Ny mur vid vedspis, hjälp!

Scata

Trådstartare
Vi ska sätta tillbaka en vedspis i vårat kök, under den kåpa där det satt en vedspis från början.
Idag står det en smal el-spis och en smal "kökspanna" (typ av vedspis) där.
Det innebär att vi ska mura upp en ny mur med vedförvaring under själva vedspisen, hur det ska se ut är jag på det klara med.
MEN runt vedspisen och på väggarna sitter idag väldigt fula kakelplattor som ska rivas ner. Jag kommer att sätta nya kakelplattor på väggarna, som är 10x20 istället för 15x15, men har ni tips och idéer på vad jag kan ha runt vedspisen som är snyggt?
Någon typ av sten kanske? @athena_arabians
Det skulle vara fint (tror jag) med något grått eller svart, istället för traditionellt vitt kakel (som jag är urless på) och det ska vara något "slätt" som man kan ställa varma pannor på ;)
Har ni något fint hemma? Visa en bild!! Jag behöver hjälp här.
 
Vi ska sätta tillbaka en vedspis i vårat kök, under den kåpa där det satt en vedspis från början.
Idag står det en smal el-spis och en smal "kökspanna" (typ av vedspis) där.
Det innebär att vi ska mura upp en ny mur med vedförvaring under själva vedspisen, hur det ska se ut är jag på det klara med.
MEN runt vedspisen och på väggarna sitter idag väldigt fula kakelplattor som ska rivas ner. Jag kommer att sätta nya kakelplattor på väggarna, som är 10x20 istället för 15x15, men har ni tips och idéer på vad jag kan ha runt vedspisen som är snyggt?
Någon typ av sten kanske? @athena_arabians
Det skulle vara fint (tror jag) med något grått eller svart, istället för traditionellt vitt kakel (som jag är urless på) och det ska vara något "slätt" som man kan ställa varma pannor på ;)
Har ni något fint hemma? Visa en bild!! Jag behöver hjälp här.
Kolla med sotaren/muraren,det finns en massa regler om material och avständ innan du gör något.
Dobbis som inte fick ha sin kamin där det var tänkt.
 
Kolla med sotaren/muraren,det finns en massa regler om material och avständ innan du gör något.
Dobbis som inte fick ha sin kamin där det var tänkt.
Japp, det kommer jag att göra. Vi ska inte mura själva, utan det får proffsen sköta (det ska ju bli snyggt hade jag tänkt :p).
Utan jag tänkte närmast på förslag på :pvettiga/snygga plattor eller stenskivor som man kan lägga på muren, runt vedspisen. Har du vedspis? Hur ser det ut där isåfall?

Anropar @tanten - du har ju haft och har sett ett gäng vedspisar, har du någon idé? :idea:
 
Japp, det kommer jag att göra. Vi ska inte mura själva, utan det får proffsen sköta (det ska ju bli snyggt hade jag tänkt :p).
Utan jag tänkte närmast på förslag på :pvettiga/snygga plattor eller stenskivor som man kan lägga på muren, runt vedspisen. Har du vedspis? Hur ser det ut där isåfall?

Anropar @tanten - du har ju haft och har sett ett gäng vedspisar, har du någon idé? :idea:
Först och främst tipsar jag om facebookgruppen Vi som använder vedspis.
En oändlig källa till kunskap och tips.:up:

Vad man ska ha närmast spisen är mest tycke och smak. Jag vill kunna dra en gryta åt sidan från värmen och föredrar järn. Sett svart sten som varit snyggt också.
Hittade en bild som jag själv gillar
27545669_10156070262093879_3003622328101603391_n.jpg

...och ja, jag tycker att det ska vara vitt kakel på väggen bakom....:)
 
Vi ska sätta tillbaka en vedspis i vårat kök, under den kåpa där det satt en vedspis från början.
Idag står det en smal el-spis och en smal "kökspanna" (typ av vedspis) där.
Det innebär att vi ska mura upp en ny mur med vedförvaring under själva vedspisen, hur det ska se ut är jag på det klara med.
MEN runt vedspisen och på väggarna sitter idag väldigt fula kakelplattor som ska rivas ner. Jag kommer att sätta nya kakelplattor på väggarna, som är 10x20 istället för 15x15, men har ni tips och idéer på vad jag kan ha runt vedspisen som är snyggt?
Någon typ av sten kanske? @athena_arabians
Det skulle vara fint (tror jag) med något grått eller svart, istället för traditionellt vitt kakel (som jag är urless på) och det ska vara något "slätt" som man kan ställa varma pannor på ;)
Har ni något fint hemma? Visa en bild!! Jag behöver hjälp här.

Jag hade inte valt någon annan sten än täljsten. Pannor odyl kan ju bli ordentligt heta och de flesta sorters sten är känsliga för temperaturväxlingar (täljsten är ett unikum i det avseendet). Dock tror jag att det blir vidrigt att hålla ren den så jag hade kört på kakel (jag har kakel bredvid min spis och det är ju underbart enkelt att göra rent). Alternativt @tantens förslag då, gjutjärn.
 
Jag hade inte valt någon annan sten än täljsten. Pannor odyl kan ju bli ordentligt heta och de flesta sorters sten är känsliga för temperaturväxlingar (täljsten är ett unikum i det avseendet). Dock tror jag att det blir vidrigt att hålla ren den så jag hade kört på kakel (jag har kakel bredvid min spis och det är ju underbart enkelt att göra rent). Alternativt @tantens förslag då, gjutjärn.
@athena_arabians har en rätt viktig poäng här.

Det finns ju en anledning till att det är kaklat runt vedspisar. För det blir alltid en liten patina av sot vid en eld. Kakel är enkelt att hålla rent.
Samma med grytor och kastruller. De är inte kliniskt rena undertill och man vill kunna torka av och hålla fint utan att behöva ta till storstädning efter varje användning. Man vill kunna dra dem åt sidan när de kokar för hårt eller maten är klar.

Kanske är helt enkelt bästa tipset att googla bilder på vedspisar + kök och titta hur andra löst det hela? Kombo funktion och utseende.
 
@athena_arabians har en rätt viktig poäng här.

Det finns ju en anledning till att det är kaklat runt vedspisar. För det blir alltid en liten patina av sot vid en eld. Kakel är enkelt att hålla rent.
Samma med grytor och kastruller. De är inte kliniskt rena undertill och man vill kunna torka av och hålla fint utan att behöva ta till storstädning efter varje användning. Man vill kunna dra dem åt sidan när de kokar för hårt eller maten är klar.

Kanske är helt enkelt bästa tipset att googla bilder på vedspisar + kök och titta hur andra löst det hela? Kombo funktion och utseende.

Instämmer. Om man nu inte vill ha vitt kakel så finns det ju många andra färger att välja på @Scata eller att man gör en mosaik av olika färger :)
 
Vi ska sätta tillbaka en vedspis i vårat kök, under den kåpa där det satt en vedspis från början.
Idag står det en smal el-spis och en smal "kökspanna" (typ av vedspis) där.
Det innebär att vi ska mura upp en ny mur med vedförvaring under själva vedspisen, hur det ska se ut är jag på det klara med.
MEN runt vedspisen och på väggarna sitter idag väldigt fula kakelplattor som ska rivas ner. Jag kommer att sätta nya kakelplattor på väggarna, som är 10x20 istället för 15x15, men har ni tips och idéer på vad jag kan ha runt vedspisen som är snyggt?
Någon typ av sten kanske? @athena_arabians
Det skulle vara fint (tror jag) med något grått eller svart, istället för traditionellt vitt kakel (som jag är urless på) och det ska vara något "slätt" som man kan ställa varma pannor på ;)
Har ni något fint hemma? Visa en bild!! Jag behöver hjälp här.
Totalt sidospår, men å en smal kökspanna, jag undrar om det är en sån som fanns i huset jag växte upp i. Den räddade oss många gånger under strömavbrott eller när pannan slutade fungera, även om jag själv mest minns att mamma kokade varm choklad på den på julafton, med vispgrädde till frukost. :love:
 
Först och främst tipsar jag om facebookgruppen Vi som använder vedspis.
En oändlig källa till kunskap och tips.:up:

Vad man ska ha närmast spisen är mest tycke och smak. Jag vill kunna dra en gryta åt sidan från värmen och föredrar järn. Sett svart sten som varit snyggt också.
Hittade en bild som jag själv gillar
27545669_10156070262093879_3003622328101603391_n.jpg

...och ja, jag tycker att det ska vara vitt kakel på väggen bakom....:)
Precis det kaklet har jag tittat på och svart kakel runt var ju supersnyggt! Tack. Jag håller med om att jag vill ha något som är lätt att hålla rent :angel: Tack för svar om det @athena_arabians :bow: Ps. Vedspisupproret är jag med i ;):D Men ska kolla in den andra också.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Jag skulle behöva lite hjälp och inspiration gällande tapeter till kök och vardagsrum i ett gammalt torp i Småland, och vad gör man om...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
16 189
Senast: Chili
·
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 420
Senast: Tjôta
·
Hemmet Jag och sambon står i begrepp att byta kök. Köket idag är från 70-talet och kommer blåsas ut helt och fullt. Spis, diskho, kyl och frys...
2
Svar
36
· Visningar
15 634
Senast: Rumpnissen
·
Utrustning Har ett bekymmer som jag inte vet huruvida det är ett stort problem eller ej. Köpte en ny häst. Fullblod 8år. Gick med SMAL passier...
Svar
12
· Visningar
2 179
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp