Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det blir verkligen bara svårare och svårare.. En på jobbet sa till mig: "Vadå, ska du rida för en tränare? Jag trodde du kunde rida? Du har ju två egna hästar :confused:" Lite roligt tyckte jag :rofl:
Den känner jag igen. Varför ska du rida lektion kan du inte rida? Som om inte de flera idrottare har någon form av tränare.
 
Jag har tagit min korvman för hand för första gången sen tandis fixat honom. Jag tyckte redan direkt efter behandlingen att han såg ut att ha längre huvud och annan form på halsen. Det har hållit i sig.
Dagen efter munfix var han såååå trött.
Men nu har vi testat det i träns. Och det är en giganstisk skillnad! Så kul!
Jag har ju fått använda allt jag kan för att jobba mot saker i hans kropp. Nu är han som en helt annan häst. Man får en helt annan mun på honom och han länger halsen betydligt bättre. Åh, vad spännande det här ska bli att se var det leder. Och att testa rida på! :D
 
Låter intressant med hans mun, @tuaphua, jag upplever ju att Irländaren inte trivs 100% med ngt bett och jag har kollat hans mun men det finns inget där. Jag tror han är tungkänslig, ska försöka hitta ett bett med tungfrihet att prova, är för dyrt att köpa alla bett som kommer i min väg har jag kommit på...:angel:
 
Låter intressant med hans mun, @tuaphua, jag upplever ju att Irländaren inte trivs 100% med ngt bett och jag har kollat hans mun men det finns inget där. Jag tror han är tungkänslig, ska försöka hitta ett bett med tungfrihet att prova, är för dyrt att köpa alla bett som kommer i min väg har jag kommit på...:angel:

Med min har det ju varit så himla mycket problem och som jag vet var de kommer från i övrigt, tex sadeltvång och sånt som inte sitter i truten. Han har ju haft problemen innan han kom till mig. Jag känner ju uppfödaren väl. Så även om jag haft munkänningar har jag efter att tandisar och vet kollat munnen köpt att det inte är något galet där. Han har ju en minimun och är ju känslig. Så jag har tänkt att det är hela storyn just i truten.
Numer har han ju varit hyfsat trevlig att rida(riktigt trevlig oftast.. och betydligt bättre än gemene mans hästar.. iaf med mig eller någon duktigare än mig i sadeln). När han har stått en längre tid, som nu, har det varit värre. Men det har jag tänkt sitter i resten av kroppen.

Ska bli intressant med din och se om den blir bättre med annat bett! Och suveränt att ni står så nära flera av er i tråden!
Det är jättekul att läsa om era möten och hur ni känner varann. :)

På vilket sätt märks hans betttrubbel?

Pojkvännen är ju kompis med tandisarna sen många år. Så de var över på middag och jag kunde få lära mig mer om tänder.
Jag har klart fått en tankeställare öht, inte bara kring min egen. Jag undrar hur många hästar med muntrubbel som jag jobbat med och tagit igenom saker där de eg kunnat bli hjälpta av en bättre tandis än vi haft att tillgå. Upplever jag muntrubbel så säger jag givetvis till att de bör checkas och av någon kunnigare än hemmavet med rasp. Men jag är rädd att jag ändå nog missat en del.
Jag ska iaf få lära mig checka av hur man kan se säkert om de har muntrubbel mer än det enkla jag redan kan. Det känns himla bra!
 
Haha, som om man någonsin blir klar liksom :rofl: Inte ens de som vinner VM (i vilken sport som helst) är ju "klara" :D

Nej, precis! Ju mer man lär sig desto mer inser man hur mycket man har kvar. ;)

För min pappa var det en enorm chock att ingen tjänade pengar på hästarna i stallet. "Va!?! Men de tävlar väl!?!"
Han trodde man tjänade pengar på en normal hobbyhäst och hade det som argument till varför jag borde avliva min gamla ponny.
"Du kommer ju aldrig tjäna pengar på honom."
Jag fick då tala om att den enda hästen som faktiskt dragit in en del pengar och gjorde det, på hela gården, var just gamla ponnyn iom att han ibland kunde ridas av någon av mina elever på lektion. ;)
"Så de bara kostar?! Drar inte in någonting? Jisses! Varför har dem dem!?".
Då lade jag ner att försöka mer.. :P
 
Han är orolig med huvudet i dressyren, är ju lite spänd överlag än då han inte förstår vad jag menar o är överambitiös. Men även de sekunder han slappnar av så plötsligt åker huvudet upp helt omotiverat. När jag rör på bettet så det inte ligger helt still verkar han mer tillfreds vilket borde innebära att han inte gillar tryck på tungan. Så tolkar jag det iaf.

Har läst en del om bombers bit, tycker det verkar vara en människa som har koll på munnar men problemet är ju att veta vilket av de alla just min häst gillar.
 
Nej, precis! Ju mer man lär sig desto mer inser man hur mycket man har kvar. ;)

För min pappa var det en enorm chock att ingen tjänade pengar på hästarna i stallet. "Va!?! Men de tävlar väl!?!"
Han trodde man tjänade pengar på en normal hobbyhäst och hade det som argument till varför jag borde avliva min gamla ponny.
"Du kommer ju aldrig tjäna pengar på honom."
Jag fick då tala om att den enda hästen som faktiskt dragit in en del pengar och gjorde det, på hela gården, var just gamla ponnyn iom att han ibland kunde ridas av någon av mina elever på lektion. ;)
"Så de bara kostar?! Drar inte in någonting? Jisses! Varför har dem dem!?".
Då lade jag ner att försöka mer.. :P
Haha :rofl: Nej vill man tjäna pengar är nog inte hobbyhästar vägen att gå :laugh:
 
Nej, precis! Ju mer man lär sig desto mer inser man hur mycket man har kvar. ;)

För min pappa var det en enorm chock att ingen tjänade pengar på hästarna i stallet. "Va!?! Men de tävlar väl!?!"
Han trodde man tjänade pengar på en normal hobbyhäst och hade det som argument till varför jag borde avliva min gamla ponny.
"Du kommer ju aldrig tjäna pengar på honom."
Jag fick då tala om att den enda hästen som faktiskt dragit in en del pengar och gjorde det, på hela gården, var just gamla ponnyn iom att han ibland kunde ridas av någon av mina elever på lektion. ;)
"Så de bara kostar?! Drar inte in någonting? Jisses! Varför har dem dem!?".
Då lade jag ner att försöka mer.. :P
Ha ha. Och jag som har fem hästar får väldigt ofta frågan om jag har ridskola. Alternativt "jaha. Har du så att man får komma och rida då?" Och då ska man förklara att dom knappast är några nybörjarhästar eller att några av dom inte ens går att rida. Varpå man kommer in på varför man har hästar som man inte kan rida på.
 
@polly p
Det går ganska bra med lillkillen. Tränade för två veckor sedan och det var verkligen vårt bästa pass men därefter har det krånglat lite i traven.
Ska träna ikväll igen och hoppas få lite ordning på det hela....

Flyttar till lösdriften gör vi om ca två veckor.
Var där och hälsade på häromdagen och det känns verkligen bra.
Lugna trygga hästar i flocken som förhoppningsvis kommer acceptera mitt yrväder.

Jag läser om era hästar varje dag, och det är såå kul, men har inte så jättemycket att skriva om själv.
Det blir nog bättre framåt!
 
@Maui Wow vad kul det låter, blir riktigt avundsjuk.....

Men själv har jag faktiskt tränat och det gick så bra, så bra.
Krånglet i traven löstes med lite lugnare tempo och takt så han hinner med att flytta sina ben.... Tänk att något så enkelt kan vara så svårt:o

Jag är så glad i min lille kille, som för övrigt vuxit till sig riktigt bra och är över 160 cm nu:up:
 
@polly p
Det går ganska bra med lillkillen. Tränade för två veckor sedan och det var verkligen vårt bästa pass men därefter har det krånglat lite i traven.
Ska träna ikväll igen och hoppas få lite ordning på det hela....

Flyttar till lösdriften gör vi om ca två veckor.
Var där och hälsade på häromdagen och det känns verkligen bra.
Lugna trygga hästar i flocken som förhoppningsvis kommer acceptera mitt yrväder.

Jag läser om era hästar varje dag, och det är såå kul, men har inte så jättemycket att skriva om själv.
Det blir nog bättre framåt!

Låter härligt på nya lösdriften!
Jättekul att traven löste sig också!

@Maui Åh, Vad kul! Men är du på läger i trakterna där eller åker ni långt dit?

KL

Jag red Prins Korven första gången sen tandis idag. Åh! Jag grät nästan av lycka!
Det var så himla häftigt med en sååå mycket bättre känsla. Han är ju skoj att rida öht och har inte känts piss. Men vilken skillnad i bettkontakt och form nu! Jag behöver liksom inte jobba mig blå för att det ska bli rätt kontakt genom att sitta exakt rätt, gasa exakt rätt, rida vissa övningar för att lura dit hans kropp etc etc.
Han är ju så pass skolad och formgiven sas att nu när inte något stör i hans kropp så bara lägger han sig rätt snudd på. Oavsett om jag höjer/sänker formen och vad jag gör i tempo. Annars har det varit mer att han varit för lätt i kontakten om han själv får välja och man har fått gasa in honom i en större kontakt och sen kunnat rida i den när han köpt att det är där man vill ha honom. I formvariationer och i byte av insida så har det varit jäkligt viktigt att rida exakt och själv påverka hans underhals etc och rida upp den. Nu är den korrekt mer av sig självt. Och byte av insida ger en smörigare känsla. Han är ju alltid rörlig och känslig. Men nu är han betydligt bättre. Sjukt kul!
Åh, vad det ska bli roligt att se hur det här blir framöver!

Jag har tagit på mig att sköta stallet här i helgen. Så stallägare kan åka bort.
Jag vaknade vid 4 inatt och har fördrivit tiden på Buke tills det ljusnat. Nu kilar jag ut och grejar morgon-kör. Så kan jag sova lite mer sen. Härligt!
 
Så kul att höra @happyrider :)!
@Maui Det är något jag verkligen drömmer om att göra, låter så härligt!!!
Jag vill inte köra för långt men en intensivdagars kurs i dressyr, åhh, vill, vill:D..

Du måste ge oss resume´sen!

I torsdags fick Bellona vara juniorhäst åt min eftersatta stackars femtonåriga dotter. Eftersatt för att hon inte har någon häst direkt att rida nu och en mamma som satsar lite på sitt och en storasyster som förverkligar sina ponnydrömmar även om det är i det lilla ( p70 terräng och ut i divII och hoppa lc:n.
Tyvärr är hon för lång för ponnyn den yngsta och har dessutom problem med vikten.
Så nu när tränaren kom till hemmaklubben "gav jag bort" mitt tillfälle att träna till henne. Det gick jättebra med tränarens instruktioner iallafall och hon fick känna sig lite duktig:heart!
Åh, den hästen:love:.


Jag var lite löjligt rädd att mitt hjärta inte skulle räcka till eftersom jag är otrolig kär i min skrangliga Loppa men åjo! Dom får allt plats alla mina tre "B"hästar ( Bellona, Bergamott och Burberry.)
 
Vi är på Wirsbo herrgård ca 5 mil från Strömsholm. Fick en guidad tur på active stable av en av de anställda. Intressant att se de olika foderautomaterna, ligghallarna och hur det hela var planerat. Verkade vara väldigt bra för hästarna.
Jag har aldrig varit på Strömsholm innan så det var imponerande med alla dessa gamla stall och ridhus. Så mkt fin kultur blandat med hästar.
Har ridit två bra dressyrpass för Wirsbos dressyrtränare Sofhie Hagen. Har fått göra riktigt bra övningar och insett att jag måste planera mina ridpass och inte rida runt på må få.
Första passet var övergångar vid utplacerade koner på volten. Här fick man rida varje steg för att klara det.
Nästa pass var skänkelvikningar i mängder och fick en bestämd väg som skulle ridas, nästan som en hoppträning.
Rivica har fungerat fint och jag tycker att jag fick bra hjälp o tips att ta med mig. Red i grupper om tre.
Nu i kväll kom fyra elever till som ska vara med över helgen o rida på Wirsbos hästar. Då blir vi tre grupper istället för två.
Nu under helgen ska vi rida för Lotta Pettersson som tidigare varit lärare på Strömsholm men som nu är i Skåne.
Då har jag valt två dressyrpass o ett hoppning.
Äter god mat på herrgården under helgen som deras franske kock lagar. Verkligen lyxigt.
Veronika som tagit initiativ till denna kurs har jag känt genom Hippson i många år men aldrig träffat irl. Ungefär som när vi här träffades för många år sen i Tranemo. Det är rätt fantastiskt med dessa sociala medier. Vi borde verkligen fixa en ny träff.
 
Vi är på Wirsbo herrgård ca 5 mil från Strömsholm. Fick en guidad tur på active stable av en av de anställda. Intressant att se de olika foderautomaterna, ligghallarna och hur det hela var planerat. Verkade vara väldigt bra för hästarna.
Jag har aldrig varit på Strömsholm innan så det var imponerande med alla dessa gamla stall och ridhus. Så mkt fin kultur blandat med hästar.
Har ridit två bra dressyrpass för Wirsbos dressyrtränare Sofhie Hagen. Har fått göra riktigt bra övningar och insett att jag måste planera mina ridpass och inte rida runt på må få.
Första passet var övergångar vid utplacerade koner på volten. Här fick man rida varje steg för att klara det.
Nästa pass var skänkelvikningar i mängder och fick en bestämd väg som skulle ridas, nästan som en hoppträning.
Rivica har fungerat fint och jag tycker att jag fick bra hjälp o tips att ta med mig. Red i grupper om tre.
Nu i kväll kom fyra elever till som ska vara med över helgen o rida på Wirsbos hästar. Då blir vi tre grupper istället för två.
Nu under helgen ska vi rida för Lotta Pettersson som tidigare varit lärare på Strömsholm men som nu är i Skåne.
Då har jag valt två dressyrpass o ett hoppning.
Äter god mat på herrgården under helgen som deras franske kock lagar. Verkligen lyxigt.
Veronika som tagit initiativ till denna kurs har jag känt genom Hippson i många år men aldrig träffat irl. Ungefär som när vi här träffades för många år sen i Tranemo. Det är rätt fantastiskt med dessa sociala medier. Vi borde verkligen fixa en ny träff.
Det låter verkligen som du har det bra!
Om några år är jag riktigt sugen på något liknande...

Jag hade också tyckt det varit roligt med en träff. När vi sågs i Tranemo hade vi så himla trevligt!
Vi kanske kan klura på något....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
55 56 57
Svar
1 120
· Visningar
41 917
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 001
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 103
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 762
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp