Ny kompis till kanin

turbofling

Trådstartare
För ngr veckor sen dog en av vara kaniner, kvar är nu Elsa som precis fyllt tva ar.
Sbart kommer vintern och da tror jag att det kommer bli väldigt ensamt (och kallt?) för henne ensam.
Jag pratade med en uppfödare och hon menade att det är väldigt svart att sätta ihop en vuxen kanin med en ny kanin. Vad är era erfarenheter?

Kaninerna bor ute i ett 7kvm stort hägn + ca 2kvm "bodel"

Kaninen som dog var den som bestämde över Elsa. Sen han dog har Elsa fatt vara med marsvinen i betesburen pa dagarna och det har fatt bra med det gar kanske inte att jämföra.
 
Härliga mått dina kaniner har! Min erfarenhet (är dock inte så stor då jag inte har kaniner mer) är att det går oftast bra om man börjar försiktigt och inte låter de få hela platsen direkt till förfogande och låter dem lära känna varandra på neutral plats. Minns jag fel eller bor du i Tyskland/Österrike eller har gjort och förstår tyska? Finns mycket bra info om just vergellschaftung på nätet.
 
För mig har det gått bra att föra samman två vuxna individer. Alltid hona + kastrerad hane.
De måste ha utrymme och många möjlighet att gömma sig och komma undan. Ibland är det bäst med helt neutral mark vid ihopsläpp. Några individer har jag haft i burar bredvid varandra några veckor innan ihopsläpp.

Fem kaninpar har jag satt ihop och alla har slutat lyckligt. En gång bröt den ena in sig till andra innan jag sammanfört dem och det blev ett rejält slagsmål, men efter det var de oskiljaktiga :love: (to the death... :heart)
 
Bästa tipset att sätta ihop kaniner är att göra det när det är mörkt. Se till att dom har gömställen, ge dom massa gott typ grenar och gräs och släpp ihop dom när det är mörkt. :)
 
Vi har kört stafett med kaniner i flera år. Hade 2 st, kanin A dog, B fick en ny kompis C, B dog, C fick kompis D.

C + D var i våras. Hona som blev ensam o vi skaffade en kastrerad kille från ett kaninhem. Han fick vara ute i en innebur i hagen första dagen, o hon fick springa runt o lukta på honom, när allt verkade OK testade vi att släppa ut honom o det gick hur bra som helst.

Bara man ger dom lite tid så. :)
 
Tack för era svar, det later hoppfullt.

Bäst vore alltsa en kasterad hane i ungefär samma alder?
Ska ta kontakt med djurhemmet och fraga om dom har ngn passade kompis
 

Liknande trådar

Småbarn Min dotter är 3,5 ar och började ny förskolegrupp i september, tidigare var hon i smabarnsgrupp men i samma hus. Hon är ett envist barn...
Svar
13
· Visningar
1 626
Senast: Sofie.S
·
Småbarn Min dotter som är precis 1,5 ar började förskola för lite mer än en manad sen. Hon gar mandag, onsdag och fredag 8-14. Första veckan pa...
Svar
4
· Visningar
907
Senast: trazel
·
Katthälsa Vi har problem med var katt, han har valt ut vart arbetsrum som hans toalett, han kissar/bajsar även i tvättstugan om vi glömt dörren...
Svar
14
· Visningar
3 504
Senast: turbofling
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 304
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp