Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack Polly och happy :)

Youngsters är en stor unghästtävling på grevagården som Novali är med och knåpar på. Tyvärr är jag på kurs då så jag får inte ihop det. :(
Men andra planer har smidits ;)
 
Julia är verkligen en kanonfin häst @Tessalonica!! Du får försöka lita lite mer på henne så du kan mjukna i handen framför hindren, då blir det lättare både för dig att följa och för henne att få till språngkurvan. Att ha en kombination ur sväng är ju helt vansinnigt, vem byggde den banan???
 
Fast ur sväng? Det finns ju gott om plats att rida ut och få en bättre väg? Isåfall är det ju alltid ur sväng inne i ett ridhus om man nu vill det.
 
@Tessalonica Vi ska också till Laxhoppet ;) Jag fick visst storhetsvansinne och anmälde mig till 100 och 105 fastän det fanns en lägre klass :crazy: Bokade en privatträning imorgon, inser att vi behöver öva speciellt som Sara fick stopp med henne sist.
Lånehästen fick lymfangit i sitt ben. Var jättetjockt så jag fick ringa ut veterinären igen. Ny omgång metacam och penicillin. Skulle spola benet med kallt vatten 20 min fyra ggr om dan. Detta har lett till att svullnaden har minskat men hon har "skorv mugg" på hela benet istället. Försöker smörja o hålla mjukt men det går inte jättebra. Vad ska jag hitta på?
 
Håll det torrt och smörj med inotyol. Håller ny smutsiga borta. Många säger att silvervatten gör underverk :)

Ja jag börjar med 95:an och så får vi se om det blir 1m oxå. Du kan ju alltid byta klass :)
 
Har aldrig hört att man ska spola på lymfangitben? Följ Tessas råd o håll det torrt o smörj med Inotyol. @Maui

@fio och @Tessalonica fast den kommer ju ur sväng rätt fort, kunde legat längre upp tycker jag.
Spola med vatten för att kyla. Kunde ju räknat ut det själv att hon skulle få "mugg" av det då hon sedan skulle vara lindad både inne o ute. Blev ju aldrig riktigt torrt och eftersom hon var så svullen var det väl massa små sprickor i huden.
Ska testa salvan ni rekommenderar.
@Tessalonica Jag rider min lektion först innan jag byter klass
 
Linda ett spolat muggben?? :nailbiting: Jösses!! Som gjort för att odla mer...

Bulan, Rosie och julia hade äckel mugg när jag köper dem. Julia hade så det växte på benen :( rengjorde med ljummet vatten så att krustorna blev mjuka och tvättade med laktacyd. Torkade torrt med handduk och smorde sedan med inotyol. Borta på ca 1v. Gjorde om processen när jag tyckte salvan behövde bytas ut
Alltså rörde jag det kanske var 3:e dag :)
 
Vad gäller kombinationen så är det mitt fel. Jag avskyr dem och sa redan när vi gick banan att de skulle skita sig där så jag har Mig själv att skylla. Anridning nr2 tar jag ut svängen bättre och då kommer vi oxå bättre på hindret...
 
mmmm såg på en annan film att man kunde rida an längre men du, @Tessalonica! så kan du ju inte bestämma dig innan!:confused: Mental träning is da shit....jag har faktiskt lyckats vända min HELGALNA nervositet inför terrängen genom att så fort jag börjar tänka de negativa tankarna så drar jag i mina mentala tyglar, gör halt o tänker! Stopp o belägg! Det där tänker du BARA för att du är nervös! Tänk vad roligt allt är när du väl susar runt banan!:bump: Låter ju rätt fjantigt men kan lova att det funkar i verkligheten för det får mig att inse att jag är normalt vanligt nervös och ska inte sluta rida alls!
 
Spola med vatten för att kyla. Kunde ju räknat ut det själv att hon skulle få "mugg" av det då hon sedan skulle vara lindad både inne o ute. Blev ju aldrig riktigt torrt och eftersom hon var så svullen var det väl massa små sprickor i huden.
Ska testa salvan ni rekommenderar.
@Tessalonica Jag rider min lektion först innan jag byter klass

Fast svullnaden går ju ner av penicillinet och när huden är så utspänd blir det ju sprickor såklart. Linda ska man ju heller inte göra har jag fått direktiv av veterinär om, för blodgenomströmningen måste ju ökas istället och det gör den inte när man lindar. Helst röra sig fritt dygnet runt så benet inte står still o svullnar. Den där hästen verkar vara rätt känslig? Hade en sån på inridning/tävling en gång för länge sen, så fort man kom till start så fick den nåt som gjorde att den blev stillastående igen...
 
Igår så red min dotter lite på Loppan. Dom såg skitlyckliga ut båda två!! Den enda som inte var glad var "Ruthie". Hon tyckte det var läskigt med en människa på mammas rygg.
Jag vet att det är tidigt men vill göra en låång och lugn igångsättning och hon har en jättemage men har fallit ur mycket överlinje.
På 07:an tar jag det lite soft..Rider men inga större ambitioner för tillfället då jag har semester och vi ska iväg lite småsvängar. Då får ridningen vara skog och basic:)!
 
A
Linda ett spolat muggben?? :nailbiting: Jösses!! Som gjort för att odla mer...

Bulan, Rosie och julia hade äckel mugg när jag köper dem. Julia hade så det växte på benen :( rengjorde med ljummet vatten så att krustorna blev mjuka och tvättade med laktacyd. Torkade torrt med handduk och smorde sedan med inotyol. Borta på ca 1v. Gjorde om processen när jag tyckte salvan behövde bytas ut
Alltså rörde jag det kanske var 3:e dag :)
Alltså hon hade ju inte mugg först utan det blev en bieffekt av behandlingen. De tyckte väl att det viktigaste var att svullnaden gick ner. Hade ju trots allt redan ätit en omgång både metacam o penicillin. Nu är svullnaden nästan borta. Går ner mer när hon rör på sig. Ska bara få bort all skit på benet. Har köpt salvan. Tack för tipsen.
 
Usch vad tråkigt @Maui.. Bellona hade ju tydligen också rejäl lymfangit i våras när hon stod hos beridare..Hon fick ett litet sår här bak och svullnade men jag behandlade med streptocilinsalva. ( Fick med den från henne )

Mina vettar skriver dock inte så gärna ut den..

Ge mig nu en spark att ringa och hitta/testa annan tränare;)..Jag vill gärna rida för min gamla också men jag känner att jag måste hitta någon som säger saker på ett annat sett, låter jeteflummigt men tror ibland vi känner varandra för bra och att hon lite anpassar träningen till hur hon tror att jag vill ha det, ja inte enbart såklart men..

Jag har tre relativt nära..Det är då fn att jag inte kan bolla med Er om vilken och hur och varför..
Här är så få som dressyrar också i vår borttynande förening..Suck:cry:
 
Tittade på din film @polly p. Du håller för mycket balans i tyglarna och liksom motarbetar hennes rörelser. Det är nog därför det blir lite jobbigt för dig att sitta ned för du behöver sänka handen, föra fram den lite mot hennes mun o liksom åka med mer i rörelsen. Tror hon skulle gå bättre o bli lättare om du hittade nyckeln till detta.
Ang dressyrtränare så provrid för alla 3! Den som ser till att du o hästen rider/går bäst den tar du!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
55 56 57
Svar
1 133
· Visningar
42 385
Senast: Exile
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 002
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 241
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 803
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp