Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är min 92:a. Fick just den här bilden av en kompis så jag måste bara visa honom. Min stora kärlek.
finaleif_55ca6e13e087c323e7e7804c.jpg
 
Känner igen känslan som Ni beskriver. Hittar man en häst som gör det enkelt och samtidigt förbannat roligt i princip varje pass så blir livet som hästbrud sååå mycket bättre.
Elias sa för ett tag sedan här hemma att han aldrig hört mig klaga över Julia efter ett ridpass vilket hände alldeles för ofta förr.

:)


Ja enkelt och enkelt kan jag nog inte kalla det.. Tävlingen gjorde han enkelt men träningen har varit allt annat än enkel, iallafall hoppningen fy fan så sjukt tittig.. terrängträningen har väl nästan alltid gått smidigt men det är hemskt när man ska träna banhoppning. Går knappt att hoppa hemma då han nitar och tvärvänder.. sista gången innan jag åkte till skåne fick jag faktiskt rappa till honom rejält ett par ggr. Det har varit en stor miss i planeringen att våran klubb fick kvarka och alla payandjump blivit inställda .. suck. Gillar inte Årekärr alls.. så jävla trångt på parkeringen och det finns ingen som helst plats att vända på .. inte lätt med min stora bil och mitt långa släp så jag undviker helst att åka dit.
 
Kul med en tråd för alla hästar :D Det är väl snart bara Rivica o Loppan som har rätt ålder :p
Roligt att du har fått hem den gamle igen. Såg att Maria rider din gamla vita.
Nu tar jag semester en vecka o åker till Kreta. Ska bli så skönt då jag inte har varit riktigt ledig på hela sommaren.

Min gris-häst och Gaias också tror jag väl? Ja, min vet jag ju.. ;)

KL

Självklart är övriga också välkomna! Det är ju bara kul att folk som varit med i trådarna hänger kvar!
Sen är det ju något speciellt med äldre djur. Så jag tycker det ska bli kul med uppdateringar från er med såna!

Jag fick tyvärr åka och ta bort min hund i förrgår. Hon har gradvis blivit sämre(senil) sen jag tog bort hennes kompis för nästan 2 månader sen. Nu sista veckan tycker jag hon snabbt blivit sämre. Så jag bokade en tid akut och åkte in.
Det känns helt fruktansvärt tomt. Har inte varit hundlös på över 25 år. Och det blev så nära inpå varann jag tog bort dem nu. Så det känns vidrigt jobbigt!
Jag håller på att fixa hemma inför renovering. Så jag vet inte hur mycket jag kommer hinna och orka träna hästen nu.
Jag tänkte lite att iom att han ändå ska fixa tänderna och vi ska åka tillbaks till killens gård strax så gör det inte så mycket om vi kör igång mer på allvar då. Och jag lägger tiden hemma på att greja mer annat.
 
Ja enkelt och enkelt kan jag nog inte kalla det.. Tävlingen gjorde han enkelt men träningen har varit allt annat än enkel, iallafall hoppningen fy fan så sjukt tittig.. terrängträningen har väl nästan alltid gått smidigt men det är hemskt när man ska träna banhoppning. Går knappt att hoppa hemma då han nitar och tvärvänder.. sista gången innan jag åkte till skåne fick jag faktiskt rappa till honom rejält ett par ggr. Det har varit en stor miss i planeringen att våran klubb fick kvarka och alla payandjump blivit inställda .. suck. Gillar inte Årekärr alls.. så jävla trångt på parkeringen och det finns ingen som helst plats att vända på .. inte lätt med min stora bil och mitt långa släp så jag undviker helst att åka dit.

Min är ju allt annat än enkel ibland. Men fan så rolig han är! Och i vissa grejer är han ju fantastiskt enkel.
Om du pratar om din lillskit så är den ju ung/grön också. Så till viss del kan man ju fortfarande forma dem om än inte få dem till en helt annan mental grundläggning. De kan ju iaf bli vana vid saker, lydigare och få mer självförtroende. Du har ju både feeling och rutin. Så det löser du!

Min är ju också grön iom att jag eg bara kört 2 år med honom. Och sista året har ju inte gjorts mycket direkt.. Så även om min är gammal och inte lika formbar som en unghäst så har jag gott hopp om att slipa till honom betydligt mycket mer bara jag tar mig tid. :)
Nu ska ju jag dock tack och lov inte hoppa terräng eller bana. Så mitt jobb är nog enklare eller iaf mer safe. ;)
Jag kan ju rida långsammare, lättare hoppa av om jag är barbacka och hålla mig undan när jag ska göra annat än dressyr(typ trick och frihetsdressyr, rida utan prylar etc).
 
@fio Vad fina bilder på 92:an!
Härligt med blandningen i tråden från 92-15:D. @SkorpSmulan har också en 06.
11870713_989480671073452_3571627246964005244_n.jpg


Varit och tränat med 07:an i förmiddags och det var en riktig genomkörare:)! Roligt men jobbigt och varför blir det bara svårare att rida ju längre man håller på;)???
Idag var det fokus på form, alltså att verkligen få henne på bakbenen.
Jag blir ibland snabb att korrigera med händerna och tex vilja "lyfta" upp henne när hon dyker eller blir framtung och sen bli kvar och bära med kort hals, släppt rygg och bakben i Haparanda som resultat men fick mig en välbehövlig åthuvning:D.
Blir ett likadant pass på fredag..
 
@fio Vad fina bilder på 92:an!
Härligt med blandningen i tråden från 92-15:D. @SkorpSmulan har också en 06.
11870713_989480671073452_3571627246964005244_n.jpg


Varit och tränat med 07:an i förmiddags och det var en riktig genomkörare:)! Roligt men jobbigt och varför blir det bara svårare att rida ju längre man håller på;)???
Idag var det fokus på form, alltså att verkligen få henne på bakbenen.
Jag blir ibland snabb att korrigera med händerna och tex vilja "lyfta" upp henne när hon dyker eller blir framtung och sen bli kvar och bära med kort hals, släppt rygg och bakben i Haparanda som resultat men fick mig en välbehövlig åthuvning:D.
Blir ett likadant pass på fredag..

Haha! Ju mer man lär sig desto fler skäl att bryta ihop över sin egen oförmåga om man inte är försiktig. ;)

Gud så söt fölis!

Jag har gosat massor med min kelsjuke, lille häst idag. Han är så go lilla råttan!
Han ser dock jävligt slapp och risig ut i kroppen. Så idag var jag tvungen att träna honom lite. Han ska inte vila för mycket. Och jag hoppas jag tagit tag i det innan det blir "ovändbart" sas och blir någon skit av det i hans överrörliga bakknä. Jag är inte helt nöjd med hur det ser ut nu. Det måste stärkas och fås upp mer muskeltonus öht runt. Vi får se hur det utvecklas..
Mysigt iaf att haft tid att umgås så som idag! Underbara djur!
 
@fio Vad fina bilder på 92:an!
Härligt med blandningen i tråden från 92-15:D. @SkorpSmulan har också en 06.
11870713_989480671073452_3571627246964005244_n.jpg


Varit och tränat med 07:an i förmiddags och det var en riktig genomkörare:)! Roligt men jobbigt och varför blir det bara svårare att rida ju längre man håller på;)???
Idag var det fokus på form, alltså att verkligen få henne på bakbenen.
Jag blir ibland snabb att korrigera med händerna och tex vilja "lyfta" upp henne när hon dyker eller blir framtung och sen bli kvar och bära med kort hals, släppt rygg och bakben i Haparanda som resultat men fick mig en välbehövlig åthuvning:D.
Blir ett likadant pass på fredag..


Åh vilken liten sötnos!

Ja jag funderar också på varför ridningen blir svårare och svårare ju längre man håller på :rofl: Ju mer man lär sig desto mer inser man att man inte kan :p
Hoppas det går/har gått bra på träningen idag också då :)

kl
Här ligger träningen lite på is, hon har fått sår under magen av alla insekter, trots flugmedel, flugtäcke och tillgång till lösdrift, fy för odjuren! :yuck: Så jag rider barbacka, bra träning för balansen dock!
Behöver även åka och prova ut ny sadel, för nu ligger den inte bra längre. Ska bara vänta nån månad till så gräsmagen är borta innan jag provar ut, plus att jag hinner spara ihop lite mer pengar då.
 
Träningen igår gick ännu bättre enligt tränaren iallafall:)! Jag tyckte jag iof"satt" sämre, eller hade svårare att komma ner än i onsdags..Red utan stigbyglar som vanligt och valde att greppa det ena lädret en stund för att försöka komma ner och styra min "ticsande" högerhand:devil:.

Övergångarna var mycket bättre än sist, skolorna fick vi till bara jag kom på mig med att inte dra bak ytterskänkeln så mycket för att aktivera i bak, då blev det nämligen lite traloppsasteg..

Å så e d ju jetejobbigt med samlande galopparbete tkr både jag och pållan;)..

Ha, ha, ja du @tuaphua, det som inte dödar det stärker..Just nu bryter jag inte ihop utan tränar för att försöka utvecklas. Ska iof tävla lite då vi ska ha lag på klubben men släpper fokus på det ändå.
Vet ju fö såklart att man SKA rida hästen bakifrån och fram till handen, vart himla bra att ändå få en lite spark och aha-upplevelse om vad jag ställer till med genom att bara lyfta upp utan att dessutom det finns engagemang i bak.
 
dsc_0828_55cf9d2addf2b33038374a40.jpg

dsc_0825_55cf9d2c2a6b226fafaaff09.jpg

Vänligen ignorera Strålas slitna grimma. Det är hennes mammas gamla och jag kan inte riktigt släppa den.
Dom är iaf väldigt förtjusta i varandra dom här två och även 92:an Leif och Rino verkar gilla varandra bra. Börjar snart bli läge att prova släppa ihop dom tror jag. Lite nervöst, funkar det inte så kan inte Rino stanna men han MÅSTE stanna. Jag kan inte släppa honom nu.

Igår fick Stråla hoppa lite med medryttaren och vi fick lite assistans av en som kan det där med hoppning så Stråla fick till det riktigt bra då.
Jag red Rino ca 10 minuter på ridbanan och han var framåt och glad vilket är ett stort wow! Jättekul. Lite för tungt underlag för honom i nuläget dock så därför blev det så kort pass. Men han fick även promenad till och från samt lite underhållning när Stråla hoppade :)
 
Så himla tråkigt, @fio. Kan inte fatta att de inte kan dra på ett stort pådrag i alla tullar mot öst o ta idioterna! Blir ju fruktansvärt dyrt för alla som måste köpa nytt och ett riktigt avbräck när man inte kan rida.
 
Den hade legat som en liten sockertopp högst upp på BREEEDA lilla Mörkgrå! :D @Tessalonica men snäll tanke iaf.

@tuaphua Beklagar sorgen efter dina voffsar, aldrig roligt även om det är väntat.

Till alla andra som jag inte riktigt hinner kommentera, jag är mitt uppe i startlistor, frågor, startlistor, 1000 frågor, startlistor och ytterligare 1000 frågor om Champion of the Youngsters som börjar på onsdag så jag återkommer när kaoset är över!:D
 
Stråla går som en klocka nu, igår var hon helt underbar. Pigg, glad och stark.
Dessutom så galopperar hon som en vanlig häst nu. Gör jättefina fattningar och inga bockar alls. Nu mer kan vi tom dra några busgalopper och hon tom inbjuder till det själv och när hon vill så vägar jag släppa på. Det är faktiskt bara helt otroligt underbart.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
47 48 49
Svar
971
· Visningar
34 178
Senast: Soffan74
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
1 952
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 530
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 178
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp