Ny flykting-katastrof.

landsbygdsbo

Trådstartare
Nu ställs saken på sin spets igen. Hur ska vi i framtiden agera för att förhindra dylika förluster av människoliv.
Spanien, Italien, Grekland o Malta deklarerar klart att de själva inte kan ta emot alla som kommer.
Det finns ingen organiserad sjöräddning som är mäktig det antal räddningsinsatser och de antal offer som ska räddas, i området.

De flesta EU-länderna får inte igenom de beslut som krävs för att de ska ta emot sin del av bördan (alltför starka hemmaopinioner mot detta)
Tyskland, Sverige och i viss mån Storbritannien går emot strömmen.

Att flyktingar slutar komma är något som uppenbarligen inte kommer att ske på mycket länge.
Att den ekonomiska och praktiska belastningen börjar närma sig Gränsen för vad som är acceptabelt i Sverige visar ju de senaste siffrorna.

Med militär hjälp basera en räddningsstyrka i någon hamn i Libyen. Så att båtarna kan "lämpa" av sin last av räddade där?
Att Hindra båtarna att lämna nationellt vatten med hänvisning till sjösäkerheten (samma militära styrka?
Eller att låta dem komma hit?

Och i så fall hur ska det hela lösas ekonomiskt o praktiskt?
 
Det är en fruktansvärd tragedi det som händer därnere.
Det måste givetvis få ett slut.
Tyvärr finns ingen enig EUstrategi till hur det ska lösas.
Det är det första som måste ske, och det helst nu!
EU Måste gå ihop och tillsammans hjälpa dessa människor på flykt, alla länder måste ta sin del av det, allt annat vore en stor,stor katastrof, om inte annat så får EU som förbund. Det är tragiskt att det har kunnat gå så här långt innan det tas på allvar.
 
Det är en fruktansvärd tragedi det som händer därnere.
Det måste givetvis få ett slut.
Tyvärr finns ingen enig EUstrategi till hur det ska lösas.
Det är det första som måste ske, och det helst nu!
EU Måste gå ihop och tillsammans hjälpa dessa människor på flykt, alla länder måste ta sin del av det, allt annat vore en stor,stor katastrof, om inte annat så får EU som förbund. Det är tragiskt att det har kunnat gå så här långt innan det tas på allvar.
Problemet är, som jag påpekat, att folkmajoriteten i många EU-länder anser att man ska ta hand om sig själva innan man släpper in en massa människor. Det är i praktiken omöjligt för regeringarna i dessa länder att gå emot denna folkvilja = regeringsskifte.
 
Fast det ska inte vara ett skäl som är hållbart.
Italien har också mycket invandrarfientlighet, men dom är i sitsen att de inte har något val längre.
Så EU får helt enkelt se till att andra länder också står utan val (det där låter inte bra, men tyvärr så är det ju)

Om inte EU gemensamt löser detta här och nu, så är det en katastrofal sits, för flyktingarna ute på havet, för flyktingarna som är på väg dit, men även för omvärldens respekt och syn på EU nu och i framtiden.

Det här är det svåraste EUs gemenskap ställts inför, och det är upp till bevis ur enade vi står nu...
 
Göra?? Margot får väl se till att resten av EU tar sitt ansvar när det gäller flyktingmottagningen. Sverige och Tyskland behöver väl inte
göra mer än vi gör.
Dock lär det inte bli nåt av med det.
 
Fast det ska inte vara ett skäl som är hållbart.
Italien har också mycket invandrarfientlighet, men dom är i sitsen att de inte har något val längre.
Så EU får helt enkelt se till att andra länder också står utan val (det där låter inte bra, men tyvärr så är det ju)

Om inte EU gemensamt löser detta här och nu, så är det en katastrofal sits, för flyktingarna ute på havet, för flyktingarna som är på väg dit, men även för omvärldens respekt och syn på EU nu och i framtiden.

Det här är det svåraste EUs gemenskap ställts inför, och det är upp till bevis ur enade vi står nu...
Tyvärr så är det argumentet hållbart i allra högsta grad. Varken Sverige eller EU kan tvinga något medlemsland att öppna sina gränser för personer som inte försörjer sig själva. Att Italien kräver detta idag beror ju bara på den situation man befinner sig i.
 
Vem fasiken säger att det är enkelt?
Det finns bara ingen annan utväg i dagsläget vad jag kan se.
 
Problemet är, som jag påpekat, att folkmajoriteten i många EU-länder anser att man ska ta hand om sig själva innan man släpper in en massa människor. Det är i praktiken omöjligt för regeringarna i dessa länder att gå emot denna folkvilja = regeringsskifte.

Många = allihop utom Sverige och Tyskland för som @sjoberga hävdar, vi har råd.
Eller har vi det?
 
Jag har hört att Italien dröjer längst möjligt med att registrera flyktingar pga har dom väl gjort det så är dom skyldiga att hjälpa dom. Det kan jag faktiskt förstå eftersom så många kommer dit. Grekland står nära konkurs, dom har nog med sig själva, Malta är bara en ö i havet... Så vad tycker ni att EU ska göra? Kanske erbjuda neutral, internationell hjälp att medla mellan styrkorna som slåss i Libyen när dom tröttnat på krig.
 
Så vad tycker ni att EU ska göra? Kanske erbjuda neutral, internationell hjälp att medla mellan styrkorna som slåss i Libyen när dom tröttnat på krig.

Absolut ett alternativ.
Men det är det akuta som måste lösas först. det måste ageras på bred front, och på många olika sätt.
det som hände härom natten får bara inte ske en gång till.
 
Jag tycker att Sverige ska rädda alla som behöver fly!
Vi kan inte sitta och vänta på att resten av europa ska ta sitt ansvar. För det är inte de andra länderna som behöver göra mer utan det är Sverige som gör för lite!
Reinfeldt sa ju att Sverige är en humanitär stormakt. Och det kan jag väl hålla med om. Vi rensar upp det som ingen annan vill ta tag i. Se bara i Irak, Afghanistan, mfl. Jänkarna är där och bombar, och sen kommer Sverige och städar upp efteråt...

Mitt förslag är att Sverige skickar ner egna, säkra fartyg och sedan skeppar alla till Sverige! I Sverige har vi gott om bostäder, arbete, sjukvård och allt annat som behövs! Vår integrationspolitik är den bästa i världen och nyanlända är ju självförsörjande efter en vecka i Sverige...
Det sägs ju att det är invandringen som gör Sverige till ett rikt land. Så jag undrar varför det nästan bara är Sverige som ser denna potentiella guldgruva? Borde inte fler vara intresserade av alla rikedomar?
 
Jag har hört att Italien dröjer längst möjligt med att registrera flyktingar pga har dom väl gjort det så är dom skyldiga att hjälpa dom. Det kan jag faktiskt förstå eftersom så många kommer dit. Grekland står nära konkurs, dom har nog med sig själva, Malta är bara en ö i havet... Så vad tycker ni att EU ska göra? Kanske erbjuda neutral, internationell hjälp att medla mellan styrkorna som slåss i Libyen när dom tröttnat på krig.
Majoriteten som kommer är inte Libyer så det lär inte påverka.
Istället för att lägga 100 miljarder i Europa så kanske man skulle lägga 10 miljarder i problemregionerna ?
 
Flyktingar borde kunna söka asyl på ambassaderna. Som det är nu måste de först till Europa för att kunna söka asyl, det betyder farliga resor över Medelhavet och en massa pengar till människosmugglare.
och de som då inte får sina inresetillstånd, tror du att de stannar hemma då? Det senaste jag hörde så rörde det sig väl om ca 10 miljoner i bara Mellanöstern....
Hur många ska vi ta emot och hur ska begränsningarna sättas?
 
Jag tycker att Sverige ska rädda alla som behöver fly!
Vi kan inte sitta och vänta på att resten av europa ska ta sitt ansvar. För det är inte de andra länderna som behöver göra mer utan det är Sverige som gör för lite!
Reinfeldt sa ju att Sverige är en humanitär stormakt. Och det kan jag väl hålla med om. Vi rensar upp det som ingen annan vill ta tag i. Se bara i Irak, Afghanistan, mfl. Jänkarna är där och bombar, och sen kommer Sverige och städar upp efteråt...

Mitt förslag är att Sverige skickar ner egna, säkra fartyg och sedan skeppar alla till Sverige! I Sverige har vi gott om bostäder, arbete, sjukvård och allt annat som behövs! Vår integrationspolitik är den bästa i världen och nyanlända är ju självförsörjande efter en vecka i Sverige...
Det sägs ju att det är invandringen som gör Sverige till ett rikt land. Så jag undrar varför det nästan bara är Sverige som ser denna potentiella guldgruva? Borde inte fler vara intresserade av alla rikedomar?

Och vem ska bekosta detta ??? Inte jag... Inte de jag känner och inte 13% av sveriges befolkning (som kommer öka till nästa val)
 
Och vem ska bekosta detta ??? Inte jag... Inte de jag känner och inte 13% av sveriges befolkning (som kommer öka till nästa val)

Om jag och mina bekanta har något att säga till om så kommer ni inte att ha någonting att säga till om efter nästa val.

Självklart kan inte lilla Sverige och Tyskland ta hand om denna enorma flyktingström själva.

Säger det igen, dags att se hur enade vår union står när det "blåser kallt"
 
Om jag och mina bekanta har något att säga till om så kommer ni inte att ha någonting att säga till om efter nästa val.

Självklart kan inte lilla Sverige och Tyskland ta hand om denna enorma flyktingström själva.

Säger det igen, dags att se hur enade vår union står när det "blåser kallt"
unionen består av demokratiska stater som har möjligheten att göra solitära val vilket gör att följden blir att den stat som sätter ribban neråt blir riktkarl.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 473
Senast: fejko
·
A
Relationer *Varning för långt inlägg* Jag skriver detta under ett annat användarnamn än normalt, skulle någon mot förmodan känna igen mig var...
Svar
6
· Visningar
1 893
Senast: Amha
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 662
Senast: oseriös
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp