Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det kan jag svara på.. 300 + ridhushyra som är 50 för medlemmar som tävlar för klubben och 100 för icke tävlande för klubben.

Såg att ni var i DS hallen maui.. vilken tur att jag inte var med haha hatar DS hallen. Normalt är vi ju i det stora ridhuset. Då funkar det ju med 6 st men DS är ju mkt mindre.

KL

Vilket hoppgäng det är nu i tråden. Eller är det bara jag som är enkelspårig som inte tränar i fler (rid-)grenar? ;)

Jag har haft mkt med läkargrejs nu och pålle har fått vile fler dagar än jag egentligen har lust till per v.
Men vi har hunnit jobba med vår läxa lite grann i tömkörningen. Dock på egen hand iom att jag förra v fick flytta min tid iom att en annan fick halt häst. Vi får inte tömköra om inte alla ok:ar. Och kl 18 vintertid när alla trängs i ridhusen är det bara att glömma. Vi hade dock bra teori.
Jag fick aha-känsla idag. När jag justerat en grej vi diskuterat. Det är fortfarande lite kul tycker jag att vi nått ett sånt stadie där man lite grann kan ha lektion på distans och få stora förändringar iom att man kan varann och systemet så väl.
Idag fick JAG rätt feeling i jobbet. Jag har inte riktigt hittat exakt rätt på min lilla loppa i just tömkörningen. Jag är inte alls lika hemma i den som arbetet för hand. Han gör det man ber om rent tekniskt. Men jag har fått göra det på öga ihop med känslan. Idag snäppte jag upp en del saker och känslan blev rätt.
Kul!

Imorgon ska jag nog kravla mig upp i sadeln. Uj, vad jag kommer skumpa och vara för svag i bålen. Men man måste väl börja någonstans för att komma igen. ;)
Ska bli intressant och se om tömkörningen gjort skillnad i känslan i ridningen.
Det kanske är för få pass för stor förändring. Men iaf.. Jag är nyfiken!

Har anmält oss till lite kurser i sommar. Det ska bli roligt!
Tränarna har ändrat upplägget lite inför sommaren. I vanliga fall brukar de mest bara ta emot för vanlig träning. Nu ska det utöver det hållas träningar med teman. Där man förvisso kan jobba med det på alla nivåer. Men där man får eleverna som är där att mötas kring en gemensam grej. Det kan bli kul och starta mer snack när man ändå är fler som är där några dagar ihop.
 
Fy vad jag är trött på all is nu. :wtf: Första gången på ever som jag önskar att jag hade häst på anläggning. Ridhus är min våta dröm just nu. Går inte att göra nånting vettigt alls.
Nu är det iaf bara typ 6 veckor kvar tills vi har barmark.
 
För min del så blir det ju väldigt mycket hoppning nu i o med min Belgienresa, normalt sett kan jag nog säga att jag rider mer dressyr än hoppning. Det har varit väldigt nyttigt för mig att hoppa mer, känner mig mycket säkrare nu än förut och jag tänker nog fortsätta lägga mer tid än förr på det.

@SkorpSmulan Vi har nästan barmark här men uppe i skogen är det isigt, svårt att få till bra uteritter.
 
Det kan jag svara på.. 300 + ridhushyra som är 50 för medlemmar som tävlar för klubben och 100 för icke tävlande för klubben.

Såg att ni var i DS hallen maui.. vilken tur att jag inte var med haha hatar DS hallen. Normalt är vi ju i det stora ridhuset. Då funkar det ju med 6 st men DS är ju mkt mindre.
Han lovade att om det var lika många nästa gång skulle han göra två grupper. :D
Det är ju bättre i stora ridhuset som det brukar vara.

Vi har barmark nu även i skogen. Så skönt. Har broddat ur nu :)
 
Fy vad jag är trött på all is nu. :wtf: Första gången på ever som jag önskar att jag hade häst på anläggning. Ridhus är min våta dröm just nu. Går inte att göra nånting vettigt alls.
Nu är det iaf bara typ 6 veckor kvar tills vi har barmark.

Ni får ofta torrt snabbare än oss iaf. Försök se det så. ;)

Vi är 70 privathästar med 2 ridhus, ett med stora mått och ett med små.
Sommartid har vi också en gigantisk utebana(med mått för att kunna köra polo på om deras gräsbana är för blöt) och en dressyrbana utöver att fler rider ut med.
Men vintertid är det knökigt i ridhusen. Tyvärr verkar det flyttat in väldigt många som inte riktigt kan ridhusregler och öht kanske inte har så jättestor koll på sina hästar. Det var inte så här för 2-3 år sen..
Det blev lite stor skillnad från att bara dela bana med sin tränare(som dels har koll på den han rider med och dels reder ut sin situation oavsett vad som sker runt omkring..). ;)
När jag igår skulle tömköra fick jag klafsa runt på utebanan som de under helgen haft som parkering under tävlingar. Det var så där.. Väldigt uppkört och spårigt.
Vi hittade en fläck som var rätt ok.

Men ikväll ska jag rida tänkte jag. Då kan jag vara inne och trängas med övriga. :P
Jag är då glad att jag har en liten vessla till häst som man lätt kan svänga om det behövs!

Tänkte du skulle få lite perspektiv till att sukta efter att stå på anläggning. Det finns nackdelar med allt. ;)
 
Ni får ofta torrt snabbare än oss iaf. Försök se det så. ;)

Vi är 70 privathästar med 2 ridhus, ett med stora mått och ett med små.
Sommartid har vi också en gigantisk utebana(med mått för att kunna köra polo på om deras gräsbana är för blöt) och en dressyrbana utöver att fler rider ut med.
Men vintertid är det knökigt i ridhusen. Tyvärr verkar det flyttat in väldigt många som inte riktigt kan ridhusregler och öht kanske inte har så jättestor koll på sina hästar. Det var inte så här för 2-3 år sen..
Det blev lite stor skillnad från att bara dela bana med sin tränare(som dels har koll på den han rider med och dels reder ut sin situation oavsett vad som sker runt omkring..). ;)
När jag igår skulle tömköra fick jag klafsa runt på utebanan som de under helgen haft som parkering under tävlingar. Det var så där.. Väldigt uppkört och spårigt.
Vi hittade en fläck som var rätt ok.

Men ikväll ska jag rida tänkte jag. Då kan jag vara inne och trängas med övriga. :P
Jag är då glad att jag har en liten vessla till häst som man lätt kan svänga om det behövs!

Tänkte du skulle få lite perspektiv till att sukta efter att stå på anläggning. Det finns nackdelar med allt. ;)


Eller så kan det vara såhär att stå på anläggning.. när jag stod på våran anläggning med 3 ridhus och stor utebana + gräsbana. Jag red på dagen så jag var ensam i det stora ridhuset. Om jag mot förmodan red på kvällen i inackorderingsridhuset var man oftast ensam där med...
 
Å jag är jättenyfiken! Hur var Roseträningen @Maui och @fio??????

Bra! Jag valde att börja i trav med övergångar skritt-trav, det funkade bra så jag fick därefter göra halvhalter istället och nästan gå ner till skritt men just i det momentet kvicka upp bakbenen lite.

Sen gjorde jag skolorna som gick bra. Gick sedan över till galoppen som är svår förutom när jag rider i stor hoppegalopp och så red jag med lite mer ställning och böjning på volten och samlade upp honom lite mer. Jag fick passa mig för att släppa ut honom för ytterhjälperna särskilt i höger varv.. jag vet att jag är kass på det så jag måste rama i honom mer UTAN att hjälpa honom för mkt då han ska galoppera själv och det har varit ganska svårt jag samlat honom mer, i höger varv vill han bryta av så jag har hjälpt honom för mkt så jag fick kicka till honom en gång istället för att sitta där och mala med skänkeln... allt det där som jag egentligen vet , men inte gör.

Sen lite förvänd galopp på mittvolten och på de öppna delarna en rättvänd 10 m volt, det var ganska svårt för honom men det hjälpte upp galoppen. Sen gjorde vi lite samlad skritt och skrittpiruetter, lite seg till höger i vändningen, jag får passa så han inte blir för långsam i skritten och tar för stora steg då även skritten likt galoppen är väldigt stor.

Men han rör sig väldigt bra även som dressyrhäst tyckte hon ;) Hon sa först att för att vara fälttävlanshäst rör han sig ju väldigt bra och jo så är det ju.. han är ett skolexempel på hur framförallt rakriktningen främjar gångarterna, på det viset är han väldigt tacksam att rida dressyr på då han verkligen växer i rörelserna om jag bara tänker mig för och rider rätt.

För mig var det jättebra som bara tränar för tränare i hoppning (och dressyrtränare en gång om året) att få input och hjälp med rakriktningen och kvalitén på gångarterna och vad jag ska göra annorlunda när jag gör fel.

Så jag är väldigt nöjd :)
 
Jag är också nöjd.
Gjorde lite annorlunda o började med galoppen. Fick rida på framåt o få igång henne ordentligt så hon galopperade genom hela kroppen sen börja samla upp. Fungerade bra och fick fin galopp o hon kunde samla sig bra.
Fick hjälp att göra några byten genom att rida förvänd galopp på långsidan o flytta framdelen mot sargen o byta. Gick ganska bra. Visst gjorde hon några stora byte o några på eget initiativ men ändå ok.
Gick över till trav o då travade hon mer uppåt än framåt så jag fick rida på mkt mer fram för att hon ska ta med hela kroppen och komma fram. Kändes som om vi red fort men det var nog mer att hon använde kroppen. Slutade med att rida fina öppnor.
Ska tänka på att få igång kroppen på henne o inte hamna i nåt bekvämlighets läge där hon ligger på i handen men inte rör kroppen rätt.
Hade med en kompis som skulle filma men telefonen hade inget minne efter bara en liten stund. :mad:
Alla foton o filmer som jag raderat hamnar i en himla mapp för att ligga där i 30 dar innan de försvinner. Tar massa minne. Borde rensat allt innan.:crazy:
 
Eller så kan det vara såhär att stå på anläggning.. när jag stod på våran anläggning med 3 ridhus och stor utebana + gräsbana. Jag red på dagen så jag var ensam i det stora ridhuset. Om jag mot förmodan red på kvällen i inackorderingsridhuset var man oftast ensam där med...

Nu försökte jag muntra upp lite. Men ok fio.. ;)
Kul träning låter det som iaf!

KL

Jag pysslade och duttade med min pålle innan ridningen. Åh, vad det grejades med att klippa bort hårtussar och rycka man och klippa svans etc. Jag var så glad att få rida och pålle gjordes så fin innan.
Skulle på med stövlarna som sista grejen. Stövelhelvetet går sönder i dragkedjan.
Maaah! Bytte ju i andra nyss.
Iom att jag inte ridit på länge misstänkte jag att jag skulle sitta som skit och tänkte att stövlarna kan vara bra hjälp.
Jag hade också bara gympadojor i stallet i övrigt. Stod som en surig unge med putande underläpp och utbrast: "om inte jag får ha mina stövlar vill inte jag riiiida!".
Som tur var fick jag låna ett par av en elev. Lite för vida och för korta. Men helt ok känsla iaf.

Det var lektioner och lite andra som red. Så det var lite stök stundtals.
Hästen skötte sig helt ok. Vissa saker var bra och bättre än jag hoppats. Han gick fram bättre och svarade bra för sidförande och tålde det bra. Trampet var bättre iom bättre bjudningen.
Däremot var han ju så klart lite oriden.
Iom att några inte riktigt red så att folk fick plats att passera på spåret blev det några stopp i trafiken sas och han surade då till någon gång då jag svängde och bromsade lite kasst. Då kände jag att jag inte har lust att sätta min häst i skiten och börja direkt med att ge honom trist känsla i ridningen. Så jag bad dem hålla sig undan lite och skyllde på att "det här kan explodera". :P
Då brukar folk vara mkt mer nogranna med att hålla sig undan än om man bara ber dem "för att".
Det funkade fint!

Tycker inte jag satt så illa som jag var rädd för. Jag trodde benen skulle vara "2 dm för korta" och att jag skulle vilja knipa mig fast. Men det var faktiskt rätt ok.
Det är ju en del att jobba tillbaks. Men det var inte lika fasansfullt som jag trodde.
Och KUUUL var det! :D
Har inte så ont som jag var rädd för efter heller. Mycket bra! :D
 
Ja, nu är ju ingen anläggning här uppe så stora så det ens finns så många hästar i närheten.
Såg att det var två boxar tomma på ridskolan där jag rider och där hade jag verkligen kunnat tänka mig att ha Strålan uppstallad också. Bara några månader under vintern. Nu är det inte riktigt möjligt men jag blev inte mindre sugen när jag såg det. Det hade varit trevligt. 5-6 månader med is och mörker och en häst som mest är hagprydnad är inte så jäkla kul.

Då hade Stråla fått vänja sig vid andra hästar också och inte fått spel så fort hon ser en annan kuse. Och vi hade kunnat hålla igång och kanske komma framåt också och inte bara stå och stampa efter 9 år.
Ah. Lite less.

Nu har snöhögarna dessutom börjat tina och påbörjat att rinna in i ligghallen. Mutter mutter mutter.
:meh:
 
Låter ju jättekul @fio och @Maui! Rose input är rätt lik min dressyrtränares hör jag, framförallt att man måste ha igång motorn o få dom genom kroppen, då upphör allt tjafs o kommer det det minsta tillbaka så är de inte framme för hjälperna! Det var lite det jag menade @Maui när vi pratade om att Rivica satt fast i munnen, att oftast är det ju inte munnen utan de är inte framme för skänkeln helt enkelt.

@SkorpSmulan Av vilken anledning kan du inte stalla upp henne några månader på ridskolan? Hade väl varit jättebra?
 
Idag är jag helt förstörd :crazy: Har så himla ont i ländryggen. Klarar inte av att sitta ned i den traven vi hade igår när hon rör sig ordentligt och använder ryggen. Går som en fällkniv :( Varje gång jag ska resa mig från stolen så är det jobbigt.
 
Idag är jag helt förstörd :crazy: Har så himla ont i ländryggen. Klarar inte av att sitta ned i den traven vi hade igår när hon rör sig ordentligt och använder ryggen. Går som en fällkniv :( Varje gång jag ska resa mig från stolen så är det jobbigt.

Du får jobba på bålstyrkan, dra ihop skulderbladen mer samt öppna upp och bli lite mer rörlig i bäckenet och höfterna. Be Sara longera dig en gång i veckan iallafall.

Du kan oxå sätta på ett handtag i sadeln där du kan peta in några fingrar och hålla fast dig, det kan hjälpa för att få in känslan.
 
Träningsvärk! Din arme krake...:crazy: Jag har ju också svårt för att sitta ned på min, inte för att det går för fort utan för att allt rör sig...på mig...! :devil: Sitsexpert låter kanon, tror jag kommer ned o är med, kan jag låna nån häst av dig @Maui??
 
Träningsvärk! Din arme krake...:crazy: Jag har ju också svårt för att sitta ned på min, inte för att det går för fort utan för att allt rör sig...på mig...! :devil: Sitsexpert låter kanon, tror jag kommer ned o är med, kan jag låna nån häst av dig @Maui??

Då är vi tre.. ;)
Rider du med stövlar? Hur är det med rörligheten i höftlederna?

Jag tycker min lilla sak är hemskt svår att sitta på jämfört med de flesta andra. Han har ju ingen monstergång. Men han har så himla kort och rörlig rygg. Så jag skulle alla dagar i veckan hellre sitta på vissa med mer gång än den där geléråttan.

Jag får helt enkelt börja om med sitsträningen lite nu när jag börjar rida igen och rida utan läder och ha en hand i framvalvet för att dra ner mig i större trav eller då det kan behövas hjälp.
Jag är helt klart för stiff i höfternas muskulatur nu. Och för klen i bålen..
Jag har redan rejäl träningsvärk i magen sen igår. Haha..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
34 307
Senast: Scandi
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
1 952
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 571
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 197
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp