Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Happy, fram tills nu har jag ridit/aktiverat 3-4dgr och ca en veckas vila mellan. Tyvärr har hon bara kommit ut i skogen en enda gång. Jag har dåligt med ridsällskap just nu, så det får bli som handhäst framöver. Planen är att hon inte kommer ställas av mer än någon vecka här och där fram till sommaren. Då blir det uppehåll maj-juni, men allt beror ju på tid och ork. Men drömma kan man ;)

Polly, Du är verkligen den av oss som måste bli bättre på att tycka att du rider bra. Det är något du får träna på :)

Jag tycker vi alla är jätteduktiga och jag blir superpeppad av att höra vad ni andra gör och har som mål :)
 
@Tessalonica Målet med Rivica är att få iordning på våra galoppombyten ;) så att vi kan rida Msvb dressyr på hyfsad nivå. Dessutom måste hon vara mer avspänd inne på banan. Jag är inte speciellt nervös när jag tävlar och vet att det brukar gå bättre än på träning :p Visst ser alla andra så duktiga ut på framridningen men det får man blunda för. Jag tar den plats jag behöver och bryr mig inte om hur de andra ser ut.
Dessutom skall vi försöka få Rivica att hoppa 120 felfritt. Hittills har hon haft 1-3 rivningar på sina tre starter. Men vi har ju inte tränat hoppning så regelbundet då dressyren har kommit först. Nu har väl Sara fått blodad tand att tävla henne när det gått så bra. Har en tävling kvar innan det är slut för i år. Hon ska få lite vila i december. Men som vädret var igår känns det som om de skulle få vila hela vintern och man skulle plocka fram dem till våren igen.:mad:
@happyrider Var inte stressad över att du tycker att andra har kommit längre. Du har ju tänkt att ha honom länge så då är det bättre att skynda långsamt. Det tjänar man nog på i längden. 3 dar i veckan med en 3 åring låter alldeles lagom. Så har vi gjort med våra hela tiden.
 
Ridit Stråla idag, igår var vi ut tränade lite kondis med cykeln, och det känns att hon är väldigt oriden att hon inte har jobbat så mycket på länge, försöker orma iväg när det blir jobbigt och lite stel. Men emellanåt riktigt fin. På slutet när jag ad om lite mer samling i traven så blev hon lite upprörd och började ladda lite så där blev det nog lite för jobbigt.
Kramig som vanligt, hon liksom knör in huvudet i min famn när jag står och borstar henne så ska vi kramas.
Gosehäst
dsc02049_546ba044ddf2b343271c5dcc.jpg
 
@polly p Du är verkligen inte världs sämst och pållehästen din är allt annat än skranglig. Att du har roligt med ditt lyckopiller är ju helt underbart och faktiskt det viktigaste :)
 
Nä, usch, det är bara tramsigt av mig:o och jag vet att när jag lyckas putta undan negativa tankar så rider jag bättre, irriterande bara att alltid dras med dålig självkänsla:devil:..

Ridit igenom Loppan ordentligt så hon ska vara lite mör till tösen som imorgon rider privatlektion på henne. Tog sen lilla foderhästen och försökte jobba lite galoppfattningar. Han är så pigg och känslig och blir sådär "tilltig" som vissa pigga hästar blir när dom inte förstår eller det liksom blir lite jobbigt..
Vill få fram honom mer till bettet och ta mig lite i handen. Han liksom krokar ihop och har ju en himla underhals med sig i bagaget, blir liksom tom men hög och lite spänd så jobbar massa med att hitta lugn och få fram nesan.. Söt är han iallafall! ( Varit ledig idag, bäst att tillägga, så´n supernörd är jag inte i detta råkalla så jag trimmar ute i paddocken på sena kvällen..)


@SkorpSmulan, hur mörk är hon inte nu då fina Stråla? Kameleont häst;)?
 
Jo hon ser nästan svart ut i vissa lägen just nu :)



Jag kan nog bli lite för nöjd ibland jag. Det är så där att jag tycker det känns så himla bra och som att vi vore redo för att rida msv vilken dag som helst (:p) och så ser jag det hela på bild eller film så vill jag bara hänga mig :D
 
Hej hopp! Nu är jag åter efter 1 vecka på GranCanaria, Valle Taurito som rekommenderas varmt! Vi hade bra väder, ca 26-28 grader o badade i pool och hav varje dag.
Sen har jag börjat nytt jobb o är helt slut i huvudet av ansträngningen att vara trevlig en hel vecka! :p Harriet har vilat nu i ca 3 veckor så det får bli hennes vintervila även om det blir halvfart nu under den kallaste delen, satte igång henne i måndags o pga mörkret fick det ju bli i ridhuset o fy o blä vad seg hon var! Blev lite bättre i veckan o idag är det uteritt i skogen som gäller så då blir hon nog gladare! Har även skalat av henne 1 ton päls idag så kanske det kan hjälpa till o liva upp henne lite...:grin:
 
Välkommen hem @Novali01

----------------------------------------------------
Stråla har gått ett pass för instruktör på ridbanan idag med medryttaren. Ridbanan är äntligen brukbar efter lång tid som helt värdelös, lite för knölig på sina ställen.
Jag var och tittade, väldigt intressant att bara se på sin häst ibland. Hon har tappat massor, det har jag ju känt men så kunde vi alla tre konstatera idag. Ändå ganska okej, lite vek i det dåliga knät i traven men annars rörde hon sig bra.
 
Hej hopp! Nu är jag åter efter 1 vecka på GranCanaria, Valle Taurito som rekommenderas varmt! Vi hade bra väder, ca 26-28 grader o badade i pool och hav varje dag.
Sen har jag börjat nytt jobb o är helt slut i huvudet av ansträngningen att vara trevlig en hel vecka! :p Harriet har vilat nu i ca 3 veckor så det får bli hennes vintervila även om det blir halvfart nu under den kallaste delen, satte igång henne i måndags o pga mörkret fick det ju bli i ridhuset o fy o blä vad seg hon var! Blev lite bättre i veckan o idag är det uteritt i skogen som gäller så då blir hon nog gladare! Har även skalat av henne 1 ton päls idag så kanske det kan hjälpa till o liva upp henne lite...:grin:
Det låter underbart med sol och värme!
Här har solen visat sig idag för första gången på flera veckor tror jag...

Kl
Red sista passet på min lille idag. Nu är det vila som gäller...

Har också gjort upp en plan med hopptränaren vad gäller ponnyn.
Dottern lyckas inte fullt ut lösa problemet med hans spändhet/ tittighet så nu ska tränaren rida och hoppa honom litegrann med början nästa helg.
Vi rivstartar och åker hem till tränaren för ett första pass därefter kommer tränaren rida honom en stund före träningarna.
Känns skönt att få hjälp och förhoppningsvis ska det ge resultat...
 
Vart skall du då @fio ?
Igår var sista tävlingen för i år. Hoppning i Mark. Rivica gick 115 och 120. Nu trillade bommarna, men så mycket bättre att få dem på samma gång än att sprida ut dem i alla klasserna. I 115 rev hon en oxer. Hoppade en oxer lite för kort annars fina språng. I 120 som hon bara gått 3 ggr innan började hon med att riva 1-an. Lite surt, sen drog hon på i kombinationen och fick trång och rev utsprånget. Även där var de andra sprången bra. Rivica får nog träna lite till för att klara av högre hinder.
Vår fina irländare gick in och vann 125 så för tredje helgen i rad åker vi hem med en blågul rosett. Det har verkligen gått bra nu på de sista tävlingarna. :D
Passade på att harva paddocken och var redo för minusgrader. Vaknar till 8+ och ösregn. Nästan så jag vill ha lite mer vinter istället för det här trista vädret.:confused:
 
Jag gick och la mig till 8+ och spöregn och vaknade till SOL !!! @Maui jag ska till Borås och rida LA:3 och MsvC:1 ... hahaha fy fan. Just nu är jag i stadiet mellan succé och katastrof så det gäller att hamna mer åt succéhållet. Fördelen med honom är att hamnar man åt succéhållet så förblir han där, väldigt tacksamt! Men vi får se hur långt jag hinner, han kastar gärna in handduken om man råkar göra liite för mkt så det är en balansering. Inte som när det är hinder framme direkt... Men han är så jädrans superflott när han går fint. Jag har aldrig direkt ridit skolor på honom tidigare utan enbart bara öppnatänk så det blir en utmaning att få dom fina, det är inte värre än att jag inte rider C:1 :an om det inte kommer funka.
 
@Maui, ja, suck vem önskar inte lite torrare väder. Bara lite kallare men inte så det fryser, dock så lervällingen försvinner!
Kul att Irländaren kommit tillbaka så bra!

Lånehästen har ränneskita:(! Inge kul. Vet inte om det är ensilaget..var ändå jättenoga med att blanda med höet vi hade innan under ett par dagar.
Ger bakgäst och lägger in hö och halm också som komplement. Hoppas det vänder. Upptäckte det i lördags.

@happyrider, vilken bra tränare som tar sig an och är så behjälplig! Det blir säkert kanon!

Nu ska jag ut å drilla dottern och Loppan på dressyrprogram:)!
 
Idag kastade han verkligen in handduken... Suck. I morgon ska jag rida ut och galoppera... Fort som fan. Då blir han glad!
 
Idag har vi sagt farväl till gammelhäst. En otroligt sorglig dag men samtidigt så var det det bästa.
Jag undrar hur Stråla kommer ta det, jag hade en tanke att hon skulle få komma och se kroppen för att förstå och inte undra men det blev inte så. Jag hoppas att hon ändå förstår och inte väntar att hon ska komma hem igen.
 
Idag har vi sagt farväl till gammelhäst. En otroligt sorglig dag men samtidigt så var det det bästa.
Jag undrar hur Stråla kommer ta det, jag hade en tanke att hon skulle få komma och se kroppen för att förstå och inte undra men det blev inte så. Jag hoppas att hon ändå förstår och inte väntar att hon ska komma hem igen.
Får beklaga...
Det är en vansinnig saknad men man får trösta sig med att de har det bättre och slipper det onda .
 
Har idag haft behandling på loppan. Först värmekamera och det var inga större grejer förutom att hon är roterad i bäckenet..:(. Visade mycket kring manken också vilket hon trodde hängde ihop med rotationen. Nu blir det att massera innan ridning och hoppas att låsningen ger med sig. Skönt dock att det inte visade något alarmerande kring si-leden och knäna bak.
Vi kollade också igenom mina sadlar som kunde vara lite vidare:crazy:, eller ptja, den ena hoppsadeln är vid nog fram och ligger bra men har ju ett längre avslut och inte rundbossor, vilket den andra har men den blir istället väl smal. Hon ser ju för ögat ganska ädel ut Loppan men frampartiet och ryggraden är ganska breda.
Dressyrsadeln tycker hon fungerar men att jag bör ha pad.
Känns lite sisådär att mecka med sadelbyte nu när hon är dräktig. Till 99% lär hon falla ur och då känns det ju knas att byta iallafall den.
Nu har jag fått utnyttjat mitt presentkort iallafall:)! Så behöver bara betala för värmekameran. Ev. kollar jag upp henne längre fram. Å speciellt efter fölning innan igångsättning!
 
@SkorpSmulan Beklagar. Det är tungt när man måste ta farväl.

@polly p Hade också massör idag som även kollade med värmekamera. Rivica var lite stel i vänstersida vid halsen. Testade att tejpa henne med "kinesotejp" eller vad det heter. Spännande se om det ger nån effekt. Tejpen lär nog bara sitta till imorgon.
@Novali01 Nästa onsdag åker jag till Gran Canaria. Ska bo i Meloneras. Hoppas på härligt väder.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
55 56 57
Svar
1 120
· Visningar
42 052
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 001
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 148
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 777
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp