Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kul det ser ut @Gaia Roligt att ni har kommit igång igen.

@polly p Blir säkert bättre idag utan dressyrsadel och full storm ;)

Rivica visade igår igen att hon nog hellre är hopphäst än dressyrhäst. Sara hoppade henne i Kungälv i helgen. Första dagen kom de 2-a i 110 och andra dagen vann de 115 och sen rev de första hindret i 120 och gjorde en fin runda med snäva svängar därefter. :banana: Hon har bara gått några 120 innan men det är nog inte långt bort med en felfri runda.
 
@Gaia Underbart att se dig här igen. Har tyvärr missat att hon varit skadad men skönt att det verkar vara över :)

@Maui Jag är imponerad!! Gisses vilken inledning på första tävlingshalvåret. Vart ska detta sluta?? :D

@happyrider Hur går det för dig med Walle? Kunnat sitta upp ännu?

@SkorpSmulan Stackars stackars stråla :( Alvas shettis var också skinnflådd i rumpen men efter mycket diarré, så gott för dom när det försvinner. Måste göra så ont..

@polly p Så härligt att höra att Loppis verkar vara bättre :) Spännande med fölvak :D

Bakslag? Är väl jättebra att du fick se vad som händer. Jag tycker inte du ska lägga någon vikt vid det som hände. Hon är på nytt ställe och de flesta blir osäkra när det är dags att tåga iväg själv då. Bara på´t igen så ska du se att hon traskar på. :)
 
@Tessalonica Hon var underlig i galoppen förra året, i höger galopp bytte hon bak och bara studsade på stället. Åkte och kollade upp henne, vilket visade på en liten skada på sesamoidligamenten höger bak, samma ben som hon fick en kraftig skada på i ytliga böjsenan genom en olycka i hagen när hon var 3,5 år. Vid senaste återbesöket för några veckor sedan visade UL på ungefär samma skada som i början (liten mot vad vet är van vid att se), fortfarande kraftig reaktion vid böjprov, men inget oböjd rakt fram och på volt i trav och galopp. Vet bara kliar sig i huvudet och undrar hur hon kan reagera så mycket vid böjprov trots så liten skada (men med sen/ligamentskador runt om på benet så är det väl något som sträcks eller knöcklas ihop, och med en känslig häst så...). Vi kom fram till att jag rider på och ökar intensiteten långsamt med skrittdagar emellan och är noga med att känna av henne. Och det gör jag, jag överanalyserar samtidigt som Bianca pratar med stora bokstäver :cool: Blir fortfarande lite spänd i galoppen, men jag tror att det mycket är en träningssak för oss båda, att jag sitter rätt och att hon hittar balansen och styrkan.
 
Ja @Tessalonica jag har ridit honom två gånger nu och det har känts okej.
Tror inte han har ont någonstans utan han var mer unghästspänd och det framförallt första passet. Redan dagen efter var han lugnare.
Jag ska rida ikväll efter jobbet tänkte jag.

Har varit lite tråkigheter här i stallet så jag har känt mig allmänt låg.
Folk runtomkring som inte har någon vana av unghästar och väldigt lite förståelse för att de kan fara omkring och att saker kan hända snabbt.
Fick tom höra att min häst borde skjutas....
Har känt mig riktigt ledsen.
 
Men nej så tråkigt att höra @happyrider :( Stämningen i stallet är ju A & O för att man ska orka med slitet allt detta innebär :/ Roligt att du kommit upp på honom, hoppas det fortsätter att gå bra :)

@Gaia Ajdå det låter inte så roligt. Som du skriver, Om Bianca berättar för dig om något är fel så är det ju bara att vara uppmärksam och därefter agera om något känns fel.
 
@happyrider, så himla trist! Bara att skaka av sig så gott det går. Förstår att du blir ledsen. Som hästmänniska är man benägen att försvara sin häst nästan som sitt barn och när det dessutom är från folk som inte har vana och förståelse är det så tråkigt!
Ibland tror jag att hästfolk, i synnerhet kvinnor/tjejer inte alltid är det lättaste folkslaget:crazy:!
Du har en superfin häst så försök ignorera andra som inte begriper:rage:!!!

@Gaia, fy vilken story med Bianca. Tur hon har någon som dig som känner sig för och är lyhörd! Förstår att det lätt blir att man överanalyserar! Ni är såå fina:love:!!!



Loppan är sitt vanliga livliga tjuriga jag och äter bra:love:!!!

Bellona var gga fin igår när jag bytte provsadeln till min istället..Vete fasen om det är sadeln eller jag:confused:?
Är en Santa crus Leopold. Görskön att liksom bara sitta i men mina skänklar flyger ikring och jag blir såå obalanserad så det finns inte och Bellona travar stort, känns som hon rör sig mindre i min men det blir otroligt obalanserat i den andra..
Imorgon blir det äntligen uppdrag granskning för min gamla tränare:bump:..Det ska bli skitskoj, hoppas hon gillar henne och tror på oss, för jag tycker ootroligt mycket om den här hästen och även min yngsta dotter gör det så det är positivt:)!
 
Ja @Tessalonica jag har ridit honom två gånger nu och det har känts okej.
Tror inte han har ont någonstans utan han var mer unghästspänd och det framförallt första passet. Redan dagen efter var han lugnare.
Jag ska rida ikväll efter jobbet tänkte jag.

Har varit lite tråkigheter här i stallet så jag har känt mig allmänt låg.
Folk runtomkring som inte har någon vana av unghästar och väldigt lite förståelse för att de kan fara omkring och att saker kan hända snabbt.
Fick tom höra att min häst borde skjutas....
Har känt mig riktigt ledsen.

Vad tråkigt att höra! :(

Hästfolk som inget kan tenderar ha mer åsikter kring andras hästar och hantering av dem. Tyvärr!
Så om det kommer skitkommentarer så får du försöka tänka vatten på en gås. Bara låta det rinna av..
De vet inte bättre. Det är inte värt att ödsla energi på att bli arg eller ledsen.

Säger ens tränare eller veterinär så får man ju tänka annorlunda givetvis.
Men de där tyckarna i stallet är inte värda att lyssna på.

Kram och pepp till dig och din fina pålle
 
Kl

Jätteroligt att läsa om er alla!
Jag läser men hinner inte skriva så mycket själv.

Jag har behandlats så mycket och haft lite ridförbud flera dagar kring det upprepade ggr. Så jag har inte gjort så mkt som jag vill med hästen.

Jag har tömkört lite och han är bättre där. Bättre riktig bjudning till handen och bättre reglerbar i balans i sidled på linjen. Nu börjar fyrkanten bli bra även i galopp.

Har ridit något pass och är glad åt att kiro fått till min rygg bättre. Satan vad mkt lättare det är att inte behöva slåss mot sin kropp och kompensera med en massa skit. Nu var jag betydligt snabbare i skänkeln och har bättre bål. Jääätteroligt!! :D

Har också börjat med galoppen för hand i träns. Bara kört 2 korta pass. Men redan första kunde han galoppera på signalen och separera galoppen från sluta och tramp tex då man också kanske använder pinnen ngt.
Skitkul!
Trampet blev så satans mkt bättre av det här. Jättekul!
Så det ska vi fortsätta med!
 
Idag hade jag möjlighet till fotograf 5 min. Jag kastade på hästen tränset och tog de minutrarna för hand för att få se hur det ser ut i framför allt galoppen iom att vi just börjat med det för hand.
Det är fortfarande för spänt och med lite för grova hjälper. Men kul att han tål den press det innebär.

Här är lite galopp:




Och lite trav:
 
@tuaphua , Såå vacker han är:love:! Intressant det du jobbar med men låångt över min horisont;)! Härligt när man har kunskap och möjlighet att lösa saker från backen.:)
Skulle vilja lära den nya ryggning avsuttet..

Varit hos tränaren idag..det är ju så sjukt kul att träna och hästapållan var så snäll:love:! Tränaren tyckte hon var otroligt lik Loppan i utseendet. Hon tyckte hon passade mig bra så vi får se var det landar.
La dock svansen lite på sned. Vet inte vad ska fundera över i det?
Är ju inte helt rakriktad. Tenderar att hamna med bakdelen innanför.
Jag som är sne? Lopp gör ju så också..
Annars tyckte hon att hon rörde sig väl och såg jämn ut.
Går lättare och lättare att sitta på. Hade min sadel idag. Ser ut att fungera bra då hon har lite liknande ryggprofil om än längre ..
 
Är ju lätt att lära dom rygga från marken. Bara ställ dig framför, putta henne bakåt kanske med hjälp av ett spö som duttar på frambenen. Du kan även lära henne ett kommando som du sen använder från ryggen, typ BACK. Lär sig på nolltid. Sen kan du ha ngn på marken de första gångerna så det går bättre.
kl

Jag har varit på Irland!!:bump::bump: Vansinnigt roligt hade vi, sambon o jag. Åkte runt från Dublin o lite österut o sen söderut, red ett gäng hästar och åt på pubar där alla lät som i gamla filmer....har åkt på så smala asfaltsvägar som här hemma kallas för cykelbanor..:o över så smala stenbroar att vi aldrig trodde det skulle gå! Har varit på ett stuteri som låg i en 250 år gammal borg! Helt fantastisk resa och kaaaaaanske kommer det snart en överraskning!:love:
 
Tack för ert stöd alla!
Jag vet ju hur rätt ni har men jag blir väldigt ledsen ändå...

@tuaphua herregud han glänser ju i guld din fina häst!:love:

Ännu ett äventyr @Novali01 :up:.
Jag ser fram emot att få veta mer!
Måste säga att du är en inspirationskälla med din drivkraft :bow:
 
@tuaphua Ser fin ut när du jobbar från backen. Den nya tränare har jag ridit för en gång till och då jobbade hon Rivica i början från backen med mig på ryggen. Nyttigt. Hon fick igång bakbenen ordentligt. Jag kände hur hon "växte" under mig. Har bokat in 4 lektioner till så hoppas jag att jag har lärt mig lite till. Har testat att jobba henne från backen en stund innan jag sitter upp och det har verkat bra. Hon ryggar ju henne också ganska mycket genom att använda spöet på frambenen.

Igår fick jag hoppa igen.:D Så himla kul. Har inte gjort det sen förra lektionen. Rivica var lite matt, kanske beroende på dressyrlektionen kvällen före. Hade en studs på medellinjen och sen var det bla att man skulle svänga tillbaka och hoppa en oxer och sedan 6 galoppsprång på båge till en kombination. Sara påstod att jag red på 5 hela tiden. Sen kom jag rakt över oxern och red lugnt ner till kombinationen och istället för att räta upp mig och låta det bli 6 språng rider jag på 5,5 och det blev ju pannkaka. Rivica trillade igenon A hindret men hoppade ut ändå.
Nästa gång sa hon upp sig och stannade. Inte konstigt när piloten rider så taskigt. Hoppade om bara kombinationen och då ställde hon upp igen.
Var jobbig lektion med massa studshoppning. Rivica och jag var helt slut.:crazy:

@Novali01 Spännande. :p
 
@tuaphua , Såå vacker han är:love:! Intressant det du jobbar med men låångt över min horisont;)! Härligt när man har kunskap och möjlighet att lösa saker från backen.:)
Skulle vilja lära den nya ryggning avsuttet..

Varit hos tränaren idag..det är ju så sjukt kul att träna och hästapållan var så snäll:love:! Tränaren tyckte hon var otroligt lik Loppan i utseendet. Hon tyckte hon passade mig bra så vi får se var det landar.
La dock svansen lite på sned. Vet inte vad ska fundera över i det?
Är ju inte helt rakriktad. Tenderar att hamna med bakdelen innanför.
Jag som är sne? Lopp gör ju så också..
Annars tyckte hon att hon rörde sig väl och såg jämn ut.
Går lättare och lättare att sitta på. Hade min sadel idag. Ser ut att fungera bra då hon har lite liknande ryggprofil om än längre ..

Klart du grejar det!
Jag brukar lära in det redan då man leder dem a la backning.. Om jag trycker på bogen bakåt ska de gå undan trycket. Vill man ha en signal man kan ta med sig upp kan man säga backa tex. Det gör jag.
Ryggningen gör jag samma. När de är på tygeln avsuttet säger jag backa. Ev kanske man får peta på bogen med och göra små förhållningar. Det blir ju mer en backning avsuttet.
Bara man är noga med att inte smacka då de ska bak. Det ska betyda fram.

Ang svansen på sniskan så kan det vara en spänning eller skada hästen har. Eller så är det att man som ryttare sätter den spänningen i dem.
En lösgjord och frisk häst vill jag ska svara med svansen efter ställningen. Ställer man nacken ska det gå igenom hela vägen bak till svansen. Inte mycket.. Men det ska släppa igenom..
Du får se när du börjar hitta rakriktningen och kan linjera henne korrekt och då också få henne lösgjord ordentligt om det är ngt i hästen som är permanent eller om det går att sas rida bort.
Det verkar ju inte vara något större fel på hästen direkt. ;)
 
Tack för ert stöd alla!
Jag vet ju hur rätt ni har men jag blir väldigt ledsen ändå...

@tuaphua herregud han glänser ju i guld din fina häst!:love:

Ännu ett äventyr @Novali01 :up:.
Jag ser fram emot att få veta mer!
Måste säga att du är en inspirationskälla med din drivkraft :bow:

Haha! Ja, han är tacksam på så vis med sin tunna hud och dito päls. Färgen likaså!
Han är oborstad och rent av lite lerfläckig. Men det syntes inte så bra på bilderna såg jag.

Jag förstår att du blir ledsen. Men jag hoppas du kan lära dig ruska av dig sån skit!

Sen får man också lära sig att andra kanske tycker illa om ens häst. Och att det är något man får acceptera. Alla kan inte gilla alla hästar.
De mer livliga sakerna brukar ju ofta vara såna. Många blir rädda och känner sig otrygga kring unghästar eller hingstar etc.. De kan ogilla dem därför.
Jag tror inte jag kan räkna alla gånger någon sagt något om att mina hästar är as. De har ju varit/är lite svåra. Det är inget för alla. Men det betyder inte alltid att hästen är skit.
Det kan säga mer om den som säger det i vissa fall. ;)
 
@tuaphua Ser fin ut när du jobbar från backen. Den nya tränare har jag ridit för en gång till och då jobbade hon Rivica i början från backen med mig på ryggen. Nyttigt. Hon fick igång bakbenen ordentligt. Jag kände hur hon "växte" under mig. Har bokat in 4 lektioner till så hoppas jag att jag har lärt mig lite till. Har testat att jobba henne från backen en stund innan jag sitter upp och det har verkat bra. Hon ryggar ju henne också ganska mycket genom att använda spöet på frambenen.

Igår fick jag hoppa igen.:D Så himla kul. Har inte gjort det sen förra lektionen. Rivica var lite matt, kanske beroende på dressyrlektionen kvällen före. Hade en studs på medellinjen och sen var det bla att man skulle svänga tillbaka och hoppa en oxer och sedan 6 galoppsprång på båge till en kombination. Sara påstod att jag red på 5 hela tiden. Sen kom jag rakt över oxern och red lugnt ner till kombinationen och istället för att räta upp mig och låta det bli 6 språng rider jag på 5,5 och det blev ju pannkaka. Rivica trillade igenon A hindret men hoppade ut ändå.
Nästa gång sa hon upp sig och stannade. Inte konstigt när piloten rider så taskigt. Hoppade om bara kombinationen och då ställde hon upp igen.
Var jobbig lektion med massa studshoppning. Rivica och jag var helt slut.:crazy:

@Novali01 Spännande. :p

Tack! Det är ett himla intressant jobb som kan ge väldigt god effekt i hästarna. Så får du möjlighet att lär dig tycker jag du ska ta den! :)

Ryggningen för hand tycker jag är skitbra för att stretcha bakdelen på dem och få in den under dem. Gärna långa, lugna kliv i lite längre sträcka än man ryggar på banan, just för att gymnasticera och stretcha lite mer än bara några sek för bättre tänjande effekt muskulärt.

Låter skoj med hoppningen även om det blev någon miss. Man måste ju träna för att bli bättre!
Jag vete fasen om jag skulle ta mig runt en bana öht nu för tiden. Jag tycker ni är himla duktiga!

@Novali01 Åh, vad härligt det låter! Men du måste berätta mer om ev surprise sen när det känns rätt!
 
Japp here goes! Hittade en helt fantastisk, i mina ögon iaf, 5-åring på Irland som jag vägrade släppa! Min, min, min skrek hela mitt inre och så fick det bli...han är efter en Irish Draught hingst som lämnat många fälttävlans hästar, mamman är irish sporthorse så Bosse som jag kallar honom blir då Irish Sport Horse, ISH. Han är snäll, framåt, lättriden och totalt orädd för det mesta som kan hända. Jag har sett honom lastad, badad, hoppad, riden dressyr och provat själv. Ridit ut o galopperat som en galning över fälten, ridit på vägarna där vi mött både det ena o det andra och slutligen varit med på veterinärbesiktningen så så väl som jag provat honom har jag aldrig provat en svensk häst.
Imorgon kommer Bosse o jag är som en liten unge på julafton!:bump::bump::bump:
 
Vilken snygging @Novali01 :) Ser jättetrevlig ut!

Jag har precis köpt mig en 06:a, får man hänga på i tråden? :)

Det är ett litet korsningssto med okänd stam, bara 153 cm hög, precis lagom tycker jag :up:
Planen är att hobbyrida, träna lite dressyr och hoppning på låg nivå, har anmält mig till ett "dressyrläger" i sommar, fem dagar i rad med dressyrträning, det är hos grannen så det är ju nära och bra!

2hwzqx3.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
47 48 49
Svar
974
· Visningar
34 451
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
1 952
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 588
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 206
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp