Ny sadel till unghäst

Agent Orange

Trådstartare
Hej! Försöker hitta en sadel till min treåring som är rak, kort och bred. Inte mkt manke. Har haft en sadelorovare här och det alternativ som passade både hästen o mig bäst var en bates elevation. Det är en sadel som jag kunnat tänka mig senare när han vuxit färdigt då den ju känns lite dyr.

Har hittat denna sadel till ett vettigt pris ( dock fortfarande över budgeten om den måste bytas inom det närmsta året...) så frågan är, vågar nån chansa på att köpa denna sadel och hoppas på att den kommer att passa några år? Hur tillåtande är den t.ex om hästen utvecklar mer manke? Sadeln är ju justerbar på vidden åtminstone.. Eller är det helt idiotiskt att köpa en näst intill ny sadel till en sådan ung häst?!

Hur tänker ni kring detta?
 
Jag hade köpt något billigt nu och en dyr, utprovad när den växt klart. Så har jag gjort.
Fått byta med jämna mellanrum medan min växer men får sålt i samma takt som köpt :)
 
@Agent Orange Spontant så finns det som jag ser det två vägar. Ena är att köpa en ny (dyr) sadel via sadelutprovare med stort sortiment och som har ett inbytessystem. Då förlorar man inte mycket på vägen. Eller hålla sig på begagnatmarknaden tills hästen är hyfsat klar och sen satsa på den där sadeln man egentligen vill ha.

Att chansa på att en sadel som passar några år.. Kan gå jättebra, eller så kan den vara urvuxen om 3 månader. Köp den INTE om du inte är beredd att behöva sälja (eller åtminstone hänga undan) om några månader.

Samtidigt anser jag att unghästar SKA ha sadlar som passar, så frågan är - finns det något billigare som passar bra nog? Om ej, bit i det sura äpplet, köp Batesen och håll tummarna!
 
Svar till båda... Givetvis är jag beredd att sälja/hänga undan om den inte skulle passa sen, har en annan sadel till andra hästen som jag skulle kunna ha som nödlösning el om han blir mer böjd/får mer manke. Viddmässigt är den bra.

Min logiska sida tänker att jag borde köpa begagnat och billigt men samtidigt är det ett riktigt fyndpris på denna (bara provad) som jag inte tror jag kommer att hitta igen. Vid ett byte kanske jag därmed inte skulle förlora så mkt på att sälja den vidare igen..

Tror säkert vi kan hitta nåt som passar lika bra men då får jag chansa lite eftersom de sadlar jag haft tillgång till tillsammans m sadelprovaren inte känts helt hundra. Hon trodde kanske att M & N skulle passa men då blir det att köra på begagnatmarknaden på vinst o förlust. Finns inga sådana att prova här i krokarna...

Inte lätt det här... Tack för svar iaf! :-)
 
Med min treåring, så jag hade en budget jag ville hålla mig under, och gav mig ut på begagnatmarknaden. Efter ett slag insåg jag att det inte skulle bli lätt hitta en sadel till honom, han har inte världens lättaste rygg.. Så jag insåg hur marknaden bokstavligt talar krympte inför mina ögon.

Slutade med att jag köpte en sprillans ny sadel, ett demoex så till rabatterat pris. Till betydligt mer än maxtaket i budgeten. Det var öppet köp/prov på den - men när den väl kom hem hade hästen pga krasslighet tappat grymt i vikt. Sadeln passade alltså INTE som hästen var då. Frågan var (är) - kommer den passa när han lagt på sig vikten igen? Omöjligt säga - man kan bara gissa.

Bara för att göra det hela knepigare hade krassligheten kostat många tusen, och jag hade egentligen noll kronor till sadel i och med detta (jag studerar).

Sadeln hänger här. Jag chansade. Helt enkelt för det var den sadeln som både i teorin och pålagd hade störst potential, jag insett att det fanns FÅ andra tänkbara alternativ (tre - fyra modeller övht) som ens skulle kunna funka, och - viktigt - den aktuella sadeln är INTE av en vanlig modell och således INTE lätt att hitta på begagnatmarknaden senare. Dvs jag kundeinte leta upp en annan sådan när han lagt på sig igen och jag var mer stadd vid kassa.

Jag räknar med att få igen pengarna när jag säljer den, då den är VID och har KORT anläggningsyta, något många söker, samt är av ett bra, välkänt märke (Cliff Barnsby, dock av en modell som inte är vanlig i Sverige).

Så köp "din" sadel du =)
 
@Agent Orange
Wintec är ju snarlik Bates modeller om du vill ha nåt som håller budgeten bättre, kan vara värt att prova om man har nån till hands. Unga hästar ändrar sig ju från dag till dag, men kolla lite på föräldrarnas ryggar också, äpplet faller inte långt från trädet... Då vet du om du vågar chansa.
 
Ok, tack för tips! Att kolla föräldrarna har jag inte ens tänkt på...:-). Wintec har jag funderat på men är lite skeptisk då jag har dålig erfarenhet från en annan häst och sadel. Kan visserligen bero på att sadel o häst inte matchade riktigt men känslan sitter kvar... Men är inte wintec rätt böjda? Var iofs 10 år sedan jag hade en sist... Vilken wintec skulle motsvara bates elevation? Bates Caprilli var för böjd.
 

Liknande trådar

Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
707
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
849
Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 313
Senast: Thera
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 688
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp