Och jag tycker att barn ska rida ponny...det är så oändligt mycket roligare och mindre komplicerat, en ponny som är bra blir ju barnets bästa kompis, barbackaritter, bus i grimma och däremellan träning och tävling bland andra barn. Mamma får anpassa sig efter barnet eller köpa egen häst.
 
Vad finns det mer för ponnyaktiviteter förutom tävlingar? Jag antar ju att bara för att hästen råkar vara 150 cm istället för 145 cm så blir man väl inte utesluten från träningar och läger?

Nej, på 150 cm klarar man sig men då kan man ju lika gärna ha en ponny på 148 cm. Men en häst på 160 får svårt att hoppträna med C-ponnyer på grund av avstånden.
 
Och jag tycker att barn ska rida ponny...det är så oändligt mycket roligare och mindre komplicerat, en ponny som är bra blir ju barnets bästa kompis, barbackaritter, bus i grimma och däremellan träning och tävling bland andra barn. Mamma får anpassa sig efter barnet eller köpa egen häst.

Varför är det roligare och mindre komplicerat med ponny? Varför kan man inte rida barbacka på stor häst? Varför kan man inte busa i grimma med stor häst osv?

/Lingon, som red storhäst som barn och busade barbacka på storhästar
 
Varför är det roligare och mindre komplicerat med ponny? Varför kan man inte rida barbacka på stor häst? Varför kan man inte busa i grimma med stor häst osv?

/Lingon, som red storhäst som barn och busade barbacka på storhästar

Klart man kan men så fort du ska träna/tävla så blir det på andra villkor med stor häst än med ponny. Är man bara 14, även om man är lång vilket TS inte är, så har man ju inte den kroppskontroll och erfarenhet som äldre ryttare har=blir inte på samma villkor. Tränar man med barn och tävlar mot barn så blir det på samma villkor.
 
Klart man kan men så fort du ska träna/tävla så blir det på andra villkor med stor häst än med ponny. Är man bara 14, även om man är lång vilket TS inte är, så har man ju inte den kroppskontroll och erfarenhet som äldre ryttare har=blir inte på samma villkor. Tränar man med barn och tävlar mot barn så blir det på samma villkor.

Ja, tävlingsmässigt förstår jag poängen med att ha ponny som barn/tonåring. Men det var den andra biten med barbackaritter, bästa kompis och bus i grimma som jag undrade varför ponnys är bättre än storhästar? Jag undrar helt ärligt då jag egentligen bara ridit storhästar och några enstaka D-ponnys. Och jag har busat barbacka på storhästar (165+) när jag var barn/tonåring. Och ridit ut och galopperat som 10-åring på häst som var nästan 170 cm. Inga problem alls. Hästen var snäll och lydig.
 
Vad vill du, TS, med din häst? Vill du träna med dina kompisar, eller spelar det inte så stor roll för dig om ni kan träna ihop eller inte? Jag började rida stor häst på ridskolan i en grupp med enbart vuxna när jag var fjorton. Jag var aldrig intresserad av att umgås med jämnåriga (det är jag fortfarande inte), och för mig var det underbart att slippa dramat i ponnygruppen. Men om du tycker att det är viktigt att vara där fina.kompisar är så är nog ponny ändå det bästa.

Jag upplevde att skillnaden mellan typ B-ponny (hade en sån också), och stor häst var att storleken blev lite hämmande när det kom till stor häst. Jag var ganska liten och man upplevde att det hände mycket mer snabbt på en stor häst, och givetvis blev även fallet så mycket större. Men skillnaden på en D-ponny och en liten stor häst är väldigt hårfin, faktiskt.

En annan sak som kan vara värt att tänka på. Jag har idag en ponny som är 1,40. Henne kan jag utan problem hantera, hoppa upp på och bara allmänt "använda". Mitt halvblod på 1,64 fick jag ha pall för att sadla, ta på täcke och upp kom jag inte om jag var tvungen att hoppa av ute. Alternativt gå till fots tills det kom en lämplig sten eller stubbe. Du är inte jättelång. Det är rätt skönt att kunna hoppa upp på hästen utan pall om man måste.
 
Vad vill du, TS, med din häst? Vill du träna med dina kompisar, eller spelar det inte så stor roll för dig om ni kan träna ihop eller inte? Jag började rida stor häst på ridskolan i en grupp med enbart vuxna när jag var fjorton. Jag var aldrig intresserad av att umgås med jämnåriga (det är jag fortfarande inte), och för mig var det underbart att slippa dramat i ponnygruppen. Men om du tycker att det är viktigt att vara där fina.kompisar är så är nog ponny ändå det bästa.

Jag upplevde att skillnaden mellan typ B-ponny (hade en sån också), och stor häst var att storleken blev lite hämmande när det kom till stor häst. Jag var ganska liten och man upplevde att det hände mycket mer snabbt på en stor häst, och givetvis blev även fallet så mycket större. Men skillnaden på en D-ponny och en liten stor häst är väldigt hårfin, faktiskt.

En annan sak som kan vara värt att tänka på. Jag har idag en ponny som är 1,40. Henne kan jag utan problem hantera, hoppa upp på och bara allmänt "använda". Mitt halvblod på 1,64 fick jag ha pall för att sadla, ta på täcke och upp kom jag inte om jag var tvungen att hoppa av ute. Alternativt gå till fots tills det kom en lämplig sten eller stubbe. Du är inte jättelång. Det är rätt skönt att kunna hoppa upp på hästen utan pall om man måste.
Tack för ditt svar!
Det jag vill göra är att ha en bästa kompis, kunna träna och tävla dressyr och hoppa några enstaka hinder då och då. Tävla är ju självklart kul, men de flesta har någon storhäst eller ponny och det varierar. Träningarna jag är med på är det både D-ponnys och små storhästar. :)
Nej blir bökigt när man inte kan komma upp på hästen, måste ha pall på stora ponnysar också. Trots mina 1,63cm upplevs jag inte stor, är väldigt smal och liten. Vill inte ha en för stor storhäst, känns jobbigt om hästen är lite bongstyrig och man inte kan tränsa.
 
Min syster på 1,73 rider sin D-ponny som är 1,46 utan problem och det ser inte alls konstigt ut. Nu är hon för gammal för att tävla, men ingen har ens reagerat på syrrans längd när hon gjorde det. Sen att jag som är 1,70 känner mig gigantisk på ponnyn för att jag normalt rider storhäst är en annan sak :p
Jag hade i din sits hellre tagit en D-ponny!
 
Tack för ditt svar!
Det jag vill göra är att ha en bästa kompis, kunna träna och tävla dressyr och hoppa några enstaka hinder då och då. Tävla är ju självklart kul, men de flesta har någon storhäst eller ponny och det varierar. Träningarna jag är med på är det både D-ponnys och små storhästar. :)
Nej blir bökigt när man inte kan komma upp på hästen, måste ha pall på stora ponnysar också. Trots mina 1,63cm upplevs jag inte stor, är väldigt smal och liten. Vill inte ha en för stor storhäst, känns jobbigt om hästen är lite bongstyrig och man inte kan tränsa.

Det finns ju en anledning till att jag började rida ponny igen. ;):angel:

Skämt åsido, jag är 1,57 som vuxen och rider en ponny som balanserar precis på gränsen mellan C- och D-ponny. Normalbyggd, alltså varken speciellt kraftig men heller inte en spinkis. Det är ingen som kommenterar att jag skulle vara för stor för ponnyn (nu ser jag dessutom fruktansvärt barnslig ut, så folk tar nog lite för givet att jag är i "ponnyåldern" på riktigt även om det är tio år sen jag fyllde 18...). Vi tävlar (dressyr) mot stora hästar.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 070
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 729
Senast: Valle
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 394
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp