Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har fullblodet fått skor på sig igen efter hennes hovbölder! Men hon måste gå upp i vikt innan jag sätter igång henne, hon är alldeles för tunn.
 
Ja suck... mittnästanfullblod (Hille) är oxå alldeles för tunn.. men han har ju alltid varit kräsen och sen när han inte rids så blir det ju ännu värre då musklerna försvinner.. har inte tänkt att hälsa på honom förrän betet gjort sitt.. annars får jag mardrömmar och dåligt samvete..
 
@happyrider Så otäckt. Hoppas att han mår bättre och att det inte blir några skador. Förstår att du mår dåligt men det är ju tyvärr såna konstiga olyckor som händer, det kan du ju inte anklaga dig för.
@Hippocampus Skömt med skor på kusen :) Upptäckte idag att vår olyckskorp busat av en baksko. Han är så vild o busar runt mest hela tiden:eek:

Red sitslektion idag igen. Tredje ggr. Det är inte klokt så mkt att tänka på. Nu börjar jag sitta rakt över hästen men då hittar hon nya fel. Nu är det hela överlivet som skall lite mer fram och då måste huvudet lite mer bakåt.:crazy: Fick tips att ställa mig framför en helkroppsspegel och titta på kroppen :wtf: och se hur jag ska hålla kroppen för att vara rak.
 
Söt hon är @Tessalonica

Åhh, jag är så häst/rid-sugen så jag kan gå åt, red ponnyn en sväng igår, hi, hi..
Men jag vill ha en stooor häst, en "riktig" häst:p..
Vädret är ljuvlig och jag har hyffsat ledigt..:cool:

Finns det några seriösa handelstall så tipsa gärna. Är såå förbannat tråkigt att leta häst tycker jag. Tar tid och tråkigt att åka runt.

Speciellt när budjeten inte är så stor..Får nog bli en trevlig allrounder så får jag väl satsa på att försöka utvecklas med min lilla Loppa efter fölning..

Igår ha vi lång gos-stund i hagen, hon är för härlig, jagar mig med rumpen före, ja, inge hotfullt, hi,hi, ska bli kliad bak mellan skinkorna;)..
 
Är svårt att hitta häst på handelsstall i din prisklass, du får nog bita i det sura äpplet och köra privat. Men har du fått nåt besked än om uppfödarehästen?

@Tessalonica Julia är ljuvligt söt!! Fint stall har du också!:love:
 
Ok..känns lika svårt privat..skiter snart i detta..slutar rida och avlar på loppan istället;). Skojar bara, det löser sig väl så småningom, men eftersom mina drömmar är högre än budgeten så kanske det är bättre att återgå till ursprungsplanen och köpa en slät och okomplicerad a´la ridskolehäst som vi kan ha mysigt med!

Har inte fått varken bu eller bä från uppfödaren. Hon skulle väl höra med deras tränare om jag kunde rida hästen för henne...läskigt...Vi får se hur det slutar, skulle återkomma när hon fått bestämt med henne, men hon kan ju ha ångrat sig också, vilket är fullt förståeligt..

Bild på Loppans mage:
11165839_933570733331113_21725863_n.jpg


Joo..det är så att jag försöker fixa tävlingsfrisyren på ponnyn..:cry::banghead::yuck:..*Asg
Dottern har dessutom klippt den så den är väl en dryg handsbredd och lika jädrans tjock..Help me!!!!
Ska dra ner antalet kraftigt men har ni fler tips..?
Förstår varför jag gillar fjordingar..he,he


11100871_933270080027845_348160533_n.jpg
 
Senast ändrad:
Först måste ni bestämma om den ska vara en man som ska gå och knoppa snyggt eller om den ska vara snygg liggande. Att få till båda två är typ omöjligt om manen är tjock.
Ronaldo hade ju en mankam som var typ 8cm bred och fylld med lika mycket man. Vi ryckte den typ obefintlig då jag prioriterade knoppar man på tävling. Då kan manen tom vara lite längre och ändå bli snyggt.

Så ryck ordentligt så ska du se att du kan knoppa riktigt snyggt sen. Ha även något du kan måtta med när du tar man till fläta så de blir lika stora.
 
@polly p jag vet inte vad du har för ambitioner och drömmer i ridningen men när det gäller dressyr så kan man få dom flesta hästar till svår klass om man är duktig nog själv dvs då får du lägga tid på ordentlig träning för en ordentlig tränare , då kan man köpa sig en billigare häst som kanske inte har super gångarter och så gäller det att gymnastisera upp den tillräckligt väl så att den börjar röra sig bättre.. det är en annan väg att gå om man inte har så mkt pengar. Men köp då en häst som är byggd i uppförsbacke och tänk på att i svårare klasser så galopperar man mest.
 
Jamen exakt! Det är ju det jag menar hela tiden, du kan inte köpa en häst som hänger på bogarna, @polly p för då spelar det inte nån roll om du ska rida LC, det blir svårt som f-n att ens göra det. Är ju därför jag menar att uppfödarhästen är så perfekt den kan bli...om jag vore du hade jag legat på uppfödaren lite, säg att du blev jätteförtjust o lova ett fantastiskt hem osv och det är ju dagens sanning dessutom. Om jag var dressyrryttare hade jag aldrig släppt den hästen även om jag inte hade klarat den till 100% i dagsläget.
 
@Tessalonica Ahh, misstänkte det. En rejäl urtunning av man står på agendan;)..

@fio, jag har inga superhöga ambitioner även om dom liksom är det med mina mått då jag inte tävlat innan. La-msv:c-b är väl vad jag skulle drömma om att rida i nivå sas. Sedan viktigt med bra träning och att man får vägledning och hjälp att gymnastisera hästen.

Behövs verkligen ingen superduperduper häst till det. Ska fokusera på "upphill" tänket och en bärig bra galopp i så stor utsträckning jag kan men det är inte jättelätt när man inte är superduktig sj att bedöm vad som är vad:(..

@Novali01, joo hon är underbar och jag vill jättegärna ha den hästen:love:. Men tror uppfödaren tänker något annat vilket jag förstår. Vill inte ligga på heller..

Min prisbild eller "tak" upp till och/eller runt 60tkr begränsar ju utbudet en hel del:cry:. Satt igår och läste och hittade två som lät fina, ca 11-12 år. Sedan när man läser nogrannare så okänd stam och skitkassa resultat. 71% i lc det har min Loppa med och sedan fö betydligt bättre resultat överlag även om våra ynka tre starter förra våren var tämligen svajjiga:D..

Har ledig fredag så tänkte se om jag hittar något objekt att titta på:)!
 
@polly p Jag har inte orkat läsa mig till vad du söker, men jag känner ju mycket folk. En dressyrhäst har jag nog förstått att det är upp till 60 tkr, någon speciell ålder?
 
@polly p Jag har inte orkat läsa mig till vad du söker, men jag känner ju mycket folk. En dressyrhäst har jag nog förstått att det är upp till 60 tkr, någon speciell ålder?

Dressyr eller allround! Vill inte ha en som bara kan skena runt hoppebanan med huvudet i vädret:), fast den modellen kanske är vanligast på ponny..
Så jag kan likväl ha en hopphäst med möjlighet till lägre klass om ca 110/deb ft men den ska vara rolig att dressyra med också.
Så en trevlig rejälare häst som bär sig i uppförsbacke med bra galopp och trevlig mun och i dagsläget ganska stadig
och flyttar ev för skänkel mm. 5- 12-13 år. Ju mer utb. desto bättre såklart men kanske hellre en mindre utb och inte felriden. Finns ju många säljare som säger att hästen gör byten och ditt och datt men är liksom ändå helt fel liksom..
 
Nu är det bestämt. Denna killen kommer att flytta hem till oss om ca 2 veckor :bump:
dsc02719_5537b65d2a6b22330e45024f.jpg

Tidigare nämnda westernhäst.
Fin kille!
Och underbar färg!
Hur gammal var den här?

Liten uppdatering om min olyckshäst...
Det verkar som det faktiskt gått bra med hans äventyr i tallriksharven.
Idag har han busat och sprungit i hagen och är ren, vad jag kan se...
En otrolig lättnad!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
47 48 49
Svar
972
· Visningar
34 213
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
1 952
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 548
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 190
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp