Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo jag fattar men det låter ändå som hon inte har vinklat om och kommit över ryggen. Kan det vara det som din tränare försökte uppnå? Kan ju upplevas som att hon ska samlas mer.
 
Jo jag fattar men det låter ändå som hon inte har vinklat om och kommit över ryggen. Kan det vara det som din tränare försökte uppnå? Kan ju upplevas som att hon ska samlas mer.

@Novali01 Just då i den övningen var det så att hon inte var över ryggen eller vinklad i bak. Hon var inte alls genomsläpplig heller och då tycker jag att om man inte kommer någon vart och får till det som är ändamålet inom rimligare tid då istället bör försöka skapa andra förutsättningar att nå målet.

Att man stöter på patrull i arbetet med hästar gör vi alla-kanske du också, någon enstaka gång..och att man har "hinder" som ska överstigas för att dom ska bli elastiska och genomsläppliga. Men i min hjärna spökar också en ickepassande sadel och huruvida den hämmar bogfriheten och möjligheten att komma inunder sig mer i bak eller ej . Sedan är Bellona nog lite lat på ett sätt, som många hästar är, just i att behöva arbeta;)..
Det är lite tråkigt när du verkar vilja säga att jag inte har någon koll öht i att hon arbetar i en ändamålsenlig form. Att jag har mängder att lära det vet jag om.
För jag skrev ju att största delen av passet var bra även om jag inte fick någon riktigt bra känsla med mig hem denna gången.
Sedan måste jag kanske vara jättekonsekvent med att inte släppa iväg henne i lång. Dessutom med älgakliv.
Min tränare gillar inte att hon springer omkring med sjumilakliv. Tror jag lite luras när vi tex rider ut och att jag där också ska vara mer konsekvent att sätta ihop henne mer.

Det blir så knas när jag ska försöka uttrycka mig i skrift men jag hoppas du lite förstår vad jag menar ändå.:)
 
@Novali01

Det blir så knas när jag ska försöka uttrycka mig i skrift men jag hoppas du lite förstår vad jag menar ändå.:)

Det blir ju lika dumt när jag svarar för vi missuppfattar tydligen varandra ändå! :D

Jag menade bara att ibland kan man missförstå vart tränaren är på väg, men det var väl inte så i ditt fall för du menar ju att tränaren körde vidare trots att hästen inte hade grunderna på plats.

Givetvis har du koll, vi pratade om olika saker bara. Alla hästar är ju i grunden lata, så även jag!:D och att få in bakbenen o få igång motorn är banne mig inte lätt. Men lägg inte så mycket tid på att fundera över din utrustning, rid på istället, (nu menar jag på lektionen) och tänk att allt passar för ju mer du funderar över utrustningen desto mindre rider du antagligen.
Sen har jag märkt att vissa gånger vill inte mitt sto överhuvudtaget vara med på noterna och då är jag maktlös. Tränaren kan visserligen få igång henne då men inte jag och jag antar att detta har med brunstperioder att göra för däremellan är hon helt underbar!:love: Så det kan ju även vara så för dig o Bellona, även om man inte märker brunst, det gör inte jag på min, så kan det ju påverka iaf.
Mitt förslag är att du varje gång hon inte har grunderna på plats, du inte får till det, ber din tränare sitta upp o korrigera. Det kommer hjälpa dig i längden och även Bellona såklart.
 
Trökväder och jag har varit sååå lat hela dagen..Hovis var här mellan 9-12 eller nå´t och det blir alltid lite stökigt i min planering då trots ledig dag. Hästarna skötte sig å Loppan är hans favvis:crazy:..

Ha, ha såg ditt inlägg precis @Novali01 och blev full i skratt för Bellona brunstar och så även Loppan. Jag tänkte lite som så att om det kanske är något sådant på g efter jag kände mig lite off ang träningen å fasen i d:D..
Man sitter där och trimmar och hade det varit en data skärm så ville man trycka ctrl.alt.del.. För det står nog error eller något..
Kan upplysningsvis säga att två röda brunstande damer på en gång..Dom är jättekul att studera i hagen för tillfället..Lite kli och lite mys och lite pip och skri och skvätt och kick. Lilla Rut vet inte vilke mamma hon ska ty sig till..

Hoppas jag har mer energi till helgen för får så dåligt samvete när jag inte gjort något vetigt på hele dan men har varit lite mycke..får ju hjälpa mormor med massa beslut om begravning och sånger, träffa prästen och beställa blommor mm då min mor på på annan ort.
 
Idag har den första snön fallit ner här så nu är det plaskigt överallt :meh:

F har gått kanon dom senaste dagarna. Har jobbat på med den förvända galoppen som han tycker är riktigt jobbig. Har mest bara fattat förvänd galopp och ridit en snäll "båge" i förvänd för att gå över i rättvänd. Försökte även gå från rättvänd till förvänd men det gick inge vidare, antagligen gör jag det lite mer komplicerat än vad det är. Men bara att jobba vidare på det hela :)

Har även fått sadeln kollad och det var inte lika illa som jag trodde som tur var, behövdes bara en fårskinnspadd :up:.
 
Idag har den första snön fallit ner här så nu är det plaskigt överallt :meh:

F har gått kanon dom senaste dagarna. Har jobbat på med den förvända galoppen som han tycker är riktigt jobbig. Har mest bara fattat förvänd galopp och ridit en snäll "båge" i förvänd för att gå över i rättvänd. Försökte även gå från rättvänd till förvänd men det gick inge vidare, antagligen gör jag det lite mer komplicerat än vad det är. Men bara att jobba vidare på det hela :)

Har även fått sadeln kollad och det var inte lika illa som jag trodde som tur var, behövdes bara en fårskinnspadd :up:.
Testa att rida halvt igenom och fortsätta i förvänd. I början saktar du av före kortsidan för att sedan öka på med fler hörn. Det brukar vara ett bra sätt.

Idag red jag äntligen på Rivica. Har varit så himla slapp och inte orkat nåt. Gillar inte mörkret och inte regn heller.
Det är nåt skumt med henne :( den första stunden går hon som om ben o rygg inte hänger ihop. Efter tio meter går hon normalt. Ska testa att longera lite innan nästa gång.
Red lektion på fuxen igår och insåg att jag inte ridit henne sen förra lektionen :confused: Sara har ridit och tävlat henne.
Skulle köra Marco till hovslagaren igår men skithästen gick inte att fånga i grushagen. Sprang o bockade o skickade bakbenet åt mitt håll flera gånger :mad: Slutade med att jag tog Rivica istället. Hon behövdes ju också skos men det var mer brådis med honom.
 
Testa att rida halvt igenom och fortsätta i förvänd. I början saktar du av före kortsidan för att sedan öka på med fler hörn. Det brukar vara ett bra sätt.

Idag red jag äntligen på Rivica. Har varit så himla slapp och inte orkat nåt. Gillar inte mörkret och inte regn heller.
Det är nåt skumt med henne :( den första stunden går hon som om ben o rygg inte hänger ihop. Efter tio meter går hon normalt. Ska testa att longera lite innan nästa gång.
Red lektion på fuxen igår och insåg att jag inte ridit henne sen förra lektionen :confused: Sara har ridit och tävlat henne.
Skulle köra Marco till hovslagaren igår men skithästen gick inte att fånga i grushagen. Sprang o bockade o skickade bakbenet åt mitt håll flera gånger :mad: Slutade med att jag tog Rivica istället. Hon behövdes ju också skos men det var mer brådis med honom.

Har testat rida halvt igenom men det har inte funkat. Men ska testa det där med att bryta av innan och sedan öka på sträckan :up: Tror nog snarare att det är jag som komplicerar det hela :banghead:

Hoppas att ni kommer på vad som felas med Rivica!
 
Herrejösses vad min häst är laddad...
Skulle skritta honom idag iom att han haft ont av sitt sår.
Men han var helt galen och busade och skuttade så jag var faktiskt tvungen att låta honom trava på en längre bit.

Stoor skillnad på honom efter passet. Stod lugnt på gången och tom gäspade. Tror att min lille kille är en häst som mår bäst av att få jobba, maken till energi har jag nog aldrig stött på. :heart

Jag var orolig inför lösdriftsläppet att han skulle upplevas trött, men icke. Herregud, tänk om han stått på box, då skulle jag nog inte reda ut honom.
Min Walle är minsann en riktig utmaning för mig :love:.
 
@happyrider jag tror att det är lösdriften som piggar upp honom!:) Dvs han får röra på sig så mycket, blir psykiskt och fysiskt stimulerad och kommer då i bättre kondition. Tror absolut detta är det allra allra bästa för hästar och jag jobbar febrilt på att få min sambo att bygga en till mig! Kan du fota er ligghall och lägga ut lite bilder?

@Maui Dags för vetcheck på klinik? Du har ju duktig ryggklinik i Kungsbacka.
 
Imorgon är sista tävlingen för året med irländaren, lilla piloten får hoppa även denna gång och ska debutera 110!:bump: Sen har jag ett meeting kvar med Harriet i december, känner mig rätt mätt på tävlingar och vill mest krypa in i ide o komma ut när det är varmt o sol.:crazy:
 
Det där med ide är ingen dum idé :D
Vem är bra på ryggar i Kba? Trodde de flesta åkte åt ditt håll.
Red ut idag o då himla pigg hon var. Kunde ju knappt hålla henne och busade gjorde hon också.
Avvaktar lite till med henne. Nu blir det ju strax två veckors vila då vi ska kryssa i Karibien :) så härligt. Först en vecka i Puerto Rico och sen en vecka på havet.
Är ganska trött, nytt jobb sliter o alla dessa olika dataprogram jag måste lära mig :angel:
 
Det där med ide är ingen dum idé :D
Vem är bra på ryggar i Kba? Trodde de flesta åkte åt ditt håll.
Red ut idag o då himla pigg hon var. Kunde ju knappt hålla henne och busade gjorde hon också.
Avvaktar lite till med henne. Nu blir det ju strax två veckors vila då vi ska kryssa i Karibien :) så härligt. Först en vecka i Puerto Rico och sen en vecka på havet.
Är ganska trött, nytt jobb sliter o alla dessa olika dataprogram jag måste lära mig :angel:

Det är väl bättre att kolla upp henne innan du åker på semester? En viss förbättring brukar ju ske i vila beroende på problemet men att sen sätta igång efter vila bara för att upptäcka att det finns ett problem då är vi ju så långt fram som kanske slutet av januari? Efter behandling och vila mm kanske april/maj innan ni är på banan igen? Känns ju sjukt onödigt lång tid.

Kristin på höglandakliniken tror jag nova syftar på?
 
Idag har jag ridit ut på en yster Loppa:love:! Som skogsmulla slår hon iallafall Bellona med hästlängder då hon är smidig som en vessla och så säker på foten samt går fram för allting.
Tror hon tyckte det var lika kul som jag! Rutan var hos sin snälla barnvakt i hagen. Det är superskönt att det fungerar så bra! Känns kanon sedan när man börjar avvänjning "på riktigt" att kunna låta fölis gå med snälla tant Bellona. Är ju ett tag kvar till dess dock.

BusRut i hagen:
https://static.xx.fbcdn.net/rsrc.php/v2/y4/r/-PAXP-deijE.gif
 
Det är väl bättre att kolla upp henne innan du åker på semester? En viss förbättring brukar ju ske i vila beroende på problemet men att sen sätta igång efter vila bara för att upptäcka att det finns ett problem då är vi ju så långt fram som kanske slutet av januari? Efter behandling och vila mm kanske april/maj innan ni är på banan igen? Känns ju sjukt onödigt lång tid.

Kristin på höglandakliniken tror jag nova syftar på?
Kristin dömde ut vår irländare när vi hade köpt henne och hon blev halt i sina framknä. Hon ansåg att hon hade karprygg och aldrig skulle fungera ordentligt. Rekommenderade oss att reklamera köpet.:o Tur att Sara sa att hon skulle behålla sin häst.
Vi lät sedan både Slöinge och Thornell kika på samma röntgenbilder utan att tycka att de var annorlunda.
Hedda vann igår sin femte 130 för i år. Hon har haft en helt fantastisk säsong :D
Kan ju vara klokt att kolla upp henne men nu hinner jag inte:confused: så det får vara. Hon ser ju helt ok ut när man tittar på henne, så jag tror inte det är något som går att behandla utan att vila och lugn ridning läker vad det nu är som hon har gjort.
 
Vad man tycker om veterinärer är ju lika olika som det finns stjärnor på himlen! Nästan iaf...:D men jag har goda erfarenheter av Kristin när det kommer till mystiska sjukdomar därav min rekommendation. Sen kvittar det vilken vet du åker till men en sak är säker o det är att ingen häst går med nåt fel som inte en duktig vet hittar så jag köper inte riktigt att hon skulle ha nåt obehandlingsbart. Sen är valet självklart ditt och jag hoppas hon är frisk o fräsch när du kommer hem utvilad från din semester! Jag är avis redan...:D
 
Igår debuterade lille Bosse 110 med junioren! Är så stolt över bägge två även om ett pet och en volt blev resultatet, Bosse hoppade superfint, är rund i sprången nu istället för flat som han var när han kom. Superkul att se den utvecklingen.
I 100 cm var de nolla, en säker nolla så det känns ju helt rätt att fortsätta träningen över vintern o kanske debutera 120 i mars.
 
Det där med ide är ingen dum idé :D
Vem är bra på ryggar i Kba? Trodde de flesta åkte åt ditt håll.
Red ut idag o då himla pigg hon var. Kunde ju knappt hålla henne och busade gjorde hon också.
Avvaktar lite till med henne. Nu blir det ju strax två veckors vila då vi ska kryssa i Karibien :) så härligt. Först en vecka i Puerto Rico och sen en vecka på havet.
Är ganska trött, nytt jobb sliter o alla dessa olika dataprogram jag måste lära mig :angel:

Vilken härlig semester det låter som!
Den måste du berätta mer om sen!

Kl

Jag har ääääntligen kommit tillbaks hem till gården efter att ha varit och packat och städat i min lägenhet.
Pålle har vilat och tydligen kört en del med stallägarna. Grishäst!
Han fick dock inget för sina försök med mannen i familjen. Skönt att han kunde hantera grisen. ;)

Vi har fruset och ingen snö.
Så jag har vackert fått hålla mig till skritt på grusväg och ridbanan de 2 pass vi kört. Första var en mardröm med ohängd och ojobbad häst som man inte kunde rasta av i högre gångart.
Pass 2 var han betydligt lydigare.
Men vi har tappat allt båda två. Så jag ser grundjobb framför mig ett tag.
Hoppas på varmare eller snö dock..
Kul iaf att äntligen få köra igång! Som jag saknat min fux-råtta!
 
Vädret kan verkligen inte vara lagom, från att ha regnat konstant i tre veckor, jag skojar inte, med 7 grader varmt så smällde det till och blev 15 grader kallt :meh: Jag vet inte riktigt vilket som är värre, 2 decimeter lera eller knölhelvetet som blev efter det frusit..

Rino har knixat till sig i hagen, vem är förvånad? Det är en sån himla bra idé att ha två hästar, då kan man alltid rida en om den andra blir skadad :meh:
Så nu har jag 5 promenad hundar i hagen. Whoophtido!
:meh: :rage: :wtf: :meh:
 
Är han halt alltså? Kan det inte vara hovböld om vädret svängt så?

Här är också fruset o stenhårt i marken, värdelöst att rida ut på så jag passar på att rida när jag känner för det...blir som halv vintervila för lille fuxen. Svart Sto går för fullt, har en tävling kvar o sen blir det vila även för henne en kortis.
 
@Novali01
Nej han halkade i hagen medan det fortfarande var lerigt, inte halt men han fick en konstig bulle framför ena höftkölen, muskulärt, sköt ifrån lite sämre med det bakbenet men samtidigt är det samma bakben som varit lite trixigt, veterinären tyckte jag skulle rida lite försiktigt men dan efter hon kollat honom var han jätteöm i hela ryggen så vi grejar på vid hand istället. Han blev mycket bättre bara på två dagar iaf men så länge han är öm i ryggen vill jag inte sitta på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
55 56 57
Svar
1 134
· Visningar
42 423
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 002
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 245
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 804
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp