Ny motor i bil

Apollo

Trådstartare
Visste inte vart tråden skulle men börjar här.

Min bil Subaru Legacy -08 som jag haft i 3 veckor dog på motorvägen i lördags med transport med häst i.
Allt detta gick bra men nu vissar det sig att motorn är skrot.
Är det bra att få en ny motor eller kommer det ställa till problem med annat. Funderar på om jag ska reklamera eller om jag ska vara glad att få en ny motor?
 
Vilket mardrömsläge! Ny motor är bra, bara du kan få garantier på den och vara säker på hur gammal den är, hur långt den gått etc. För jag antar att det inte är en sprillans ny motor som du får? Men detta förutsätter förstås att det inte är något annat fel på bilen som har bidragit/orsakat att motorn havererat. Så även om det inte borde vara någon nackdel med en ny motor så hade jag nog för säkerhets skull försökt få byta hela bilen. (Det har utan problem bytts några motorer i de bilar som vi haft genom åren, men då har jag en man som är bra på bilar och motorer och "har koll")
 
Visste inte vart tråden skulle men börjar här.

Min bil Subaru Legacy -08 som jag haft i 3 veckor dog på motorvägen i lördags med transport med häst i.
Allt detta gick bra men nu vissar det sig att motorn är skrot.
Är det bra att få en ny motor eller kommer det ställa till problem med annat. Funderar på om jag ska reklamera eller om jag ska vara glad att få en ny motor?
Jag begriper inte?

Är den köpt på firma? I så fall är det väl en självklar reklamation. De får se till att bilen är i det skick som de utgav den för att vara.

Har du köpt privat är det antagligen bara att bita i det sura äpplet, fixa en ny motor och köra vidare.

Hur är bilen försäkrad?
 
Vilket mardrömsläge! Ny motor är bra, bara du kan få garantier på den och vara säker på hur gammal den är, hur långt den gått etc. För jag antar att det inte är en sprillans ny motor som du får? Men detta förutsätter förstås att det inte är något annat fel på bilen som har bidragit/orsakat att motorn havererat. Så även om det inte borde vara någon nackdel med en ny motor så hade jag nog för säkerhets skull försökt få byta hela bilen. (Det har utan problem bytts några motorer i de bilar som vi haft genom åren, men då har jag en man som är bra på bilar och motorer och "har koll")
Nä det vet jag ju inte. Får kolla detta. Det tänkte jag inte på.
 
Jag begriper inte?

Är den köpt på firma? I så fall är det väl en självklar reklamation. De får se till att bilen är i det skick som de utgav den för att vara.

Har du köpt privat är det antagligen bara att bita i det sura äpplet, fixa en ny motor och köra vidare.

Hur är bilen försäkrad?
Stor firma och helförsäkring.
 
Ja de håller på att kolla vem som ska betala. Folksam vill att bilförsäljaren betalar då de tycker att konsumentköplagen går in. Väntar på svar från bilförsäljaren vad de säger.
Jag tycker också att det kan bero på vad som orsakat motorhaveriet?

Men annars så är det väl bara att luta sig tillbaka och låta de där två lösa det sinsemellan. Samt kräva att du har tillgång till lånebil under tiden.
 
Ja de håller på att kolla vem som ska betala. Folksam vill att bilförsäljaren betalar då de tycker att konsumentköplagen går in. Väntar på svar från bilförsäljaren vad de säger.

Mig veterligen måste de få en chans att rätta felet när det kommer till konsumentköplagen. Och detta görs t ex genom återköp av bilen alt. ny motor. Det är alltså inte säkert att du har rätt att välja.
 
Eftersom bara motorn är skrot så innebär det ju att allt annat är helt eller? I min Volvo 855-a som varit rullande testbänk på Audi sitter det en lastbilsmotor på åtskilliga hästar, den kan inte verkstan serva eller byta kamrem på eftersom jag har enda tolkarna och verktygen som finns då motorn är handbyggd i bara ett ex. (förseriemotor). Trots detta så är jag inte ett dugg orolig över att den ska krascha.

En motor är ju bara en liten del av ett komplext system där resten inte kan orsaka ett motorhaveri.
Såhär ser det ut när jag är på väg att sätta tillbaks den nyrenoverade motorn på en lastbil, på en personbil är det betydligt enklare.

2014-09-08171813.jpg
[/URL][/IMG]
 
Vi har bytt motor två gånger i vår gamla L200 (ett annat kapitel), och det har inte i något fall varit problem i själva bytet.

Vet många bilar där de lagt in ny motor som sedan rullat många härliga mil. Min Miata har ny motor, bilen är från 1997 och motorn har inte gått 1000 mil ännu. Ett rent klipp.
 
Mig veterligen måste de få en chans att rätta felet när det kommer till konsumentköplagen. Och detta görs t ex genom återköp av bilen alt. ny motor. Det är alltså inte säkert att du har rätt att välja.
Nu är det bestämt att firman tar på sig felet och det blir ny bil eller motorbyte. Ny bil mest för att det kunde ta tid att hitta en motor Lånebil kommer jag att få. Just nu hade de ingen annan bil som passade mig i utbyte.
 
Nu är det bestämt att firman tar på sig felet och det blir ny bil eller motorbyte. Ny bil mest för att det kunde ta tid att hitta en motor Lånebil kommer jag att få. Just nu hade de ingen annan bil som passade mig i utbyte.
Liten uppdatering. Bytte Legacyn-08 mot en Forester -12. Fick ett jävligt bra pris. De erkände att de gjort fel vid kamremsbytet och den personen som bytt är ej längre kvar. Var nån extrainsatt som jag förstod det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 400
Senast: miumiu
·
Kultur Lyssnar ju sedan ett bra tag tillbaka nästan enbart på P1 när jag kör bil, och det har aldrig varit några problem. Men, de senaste cirka...
Svar
9
· Visningar
470
Senast: Jeffery
·
Hemmet Jag misstänker att min Google Nest wifi-router har problem. Wifit går av och på hela tiden random långa stunder. Än så länge verkar...
Svar
4
· Visningar
509
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 148
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp