Jen84

Trådstartare
hej!

Hur gör ni med ny häst? Hästen i fråga är tre år, relativt ohanterad. Har gått i flock tidigare.

Nya platsen är bete, det finns egen hage i närheten av de andra hästarna.

Min tanke är att lasta av, promenera lite runt gården, släppa i egen hage och låta vara första dagen. Att andra dagen promenera lite så hästen får se omgivningarna och pyssla lite.

Hur skulle ni gjort? När släppa ihop med resten av hästarna? Tanken är ju att de ska kunna gå tillsammans.
 
Sv: Ny häst

Jag brukar alltid låta hästen gå ensam ett par dagar. Detta för att lukten från det gamla stället ska "försvinna". Den nya flocken kan reagera ganska mycket om det kommer in en häst som luktar mycket annorlunda. Extra noga med detta är jag om det är en större flock hästen ska in i.

I övrigt så är det olika från häst till häst. En häst som är van att resa kanske inte behöver någon tid för att acklimatisera sig utan man kan rida samma dag/dagen efter. Andra hästar kan reagera med stress och då kanske det krävs ett par dagar, upp till en vecka innan hästen acklimatiserat sig. Läs av hästen.
 
Sv: Ny häst

Jag låtit dem gå i hage bredvid varandra i ett par dagar så att de kan lukta och titta på varandra genom staketet. Sen hade jag släppt ihop dem.
 
Sv: Ny häst

Jag släpper ihop direkt. Kommer man senare på kvällen/eftermiddagen får nya hästen stå i egen hage eller box och släpps ihop morgonen efter.
 
Sv: Ny häst

Jag brukar ta någon/några av mina snällaste hästar som jag släpper ihop med till början. Lite beroende på hästen som kommer så kan den få börja att stå i stallet ihop med de hästar den ska släppas ihop med.
När den har blivit accepterad av mina hästar så brukar jag släppa ihop alla som ska gå i samma flock sedan.
 
Sv: Ny häst

Jag har tagit hem, lastat ut och släppt i flocken. Har en liten flock och stora ytor och fri tillgång på mat. Brukar bli lite spring och sen är det ju förstås lite pip och bök i någon dag när de stämmer av rangordningen. Är de på bete brukar jag gå dit och hälsa på bara, det är ju mycket nytt om man inte har en resvan häst.
 
Sv: Ny häst

Jag tar optimalt hem hästen på em/kväll, låter den sova på box över natt jämte den häst den ska gå med i hagen , är det flera hästar låter jag den stå jämte den ranghöga hästen . Släpper ut nästa dag . Halva hopsläppet avklarat redan och brukar bli minimal problematik för att inte säga ingen .
 
Sv: Ny häst

Beror på helt hur flockbunden hästen är,
jag köpte förra året en 2 åring som gått på lösdrift och i flock hela sitt liv.
Hon var och är fortfarande vääldigt flockbunden, och när hon kom hade det inte gått att släppa henne i egen hage, hon hade sprängt trådarna direkt.
Eftersom hon kom hem på eftermiddag/kvällen runt 18-19 så fick hon sova inne med sällskap över natten. Dagen därpå släpptes hon och den hästen hon stått vägg i vägg med påp natten ut i hagen ihop och det gick jättebra.

men sen beror det ju på om hästen har gått enskilt innan eller inte och på hur flockbunden den är.

Sen hade jag låtit hästen vara minst ett par dagar, och bara gå in sig och efter de dagarna börjat att borsta och promenera. De första dagarna tycker jag det är viktigt att de får ta det lungt och bara vara. Man hinner visa dem omgivningarna sen.

Är hästen inriden? antar att den inte är det då det står att den är relativt ohanterad.
Lycka till och framförallt stressa inte med din nya häst på ny plats!
 
Sv: Ny häst

Jag brukar alltid göra så att man släpper ihop den nya hästen med en ranghög, men snäll häst och då brukar de gå tillsammans 1vecka helst i en hage bredvid resten av flocken och då brukar det gå bra att släppa ihop dem sedan ^^

Förr hade vi en häst som hade öm hormon problem eller något liknande.Gick inte att ta in nya hästar i flocken med honom, spelade egentligen inte hur långtid de gick tsm han fick alltid för sig att jaga de nya hästarna då och då. Med nedstrukna öron och huggtänder och sparkar. Vissa av de nya jagade han mer än de andra, men han flyttade tillslut som tur är, det var vääääldigt krångligt och jobbigt faktiskt :/
 
Sv: Ny häst

Vi släpper alltid in direkt när hästen kommer. Det finns ingen anledning att vänta tycker jag, bättre att passa på när alla ändå är där och tar emot nya hästen.
 
Sv: Ny häst

KL

Nu har hon varit på plats i nästan tre veckor. Gjorde som så att hon fick gå i egen hage de första dagarna, efter 4 dagar släpptes hon ihop med två andra ston. Lite skutt och spring, men annars inga större reaktioner. (De stod innan i hage i närheten av varandra så de kunde kika över staketet)

Nu fungerar den lilla flocken bra och de kommer väl överens.

I övrigt så har hon blivit mycket hanterad direkt när hon kom på plats (och med det menar jag att hon blivit ledd till och från hage/stall, blivit borstad, visiterad och att hon fått träna på att lyfta på hovar. Vanlig daglig hantering med andra ord). Vi har även gått på en del promenader, vilket jag tror varit positivt för henne att få utforska omgivningarna och inte bara stå i hagen. Bara den "vanliga" hanteringen har varit en omställning för henne, men hon har verkligen klarat det med bravur, nu kan hon till och med lyfta på hovarna så de går att kratsa ur utan att resa sig i protest.

Nu har vi kommit så långt att jag tänkte introducera ett bett för henne och inom de närmaste veckorna börja tömköras lite. Tänkte börja i ridhus/ridbana tills hon förstått lite vad det går ut på och sen börja tömköra lite utomhus.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 959
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 413
Hästvård Jag undrar hur ni löst betet för när det funnits en häst i flocken som inte kan äta så stora mängder gräs som de andra? Har den fått...
Svar
8
· Visningar
995
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp