Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åhhh, vad söt @SkorpSmulan! Blir säkert kanon!
@happyrider det var var riktigt skönt att höra!

Jaha..:bump::bump::bump::D:D:D
Gissa..;)

Eller så kommer jag känna mig så här fram till tisdag förmiddag:nailbiting:..
Ska ner och rida Bellona (uppfödarens häst )för deras tränare bara för att hon tycker det är bra att jag får med mig lite "verktyg" inför provmånaden sedan. Den vill hon att vi ska ha ha så allt säkert stämmer och funkar! Ptjaa, vad säger man:love:..

Somnar nog gott inatt eller inte..uj, uj..
 
@SkorpSmulan Så roligt. Han ser jättesöt ut.:)
@happyrider Så skönt att din lille verkar vara ok efter olyckan.

Idag har vi hopptränat för LL. Jag är helt slut. Gisses så mkt man ska ha i huvudet :eek: Han hittar på olika banor hela tiden. Idag var det massa hinder som skulle hoppas från båda håll och volter o massa annat.
Givetvis red jag fel :mad: Började från fel håll mm. Stackars Rivica gick hoppa massa extra för piloten gör fel.
Otroligt roligt är det i alla fall:D
 
Åhhh, vad söt @SkorpSmulan! Blir säkert kanon!
@happyrider det var var riktigt skönt att höra!

Jaha..:bump::bump::bump::D:D:D
Gissa..;)

Eller så kommer jag känna mig så här fram till tisdag förmiddag:nailbiting:..
Ska ner och rida Bellona (uppfödarens häst )för deras tränare bara för att hon tycker det är bra att jag får med mig lite "verktyg" inför provmånaden sedan. Den vill hon att vi ska ha ha så allt säkert stämmer och funkar! Ptjaa, vad säger man:love:..

Somnar nog gott inatt eller inte..uj, uj..
Grattis @polly p Härligt att du får låna henne. Glöm inte att göra upp vilket pris hon kostar innan du tar hem och börjar älska henne.
Lycka till
 
ROLIGT!!! @SkorpSmulan Han är verkligen jättesöt och jag tror du gjorde rätt val!
Ja det tror jag också, den andra var mer på Strålas nivå och denna är färdig och kan lära mig en massa. Samt att han är vansinnigt stabil och trygg.

Fin kille!
Och underbar färg!
Hur gammal var den här?

Liten uppdatering om min olyckshäst...
Det verkar som det faktiskt gått bra med hans äventyr i tallriksharven.
Idag har han busat och sprungit i hagen och är ren, vad jag kan se...
En otrolig lättnad!
12 år är han.

Åh vad skönt att det verkar bra med din häst.

Åhhh, vad söt @SkorpSmulan! Blir säkert kanon!
@happyrider det var var riktigt skönt att höra!

Jaha..:bump::bump::bump::D:D:D
Gissa..;)

Eller så kommer jag känna mig så här fram till tisdag förmiddag:nailbiting:..
Ska ner och rida Bellona (uppfödarens häst )för deras tränare bara för att hon tycker det är bra att jag får med mig lite "verktyg" inför provmånaden sedan. Den vill hon att vi ska ha ha så allt säkert stämmer och funkar! Ptjaa, vad säger man:love:..

Somnar nog gott inatt eller inte..uj, uj..
Men gud vad kul! :banana:
 
@Maui , Ja, det ska jag absolut göra, även om det skulle tangera ev tak lite, känns som denna är värd det och att jag löser det, letar guld i mina lådor, kommer ju behöva sadel också sen isf ( hittar iof inte så mycket men..) :p!
Vi skriver ett foder/köpavtal innan. Hon ska ju besiktigas osv.
Mest scary och rida för tränaren som till vardags tränar allt annat än tjocka tanter som inte kan sitta ner i trav. Fast å andra sidan..faller det ok ut så..vilket guldläge att kunna åka på träningscamp till en bra tränare:)! Det tyckte iallafall uppfödaren att jag skulle anamma och komma och bo hos dom:)..

Jag är riktigt avis på din sitsträning samt såå jädra kul och imponerande med hoppträningarna/tävlingarna!!
 
Pga @Marvin fick en sämre tävlingshelg fick hennes filmare med oss på en snutt på första vattnet. Tjohoo

Tack eller nått Marvin!


Får man rida till Guns n Roses kan jag överväga byta till ft!
Fö ser det jäkligt roligt ut!

@polly p Åh, vad roligt! Ska bli kul att följa er!

@SkorpSmulan Detsamma här! Vad kul! Grattis till sötingen och ska bli roligt att följa er!

KL

Har läst tråden men varit lite för trött för att bidra.
Jag tog några dagars ledigt iom födelsedag. Vi åkte ut på landet och bara åt en massa god mat och drack vin. Jättetrevligt och skönt att bli så uppassad på!

Världens bästa kiropraktor kom ut till vårt stall och fick sopa på mig. Jag fick massor med skäll över hur kass jag var i kroppen nu. Men han är ju magisk och fick loss skit som de ordinarie behandlarna, trots väldigt god kompetens, inte fått till. Så himla skönt!
Nu gick det betydligt bättre att komma ner i sadeln direkt jag sitter upp.
Har också börjat sjukgymnastik och varmvattenbassängs-träning. Det gjorde susen det med för sitsen! En del bålmuskulatur som legat i dvala länge nu verkar ha vaknat.

Pålle har gått rätt bra då jag ridit.
I tis red vi lektion. Jag var trött, stressad och arg som ett bi innan. Dåligt läge..
Fröken hade med sig kameran och vi skulle absolut vara ute och bli fotade.
Trots pilotmissar och utomhus med stoj runtikring så tycker jag nog hästen höll ihop rätt bra mentalt. Han tålde ökade krav och mina missar helt ok.

Idag tog jag honom för hand för första gången sen jag började rida nu i vintras. Det var intressant!
Dels ser han väldigt mycket större ut nu. Men det är kul att det går att driva in honom i handen även avsuttet och kunna länga ut halsen och sänka takten med drivningen även i tramp och övergångar in och ur det.
Förut hade det bara klapprats på snabbare i takten och blivit spänt och övergångarna blev därefter. Fina, lilla kille!
 
Jag har pratat med min klinik idag och de tycker att första läget nu ska såren läka och han får ta det lugnt. Ont har han för han är stel men faktiskt inte så svullen som jag trodde.
Sen är det ju bara att hoppas att inte nacken eller något annat tagit stryk.
Om jag upplever honom det minsta obalanserad eller vinglig så blir det givetvis klinikbesök.

Jag har bara sovit ett par timmar inatt... Klandrar mig själv för jag inte hade bättre koll.
Kände mig riktigt ledsen och nere igår.
Idag något bättre...
Han får gå i vanlig hage för att jag vet att han är lugnast då och när jag lunchade idag så kom han i trav och galopp. Kändes skönt iaf...

Skönt att läsa att han verkar ok!
Jag ville bara skriva att du inte ska ha dåligt samvete. Om man ens tänker så visar det att man bryr sig nog. Det kan skita sig för alla och det gör det dessutom också!

Jag tappade tex min häst i skogen nyligen. En imbecill kan leda honom utan risk att han kommer lös. Han försöker aldrig slita sig och han går alltid att styrsla upp om han skulle bli rädd för något. Jag var däremot under nivå retarderad den dagen. Och jag tyckte att jag skulle snitsa till det lite och skicka fram honom genom en passage som var för trång för oss båda. Jag hade just hållit på att träna lite störningsmoment med att släpa slanor efter oss. Han var lite i gasen fortfarande iom att vi inte var helt klara med det jobbet. Trots det skickar jag fram honom före mig genom en lång passage som jag ser snöret kommer bli väldigt tight för, i grimma, i halvstorm.. Han hoppade till för något och snöret blev för kort. I vanliga fall stannar han om han släpps lös. Inte den dagen..
Jag fick vackert gå hem själv..
Sen undervisar jag i hur man leder sina hästar, miljötränar dem etc etc.. Haha.. Just tjusigt att själv slarva då.. ;)
Shit happens liksom..

Nu har det ju förhoppningsvis gått bra. Då är det lugnt! :)
 
Tack @tuaphua

Jag är så lättad att det verkar gått så bra. Han är ju knappt svullen ens...

Liten filmsnutt från idag. Jag tänkte visa hur såren ser ut men han vill inte vända den sidan till:grin:.

Han är så himla social min lille kille....:heart

 
@happyrider Haha! Vad söt han är! Jättehärlig!

KL

Igår fick min gamla tränare i problemlösning/inridning/trickträning etc leka med min häst. Han har inte gjort något med honom på nästan 2 år nu, bara hälsat på och klappat i hage/box. Så han har inte sett honom röra sig eller hur han agerar i arbete etc sen dess.
Han tyckte att han var mycket bättre och mognare mentalt nu när han tränats(hann ju inte med honom förut.. och han har inte utbildats enligt vad han borde). Och han tyckte han såg väldigt fräsch och stark ut, betydligt bättre alltså. Han är ju inte dressyrsnubbe och jag vet att han även om han har tillit till mig är skeptisk till att dressyr alltid bygger upp(dvs inte sliter av allt ridande på ridbana och "cirkeljuckande" som han kallar det") och att man varit tillräckligt noga med det mentala. Så nu fick han gubbjäkeln! ;)
Det var kul att se sin häst. Jäklar vad mycket större han ser ut nu än sist de två lekte. Han har ju kommit upp så mkt mer i fronten och börjat muskla sig.
Så det var jättekul! Han var så duktig att jag faktiskt grät en skvätt.
Det blev så mycket mer verkligt hur mkt bättre han är när jag fick se det så utifrån sas.

Idag har vi haft massor av mys i underbart solsken. Dels har jag solat i hagen medans hästen ätit och sen har vi dressyrat oss på ena utebanan. Hästen kändes bra.
Den utebanan ligger en bit från stallet och ligger lite så till att många hästar spänner till där(vatten bredvid, bilvägar, lite lummigt med djurliv etc.. Han har inte varit själv där någon gång och inte alls på ett halvår, inte många gånger alls öht.
Han var ändå helt ok och gick att rida ner takten på och rida exakta linjer etc.
Vi fick dock ett anfall av dödsfasa när det kom en man smygandes med hund. Då slängde vi oss och brakade vi iväg i full kareta. Jag hann tänka "helvete.. jag får väl stopp på honom? Vi ska inte hoppa ut från banan och kuta hem, va? Jag orkar inteeeee!".
Men han lugnade sig fort iaf och var påverkbar och styrbar trots att han var skraj sen. Det släppte också fort.
Kul pass!
 
@happyrider Skönt att han verkar bättre. Inte ska du ha dåligt samvete. Alla har vi gjort dumma saker. Och inte var det ditt fel att han fastnade.

Måste få skryta lite över min fina häst :banana: Igår fick jag mitt första hoppris på henne. Kom 5-a i 100 klassen. Sen tar dottern över och blir två i 110. Hon är en toppen hoppare. Svängbar o snabb.
Idag åkte vi på dressyr 66% i Msvc, första utanför plac och 63% i Msvb.
Härliga häst :):p
Tror att hon är förtjänt av lite vila.
 
@happyrider, riktig goding:)!!
@tuaphua, så härligt med dina långa och utförliga uppdateringar, verkligen. Låter som ett härligt möte med den tränaren:)! Väldigt söt korv också:heart!!!

@Maui: Åh, grattis, så himla kul:banana:. Rivicca är en kanonhäst men inte utan det arbete du/ni lägger ner. Så duktig du är:bow:!!!

På väg strax ner till uppfödaren..gulp..ge mig styrka..nervös. Fast det blir kul också. Ska sova över och imorgon ska jag rida för den som brukat träna hennes dottern ihop med hästen. Vi får se vart saker och ting landar. Ska såklart bli kul också men känner ju att jag har mindre ridning än någonsin i kroppen:yuck:..

Det är väl bara att bita ihop..Tycker så himla mycket om den men passar det inte om den liksom blir för mycket så är det bara att gå vidare:)!
 
@happyrider vilken söt buse :)

Åh lycka till @polly p :up: vad spännande.

-----------------------------------------------------------------
Stråla har lite vila. Igen. Hon har fått tänderna fixade och det var en del vasst sen har hon dessutom fått sin halvårliga genomgång av rackelkroppen. Kiropraktor veterinären tycker att hon är i fin form och var lite imponerad av det efter efter skitvintern som varit. Precis som tränaren var faktiskt. Det är skönt att få kvitto på att man gör nånting rätt.
Hur som så behöver hon lagas till lite i ryggen även om blir bättre och bättre för varje besök och det skulle göras nästa tisdag. Så tills dess ska hon röra på sig men bara ute och kravlöst så jag cyklar mest med henne nu och promenerar i skogen. Det är så härligt att cykla nu när vägarna är bara.

Man kan även ta ett vårbad mitt på vägen
dsc02708_5536bd792a6b2233ff2590d4.jpg

Min cykel har tagit en sovpaus medans vi badade
dsc02713_553d4826e087c374c603ad06.jpg


Jag har även kapat manen på henne. Efter ett års funderande.
dsc02716_553d47a52a6b22bfe8b44983.jpg

Stackars häst hur hon ser ut om frisyren. Det är något bättre nu, jag jobbar på att jämna till eländet men det var ju så tjockt så det liksom drog i hop sig och ställer sig upp.
Nåväl, jag har tre veckor på mig innan vi ska iväg på träning igen :D
 
@happyrider, riktig goding:)!!
@tuaphua, så härligt med dina långa och utförliga uppdateringar, verkligen. Låter som ett härligt möte med den tränaren:)! Väldigt söt korv också:heart!!!

@Maui: Åh, grattis, så himla kul:banana:. Rivicca är en kanonhäst men inte utan det arbete du/ni lägger ner. Så duktig du är:bow:!!!

På väg strax ner till uppfödaren..gulp..ge mig styrka..nervös. Fast det blir kul också. Ska sova över och imorgon ska jag rida för den som brukat träna hennes dottern ihop med hästen. Vi får se vart saker och ting landar. Ska såklart bli kul också men känner ju att jag har mindre ridning än någonsin i kroppen:yuck:..

Det är väl bara att bita ihop..Tycker så himla mycket om den men passar det inte om den liksom blir för mycket så är det bara att gå vidare:)!

Hoppas det gått bra idag för dig! Jättespännande!

@Maui Grattis! Vad duktiga ni är!

@SkorpSmulan Vad söt hon är! Jättekul att du fick så fina ord från kiro också. Toppen-kvitto!
Ang att försöka ha kort, ordnad frilla på hästar med lite mer behåring så hade ju min Islandsgubbe rätt mycket man. Bred mankam och lite krusigt hår som stod rätt upp. Man lär sig olika rycktekniker för att få den att ligga så gott som det går.
Min ryckte jag gärna bort mer hår "undertill" mot halsen. Spec såna korta hår som inte var fullt långa. De gör gärna att det ställer sig annars.
Och när man sen klipper till så klipper man lite så som frisörer gör med vinklad sax där man klipper underhåret lite, lite kortare.
Jag tror fö jag haft likadan grimma som dig, fast ljusblå. ;)

KL

Ridfröken blev sjuk idag. Så vi fick träna själva. Skulle ha lektioner efter. SÅ jag kastade på prylarna och red ett pass på stora utebanan vid stallet. Underlaget är inte kul där, hårt och stumt. Men någon gång då och då pallar ju hästen det.
Han var redan då han togs in spänd. Han fick käka lite i boxen innan och var stirrig och hade inte riktigt matro. Han brukar inte bry sig alls i att vara ensam inne. Så det var en tydlig tell att det idag var ngt på g.
Han var lite spänd. Men jag får nog ändå vara nöjd med passet. Förut hade det inte gått att påverka så väl som det gjorde idag. Jag fick jobba och sätta honom i övningar och sysselsätta mycket. Men han gjorde det jag bad om och fick inga anfall av vare sig gå emot eller bli skraj för något.
Jag tyckte han kändes lite trött i bakkärran ev. Inte oförmögen att göra sina uppgifter. Men ev lite trött. Är fröken sjuk imorgon med får han nog vila.
Annars får han stå ut en dag till med jobb.
 
@fio Tydligen? :O Blir det du som ska ha avkomman då?

KL

Idag red vi lektion för fröken. Jag var helslut i kroppen efter träningspass just innan. Lämpligt nog skulle jag då också verkligen rida mer och sätta mer energi i pållen. Jag flåsade så jag inte ens hörde vad fröken, med rejäla röstresurser, skrek. Och mitt nylle matchade ganska fort min korallfärgade tröja.
Men det var ett kul ridpass med nyttiga saker att tänka på. Vi fick till bitar av väldigt mycket bättre galoppkvalitet. Och vi gjorde vårt första byte på hjälpen.
Fröken kommer på tors igen. Och hon tyckte att då ska hästen kunna byta. Jag har ju imorgon på mig..
Vi får se hur det går med det. ;)
Hästen är ju inte direkt förtjust i att lära sig nya saker. Då ska han alltid få lite anfall över att behöva lyda i nya situationer. Så han sneade till först idag med. Men det kanske går om jag har tur. Då köper jag en lott.. :P
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
55 56 57
Svar
1 133
· Visningar
42 402
Senast: Exile
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 002
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 242
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 803
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp