer extremt sällan) det mest spännande Stråla varit med om hittils i år tror jag.
Jag försökte fota men alla bilder blev skit, däremot fick jag en kort snutt förevigad på film.
Snörejs:
 
Ja eller hopphäst. Han är efter Cellestial-Little Q Väldigt ambitiös och lättlärd. Inte alls lika lat och bekväm av sig som 06: an :p

Jag tar tillbaks att jag är stolt över min. Hahaha!
Idag tyckte han att jag var lite väl petig med en grej och blev förbannad. Jag satt bara kvar i det vi höll på med och tänkte att han släpper väl till. Nej, istället satsade han på en gammal klassiker och ville slänga upp skallen och dra i galopp.
Oj, vad han fick galoppera då den lilla loppan. Det ska vara MIN galopp och inte hans..
Sen var det tydligen inte så farligt det jag bad om efter det. Och galoppstick var inte längre något han tyckte skulle vara en lätt utväg.
Det var inte direkt en manlig, stark hjälte som stolt marscherade in i boxen efter.
Det var en trött, liten pojke.
Och han är fortfarande som en snorvalp på många sätt IOM att han är riden så lite. Mentalt är han unghäst på en del plan.
Vi får se imorgon om vi tycker det är lämpligt att få tempertantrums över småsaker och försöka galoppera från dem eller om vi kanske vara kan arbeta lite lugnt och trevligt. ;)
 
Värsta grejen hände idag, två stycken red förbi oss (det händer extremt sällan) det mest spännande Stråla varit med om hittils i år tror jag.
Jag försökte fota men alla bilder blev skit, däremot fick jag en kort snutt förevigad på film.
Snörejs:

Vad fantastiskt det ser ut med snön!
Vi har slask.. Lera eller blötsnö..
Alt frusen lera. ;)
 
@SkorpSmulan Jösses vilket snödjup, ser ut att gå över magen på henne?
Superhärligt!

Jag har ridit ponnybus på utebanan idag. Några dm snö så det blev både styrketräning och konditionsträning.
Red inget långt pass och var noga med skrittpauser men det kändes ändå som ett riktigt bra pass där ponny fick jobba ordentligt!
 
Ser härligt ut @SkorpSmulan!

Var iväg jag å yngsta dottern igår och red dressyr! Hon på ponnyn och jag på lånehästen! Just nu känns det bra att han bara är just det..:mad:

Mycket rakriktningsjobb mm men han blir så satans stressad av att galoppera så det blir väääldigt svårkommunicerat. Idag skulle jag behövt vara tjugo..Fy, vad stallmodig han var. Reste sig vid flera tillfällen när det inte gick hans väg. Får kanske byta ut havren?
Han gör aldrig så när vi rider två men idag red jag ut själv.

Är nog kanske ingen häst för ffa barnen med sådana tendenser:(.
Trist för han är himla söt..
10653799_889453391076181_171479085559965736_n.jpg
 
Det är inte så härligt, japp det är till magen på henne. En bra bit upp på magen. Vi har minst en meter snö, på sina ställen mycket mer eftersom det driver och kommer inte fram med bilarna, ens ut från gården. Hagen är på sina ställen helt under snö. Helt och shettisarna tar sig knappt fram, det är tur dom har Stråla som banar väg.
Det är ganska facinerade, så här mycket snö vet jag inte om vi nånsin haft. Det har dessutom ommit nån decimerar till i natt och snöar fortfarande lika mycket :crazy: Men nu är jag (snöälskaren) mer än lovligt less faktiskt. Sopar och skottar 10 gånger per dag. Iofs så tar jag hellre det här än lera. Absolut. Men tänk hur det kommer bli när allt ska smälta bort i vår. Tvi! Då kan vi snacka lera. Och lösdriften kommer bli fullständigt översvämmad.

Brevid fuxponnyn här finns det ett staket och det är några decimeters "trappsteg" ner in i lösdriften. Ja det är staket borta vid den svarta ponnyn också, på båda sidor om henne, det är bara nån enstaka stolpe som sticker upp.



Dom har ju vissa ställen i hagen som är lite mer upptrampade iaf, lustigt nog så använder dom ändå hela hagen och har gjort stigar i hela skogen, det är ju skitbra.
 
Det är inte så härligt, japp det är till magen på henne. En bra bit upp på magen. Vi har minst en meter snö, på sina ställen mycket mer eftersom det driver och kommer inte fram med bilarna, ens ut från gården. Hagen är på sina ställen helt under snö. Helt och shettisarna tar sig knappt fram, det är tur dom har Stråla som banar väg.
Det är ganska facinerade, så här mycket snö vet jag inte om vi nånsin haft. Det har dessutom ommit nån decimerar till i natt och snöar fortfarande lika mycket :crazy: Men nu är jag (snöälskaren) mer än lovligt less faktiskt. Sopar och skottar 10 gånger per dag. Iofs så tar jag hellre det här än lera. Absolut. Men tänk hur det kommer bli när allt ska smälta bort i vår. Tvi! Då kan vi snacka lera. Och lösdriften kommer bli fullständigt översvämmad.

Brevid fuxponnyn här finns det ett staket och det är några decimeters "trappsteg" ner in i lösdriften. Ja det är staket borta vid den svarta ponnyn också, på båda sidor om henne, det är bara nån enstaka stolpe som sticker upp.



Dom har ju vissa ställen i hagen som är lite mer upptrampade iaf, lustigt nog så använder dom ändå hela hagen och har gjort stigar i hela skogen, det är ju skitbra.

Så ni får lera då det smälter?
Hos min släkt i Arvidsjaur verkar all den där över metern snö de brukar få snudd på förångas.
De har ju mkt sandmark och IOM torra luften så "tar luften" en del fukt IOM att den inte redan är så mättad som den är här.

Vi skulle få iaf -4 nu. Åh, jag hoppas vi kan få ha lite snö!

Kl

Min lillpys var lite tagen av gårdagen. Han är ju aldrig en slökorv direkt. Men han hade nog lite träningsvärk. Och det var inga försök att dra.

Det var lite livat i ridhuset idag med en häst som brakade runt och skrämde en del andra som i sin tur brakade iväg. Det i kombination med folk som inte riktigt kan ridhusregler, pojkvänner/makar utan hästkunskap etc.
Då kunde jag igen vara stolt över min lillskit som bryr sig mer om vad jag säger än det. Om det så är jobba på eller stå och sov med lång tygel..

Han hade lyckats dra upp sår på benet i hagen. Broddgrejs..
Det blir nog inget hoppas jag.
Men lite därför hoppas jag den känsliga lilla herrn kan få ha snö i hagen några dagar. ;)
 
@tuaphua det är bara komma hämta, du får hur mycket du vill ha. :up:
Jo det blir lera, jag har dessutom visst lyckats sätta hagen och lösdriften på sämsta möjliga mark, det verkar nästan ha varit myr mark nån gång i tiden. Dessutom så trampar hästarna sönder dikena, det som inte redan är igenväxt, så det rinner inte undan heller och själva ligghallen ligger i en backe så allt som smälter på gården tar vägen rakt genom ligghallen :mad: förra året hade shettisarna lera upp till knäna höll vi på att flyta bort totalt och vissa stunder var den en stor sjö i ligghallen. Inte i hela iaf tack och lov och till i år har jag gjort lite förbättringar men med all den här snömängden tror jag inte det hjälper.
Om jag hade ägt stället finns det massor mer man hade kunnat göra för att förbättra men nu är det inte det. Tur ändå hagen är stor för det blir ju ändå värst närmast ligghallen.

Vad skönt att ha en häst som inte bryr sig om vad omgivningen gör.
 
@tuaphua
Vad skönt att ha en häst som inte bryr sig om vad omgivningen gör.

Ja, verkligen!
Det har vi jobbat hårt med! Han var både livrädd och brydde sig mer om allt annat än ryttaren förut.
Så det är kul att han litar på att det är lugnt om jag säger det!

Det låter som trist hagsituation. Hoppas det blir torrt fort i år!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
55 56 57
Svar
1 136
· Visningar
42 493
Senast: Scandi
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 002
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 264
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 808
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp