Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här var det inte mycket aktivitet ;)
Nu har kylan kommit och det var riktigt skönt att få dra på termobyxorna. Däremot är det inte så lockande att rida när det dessutom blåser kallt. Skall hålla igång veckan ut men sen får Rivica vila i minst två veckor. Inser att jag just nu tappat motivationen när det är så mörkt hela tiden. Ska komma ihåg detta när det är sommar och man klara på värmen.:(
 
Här händer det inte så jättemycket, vi sörjer. Men nu har underlaget äntligen blivit bra med fin snö så nu ska vi väl rycka upp oss hoppas jag.
Det börjar planeras inför ev WE tävling åt våren så då måste vi ju träna lite, det hade varit roligt att ha ett mål.
Transporten ska besiktas på torsdag så får vi se om vi får lov att åka iväg på träningar.
 
Ja, råkallt så det förslår! Igår tog jag en barbacka tur med tjockt stalltäcke på i mörkret. Hon är så himla go som går fram överallt min röda fara!
KM:et avklarades i lördags. Gick la sådär med mycket slarvfel men det är ju inte så lätt första gången. 58% fick ett avbrott pga missförstånd i galoppen och halterna blev lite busiga! Annars var Loppan stadig hela programmet så det var kul!

Tänkt försöka rida snitt på fem ggr/vecka. Kanske sätta in en till två veckors vila, lät skönt jue;).
Har ju som sagt inga krav på att jobba henne men vill ju motionsrida och hålla igång så länge som möjligt. Kommer väl kanske att åka till tränare bara för det är kul några gånger till.

@SkorpSmulan, styrkekramar till dig! Förstår att du sörjer!
Härligt med mål med Stråla! Ska hålla tumme för trailern.
 
Här händer det inte så jättemycket, vi sörjer. Men nu har underlaget äntligen blivit bra med fin snö så nu ska vi väl rycka upp oss hoppas jag.
Det börjar planeras inför ev WE tävling åt våren så då måste vi ju träna lite, det hade varit roligt att ha ett mål.
Transporten ska besiktas på torsdag så får vi se om vi får lov att åka iväg på träningar.

Jag ville bara logga in och skicka en styrkekram till dig!
Jag är på semester. Men ikväll hade jag lite tid att surfa på hotellrummet och kände att jag ville logga in och skicka styrka.
Det är vidrigt att förlora sina älsklingar. Tog bort min gammelpelle förra sensommaren/hösten efter 20 år ihop. Usch och blä!

Skönt att du också har en kvar, som jag hade.
Kram till dig!
 
Jag ville bara logga in och skicka en styrkekram till dig!
Jag är på semester. Men ikväll hade jag lite tid att surfa på hotellrummet och kände att jag ville logga in och skicka styrka.
Det är vidrigt att förlora sina älsklingar. Tog bort min gammelpelle förra sensommaren/hösten efter 20 år ihop. Usch och blä!

Skönt att du också har en kvar, som jag hade.
Kram till dig!

Tack så mycket. Ja det är tufft. 14 år tillsammans och så kände jag henne nått år innan hon vart min också.. Jag har faktiskt 4 kvar. Fast bara 3 hemmavid så när man är van att ha 5 är det otroligt tomt med bara 3.
Men i Stråla lever hon vidare, det var Strålas mamma.

Tack så mycket @polly p
Och Happy och Tessa och Maui.
 
Stråla är inte helt trafiksäker. Det hela är lite konstigt för när hon var ung brydde hon sig inte för fem öre och ingen häst i hennes närhet har varit rädd för fordon av något slag.
Nu är hon mest rädd för stora fordon, lastbilar och bussar osv och om dom kör fort. Ibland reagerar hon knappt och ibland kan hon fara iväg en bit, det är aldrig nån väldigt stor grej. (Förutom när vi ett år mötte en plogbil, hon gick som handhäst när jag körde, blev jätterädd och tog ett skutt ner i ett snöfyllt dike och höll inte på att ta sig upp därifrån. Där har vi nog en av orsakerna till hennes ryggskada tror jag.)
Men iaf nu ikväll var vi ute en sväng och möter en buss som inte är speciellt laglig hastighetsmässigt. Hon reagerar lite på den men blir rätt upprörd efteråt och en stund senare blir vi omkörd av en bil och jäklar vad sur hon blev och började kicka åt den.
Bilar bryr hon sig inte om vanligtvis och vi hade stött på massor med bilar redan ikväll. Hon är som lite rolig.
Stöter vi på en buss som kör jättesakta eller står still så vill hon springa fram och kolla på den.
 
Åkte och tränade idag, så himla skojsigt:D! Vi övade enkla byten..
Varför heter det så, he, he? Inte ett dugg enkelt jue på en häst som inte vill skritta ordentligt och bara försöker förekomma;)..Fick bra tips hur jag ska finta henne att vääänta iallafall! Är så glad att hon känns fin att rida trots att jag inte lägger ner massa på träning men mest glad att hon ser så fin ut i hull och muskler! Är en lurvig rödluva men jag tycker hon är härlig i sin röda vinterpäls så tänker inte klippa, då blir hon liksom mer gulbeige. Vi lär ju inte inomhusträna så hårt vår/vårvinter så det kvittar om hon blir lite svett, får se till att hon torkar ordentligt bara!
 
Kul @polly p :up:


--------------------------
Och Stråla har gjort illa sig. Vem är förvånad? Ingen nej jag tänkte väl det.
Suck.
dsc02153_54845267e087c330cf50ec01.jpg

Jättesvullnad, hård varm och ÖM. Aj aj. Hon var väldigt påverkad av det. Troligtvis halkat i hagen, det är bara stenhård och knölig blankis nu, halkar trots brodd. Skitvinter.
Skit år. :(
 
kl

Och jag har haft en superhoppträning idag!! Äntligen satt galoppen där igen och distanserna stämde, hoppade en bana på 9 hinder och 11 språng. En linje med 6 språng, 1 med 5 och en kombination som vi hoppade från bägge hållen. Vi lyckades t om hålla galoppen genom kortsidorna och banhöjden varierade mellan 100 cm o 110. Såå lycklig!:banana:
 
Skorpan, alltså hon måste verkligen ha ett riktigt oturs år :( hoppas hon blir bättre fort.

Nova, Vad roligt!! :) Skönt när allt börjar falla på plats.

KL

För min del har hästarna vilat helt och hållet i 3v fram tills igår då jag skrittade ut på dem. Vädret var så himla fint. Innan dess har jag verkligen varit så himla trött på allt som har med häst att göra. Aldrig kännt det på det här viset tidigare :( Visst har man tyckt att de mörka månaderna varit trista men jag har verkligen tappat allt.

Jag behöver hjälp och hoppas ni kan bolla lite tankar med mig..
Vad gör man?!? Mina tankar går i att helt sluta med hästar. Att ha Alva 2,5år är helt fantastiskt och jag vill spendera alla vakna minutrar jag har, med just henne. Alltså kan jag rida kvällstid. Hur kul att det nu vintertid?
Det kostar massor med pengar när man inte har sugen efter det, skit mycket verkligen och det tänker man ju inte ens på när man är inne i det men nu när det varit totalt stiltje så lider jag av att se vad som rinner iväg....

Vi har dessutom börjat prata om ett syskon till Alva och oavsett när det kommer så inser även jag att tiden kommer vara knapp då. Min man är en ängel som försöker se till att jag får mycket tid till mina hästar men ibland går det inte att lösa.
Till saken hör att jag har enormt kontrollbehov och vill inte göra detta på halvfart, eller mina hjärna pallar inte det.

Jag frågar därför Er, vad bör/ska jag göra? Vad gjorde ni i småbarnsåren? Ska jag sälja en? Eller båda? Vilken ska jag behålla isf?

Kan inte med ord beskriva hur dåligt jag mår över det här. Ronaldo och Julia ligger båda två mig så enormt varmt om hjärtat att jag vet inte om jag kan välja om en försäljning blir aktuellt. Jag spyr :cry:
 
Ja..kära @Tessalonica..förstår dig och har ju liksom haft samma situation och för att göra det ännu krångligare tyckte jag ju att det var lättare när barnen var små och inte nu när man ska dela på allt och jag liksom inte har möjlighet att få rida och träna som jag vill..:(

Jag kom på att jag ju hade medryttare två dagar i veckan på min ena och den andra var ju ett gammalt sto som jag promenad red.

Jag tror du ska släppa på dina krav och kontrollbehov. Att du ställer av tycker jag är sunt, jag själv är ju skitdålig på det för det kommer ju alltid skador och skit som gör att det blir avställning ändå:devil:, även om jag egentligen borde lära mig att bara breaka emellanåt..

Men gör inget förhastat, du har ju haft ett så fint år med Ronaldo..
Blir du gravid, fundera på vilken häst är bäst att rida då och även kanske låta vara för att sen sätta igång med? Än så länge kräver ju inte Julia så mycket ridning? Fast jag förstår att tanken på att hålla igång två kanske känns övermäktig med småbarn mm..
Hade du inte medryttare eller möjlighet att hitta?
Sen å andra sidan är det ingen dödssynd att lägga hästeriet på is..Det ska ju övervägande vara roligt.
Men sen kommer man in i svackor och sen när man börjar och det mesta känns kul så hittar man tillbaka.
Just denna tid med tråkigt väder och faktiskt lite andra saker man vill pyssla med och värdesätter ( råkar vara lite julnörd ) så va, tusan ligg lågt ett tag till:).

Ursäkta mycket svammel och inga konkreta råd men jag förstår hur du känner..

Vi hästfolk är lite konstiga..det finns ju ett annat liv också:crazy:!
Kramar!!!
 
@Tessalonica
Hmm, förstår dig helt och hållet...
När mina tre barn var små hade jag ingen häst men red och hjälpte till i ett dressyrstall här i närheten.
Jag fick rida hur mycket jag ville och det blev varannan dag ungefär, lagom just då..

Med facit i hand var det väldigt bra att inte ha någon egen men ändå tillgång till bra ridning.

När min yngsta var två år köpte jag min Aslan som då var 10 månader.
När det var dags att rida honom ordentligt var ju Alva 4-5 år och mina två andra ännu äldre..

Jag tycker också att det varit en fördel att dela intresset med min ena dotter. Det gör det lite mer okej att vara borta flera timmar varje dag om man ändå har ett barn med...

Hade jag varit du så hade jag nog sålt av hästarna...
Barnen är bara små en gång men fina hästar kommer det alltid att finnas...

Lycka till!
 
Skorpan, alltså hon måste verkligen ha ett riktigt oturs år :( hoppas hon blir bättre fort.

Nova, Vad roligt!! :) Skönt när allt börjar falla på plats.

KL

För min del har hästarna vilat helt och hållet i 3v fram tills igår då jag skrittade ut på dem. Vädret var så himla fint. Innan dess har jag verkligen varit så himla trött på allt som har med häst att göra. Aldrig kännt det på det här viset tidigare :( Visst har man tyckt att de mörka månaderna varit trista men jag har verkligen tappat allt.

Jag behöver hjälp och hoppas ni kan bolla lite tankar med mig..
Vad gör man?!? Mina tankar går i att helt sluta med hästar. Att ha Alva 2,5år är helt fantastiskt och jag vill spendera alla vakna minutrar jag har, med just henne. Alltså kan jag rida kvällstid. Hur kul att det nu vintertid?
Det kostar massor med pengar när man inte har sugen efter det, skit mycket verkligen och det tänker man ju inte ens på när man är inne i det men nu när det varit totalt stiltje så lider jag av att se vad som rinner iväg....

Vi har dessutom börjat prata om ett syskon till Alva och oavsett när det kommer så inser även jag att tiden kommer vara knapp då. Min man är en ängel som försöker se till att jag får mycket tid till mina hästar men ibland går det inte att lösa.
Till saken hör att jag har enormt kontrollbehov och vill inte göra detta på halvfart, eller mina hjärna pallar inte det.

Jag frågar därför Er, vad bör/ska jag göra? Vad gjorde ni i småbarnsåren? Ska jag sälja en? Eller båda? Vilken ska jag behålla isf?

Kan inte med ord beskriva hur dåligt jag mår över det här. Ronaldo och Julia ligger båda två mig så enormt varmt om hjärtat att jag vet inte om jag kan välja om en försäljning blir aktuellt. Jag spyr :cry:
Matten har haft ett helt sinnessjukt otursår med veterinär räkningar upp över öronen och långt därtill.

Jag har inga tankar alls annat än att det är tråkigt att du känner så, jag har ju inga ungar och aldrig haft nån sån riktig dipp i hästeriet. Hur ser du på att lämna ut på foder? Kanske kan vara en lösning? Kanske du då kommer fram till det vore gott att sälja en eller att du vill behålla båda eller sälja båda.
 
KL

För min del har hästarna vilat helt och hållet i 3v fram tills igår då jag skrittade ut på dem. Vädret var så himla fint. Innan dess har jag verkligen varit så himla trött på allt som har med häst att göra. Aldrig kännt det på det här viset tidigare :( Visst har man tyckt att de mörka månaderna varit trista men jag har verkligen tappat allt.

Jag behöver hjälp och hoppas ni kan bolla lite tankar med mig..
Vad gör man?!? Mina tankar går i att helt sluta med hästar. Att ha Alva 2,5år är helt fantastiskt och jag vill spendera alla vakna minutrar jag har, med just henne. Alltså kan jag rida kvällstid. Hur kul att det nu vintertid?
Det kostar massor med pengar när man inte har sugen efter det, skit mycket verkligen och det tänker man ju inte ens på när man är inne i det men nu när det varit totalt stiltje så lider jag av att se vad som rinner iväg....

Vi har dessutom börjat prata om ett syskon till Alva och oavsett när det kommer så inser även jag att tiden kommer vara knapp då. Min man är en ängel som försöker se till att jag får mycket tid till mina hästar men ibland går det inte att lösa.
Till saken hör att jag har enormt kontrollbehov och vill inte göra detta på halvfart, eller mina hjärna pallar inte det.

Jag frågar därför Er, vad bör/ska jag göra? Vad gjorde ni i småbarnsåren? Ska jag sälja en? Eller båda? Vilken ska jag behålla isf?

Kan inte med ord beskriva hur dåligt jag mår över det här. Ronaldo och Julia ligger båda två mig så enormt varmt om hjärtat att jag vet inte om jag kan välja om en försäljning blir aktuellt. Jag spyr :cry:[/QUOTE]
 
Jag håller nog med Happy, sälj och låt det vila ett tag. Ta hand om ditt/dina barn. Finns alltid hästar att hålla på med.
Jag hade egen häst men sålde när jag läste på universitet. Höll upp i över tio år men började igen när Sara blev större o intresserad. Då gick det att spendera tid i stallet när hon var med. Däremot blev hennes bror försummad o vi har fortfarande en taskig relation pga det, så det är inte lätt.
Du kanske kan låna ut hästarna ett tag om du är osäker.
 
KL
Jag skulle ställa av Rivica men insåg att jag kunde hänga med på hopplektion :D Så roligt. Jag börjar bli modigare. När det är "högt" eller vi kommer fel så bara jag driver på o Rivica gör ett jättesprång. Hon tvekar aldrig utan bara hoppar. Duktiga häst.
Hade jaktbettet på så jag hade koll efter hindren också. Fick bara tänka på att ge ordentlig eftergift.
Nästa år ska vi ut på hopptävling ;)
 
Tessa, jag har ju också varit där med små barn o kan bara hålla med dom som säger sälj. Det första barnet är ju trots allt det första, jag ville bara vara med honom när han var liten, tyckte hästen var jobbig som f-n då men han var osäljbar pga tidigare skador så jag skaffade medryttare istället. Vi tog varannan vecka och då gick det att genomlida men med facit i hand skulle jag sålt. Sen när dina/ditt barn blivit större kan du skaffa häst igen och under tiden kan du hyra ut stallplatser för att få ha lite häst i närheten. Har du tur så hyr någon trevlig människa med trevlig häst som du kan få rida då o då.
 
Jag fick bli "ofrivillig" barnvakt tisdag kväll natt till senare i dag på em, hade lagt in semester för att julfixa lite mm men så fick syrran jobb vilket ju är jättepositivt. Ack vad jag har glömt att det inte är så smidigt att sköta stall å mock och göra säckar i snöglöp med en liten påpälsad halvnöjd ettåring i vagn. Men Loppan var intressant tyckte barnet! Hon å sin sida var jättenyfiken och jagade argt bort valackerna när hon ville få undersöka den där lilla saken:)! Moderskänslor?? Fast jag tror snarare hon tyckte det var en konstig liten människa..: Härligt skratt!

Måste säga att det är ganska mysigt med små barn:love:!

@Maui: Du är la häftig måste jag säga! Blir nästan sugen på att halvt konvertera om Loppan i framtiden med. Jag kan inte det där men till lättare hoppklasser 1m - 110? Skulle man våga ha förhoppning om det även om hon är tämligen lite hoppad min Loppa?

@SkorpSmulan: Hur går det för Stråla?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
53 54 55
Svar
1 086
· Visningar
40 515
Senast: Exile
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
1 987
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
12 804
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 689
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp