Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
@happyrider, Bosse är mycket mer Ferrari än vad jag räknat med...får se om det verkligen är det jag vill ha, hade ju tänkt mig en lugn o snäll Tanthäst! Tycker du är fantastiskt duktig som har fått din unghäst så snäll o trevlig att den uppför sig så bra i skogen, nuförtiden är ju det en raritet. Rida på banan kan väl vem som helst men rida ut med behållning kan inte många.
 
Fattar inte riktigt vad du menar @Novali01 Att rida ut måste väl alla kunna :confused: Det är ju bara att styra ut i skogen :D Kan inte riktigt fatta att det ska vara svårt men man måste göra det för att det ska fungera. Red ut själv på Rivica när hon var tre år. Tog med hunden och skickade henne före o så traskade Rivica efter :D Gjorde sedan exakt samma sak med Maui när hon var tre.
Idag tog jag med Saras pojkvän på Hedda o jag på Rivica. En tur med skritt o trav samt lite plask i en sjö. Var ute i över en timma o hade trevligt.
Igår fick jag med honom på lånehästen o jag på den vilde Marco. Kortare tur i skritt o trav men trevlig. Det är bara att träna, alla hästar gillar väl skogen :angel:
 
Jag och Stråla har firat midsommarafton med en supermysig babacka skritt tur. Kl 22,20
11026238_10153350044666358_2447795216583247189_n.jpg

Hejjat på diverse fylltrattar efter vägen :D

Hoppas alla andra har en lika fin midsommar som jag har haft.
 
Haft en underbar midsommar..Jaa, nog en av de bättre:)! Kom ut i stallet och inventerar Loppans tuttar efter vaknatt nummer tre. Är ju iof jus D-day, dvs den 19/6 för bf men blev positivt överasskad då hon hade vaxproppar/vit mjölk! Uuuut ville hon så att ha kvar på box ville damen inte höra talas om!

Donade sedan med lite bestyr inför kvällen, dottern gjorde rice`n crisp tårta:d, å jag fixade mig och drog i hårfärg, gyllen brun för att dölja de grå..
Ser Loppis stå och kissa..Hon börjar lägga sig men kissar ändå..
Eller hoppsan det var visst vattnet, kom som en flod..
Strax efter ser jag från köksfönstret hur fosterblåsan kommer..
Ropar på maken och min dotter. Han ringer vår eminenta hovslagare ( skulle kört dit och hämtat söm..) Jag kömmer, säger hovis!

Jag, maken och dottern går ut till hagen och beskådar andäktigt min älskade Loppans förlossning!
Vi var helt euforiska alla tre men utgjorde nog en lustig syn;). Maken i pyamasbyxor, dotter i för kort onepice och jag med håret fullt av hårfärgningsmedel..
Men ut kom lilla Rut:love:!

Hovis dök upp lagom till allt var över. Dock var han ett fantastiskt stöd för oss noviser i allt med efterbörd och di och att fösa in föl och sto sedan på torr box!

Lycka!!!

10495033_962663540421832_8342855915320019043_o.jpg
11216605_962664227088430_7910102997159293110_o.jpg
10154188_963082367046616_2194066339629426585_n.jpg
 
Haft en underbar midsommar..Jaa, nog en av de bättre:)! Kom ut i stallet och inventerar Loppans tuttar efter vaknatt nummer tre. Är ju iof jus D-day, dvs den 19/6 för bf men blev positivt överasskad då hon hade vaxproppar/vit mjölk! Uuuut ville hon så att ha kvar på box ville damen inte höra talas om!

Donade sedan med lite bestyr inför kvällen, dottern gjorde rice`n crisp tårta:d, å jag fixade mig och drog i hårfärg, gyllen brun för att dölja de grå..
Ser Loppis stå och kissa..Hon börjar lägga sig men kissar ändå..
Eller hoppsan det var visst vattnet, kom som en flod..
Strax efter ser jag från köksfönstret hur fosterblåsan kommer..
Ropar på maken och min dotter. Han ringer vår eminenta hovslagare ( skulle kört dit och hämtat söm..) Jag kömmer, säger hovis!

Jag, maken och dottern går ut till hagen och beskådar andäktigt min älskade Loppans förlossning!
Vi var helt euforiska alla tre men utgjorde nog en lustig syn;). Maken i pyamasbyxor, dotter i för kort onepice och jag med håret fullt av hårfärgningsmedel..
Men ut kom lilla Rut:love:!

Hovis dök upp lagom till allt var över. Dock var han ett fantastiskt stöd för oss noviser i allt med efterbörd och di och att fösa in föl och sto sedan på torr box!

Lycka!!!

10495033_962663540421832_8342855915320019043_o.jpg
11216605_962664227088430_7910102997159293110_o.jpg
10154188_963082367046616_2194066339629426585_n.jpg
Grattis, så härligt med föl !
 
@happyrider, Bosse är mycket mer Ferrari än vad jag räknat med...får se om det verkligen är det jag vill ha, hade ju tänkt mig en lugn o snäll Tanthäst! Tycker du är fantastiskt duktig som har fått din unghäst så snäll o trevlig att den uppför sig så bra i skogen, nuförtiden är ju det en raritet. Rida på banan kan väl vem som helst men rida ut med behållning kan inte många.

Svårt dock att kunna rida de banor du vill med en snäll och lugn tanthäst då dom oftast inte tar ryttaren till hindren, så det är bara att bestämma sig för antingen eller! :up: Du kanske ska köpa en häst som är mer rutinerad om du vill tävla fälttävlan? Eller så får du ha E som tävlar Bosse tills han blivit mer van, det blir dom med åren även om man får lära sig sitta väldigt stilla.. Jag ramlade ju av Hille i skritt dom första åren om jag råkade röra mig liiite för mkt så fick han ju panik. :laugh: Jag föredrar ju helt klart en sådan häst iallafall men jag är ju van vid det, är man inte det så kan det kanske bli för mkt!

Lilla mörka grå är ju helt lagom, pigg framåt, känslig men ändå cool men han kräver oxå att man sitter still annars blir han rädd och ramlar man av kommer man inte upp igen på ett tag. :angel:

Ljusgrå måste man ju verkligen rida till hinder, han gör ju inget själv.. jag tycker det är svårt och det passar inte min ridning.. sen känns det inte helt tryggt heller. Funderar på om han inte ska vara hopphäst faktiskt :meh:

Det är banne mig inte lätt att hitta rätt, dock hoppas jag att lilla mörka grå kommer leva upp till mina förväntningar om att bli den rätte .. han har tom fått låna Hilles terrängschabrak, allt för att komma in i rätt mood :D

Jag har klippt ihop terrängträningen på mörkgrå till en film, det är ju lite mer klipp än vad jag visat tidigare och den kommer här : :)

 
Haft en underbar midsommar..Jaa, nog en av de bättre:)! Kom ut i stallet och inventerar Loppans tuttar efter vaknatt nummer tre. Är ju iof jus D-day, dvs den 19/6 för bf men blev positivt överasskad då hon hade vaxproppar/vit mjölk! Uuuut ville hon så att ha kvar på box ville damen inte höra talas om!

Donade sedan med lite bestyr inför kvällen, dottern gjorde rice`n crisp tårta:d, å jag fixade mig och drog i hårfärg, gyllen brun för att dölja de grå..
Ser Loppis stå och kissa..Hon börjar lägga sig men kissar ändå..
Eller hoppsan det var visst vattnet, kom som en flod..
Strax efter ser jag från köksfönstret hur fosterblåsan kommer..
Ropar på maken och min dotter. Han ringer vår eminenta hovslagare ( skulle kört dit och hämtat söm..) Jag kömmer, säger hovis!

Jag, maken och dottern går ut till hagen och beskådar andäktigt min älskade Loppans förlossning!
Vi var helt euforiska alla tre men utgjorde nog en lustig syn;). Maken i pyamasbyxor, dotter i för kort onepice och jag med håret fullt av hårfärgningsmedel..
Men ut kom lilla Rut:love:!

Hovis dök upp lagom till allt var över. Dock var han ett fantastiskt stöd för oss noviser i allt med efterbörd och di och att fösa in föl och sto sedan på torr box!

Lycka!!!

10495033_962663540421832_8342855915320019043_o.jpg
11216605_962664227088430_7910102997159293110_o.jpg
10154188_963082367046616_2194066339629426585_n.jpg
Åh vad roligt!! Grattis!!
 
@polly p Åh vad härligt att det gått bra! Vilken duktig förstföderska!
Kul att det blev ett litet sto och såå himla söt hon är!!

@fio Himmel vad det ser fint och kontrollerat ut! Jag är mäkta imponerad över din balans på hästen också!:bow:
 
@polly p Åh vad härligt att det gått bra! Vilken duktig förstföderska!
Kul att det blev ett litet sto och såå himla söt hon är!!

@fio Himmel vad det ser fint och kontrollerat ut! Jag är mäkta imponerad över din balans på hästen också!:bow:

Å tack vad snällt! Själv förbannar jag mig varenda dag på hur mkt balans jag tappat sen jag krupit upp i ålder och fettet smugit på en i samma takt ;) Smalare kan jag ju iallafall bli även om jag inte kan bli yngre :D
 
Grattis @polly p Så roligt att allt gick bra och att ni var med hela familjen. Kommer ihåg när vi fick vårt föl, mitt i natten men alla kom upp för att titta på händelsen. :)

@fio Vilken fin film på er. Ser jättehärligt ut:D Jag vill också hoppa terräng.;)
Har varit på Åby och tittat på hopptävlingar. 150 hindren är verkligen höga :o Kul att få se dessa klasser på nära håll.
Rivica fick gå 110 och knep en placering.
 
Idag har vi hoppat jag och Stråla. Premiär minsann (hon har löshoppat och hoppat med medryttaren nån gång förra sommaren), och vi hoppade 60 cm som högst, 60 (!) jag som förut nästan grinat av en bom på marken. Och vi har hoppat i galopp, på banan. Och Stråla har hoppat och inte sprungit rakt genom.
Ja det här är så stort så ni fattar inte :banana:
 
10404245_963810446973808_9035627746954781842_n.jpg


Förlåt..jag är lite mormorstolt och dryg för tillfället:D..Men hon är så söt och allt fungerar bra! Loppan är en helt gudomlig mamma som är jättestolt!

Igår var jag på dressyrträning med Bellona. Hon fick guldstjärna:)! Så jädra roligt även om vi har mycket att jobba på tillsammans. Denna tränare var jättenoga med att få igång aktivitet i ryggen på henne! Sätter ju under sig fantastiskt och har en underbar takt men jag måste jobba mer på att hon verkligen jobbar genom heela kroppen..

@SkorpSmulan, vad härligt! Förstår att det känns jättekul!
@fio Ser helt underbart ut!
 
10404245_963810446973808_9035627746954781842_n.jpg


Förlåt..jag är lite mormorstolt och dryg för tillfället:D..Men hon är så söt och allt fungerar bra! Loppan är en helt gudomlig mamma som är jättestolt!

Igår var jag på dressyrträning med Bellona. Hon fick guldstjärna:)! Så jädra roligt även om vi har mycket att jobba på tillsammans. Denna tränare var jättenoga med att få igång aktivitet i ryggen på henne! Sätter ju under sig fantastiskt och har en underbar takt men jag måste jobba mer på att hon verkligen jobbar genom heela kroppen..

@SkorpSmulan, vad härligt! Förstår att det känns jättekul!
@fio Ser helt underbart ut!
Det ska du vara! Å vem blir less på föl uppdateringar
 
@Maui Nä det är faktiskt så att väldigt många nuförtiden inte rider ut sina hästar. Skyller på allt mellan himmel o jord när det egentligen är precis som du säger, man får lägga lite tid på att lära dom gå på uteritter.

@fio Nja, alltså bjuda på hinder o springa i 790 är två olika saker i min värld. Det är ju det som Harriet är bäst på, att vara balanserad i alla lägen både före o efter hinder men däremot tar hon inte tag i hinder. Jag vill ha ett mellanting, dvs en Harriet som tar tag i hinder som Bosse gör!:D Hur svårt kan det vara???:angel:

@polly p Grattis till din fina lilla Rut! Men jag har glömt bort vem som är pappa?:o

@SkorpSmulan Men supergrattis till dig! Nu är du ju verkligen på G!:banana:
 
11539588_1111057655576391_7695416190240163884_n.jpg


Canterbury blev det då det inte fungerade med den jag först valt. Han är väl mer hopphingst men faktiskt har visade föl och treåringar hävdat sig gga ok. Ger bra upphill front samt rör sig bra. Brandenburger som är morfarshingst är pappa till Quaterback som är en himla fin dressyrhingst. Canterbury har tyska avkommor i alla tre diciplinerna så får väl räknas som en multitalang..Förhoppningsvis blir Rutan precis som Loppis en supertrevlig allroundhäst fast jag tror denna lilla har längre känselspröt..:angel:
 
Börjar vakna ur mitt fölrus nu och lägger mig i diskussionen om uteritt..Tycker det var/är lite svårt med nya Bellona..hon testade mig nog lite i början. Stora hästen fryser fast/backar etc. Men jag har lärt mig. Sporrar är ett måste ( tyvärr ) . Inte att jag direkt bankar henne i sidorna men utan är hon inte direkt mottaglig. Det kommer och hon är jättesnäll men man måste vara tydlig ibland, vääldigt tydlig. Bortskämd med Loppan som går fram överallt men hur konstigt är det att hon förstår mina signaler..Haft henne sedan hon var bebis..
Men jag skulle aldrig vilja vara utan att det går att rida ut..

Fick världens asgarv idag:D..Pratade med Loppis uppfödare och än så länge Bellonas ägare..( hon ska bli min men vi har ingen brådska)
Jo, å så sa hon att hon hade en hemlighet hon inte berättat..Jag fick typ lite kalla kårar..

Öh, jo, du vet..när du var och tittade på Bergamott ( Loppan ) som föl och frågade vad jag brukade kalla henne..då drog jag bara till med något..Men vi kallade henne pissemyran :laugh:..För hon va så rö och jävlig:D:D:D..Så jag kände mig ju tvungen att ta en insekt iallafall..:yuck:

Jag tyckte det var jätteroligt och skrattade som bara den.

Varit ut på härlig tur med dottern. Skånska dressyrhästen fick hoppa stockar i skogen. Tror knappt hon fattade vad som händ. Jag hängde på dottern, toig ett mantag och blundade..Iiiihaa.
Ska nog bli bush-häst av henne med;)
 
Idag var vi på c-r. Var ett tag sedan jag hoppade o det märktes :(
På framhoppningen skulle vi hoppa oxern på 100. Blev lite tveksamt o bromsade för att få in ett extra språng. Blev pannkaka då Rivica nästan hoppade och rev hela hindret, satte sig på rumpan o samtidigt gick ner på knä :cry:
En ryttare bakom oss trillade av sin häst då den blev rädd.:confused:
Hoppade sedan om hindret. På banan hade vi ett taskigt språng på ettan sen kom vi igång o hoppade felfritt.
Sen hoppade Sara 120 o då stannade hon på kombinationen. Var två räcken. Stanna har hon aldrig gjort. Sara var arg för att jag hade fått henne osäker. Får hoppas att det var en tillfällighet.

@polly p Lilla Rut är riktigt snygg. Kommer bli en stjärna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
52 53 54
Svar
1 070
· Visningar
39 656
Senast: Exile
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
1 984
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
12 023
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 619
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp