Ny katt, hur gör man introduktionen till äldre katt smidigast?

M

MaddeLen

Får hem nya kattungen nästa vecka. Har sedan tidigare en kastrathane hemma. Hur gör man för att mötet mellan dom ska bli så smidigt som möjligt?
Länka gärna till gamla trådar om ni vet någon, har inte hittat någon.

/Madde
 
Sv: Ny katt, hur gör man introduktionen till äldre katt smidigast?

När vi skulle skaffa en ny liten kompis till våran vuxna hankatt (kastrerad) så fick vi en hel del tips från vetrinären.

För de första så sa de att man gör bäst i att skaffa en honkatt, för att de brukade gå bättre ihop. Det hade något med reviren att göra vill jag minnas, en honkatt han större revis än en kastrerad hane. (okastrerad hane har ännu större) Kommer inte ihåg varför detta var bra.
Nu kansek du redan har valt en liten hane, och då går de säkert också bra.

De är bra om du kan lämna en filt tex hos uppfödaren någon vecka innan du hämtar katten, så att den får lukt av mamman. Denna filten får sen kattungen med sig hem till dig och den kan kännas bekant och trygg.

När den lilla kommer hem så låt den ha ett eget rum de första dagarna, så att den vänjer sig vid en liten miljö i början. Vi hade våran i badrummet eftersom lådan stod där. Eran gamla katt får alltså inte komma in där, utan detta ska vara kattungens frizoon.

Sen fick vi tipset att när de två katterna träffas så är de bra att ha den nya katten i en kattbur. Eran gamla katt får gå löst utanför buren och titta. De kommer säkert bli en del morrande, men de är normalt i början. (de tog ett halvår innan vår gamling slutade morra vid vissa tillfällen, då den lilla kom för nära)

Att låta katterna ha varsin matplats är också bra. I början kan den nya äta på sitt rum. Sen efterhand som den lilla får komma ut mer i resten av huset kan ni så småningom flytta ut matskålarna om ni vill. (våra har sina skålar i varsin ända av köket)

Kommer inte på så mycket mer just nu. Men de där med revir är noga. Just att den nya har ett eget rum i början, som den kan få vara ifred i var jättebra. Och vänja in lite i taget. Så de inte blir ett helt nytt hus med en helt ny familj och dessutom en ny katt på samma gång.
 
Sv: Ny katt, hur gör man introduktionen till äldre katt smidigast?

Ge den gamla katten mycket uppmärksamhet så att den inte känner sig åsidosatt.

/KT
 
Sv: Ny katt, hur gör man introduktionen till äldre katt smidigast?

Det bästa är om kattungen är van vid vuxna katter (utom mamma förstås) då brukar dom klara sig bra. Mina nuvarande katter är 11 och 3 år, den äldre hade en kompis som i sin tur var 8 år äldre än honom osv.
När kattungen kommer hem öppnar jag transportburen och låter ungen ta sin tid att komma ut. Sitter bara i närheten som stöd för den äldre katten.
Vuxna katter tycker ofta att små ungar är "läskiga" och vill helst undvika den lille. Kattungen kan fräsa och spotta upp sig mot den stora men jag har aldrig varit med om att den vuxna blir aggressiv. Detta gäller i första hand kastrerade hankatter, honor kan vara knepigare.
Personligen tycker jag inte om att stänga in kattungen i ett litet rum de första dagarna. Ska den sitta själv i badrummet blir den nog tämligen låångtråkigt och bedrövligt.
Men eftersom dom i likhet med små barn är en fara för sig själva behövs mycket barnpassning den första tiden.
Mina katter har alltid varit 2 även om de inte alltid umgås med varandra har de full koll på var den andre är.

PS Sen är det toppen att kunna ropa på kompisen om den "farliga" grannkatten kommer för nära ;)
 
Sv: Ny katt, hur gör man introduktionen till äldre katt smidigast?

När den lilla kommer hem så låt den ha ett eget rum de första dagarna, så att den vänjer sig vid en liten miljö i början. Vi hade våran i badrummet eftersom lådan stod där. Eran gamla katt får alltså inte komma in där, utan detta ska vara kattungens frizoon.

har tyvärr inte möjlighet att stänga in den nya katten någon stans. Men tack för dom övriga tipsen!
 
Sv: Ny katt, hur gör man introduktionen till äldre katt smidigast?

Jag låter dem aldrig träffas i transportbur! Det är en väldigt trängd miljö för den instängda katten. Om någon ska vara bakom galler är det den gamla katten, och jag hade aldrig gjort det i en liten bur utan möjligvis i stor hundbur/bakom kompostgaller.

Att ge båda katterna möjligheter till egna utrymmen är mitt bästa tips. Två lådor i olika delar av hemmet, två matplatser, flera skyddade sovplatser mm. Sedan får de alltid lösa saker mellan varandra (med klippta klor och under övervakning). Det är normalt för katter att fräsa, spotta och slå efter varandra i början, så länge de inte går till regelrätt attack får de hållas.
 
Sv: Ny katt, hur gör man introduktionen till äldre katt smidigast?

...och för övrigt spelar könet på den nya katten ingen roll sålänge det är en kastrat som landat i den rollen. En fertil katt/katt som fortfarende upplever sig fertil kan vara tjafsigare med någon av eget kön, me den finns exempel på avelshanar som är bästa kompisar också.
 
Sv: Ny katt, hur gör man introduktionen till äldre katt smidigast?

Släppte ihop mina två med den "gamla" på en gång. Dels för att de två kände ju redan varandra och sen är min gamla lite "feg". Det tog ungefär en vecka, sen började de umgås och nu två månader senare så leker de som galningar, alla tre :love:

Min "gamla" är en kastrerad honkatt på snart fyra år.
 
Sv: Ny katt, hur gör man introduktionen till äldre katt smidigast?

Har fått hem två nya kattungar till vår första katt, och vi har bara varit med och passat så att de inte blir något, men har gått bra :)
Och då är vår första katten kastrerad hankatt som bott själv i 7 år, och har väldigt stort revir, och det är han som bestämmer på gatan ;)

Men han är oftast "snäll" lr oftast så ignorerar han vår andra katt, jag skulle inte säga att de är kompisar men de accepterar varandra.

Men kan tänka mig att det är enklare om man har ute katt så de inte behöver vara på samma ställe hela tiden, för efter ett tag när den nya katten känner sig hemma kan den ju bli lite dryg och vilja leka, och är ju inte alltid den andra katten är så pigg på det ;)

Men tror oftast det går bra av sig själv, de ser ju att den andra är underlägsen och den ska ju "ge sig"...
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 780
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 906
Senast: Sel
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
999
Senast: escodobe
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 137
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp