Ny häst i stallet. Tips tas emot.

F_M

Trådstartare
Imorgon kommer det en ny häst i stallet. Den ska gå tillsammans med två andra hästar i hagen, och dessa hästar kommer också att stå bredvid varandra i stallet. De två andra hästarna har gått tillsammans i 3-4 månader, och då de två blev släppta tillsammans så var det absolut inga problem. De nosade, skrek 2-3 gånger och så började de lugnt äta. Sen den dagen har det inte varit några problem, de vet vem av dem som är ledaren osv.
Nu då kommer den tredje, och jag är lite fundersam hur jag ska göra med dem. Ska jag bara släppa in den tillsammans med de två andra och se hur det går, eller ska jag ta bort den som är lägre i rang och bara släppa tillsammans med ledaren först en stund, och sen släppa in hästen som är lägre i rang eller tvärtom? Ledaren tror jag inte det kommer att bli några problem med (hoppas jag) Han är äldre och mer "erfaren" och det har aldrig varit några problem med honom när det gäller nya hästar i stallet/hagen. Han är rätt så tolerant (heter det så?) och brukar inte ställa till med något bråk med nykomlingar. Han är alltid tydlig med att det är han som bestämmer, utan att vara elak på något sätt. Men nu är det ju också det att de blir 3 hästar och jag vet inte hur han ser på den saken. Kanske han har fått för sig att den andra hästen är "min och bara min"-kompis och ingen annan ska komma och störa (?)
Den yngre vet jag inte alls hur hon kommer att reagera. Hon har dock tidigare gått med flera andra hästar i flock och det har inte heller varit några problem. Hon är lite mer åt det "klängiga" hållet på andra hästar, vill inte vara ensam och liknande.
Har tidigare i mitt liv släppt ihop rätt många hästar, och det har alltid gått bra, men är nervös för att det ska inträffa något, att det ska bli problem och strul på något sätt, därför tar jag nu tacksamt emot tips, tankar och idéer av Er. Berätta hur ni skulle ha gjort och varför, och vad ni skulle göra om det skulle inträffa problem på ett eller annat sätt.
 
Sv: Ny häst i stallet. Tips tas emot.

Jag skulle nog låta dom bekanta sej med varandra inne i stallet. Då är dom inte så främmande för varandra om dom har fått stått inne i stallet och "pratat" av sej.
Sedan när du släpper ut dom så kan du ta den nya och bara en av dom andra och se hur det går.
Går det bra så släpper du ut den tredje.
 
Sv: Ny häst i stallet. Tips tas emot.

Jag skulle släppt ut den nya först så han/hon hinner bekanta sig lite med hagen, sen ta ut en av de andra och låta de vara en stund innan den tredje släpps ut. ag tycker det blir lugnast så, så det inte blir flera mot en på en gång. det brukar ofta vara ganska lugna ihopsläpp om de stått som boxgrannar första natten :)
 
Sv: Ny häst i stallet. Tips tas emot.

Jag skulle låta dem bekanta sig i stallet under natten och om jag var osäker på dem på morgonen, låta dem gå tråd i tråd ett par dagar.
Om det går att brodda av dem och det är en stor hage, skulle jag nog ha släppt ut dem tillsammans på morgonen, men varit noga med att lägga maten i högar långt ifrån varandra.
 
Sv: Ny häst i stallet. Tips tas emot.

Min polla kom som ny i stallet, och skulle då gå ihop med en flock som gått ihop flera år. Ett kallblod (valack) och två islänningar ett sto och en valack. I början gick topsan i hagen intill, någon vecka. Så dom hade nosat och betat bredvid varandra, sen när det var dags att flytta till den stora hagen släppte vi in alla och sist min topsan. Hon var utmobbad främling först men låter man hästarna och tiden sköta sitt brukar det gå bra så hon kom närmare och närmare flocken :)
 
Sv: Ny häst i stallet. Tips tas emot.

Oops.
en val som går med ett sto.....

Det är en gigantisk skillnad på att släppa ihop dessa o dessutom på sommaren när det finns gräs.

nu kanske även hästarna är broddade.

Är den nye vek kanske det funkar, men annars leker sällan 3 bra o definitivt inte om en är ett sto.

Släpp val. ihop några dagar utan brodd bak o se efter att de gått i hagar jämte varandra.
 
Sv: Ny häst i stallet. Tips tas emot.

Oops.
en val som går med ett sto.....

Det är en gigantisk skillnad på att släppa ihop dessa o dessutom på sommaren när det finns gräs.

nu kanske även hästarna är broddade.

Är den nye vek kanske det funkar, men annars leker sällan 3 bra o definitivt inte om en är ett sto.

Släpp val. ihop några dagar utan brodd bak o se efter att de gått i hagar jämte varandra.

JAg har alltid haft blandflock och oftast 3 st! Har aldrig haft problem med valacker och ston i samma, och då har jag ändå haft hingst i hage jämte!

TS: Låt dem bekanta sig i boxarna och låt dem gå i skiljda hagar några dagar. Då ser man oftast vem som "bråkar" om Det blir något sådant.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 936
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 730
Senast: Joro253
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 356
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 984
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp