Ny medryttarponny...

Emeliiie

Trådstartare
Hej!
Jag var på provridning idag på en ponnytravare, ett russ som var endast 4år.
Vi skulle rida ut i skogen själva och efter en bit började han stanna och vilja vända om, jag försökte få fram honom men han bara backade och backade och ville inte gå framåt...
Grejen är att han inte kan hjälperna så bra och kan inte så mycket. Så nu kommer frågan, hur får jag ponnyn att lyssna på mig, och gå framåt?
 
Jag tror det handlar om att hästen känner sig osäker och inte litar på dig, vilket är helt naturligt. För att få hästen att gå framåt (om den är rädd/osäker) så skulle jag tipsa om att hoppa av hästen och gå före den en bit och visa att det är lugnt, sedan hoppa upp igen och berömma när den går framåt.:) Är han inte rädd utan ovan vid skänkeln så får man se till att lära hästen vad skänkeln betyder innan man rider ut.
 
Och grejen är att han börjar backa mot mötande travare... Och jag får ju panik då. Hur ökar jag hans tillit till mig? :)
 
Jag hade detta problem med min före detta medryttarponny, som också var väldigt osäker när vi var ute ensamma och helst bara ville rusa hem igen. En dag backade vi dock rakt in i en stor stock och plötsligt gick det följaktligen inte att backa längre. Vi stod där en liten stund och när vi gick framåt igen var det som om problemet aldrig hade existerat. Vi kunde till och med trava i riktning hemåt utan att hon drog det minsta. Tyvärr var detta sista gången jag red henne, då hon därefter såldes.

Jag vet inte om jag ska rekommendera den här metoden, för detta var bland det mest oväntade jag någonsin varit med om. Någon kunnigare kanske vet om det finns någon variant av detta som faktiskt används vid träning av hästar? O_o
 
Du kanske kan kolla med ägaren om hon har några tips och kan hjälpa dej? :)

Annars kanske du kan ta med dej någon ut vid uteritterna som kan hjälpa dej från marken? Ägaren själv kanske vill gå med någon gång? :)
 
Fast om du inte är kunnig när det gäller unghästar så tycker jag inte du ska testa dig fram med hjälp av tips från nätet, då tar man hjälp av en kunnig tränare som kan övervaka och korrigera och hjälpa. Rida in och vidareutbilda unghästar är inget man lär sig på nätet eller genom att prova sig fram, det är något man gör i samråd och samarbete med kunniga erfarna människor.

Ägarna, visste dom om att du inte har någon unghästvana när du började rida ponnyn?
 
Tack för svar! :D
Svar till Aliche: Ja det visste dom men dom tyckte inte det skulle vara nå problem.
 
Om du känner att du trivs med ponnyn kan du börja med att rida mycket på ridbanan. Pyssla med honom så ska du se att det blir bra! Träna honom för skänkel innab ni sticker ut i skogen. :)
 
@Emeliiie fast det handlar inte om att jag inte förstår dig, det handlar om att det inte är lämpligt att lära sig hantera och vidareutbilda unghästar via internet. Det är något man går i nära samarbete med tränare när man är ovan, vemsomhelst kan ju sitta här på Buke och säga till dig att jamen pyssla med hästen så löser sig allting men det betyder inte att det är sant, behjälpligt eller ens lämpligt. Att pyssla med unghästar för att lösa problem i ridningen och utbildningen är inte rätt, om hästen inte förstår hjälper och du inte har kunskapen att reda ut det eller förklara så kommer inga uppmuntrande inlägg här om att det bara är att testa sig fram hjälpa dig.

Tyvärr verkar det som att den unga generationen inte vill höra att dom inte bör göra nånting utan vill bara ha medhåll oavsett om det är lämpligt eller ens säkert det dom gör. Och i den här situationen är det inte bara dig själv som du utsätter för eventuell fara och i minsta fall onödig stress när hästen inte kommer förstå vad som krävs av den för att du inte kan förklara eller kanske inte ens vet vad som inte fungerar. Som jag ser det finns det två vettiga val:
1: Du rider hästen men i samarbete med en erfaren duktig tränare med stor erfarenhet av unghästar, en tränare som hjälper dig OFTA och regelbundet. Inget testa sig fram på egen hand!
2: Om du inte har råd/möjlighet/vill rida ofta för tränare som hjälper dig så bör du avsäga dig det här ansvaret för det gynnar varken dig eller hästen. Det är inget fel eller skämmigt med att säga att man inte klarar av något (ÄN!) utan det är ansvarsfullt och respektfullt mot hästen och dig själv. Alla kan inte vara experter från början utan det är något man lär sig med tid och erfarenheten skaffar man sig under ordnade former med hjälpt av mentor som visar och undervisar.
Och inte ens nånsin är man fullärd :)
 
TS; En vettig hästägare hade aldrig släpp ut en ung tjej utan unghästvana ensam i skogen på just en grön unghäst. Redan där gick det galet.

Nu gör du precis som du vill med ditt val av medryttarhäst men jag tror att du kommer utvecklas mer i din ridning och ha mycket roligare med en äldre erfaren häst. I övrigt så följ råden från @Aliche, bättre råd kan du inte få över nätet.
 
Vad är det för fel på hästägaren som släpper ut en unghäst med en gröngöling och därtill ut i skogen själva :crazy: T.S Läs Aliches svar noga och rannsaka dig själv inte är det värt att skada sig själv och förmodligen ställa till det för unghästen genom tveksam ridning bara för att rida? Det finns väl säkert andra hästar att bli medryttare på någon stabil individ som du kan utvecklas på istället?
 
@Emeliiie
Tyvärr verkar det som att den unga generationen inte vill höra att dom inte bör göra nånting utan vill bara ha medhåll oavsett om det är lämpligt eller ens säkert det dom gör.

Håller med! Och tror vidare att det är där allt prat om "påhopp" kommer ifrån. Man ser alltför ofta "inga påhopp eller negativa kommentarer, tack" efter att någon har gjort inlägg här eller på facebook. Det blir så tråkiga "diskussioner" när ingen får ge någon slags konstruktiv kritik som kan tolkas som negativ. Bara medhåll och stryka medhårs är oftast inget man lär sig något av! Att vara rent utav ELAK - det är en helt annan sak dock, och då kan man börja tala om påhopp. Men att ge konstruktiv kritik, det är INTE att hoppa på någon!
 
Jag tror att det är den unga generationen helt enkelt och dagens samhälle i kombination, alla ska bli så kränkta hela tiden så fort någon ifrågasätter och kritiserar på ett konstruktivt sätt.. Speciellt unga (inte alla) vill bara bli curlade och strukna medhårs, inte ta något eget ansvar eller behöva stå till svars för dåliga beslut. Tråkigt, när jag va liten vilket inte är så himlans länge sen ändå så blev man tillsagd när man gjorde fel, man fick ta konsekvenserna av sina beslut och man fick höra när man gjort bort sig, inte på något elakt sätt men man skulle förstå varför man inte ska göra det igen och vad det kan få för konsekvenser.

Många föräldrar till unga idag verkar ha inställningen att barn ska få vara barn utan påföljder oavsett hur fel dom gör eller hur tokigt det blir, föräldrarna själva ska inte heller behöva ta något ansvar för sina barn eller vad dom gör eller hur det påverkar andra. Tråkig utveckling och inställning tycker jag som inte på något som helst sätt gynnar barnen eller deras framtida förmåga att ta bra genomtänkta beslut eller ta ansvar för sig själva.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 938
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 328
Senast: Roheryn
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 846
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 226
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp