Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
@polly p SötLoppan! :love:

Jo tack det är mycket mycket bättre. Hon har fått behandlig med led och redan direkt efter första behandlingen var hon gladare och rörde sig mycket bättre, sen gick hon från att knappt röra sig alls, jag fick dra henne om jag ville att hon skulle flytta sig, inte legat ner alls till att dagen efter springa omkring som den stolle hon är och gräva ner sig i spånet från topp till tå.
Idag är det en knappt kännbar liten bulle kvar bara.
 
@polly p 110 är ju enormt
Men 95 så man får chans att gasa lite i en omhoppning det borde jag våga. Ska träna lite till bara ...

Ha,ha, ja Maui jag tycker också 110 är gigantiskt:eek:!!!
Det var mer en tanke för framtiden om hästapållen min skulle klara det fast med mer orädd pilot:p. Hon har ju inte hoppats så mycket men ändå en del. När hon var utlånad till elev på Vretaskolan som fem sexåring så gick ju examen ut på att hoppa 120 bana. Men det var ju ett tag sen och fungerar allt som det ska med fölning och så vidare så är ju Loppis 10år när man börjar jobba mer mot hoppning också isåfall.
Så att komma ut i 90 såsmåningom men 110 var nog mer en maxvision utifrån min fundering när hon är så lite grundhoppad ändå..

Det roligaste hade egentligen varit att matcha henne mot debutant hemma men jag vill hitta en pilot till det då jag tkr barnet har för lite erfarenhet och Loppan är ju liksom lite het i hoppningen..
 
Glad Lucia önskar Walle och jag...

Först var han livrädd för kransen och sen försökte han äta upp den:p.




Glad Lucia!

Kl
Jag har haft 2 fantastiska veckor på semestern! Vi åkte 1 v kryssning från Miami till Jamaica, Kayman Islands och Mexico. När vi kom till Bahamas var det för mkt sjö för att gå i land tyvärr.
Men det fanns massor att göra på båten med. Och sååå mycket god mat och efterrätter som man fick vräka i sig dygnet runt. Och drinkar, vin etc.
Sen en v i Florida då vi åkte till Key West, Everglades och Fort Lauderdale utöver Miami.
Så under resan har jag simmat m delfiner, klättrar uppför ett fantastiskt vattenfall, sett maya-ruinerna, snorklat, cyklat runt bland alligatorer och fantastiska djur, ätit alligator, shoppat, blivit "dubbad till kattinfångare" i Hemingways hus (de fick inte tag i de 6-tåade katterna när det var dags att ta in dem för dagen), haft shorts och klänning och myst i värmen.

När vi skulle flyga hem insåg jag att jag skulle bli sjuk igen.
Så sen jag kom hem har jag legat i sängen med feber och hostat - utan röst.
Åh, så tråkigt!
Jag som varit så ridsugen!

Min häst kommer bryta ryggen när jag väl kan börja rida. ;)
2 v sjuk innan 2 v resa och nu dryga v sjuk.
Till det en jäkla massa mat, efterrätter, lite vin, drinkar etc..
Man kan lugnt säga att jag är ur form. ;)

Härligt att få träffa honom och voffarna efter resan iaf!
 
Tack ALLA för era tips om hur jag kan göra. Jag vill ju givetvis inte dra några förhastade beslut och hoppas jag får den där goa känslan snart igen. De är ju jättemysiga och vill verkligen ha all min uppmärksamhet :)

Tuaphua, din resa låter ju som en riktig drömresa :) Kul att få uppleva så mycket.

Happy, din pålle e ju för söt :)
 
@happyrider , fina bilder! Glad lucia på er:)!

*kl
Funderar..har en bekant och dessutom kollega som ifrågasätter varför jag håller på och rider Loppan när hon är dräktig:mad:. Senast idag så.."-Varför håller du på och rider på "den"? Ta min fyraåring istället, det är ju mycket roligare"
Riktigt sådär nedvärderande. Hon rider inte men har en vuxen dotter som rider. Hon själv håller bara på med avel i liten skala och visst har hon fått fram fina hästar men fasen å hålla på att låta som att min är rena bajset:(.
När jag hopptränade så fick jag kommentaren om att "Hur kunde hon få 8-8 i hoppningen? Såå bra är hon ju inte?"
(Jo, det är hon nog med en kunnigare pilot och mer matchning mot hoppning, suck..)
Skillnad också när man har ston som enbart är till avel sas.

Å nu vill jag rida så länge Loppan inte är gigantisk och verkar trivas med det just för att jag tror det är bra för henne och för att jag vill, det är ju ingen döds synd?
Dessutom känns det nyttigt att hålla igång med tanke på hennes tidigare si-leds besvär.
My choice!!!

Gnällig värre men irriterande med energitjuvar som har behov av att trycka ner en:devil:..
 
Bry dig inte om det polly. Att motionera sitt dräktiga sto på den nivå du gör är ju bara bra för hästen och innebär att det blir lättare för er bägge två när hon sen ska igång efter mammaledighet. Såna där kommentarer är typiska hästfolk inom olika gren, du rider-hon avlar, och du får bara ruska av dig det eller så går du till motangrepp o frågar varför i hela friden hon har en 4-åring som går o skräpar och som inte gått championaten o är på väg mot OS!!!:devil:
 
Ja, jag ruskar av mig, det är bara så tråkigt! Den aktuella hästen är en -11 å visst kan jag skogsrida den lite etc till våren när inte Loppan ska ridas mer, tippar att i Maj-April blir det väldigt lugna skritt turer endast. Stör mig bara på den nedlåtande tonen. Gjorde ju misstaget att köpa min förra häst av henne. Tyckte mycket om honom men han var också nyckfull och svår. Eller så var jag oduglig och nybörjare:devil:;) ( vilket delvis var sant..)

Ingen var gladare än jag när hans efterföljande systrar var riktiga monster, he, he..

Usch, åkte hem från nästan varje träning med en besvikelse känsla, tänk vilken tur att jag hittade en sådan som Loppan för till övervägande åker jag hem nöjd och positiv:)!
 
@happyrider , fina bilder! Glad lucia på er:)!

*kl
Funderar..har en bekant och dessutom kollega som ifrågasätter varför jag håller på och rider Loppan när hon är dräktig:mad:. Senast idag så.."-Varför håller du på och rider på "den"? Ta min fyraåring istället, det är ju mycket roligare"
Riktigt sådär nedvärderande. Hon rider inte men har en vuxen dotter som rider. Hon själv håller bara på med avel i liten skala och visst har hon fått fram fina hästar men fasen å hålla på att låta som att min är rena bajset:(.
När jag hopptränade så fick jag kommentaren om att "Hur kunde hon få 8-8 i hoppningen? Såå bra är hon ju inte?"
(Jo, det är hon nog med en kunnigare pilot och mer matchning mot hoppning, suck..)
Skillnad också när man har ston som enbart är till avel sas.

Å nu vill jag rida så länge Loppan inte är gigantisk och verkar trivas med det just för att jag tror det är bra för henne och för att jag vill, det är ju ingen döds synd?
Dessutom känns det nyttigt att hålla igång med tanke på hennes tidigare si-leds besvär.
My choice!!!

Gnällig värre men irriterande med energitjuvar som har behov av att trycka ner en:devil:..

Äh! Jag tycker du ska försöka ruska av dig kommentarerna.
Det är bara bra för hästen att röra på sig lite lätt så länge det går.

Och om du tycker hästen är kul att rida så är den just det.
Ingen kan bestämma vad andra tycker är kul.

Jag har väl ofta haft hästar andra inte riktigt fattat vitsen med. Både min gamle ponny modell urtidskropp med noll gång och urtidskampvilja blandat med flykt och nu min spelevink som förvisso har bra ridbarhet om än inga stora gångarter.. Men han skulle nog iaf inte toppa listan på "kul" hästar för de flesta hobbydamer iom känslighet, snabbhet och inlärt försvarsbeteende som fortf kan komma fram i vissa lägen.
Jag kan fortfarande sakna ridturerna på min gamla raggsocksgubbe.
Åh, vad jag älskar att rida nuvarande! Men jag hade otroligt ROLIGT just med gamlingen ofta. Sån jäkla energi som aldrig tog slut.. :O
Jag tror många hade sagt "nej, tack!" till honom i längden. Men jag är lika enerverande energisk jag. Så vi var perfekta för varann!

En häst som är bra och kul till någon behöver inte vara det till en annan.
Och en häst med fantastisk exteriör eller bra löshoppning/unghästresultat behöver inte bli en bra ridhäst för det. De behöver inte ha god arbetsvilja eller psyke för det.
I de allra flesta fall kan jag nog tycka att hellre en medioker men trevlig häst..

Så rid du din häst som du är glad och nöjd med! Tycker du den är kul är den kul!

Säger hon något igen kan du bara framhålla hur himla nöjd du är med din häst och kanske fråga varför hon inte rider sin själv om den är så kul? ;)

Det finns väl alltid hästar man inte skulle valt själv, precis som hundar eller.. :O.. makar..
Men man behöver inte snacka ner andras beslut där. Man älskar ju sina djur.
 
Ska uppdatera lite. Har flyttat ifrån sambon för två veckor sedan drygt. Nu har jag ordnat med hästarna och tar med dom hem på söndag. Sover över hos ex sambon (då vi samtidigt ska ha "The talk") så jag snabbt kommer iväg på söndag så jag kan släppa ut hästarna på nya stället. Toppenställe! Vi är bara tre personer och eget ridhus och inga utifrån får komma och rida.

Ridningen har varit lite lidande under dessa veckor då jag knappt varit i stallet men ska bli skönt att komma på hemmaplan igen... Ska fan aldrig flytta längre in i landet än 3-4 mil från kusten... Hatar skog och snö och skitväder...bläää
 
Jag trivs inte i ödebygden haha så det beslutet var inte så svårt.. Har tänkt på det ett tag innan.
 
Jag trivs inte i ödebygden haha så det beslutet var inte så svårt.. Har tänkt på det ett tag innan.

Hoppas det blir bra dör dig och kusarna!

KL

Idag red jag första passet på forever.. Jag hade eg inte tänkt rida, utan bara ta för hand en dag först och checka av iom lillskits sadeltvång och hur han varit öht förr.
Men jag blev så sugen att jag satte på mig stövlar och tog med hjälm ifall att.. Checkade igenom lite för hand först. Han hade stelnat till lite under de här veckorna. Han är ju av naturen så sladdrig och mjuk. Men man känner att det blir lite låst muskulärt på vissa punkter då han står. Han har ju sitt bakknä som är lite defekt. Och då han står blir han lite sned och ojämn. Så det var väntat.
Lossade lite det och checkade av att han svarade korrekt på hjälperna först.
Så man slipper hålla i sig och åka med i de värsta turerna om det blir något. Då kan man forma honom och få honom att tagga ner istället.

Hoppade upp och red lite basic lösgörande och lydnad i trav.
Han skuttade till några gånger. Rätt direkt då jag började trava försökte han bocka. Men det var en lite halvhjärtad och långsam sak där han mer checkade av om det fanns möjlighet att syssla med sånt. I övrigt var det några studs då han taggade till. Jag tror det var kombination överskottsenergi och när det lite grann känns i hans snedheter/låsningar.
Det är ju så små saker att de flesta varken skulle se eller känna. Men han är känslig och jag tror det är det som triggade. För det kommer i vissa lägen när han inte är loss och igenom.
Jag bara red igenom lite för att lossa honom och låta honom rulla på i trav lite och sakta pysa ur energi.
När det gick fint, dvs avslappnat, att böja lite och böja över och öka minska lite gav vi oss.

Det var sååå roligt att få rida igen! Som jag saknat det!
Och positiv överraskning att sadeltvånget var så bra. Jag visste inte alls om jag skulle vara beredd på att det skulle vara mycket jobb med att trigga av det igen. Men det var inte alls så farligt. Jag gjorde lite övningar innan. Men det gick fort att släcka ut det värsta. Skönt!

Hästen har också saknat jobb märkte jag. Han svalde nästan halva tränset då jag började pladdra med en kompis när jag tagit av grimman och då släppte fokus på honom lite. Han skulle ha bett NUUU!
Kul iom att han var tvärtom då han kom.

Nu ska vi trimma till oss igen. Vi har lagt av oss båda två. ;)
 
@happyrider , fina bilder! Glad lucia på er:)!

*kl
Funderar..har en bekant och dessutom kollega som ifrågasätter varför jag håller på och rider Loppan när hon är dräktig:mad:. Senast idag så.."-Varför håller du på och rider på "den"? Ta min fyraåring istället, det är ju mycket roligare"
Riktigt sådär nedvärderande. Hon rider inte men har en vuxen dotter som rider. Hon själv håller bara på med avel i liten skala och visst har hon fått fram fina hästar men fasen å hålla på att låta som att min är rena bajset:(.
När jag hopptränade så fick jag kommentaren om att "Hur kunde hon få 8-8 i hoppningen? Såå bra är hon ju inte?"
(Jo, det är hon nog med en kunnigare pilot och mer matchning mot hoppning, suck..)
Skillnad också när man har ston som enbart är till avel sas.

Å nu vill jag rida så länge Loppan inte är gigantisk och verkar trivas med det just för att jag tror det är bra för henne och för att jag vill, det är ju ingen döds synd?
Dessutom känns det nyttigt att hålla igång med tanke på hennes tidigare si-leds besvär.
My choice!!!

Gnällig värre men irriterande med energitjuvar som har behov av att trycka ner en:devil:..

Ang pissiga kommentarer så tänkte jag på er idag när jag skulle rida. Jag kom in i ridhuset och ledde min pålle lite först.
Då kom en person som inte rider på så hög nivå själv. Men gärna har åsikter om alla andra.

Även idag kom först den där inledande frågan där de snokar och letar något negativt att få börja prata om. Inte den där frågan för att vara artig eller för att man hoppas på något trevligt ska ha hänt.
Utan just snokande, grävande efter något smaskigt.
När jag inte sa något negativt om min häst som man då kunde brodera ut iom att jag själv lyft det kom istället något om att "det börjar bli häst av honom kanske".

Och jag skrattade inombords så jag kiknade.
Det sa nämligen samma person, exakt samma uttryck, om oss när vi red och hade ett riktigt bra pass förut och satte byte och red ganska fina piruettvändningar i galopp. Vi trampade säkert också.
Utöver att han då går stadigt i form, är mjuk och fin, hyfsat arbetsvillig, inte flänger runt och är rädd för saker, är lydig öht.
Jämfört då med den häst personen själv äger. Som är närmare 20 år och inte står still då man ska sitta upp, inte går att leda hur som helst, inte är utbildad hälften av vad min är och inte är safe för något.
När man då med spydigt tonfall säger att "det kanske BÖRJAR bli häst" om min..
Det tyckte jag var lite underhållande.
Först blev jag lite stött rent instinktivt. Men en halv sek senare kan man ju tänka logiskt..

Hade min tränare sagt "det börjar bli" hade jag köpt det rakt av. För det är en bra bit tills vi är där vi framöver ska vara. Vi är långt från klara!
Men mina tränare hade bara varit ärliga och inte sagt det för att trycka till.

Jag tror dock det absolut värsta för den här personen var att jag mycket glatt och oberört sa "ja, han har ju varit himla trevlig innan vilan.. och det blir nog ingen fara nu".
Att höra att man inte lyckas göra någon osäker eller olycklig tror jag är värst för de där personerna.
Sen att jag berömde hästen under passet och efteråt var så himla glad tror jag också var hårt.
Och att när jag efter mitt ganska korta pass(30 min eller så) hoppade av fick höra: "jaha, tog orken slut?" svarade: "Nej, vi mjukstartar efter vilan. Han gjorde det han skulle :)" var också tufft.
Det var typ det jag ville få fram med min långa story.. ;)

Som tur är säger övriga: "Vad kul att du ridit" och likn. ;)
 
Nä inte alls tråkigt :D Ja det blir Kungsbacka igen.
Tråkigt @fio men det låter ju ändå som det blir rätt bra. Egen manegen det skulle man ha i skitvädret.
Har varit i värmen i vecka o vara njutit av bättre väder.
Så kommer man hem till detta skitväder.
Idag såg det fint ut så jag skyndade mig till skogen då jag slutade tidigt. Hann inte långt innan det blev regn o inte slutade det heller ut kom bara mer o mer.:rage:
Mötte sedan ett travekipage o lånehästen höll på att flippa ur. Det hade hon aldrig sett innan. Satt verkligen löst när hon kastade sig runt o var livrädd. Då börjar kusken skälla på mig för att hunden var lös.:confused: Hon gjorde inget alls utan tittade bara på eländet när jag försökte få koll på hästen.
Fick hoppa av för att få koll på henne så travarna med surgubben kunde passera. O hela tiden öste regnet ner.:arghh:
Rivica får vila lite till. Har ingen lust alls att rida i skitvädret o orkar inte åka till ridhus så jag har inte skaffat manegekort. Får se hur jag löser detta.

Tråkigt @polly p när man har konstiga "vänner" som klankar på ens hästar. Bry dig inte o skippa att rida på hennes unghäst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
53 54 55
Svar
1 087
· Visningar
40 656
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
1 991
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
12 908
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 707
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp