Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nyttigt det är att rida med kompisar ibland! Red på anläggningen både igår och idag, försöker förtvivlat låna alla mina vänners dressyrsadlar för att hitta nåt som jag kan sitta i o som hästen låter ligga kvar på ryggen...:grin: Igår tyckte jag han gick riktigt bra i en gammal urhal county men jag halkade ju runt som den värste...vill inte ha helskodda ridbyxor heller. Så idag la jag på min Passier igen o banne mig, den ligger ju inte sämre än nån annan jag provat!:bump: Men tyckte först att hästen gick sämre med den...fick då rådet från väninnan att dra ned tempot till myrsteg o sedärja...då hittade det lilla eländet sin balans, vågade lita på att jag inte skulle dunsa runt och släppte till ryggen o tjorvade inte så mycket med munnen. Så myrsteg is da shit tydligen för sen ur detta kunde man rida på mer framåt till ett normaltempo. Sen lär det ju ta mer än 1 vecka att få detta befäst..:D
 
@Novali01..Försöker jobba skitmycket med det:(. Känns som jag aldrig någonsin kommer lära mig. Nu kör vi lite bettlöst och lullridning för tillfället för jag kommer inte kunna rida/träna superkontinuerligt dom närmsta två veckorna.
Får väl rida ut barbacka igen:D.
Men det är lite därför jag vill rida för någon annan också. Tycker inte det ena behöver utesluta det andra utan kan bli komplement till varandra. Så upplevde jag det när jag red för tränare M..
Men fasen, kanske skulle haft en annan typ av häst helt utan gång egentligen..
Det blir lite jobbigt när prestationskraven blir högre än vad jag klarar..Skulle behöva rida för instruktör flera dagar i veckan men det finns liksom ingen tid eller ekonomi till.

Men ska nog ringa och boka en av tilltänkt tränare i v 33..
 
Nyttigt det är att rida med kompisar ibland! Red på anläggningen både igår och idag, försöker förtvivlat låna alla mina vänners dressyrsadlar för att hitta nåt som jag kan sitta i o som hästen låter ligga kvar på ryggen...:grin: Igår tyckte jag han gick riktigt bra i en gammal urhal county men jag halkade ju runt som den värste...vill inte ha helskodda ridbyxor heller. Så idag la jag på min Passier igen o banne mig, den ligger ju inte sämre än nån annan jag provat!:bump: Men tyckte först att hästen gick sämre med den...fick då rådet från väninnan att dra ned tempot till myrsteg o sedärja...då hittade det lilla eländet sin balans, vågade lita på att jag inte skulle dunsa runt och släppte till ryggen o tjorvade inte så mycket med munnen. Så myrsteg is da shit tydligen för sen ur detta kunde man rida på mer framåt till ett normaltempo. Sen lär det ju ta mer än 1 vecka att få detta befäst..:D

Myrsteg kan jag absolut rida i på nya hästar eller i nya övningar som kräver mycket tekniskt och av balansen. Det kan många tycka är fel och säga att man stryper gången och lär hästarna att gå i övningarna utan kraft/gång etc. Men jag tycker inte alls det brukar vara problem att sen addera mer energi och då få mer gång och steg i dem. Däremot tycker jag man kan tappa kvalitet om man för tidigt "gasar på". Då blir det liksom bara halvpissigt iom att hästen inte rent tekniskt klarar av att lära in allt på en gång.
Om man istället bryter ner det till teknisk inlärning i myrsteg och sen energi brukar man få bra resultat med häst som vågar vara avspänd i att ta i med. Det blir inte spänt, markbundet, taktmissar eller stretigt..

@Tessalonica Jag håller med om mentala biten. Man rider aldrig så bra som då man är nöjd med sig själv och snudd på har lite storhetsvansinne och vågar testa och tro på att man ska klara saker. Vips går grejer man aldrig förr trott man ska klara.
Börjar man säga "nej, det kan inte jag", "det här går inte" blir det inte sällan en sanning. Så tänk att "det SKA gå" och planera för hur du SKA göra saker istället för det du INTE ska göra. Nu är ju jag kass på hoppning förvisso. ;) Men tom jag hajar ju att man måste komma rätt på hinder, spec svårare saker.. Alltså får man tänka "här måste jag ta ut svängen, rida den linjen" etc istället för "här kommer jag misslyckas för att jag alltid slarvar med vägen". Man kan formulera samma sak på så olika sätt.

KL

När min pålle väl svullnade av i ryggens bromsbett hann jag rida några pass innan han sen slet av sig dojan och lite för mycket fot för att jag skulle våga slå på. Min hovis gick på semester lagom tills jag själv kom hem och kunde få hästen skodd. Så jag var fast på för mig fel ställe utan hovis. Känner inte till folket här..
Fock dock bra tips av @Springsteen ! Men jag behövde inte jaga dem iom att en superbra hovis ringde killen och behövde få behandling och få hästen behandlad. Så hon fick komma hit och slå på tappsko mot egen behandling. Mycket bra!
Jag var lite orolig att min röda drake skulle vara ojust mot henne. Han är ju som han är. Och vi har bara haft vår vanliga hovis, som också är min tränare. Men han fick beröm för hur han skötte sig. Hon använde sån pinne att sätta hoven på. Det har min aldrig upplevt. Och bak är han ju lite rädd om sig. Men han stod snällt. Skönt!
Så nu kan vi träna oss några dagar innan vi ska åka hem på fre. Jag vill inte hem! :P
Men jag måste hem och jobba lite och fixa i min lägenhet. Sen kan jag åka tillbaks hit igen ett tag efter den 15-20 aug något sånt.
 
@Novali01..Försöker jobba skitmycket med det:(. Känns som jag aldrig någonsin kommer lära mig. Nu kör vi lite bettlöst och lullridning för tillfället för jag kommer inte kunna rida/träna superkontinuerligt dom närmsta två veckorna.
Får väl rida ut barbacka igen:D.
Men det är lite därför jag vill rida för någon annan också. Tycker inte det ena behöver utesluta det andra utan kan bli komplement till varandra. Så upplevde jag det när jag red för tränare M..
Men fasen, kanske skulle haft en annan typ av häst helt utan gång egentligen..
Det blir lite jobbigt när prestationskraven blir högre än vad jag klarar..Skulle behöva rida för instruktör flera dagar i veckan men det finns liksom ingen tid eller ekonomi till.

Men ska nog ringa och boka en av tilltänkt tränare i v 33..

Jag har inte sett filmen. Men jag tycker inte du ska vara så hård mot dig själv!
Alla har vi saker som måste bli bättre! Jag hade otroligt svårt att lära mig sitta på min kamel. Han har inte stor gång eg. Men ryggen är väldigt kort och rör sig mycket. Så han känns värre att sitta på än många andra med betydligt mer gång.
Nu sitter jag förmodligen skvalpigare än du gör dessutom, så otränad som jag är. ;)

Däremot om det är så att du håller i dig i tyglarna så blir det kontraproduktivt. För när man drar i tygeln spänner man emot i sitsen också för att inte tippa. Och du drar dig ner i sadeln så att du inte behöver träna på att hitta balansen i bålen istället.
Så försök så gott du kommer ihåg att komma ihåg att inte tjuvhålla i tygeln.

Jag tycker dock inte man måste rida på i fullt klös på en häst man inte kan sitta på.
Man kan gott dra ner tempo och energi till ett läge man kan sitta i. Och sen rida lätt om man trycker på mer.
Sen gradvis tänjer man på det och lägger in mer och mer energi och gång. Man tar inte bort gången permanent i dem och de mår inte dåligt av att man tillfälligt slafsar till det sas i gången. :)

Som tränare tycker jag det är nono att göra om sitt sätt att undervisa för hur en elev "vill ha det". Man undervisar så som eleven behöver.
Så upplever du att din tränare inte ger det du behöver tycker jag absolut du ska testa andra. Testa och se iaf!
Kanske är det ingen hit eller så är det super. Då vet du iaf!
 
Nej precis, @tuaphua, det blev exakt den grejen att när jag tagit ner honom så han hittade balansen o slutade vingla så gick det sen bra att rida på framåt tills nåt nytt hände o så får man börja om. Han är enormt vinglig och i början när jag hade honom kändes han nästan halt ibland tills han lugnade ned sig o slutade kämpa emot så himla mycket. Man glömmer fort, på 6 veckor har jag redan förträngt det men kom på idag att han nu kan byta om volt utan att kännas ojämn även om han kör ut vänster bog allt vad han orkar i bytet...:mad:
 
Nej precis, @tuaphua, det blev exakt den grejen att när jag tagit ner honom så han hittade balansen o slutade vingla så gick det sen bra att rida på framåt tills nåt nytt hände o så får man börja om. Han är enormt vinglig och i början när jag hade honom kändes han nästan halt ibland tills han lugnade ned sig o slutade kämpa emot så himla mycket. Man glömmer fort, på 6 veckor har jag redan förträngt det men kom på idag att han nu kan byta om volt utan att kännas ojämn även om han kör ut vänster bog allt vad han orkar i bytet...:mad:

Rider man mycket fladder-raser(överrörliga och kan få en jävla märklig takt och rörelsemönster öht) a la PRE/lusse och Islandshäst etc lär man sig uppskatta myrstegs-strategin. ;)
Är det fullblod i din kanske det kan förklara en del. Om det inte bara är det att han är ung och inte riden så mycket..
 
*Pausar i mitt sadelkammarmåleri, den kommer bli skitsnygg:D!

Tack förresten @Novali01, gillar input. Citerar min kritik från la:1: " Snygg häst som rör sig mjukt (tkr det ser ut som dom skrivit mycket först;)). Beh. röra sig mer och jämnare genom rygg. Släpp fram nos+kom till mer ridning framåt uppåt."
Svårt för hästen med en häffaklump hängandes i käften:o..

Men nu till jag kommer igång med mer kontinuitet för tränare? Tar gärna emot tips för hur jag ändå kan öva.
Kanske dumt men tror själv att lite barbackaturer hjälper mig för jag blir mer medveten ändå om min hand för att just inte hålla balansen i tygeln ?
Även bara ut i skogen.Gör sådana där tråkiga taktövningar..upp,upp,sitt,sitt, upp,upp bla,bla emellanåt..
Stackars hästapålle, fast hon verkar nöjd..å tro inte att jag ändå är lite ambitiös i min semesterlull..

@tuaphua, det är inte en hel sanning att min nuvarande tränare säger vad jag vill, överdrev lite, men jag tror ändå att jag skulle ha stor nytta av att rida för någon annan också! Nu har vi ju fokuserat på programridning för det har jag behövt och velat.
Men jag behöver någon annan också..eller ny, vem vet.
 
*Pausar i mitt sadelkammarmåleri, den kommer bli skitsnygg:D!

Tack förresten @Novali01, gillar input. Citerar min kritik från la:1: " Snygg häst som rör sig mjukt (tkr det ser ut som dom skrivit mycket först;)). Beh. röra sig mer och jämnare genom rygg. Släpp fram nos+kom till mer ridning framåt uppåt."
Svårt för hästen med en häffaklump hängandes i käften:o..

Men nu till jag kommer igång med mer kontinuitet för tränare? Tar gärna emot tips för hur jag ändå kan öva.
Kanske dumt men tror själv att lite barbackaturer hjälper mig för jag blir mer medveten ändå om min hand för att just inte hålla balansen i tygeln ?
Även bara ut i skogen.Gör sådana där tråkiga taktövningar..upp,upp,sitt,sitt, upp,upp bla,bla emellanåt..
Stackars hästapålle, fast hon verkar nöjd..å tro inte att jag ändå är lite ambitiös i min semesterlull..

@tuaphua, det är inte en hel sanning att min nuvarande tränare säger vad jag vill, överdrev lite, men jag tror ändå att jag skulle ha stor nytta av att rida för någon annan också! Nu har vi ju fokuserat på programridning för det har jag behövt och velat.
Men jag behöver någon annan också..eller ny, vem vet.

Problemet med sitskorringeringar är att man för stunden får skippa programridning och tävling om man vill nå maximalt resultat. För i det färdiga resultatet som man ju ska visa då måste man kunna rida på med mer energi och mer framåt.
Träningslägena som ger mest utveckling i ryttaren(eller hästen) är sällan det som är närmst idealet.

Så jag brukar rekommendera att inte träna så mycket på i början. Utan att istället satsa på att få det funktionellt snabbare. Och d kanske skita i det estetiska lite ett tag. Och då alltså inte snabbt försöka få till programridning/tävling.

Jag tycker barbacka är bra. MEN du sitter på annat vis barbacka än i sadel. Man hamnar mer på rumpan barbacka. Så man kan behöva rida lite med sadel, utan läder också.
Bäst resultat får man om man gör de där vidriga grodlårs-övningarna etc..
Och om man kollar så att an själv inte är låst och sned med tex en bra kiro. Sen kanske duskulle må bra av att stretcha höftböjare, lår(insida, framsida, baksida), ljumske och rumpa. Och stärka din bål och öva balans även avsuttet.

För att påminna dig själv om att inte hålla balansen i tygeln kan du öva in att göra regelbundna överstrykningar med en eller båda händer. Håll i tygeln och för fram handen och klappa. Så det blir eftergift i tygeln under klappen.
Tänk på att du ska rida framåt med handen. Du kan tänka dig att du ska ha känslan av att du har två bambupinnar i händerna och med dem puttar hästens mun framåt.
Tills man får en häst som ärligt bjuder fram in i handen låter något sånt absurt. Men när du hittar det kommer du fatta. :P
Många rider med ständigt drag bakåt i handen.
 
Jag har börjat stretcha höftböjaren inför varje ridpass, tycker det gör klar skillnad och tar ju superkort tid att göra. Jag googlade efter övningar och gjorde bara det jag hittade, funkar helt klart. Tänker även börja göra plankan 3 min per dag.
 
Hoppträningen gick ju kalas :D inte sjutton ska jag byta klass :p. Bara jag ser avståndet o driver på så hoppar hon ju hus med mig. Hoppade bana med hinder mot 110. Ska bara tuffa till mig lite så går det fint.
Testade att rida på ett gag och det passade henne perfekt. Lagom Skarpt för att hon ska lyssna men ändå snällt så hon inte tjafsar emot. Det tar jag på tävlingen också ;).
 
Tänkte på det @Novali01..Du får gärna provlåna min a om du vill några veckor, var ju inte så långt till dig? Jag rider i Anky nu å använder inte den andre..
 
Menar du din Amerigo? Var det en Alto eller? Och 18 tum? Om det är 18 är den för lång, det lilla eländet har lång manke o kort sadelläge så min 17,5 är max, allra helst skulle jag banta 20 kg o kunna ha en 17 tum istället...:o

Idag var det hoppträning på schemat, jag gillar ju verkligen inte att hoppträna eftersom Harriet visserligen hoppar höghus med mig men är jättesvår mellan hinder...men Lille Bosse...han är verkligen en pärla!! Galopperar i samma tempo efter hindret, släpper ned mig i sadeln så det bara är att rida vidare och visserligen tar han inte tag riktigt så mycket som jag skulle vilja mot hinder men gud vad lätt han är!! Vi hoppade en liten bana med höger varv diagonal galoppbom-oxer, vidare i vänster diagonal galoppbom-räcke, lång väg runt i höger varv till nästa långsida där det stod en serie med kryss-bom-oxer-bom-kryss och där endast oxern höjdes. Vi red detta i bägge varven, fick göra om nån linje ett par ggr och han är lika lugn o fin varje gång man startar om. Jag var så glad idag för min fina fina lilla häst!!:love::love:
På fredag styr vi kosan mot Skåne igen, fälttävlan hela helgen!:bump:

@Maui Låter som en toppenträning! Lycka till på tävlingen, tänk på att ta med det vanliga bettet också då de ibland taggar ned till andra klassen och då kan ju gaget bli för starkt.
 
Nu är han här
dsc_0697_55b7f4619606ee44467f7ea5.jpg

dsc_0710_55b8f218e087c33d27f5b97e.jpg

PRE eller skogsponny?
dsc_0706_55b7f4aaddf2b3445c7d5818.jpg
 
Hej hopp vad det skrivs, härligt!

Det är så kul att läsa om era tävlingar och tillåta sig att drömma lite.... En dag ska jag också tävla min lille röde..

På tal om att inte hänga i tyglarna så checkar jag av mig själv varje ridpass genom att både trava och galoppera på långa tyglar. Det har verkligen gjort underverk med min balans. Jag känner mig lika trygg utan att hålla i framtill.

Jag har faktiskt tränat också....
I regn från snedden:crazy:.
Han är himla positiv och duktig min lille häst och han får beröm över sin inställning och energi av tränaren.
Vi har lite smått börjat med sidvärts. Lite svårt tycker lille W men vi tränar på. Jag försöker att flytta honom litegrann från marken vid mina ridpass så förhoppningsvis trillar polletten ner så småningom.

@SkorpSmulan Han är ljuvlig!
 
Saras pojkvän skulle hoppa c-r idag på Hedda. Gjorde en felfri runda på
60 cm. Riktigt bra. Han har nog ridit 20 ggr. Hedda är så snäll.
Hängde på och hoppade en meter med Rivica. Var felfria men fick några konstiga språng, inte lika bra som på träningen.
 
Ja jag tror det. Finns ju gott om tid att ändra :)

Såg filmen med Fredrik. Jätteduktig!!

Är så imponerad Beata. Tycker du hoppar Rivica jättetrevligt. Ska bli kul att se er på fredag :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
40 290
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
1 986
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
12 578
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 674
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp