Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
@polly p Ang din film så får du försöka sluta sitta med handbroms i. Jag förstår att du skumpar runt i sadeln men sätt ett handtag av t ex en sporrem, läng tygeln lite o låt hästen trava på medan du håller dig i så kommer du snart med i hennes takt istället för att försöka bromsa henne ned till din takt. Ett annat tips är att i dressyrsadeln rida ut i skogen med handtaget såklart. Sen sitter du ned hela skogsrundan medan ngn, typ unge på ponnyn, rider först så du bara behöver koncentrera dig på att sitta ned. Några ggr så så sitter du som ett smäck sen.
 
Här är en till i samma sits :yuck: Har också en lättfödd boll a la popcorneffekt bara hon ser mat, och tyvärr med depåer. Hopplös att få smal, blir knäpp om hon inte får hyffsat med mat dessutom. Och matte lever med ständig fångest så här års :crazy:

Det är inte roligt att behöva oroa sig! :( Förstår inte vilka matvrak vissa hästar är! Min andra häst är sån som äter med måtta, han är lätt att hålla i lagom hull, men den här nya... Hon söker ständigt efter mat och gör inget annat än att har huvudet i backen och gnager på det lilla gräs som finns :p
 
@Thrillie Välkommen!!! :) Jättesöt häst :)

@Novali01 Grattis till nytillskottet :) Kommer Harriet stanna kvar?

KL

Jag var i Stockholm förra veckan på kurs. Nr 3 av typ 12938719283619623st är påbörjad :wtf: Blir väl klar till pensionen med alla dessa nya kurser som tillkommer hela tiden...
Hade planerat att tävla i söndags men strök mig då jag inte kände mig förberedd. Var iväg hos R i lördags och hoppade. Herrejeses vad hon hoppade. Höll på att trilla av flera gånger. Så nu blir det även ryttare som får ta tag i lite bålträningen om detta ska gå vägen. :laugh:
 
@Tessalonica Ja så länge blir hon kvar men ska bara tävla hoppning. Är anmäld till 2 med mig och 1 med piloten så får vi se.

Dina kurser kommer aldrig bli klara för då överlever inte SRF!:D De måste ju hitta på nya saker hela tiden annars rasar deras ekonomi....:devil:

Kul med Julia! Är så himla roligt att du fått en häst du trivs så bra med!:banana:
 
Haha, nej det är då verkligen en förening som mjölkar allt de kan från sina medlemmar...

Kul med två, önskar jag hade haft tid till en till. :)

Ja det är jätteroligt, inväntar den första stora motgången men än så länge håller den sig på avstånd :)

Vill så gärna starta dressyr men känner mig så himla osäker med en grön 4-åring. Vet att man tävlar för fullt på dem nu men jag har knappt suttit ner på henne i trav än men hade varit riktigt roligt om man kunde komma ut.
Ska se om det finns någon P&R i närheten :)
 
Haha, nej det är då verkligen en förening som mjölkar allt de kan från sina medlemmar...

Kul med två, önskar jag hade haft tid till en till. :)

Ja det är jätteroligt, inväntar den första stora motgången men än så länge håller den sig på avstånd :)

Vill så gärna starta dressyr men känner mig så himla osäker med en grön 4-åring. Vet att man tävlar för fullt på dem nu men jag har knappt suttit ner på henne i trav än men hade varit riktigt roligt om man kunde komma ut.
Ska se om det finns någon P&R i närheten :)

Varför det? Vänta så länge du kan till att sitta ner. Jag har knappt suttit ner på min 5 åring än. När han ska börja gå fälttävlan senare så är jag glad att man får rida lätt i debutantprogrammen. Fattar inte att man inte kan få göra det i tex LC, det är vedervärdigt att se massa folk skumpa runt på spända unghästar och hålla balansen i tyglarna.. GAAAH jag blir helt vansinnig när jag tänker på det.

Och nä man ska inte tävla för fullt på en 4 åring :eek::eek: Vet att det var en bra artikel om just detta.. 4 åringarna är amatörens tävlingshäst eller nått var rubriken.. Tog upp just detta problemet som blivit idag pga våra unghästar är så talangfulla! Ursäkta men jag blir helt mörkrädd av den inställningen, vill man tävla får man helt enkelt skaffa en äldre häst.

Nä jag syftar inte på dig nu kanske men jag blir helt galen bara för man hör detta överallt nu för tiden
 
Just det.. det var Jens Fredricson och artikeln finns på Hippson!

Fyraåringen har blivit en amatörhästTrots att panelen är överens om att de yngre hästarna ofta saknar handledning i utbildningen, går det inte att blunda för att det har blivit en trend att köpa yngre hästar.
– Fyraåringen har blivit den sämre ryttarens tävlingshäst, konstaterade Jens.
Han påpekade att han inte tycker om begränsningar, men oroar sig för utvecklingen. De yngre hästarna, som hamnar hos ovana ryttare med siktet inställt på Falsterbo eller Flyinge, missar ofta en stor del i sin utbildning. Där blir nämligen tävlingen målet – inte utbildningen.
– Rider du en meter och köper en 14-årig läromästare hamnar du på en lokaltävling i Surahammar. Köper du en unghäst har du möjlighet att tävla i Falsterbo och kanske gå på en trevlig ryttarfest, menade Jens.



http://www.hippson.se/artikelarkivet/avel/paneldiskussion-vad-ar-framgangsrik-avel.htm


 
@fio Det du säger är så sant så, har läst artikeln innan. :) Har en inackordering hemma i stallet så får väl låna den om jag blir dressyrsugen ;) Däremot är jag ju verkligen en av dem som önskar jag kunde mer än jag kan. Men jag har mina begränsningar vad gäller erfarenhet och tävlingsrutin så jag försöker hejda mig :D

Ja det tycker jag. Sven är stråt vassare men R & M är helt okej. Framförallt är miljön bra med vägen nära inpå så de lär aldrig titta åt en motorcykel eller traktor igen ;)
 
@Gaia , mysiga bilder!
@Novali01 , Han ser urgullig ut! Så härligt att hittat en sådan liten pärla! Du är alltså inne på att sälja Harriet på sikt? Är hon inte tillräckligt ft inriktad eller vad är det som gör det:)?
Jo, någon form av handtag kan nog vara på sin plats:D men frågan är om jag lär mig rida någonsin ändå..
Kanske bättre att hitta någon annan häst..mer familjehäst. Som vi kan åka på lite kravlöst. Jag vet inte vad jag känner riktigt...

Igår var vi inte sams iallafall:devil:, red ut själv men det är hon inte super van vid. Jädrar vad hon frös fast, jätteopåverkbar..Flera gånger, backade eller bara stod still, kände mig lite maktlös..Är nog bortskämd..Loppan går faktiskt ALLTID fram för ALLTING..Men å andra sidan har jag känt henne i nio år..

Idag till tränaren. Gick mycket bättre än sist:)! Synd man inte hade filmare då för jag känner ju tydligt vilken skillnad när jag får ihop henne riktigt, när hon är ordentligt mellan hjälperna utan handbroms i såklart. Jag tycker det känns som hon går lite långsamt men tränaren säger att det inte är det.. Sen när vi gjorde lite små ökningar..Gud vilken skillnad mot både när jag ridit hemma och första gången jag var och träna. Såå..med ordentligt aktiverade bakben, även i skänkelvikningarna, hon kan ju, superbra..bara jag "gör rätt" så hon inte bara rinner iväg utan jag måste rida yttersidan vilket jag ibland missar. Jag red också utan stigbyglar. Kommer nog att göra det lite oftare också..


Blir lite förvirrad över rådet att släppa fram henne helt och sitta i det men jag får väl prova det, idag var ju tränaren jätte på att jag inte fick låta henne gå lång..

Så svårt men tack och lov roligt som tusan:D!

Vi får se vad som händer..
 
Det var lite intressant att just detta ämnet kom upp här. På Irland har de en helt annan inställning än vi till unghästar. Deras 4-åringar är knappt styrbara och de flesta vilar just nu...jag försökte nämligen få titta på flera st men fick bara till svar: Näe?? Dom red vi i julas ett par månader, nu har dom semester till hösten!! Såsom det var i Sverige för ett antal år sedan alltså. 5-åringarna var som våra 4-åringar, knappt, de var styrbara men inte mer, otroligt snälla och gick att hoppa men inte mer. Ska lägga in en film på en typisk 5-åring som jag red, Bosse är undantaget som bekräftar regeln, hans husse hade varit ute mer internationellt därav han var mer riden o tränad men han är ju inte i närheten av en svensk 5-åring. Mer på gott än ont känner jag.
Däremot så rider de ju vissa jakter med både 3, 4 o 5-åringar men det är ju bara rakt fram över stock o sten.
 
@polly p nej det sa jag inte!! Inte släppa fram henne helt så hon blir lång men när du håller dig i handtaget MÅSTE du länga lite på tygeln! Och ja, det ÄR ju för att du ska lära dig sitta ned som du ska hålla dig i...:)
 
Ang Harriet så har det inget med henne att göra utan helt att hon är så duktig på hoppning att det vore roligt att se henne ute på banorna med ngn som uttnyttjar hennes kapacitet.
 
Fick det tipset även av Tina, uppfödaren/ägarens tränare :)! Både för att stabilisera sitsen och för att få lite ordning på ticsande högerhand;).
Ska absolut testa. Men det är klart jag oroar mig för om jag ska reda ut henne:(.

Nä..jag menade inte att det hade med något hos Harriet att göra i sak, men mer satsning mot hoppning är det som gäller framöver då?
 
Fast reda ut henne gör du ju redan? Blir ju inte lättare med en häst som kan mindre, snarare tvärtom. Ang uteritten så är det väl så att hon helt enkelt inte är van att gå ut själv så en idé är ju att gå med henne runt dina vanligaste rundor, bra motion!:D och när du gjort det ett par ggr så leder du ut henne på rundan o rider hem. Efter ytterligare nån gång så lär det funka alldeles utmärkt att rida ut.
 
@Tessalonica Jag satt ner på Rivica nåt varv då och då när vi tränade till kvaliteten som gick på hösten. Du har inte bråttom. Åk ut o hoppa med henne istället. Kungsbacka börjar sina utomhus c-r strax.
@polly p Gör som Nova säjer så blir det nog bra ;)
Jag måste omvärdera sitstränaren. Hon fick mig nog att sitta rakare i sadeln men att sitta mer framåtlutad är helt fel :mad: Nu har jag ridit tre ggr för den finska tränaren o jag känner hur hon får igång Rivica att använda bakbenen. Hela hästen växer under mig o hon säjer hela tiden att jag ska sitta på bakbenen o inte får komma fram. Stabil i bålen o i armbågen men mjuka lösa händer som ska kunna flyttas hur som helst utan att det drar hästen i munnen. Svårt :angel: Känner mig som en nybörjare men tror verkligen att detta ska bli bra på sikt.
 
@Tessalonica Jag satt ner på Rivica nåt varv då och då när vi tränade till kvaliteten som gick på hösten. Du har inte bråttom. Åk ut o hoppa med henne istället. Kungsbacka börjar sina utomhus c-r strax.
@polly p Gör som Nova säjer så blir det nog bra ;)
Jag måste omvärdera sitstränaren. Hon fick mig nog att sitta rakare i sadeln men att sitta mer framåtlutad är helt fel :mad: Nu har jag ridit tre ggr för den finska tränaren o jag känner hur hon får igång Rivica att använda bakbenen. Hela hästen växer under mig o hon säjer hela tiden att jag ska sitta på bakbenen o inte får komma fram. Stabil i bålen o i armbågen men mjuka lösa händer som ska kunna flyttas hur som helst utan att det drar hästen i munnen. Svårt :angel: Känner mig som en nybörjare men tror verkligen att detta ska bli bra på sikt.

Nä framåtlutad ska man ju inte sitta.. Inte heller om man ska göra en överstrykning fick jag lära mig i lördags :angel:
 
Vart har du den finska tränaren då @Maui ? Tyckte om hur du beskrev hennes sätt att få igång bakbenen och böjningen och att hon hjälpte er lite för hand också!

@Novali01, mm menar inte reda ut henne så.. Även om jag blir lite fundersam när hon testade mig som hon gjorde häromdagen. Enligt ägaren har hon aldrig gjort så innan eller med dom..
Utan mer så jag kan lära mig rida, å lära mig henne sas:)..
Men när man känner att hon är igång i bakkärran som idag hos tränare, härligt:love:!!!

Jag rider ju gärna runt i någon slags osamlad mellantrav, det får jag icke, jag måste bestämma mig och veta vad det är jag gör och strävar efter, inte helt plättlätt:p, men träningen ger ju verktyg att komma åt rätt håll!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
47 48 49
Svar
972
· Visningar
34 199
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
1 952
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 542
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 180
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp