Nya dressyrprogram 2015

Fiorano

Trådstartare
LC1, LC2, LB1 och LA4 kommer i nya versioner nästa år. Vad tycker ni? Jag tycker det är bra att de ändrat den jättesvåra sista medellinjen i LA4, ingen galopp längre men är nyfiken på hur tiometersvolterna i trav med överstrykning kommer att vara att rida. I LB1 är det numera med en galoppfattning ur skritt annars såg det rätt trevligt ut. Ökade skritten försvinner och det är numer mellanskritt med längning av formen. LC-programmen ser trevliga ut och jag hoppas att fler storhästtävlingar här skulle haft med dom.

http://www3.ridsport.se/Tavling/Dressyr/Dressyrprogram/Dressyrprogram1/
 
LC1, LC2, LB1 och LA4 kommer i nya versioner nästa år. Vad tycker ni? Jag tycker det är bra att de ändrat den jättesvåra sista medellinjen i LA4, ingen galopp längre men är nyfiken på hur tiometersvolterna i trav med överstrykning kommer att vara att rida. I LB1 är det numera med en galoppfattning ur skritt annars såg det rätt trevligt ut. Ökade skritten försvinner och det är numer mellanskritt med längning av formen. LC-programmen ser trevliga ut och jag hoppas att fler storhästtävlingar här skulle haft med dom.

http://www3.ridsport.se/Tavling/Dressyr/Dressyrprogram/Dressyrprogram1/

Kollade bara lite snabbt, men jag gillar nog vad jag såg! Jag tycker det är bra med galopp från skritt, men det beror ju bara på för att jag upplever det enklare än från trav:p
 
jag har alltid gillat lb1 2006 så det här var lite tråkigt. verkade ligga på samma nivå ändå, sådet var ingen jättesorg för mig. Har inte kikat på de andra programmen :)
 
Tittar bara på uppritade bilder och aldrig på programmen som text i vanliga fall så har lite svårt att se det framför mig :p , men är det något mer ändrat i LA:4 än att det är tillagt överstrykningar i halvcirklarna och bytt till trav på sista medellinjen efter ryggningen?
Jag tycker det är lite synd att de ändrat sista biten, där har vi plockat en del poäng :angel:

LB:1 tittade jag igenom och som jag förstår det är sepentinbågarna borta? Lite synd kan jag tycka, jag gillade det programmet. Men det är väl inte galoppfattning ur skritt? :confused: Eller var hittar ni det?

LC har jag knappt ridit sedan de ändrades förra gången men det ena verkar väl vara ungefär samma men det andra lite mer nya vägar?
 
Jag tycker programmen ser trevliga ut! :) Kul med lite förnyelse, iaf för en annan som inte kommit upp i klasserna ännu :angel: Kan säga att det blir till stor fördel för mig å pålle i LB1 att det bara blir mellanskritt, pålle har svårt att länga sig i skritten. I LA4 förstod jag inte riktigt vägen då man skulle göra "överstrykning med innerhanden", men jag har lite tid på mig att fnula på det å andra sidan. ;)
 
:eek: Har ju precis memorerat LB:1... :rage:

Jaja, nej men LC och LB ser rätt roliga ut när man väl får rita ner dom så man kan läsa dom :angel:
Bara på't och börja plugga program igen :D
 
Jag tycker att det är bra att gångarterna i lätta program har koeff 1, däremot tyckte jag det var lite konstigt att de har sänkt koefficienten för korrektheten i LA:4 till 1 bara, men den är åtminstone bibehållen i LC o LB vad jag kan se.
 
Både roligt och sorgligt att de gamla programmen försvinner, LB:1 kan jag nog rida i sömnen vid det här laget och hästen vet precis vad som ska göras var :p. Men nya såg riktigt bra ut, särskilt att de har sänkt kraven på gångarterna (koefficenten och den ökade skritten som blev mellanskritt). Jag tycker att det är riktigt att det inte är de som ska stå i centrum i de lättaste programmen. För min del passar det dessutom utmärkt med sänkt koeff på framåtbjudningen. Däremot så tycker jag att det är trist att serpentinerna försvinner, de var ett väldigt bra sätt att få med både korrekt väg och böjning och halvhalter. Men jag ser inte heller någon galoppfattning från skritt?
 
Aj lajk! Nu tävlar jag förvisso inte dressyr för närvarande, men gillade vad jag såg. Har verkligen skarpt ogillat LC:1 så det nya var glädjande tilltalande :p

Precis som @Vira gillar jag att det har sänkt koefficenten på gångarterna då det borde vara relativt irrelevant på den nivån.
 
Nej galoppfattningen ur skritt har du nog drömt om tror jag också?
Eller så läser jag som en kratta :)

Visst har de kortat ned alla de lättaste programmen?
Inga serpentiner i LB:1 och travvolterna bort ur LC:1 (och det var ngt mer jag tänkte på som var borta ur LC men det var så länge sedan jag såg programmet så jag kan ha fel)

Det pratades ju om att korta ned programmen i GP för publikens skull, kanske detta är en kortning av programmen för domare och arrangörers skull?
Det kommer ju vara lättare med dessa 4-minuters program jämfört med de tidigare som jag tror tog 5,5 minuter?
Låter inte som så stor skillnad men det är nära 30% snabbare per ekipage = man hinner med 30% fler ekipage på samma tid.

Jag tycker iden med kortare program (dvs kortare tid) är bra, så länge de får till program som är bra att rida för oss ändå. Dressyren kan verkligen ta en helt oändligt lång tid idag... Och SÅ KUL tycker inte ens jag det är att jag uppskattar klasserna som kan ta 4-5 timmar när man själv tänkt rida två klasser... ;)
 
Mäh, enligt tideräkningen är de inte snabbare... Typ en halvminut bara...
Jaja, JAG gillar tanken på lite kortare/snabbare program även om SvRF ännu inte tagit tag i det ;)
 
Har bara kollat på LB:1 och LA:4 än så länge. Ändringarna i LB:1 ser bra ut, lite synd att serpentinerna försvinner men jag tycker att det är bra att de införde mellanskritt med förlängd form samt fattning från skritt. Hade serpentinerna varit kvar hade det varit ett riktigt superprogram, nu blev det mycket raka linjer.

Känns som att de ordnade om LA:4 och lade till överstrykningarna, känns helt ok med tanke på att det inte blev koeff. på överstrykningarna. Tror galoppprogrammet blir roligare att rida nu, ökningarna innan volterna känns bra.
 
Jag tycker de nya programmen ser trevliga ut, inte heller jag ser någon galoppfattning ur skritt i LB:1?
Jag behöver dock rita upp dom för att få en klarare bild känner jag :)
 
Troligen hade arbetstrav på punkt 7 i LB1 fallit bort igår så att galoppfattningen blev ur skritt. Är korrigerat nu:).

@Mitrolle Överstrykning är att man ska ta fram handen (ffa innerhand?) och hästen ska följa med framåt neråt. Dvs en lite enklare variant än längning av formen som det är i LA3.
 
Aha, ok, tack för svaret! Jag har liksom inte ridit något program där den ingått och det är svårt att tolka vad de menar tycker jag. Samma med dessa jäkla 'förlängda steg' som bara är en annan formulering av gasa till det rasar känns det som, för gör man bara lite förlängda steg så får man 'svag ökning' i protokollet. :p
 
Fast jag fattar "överstrykning med innerhanden" som att man endast skall ta fram innerhanden men ha kvar stödet på ytter och hästen ska gå kvar i samma form och böjning. Det är väl för att visa att hästen verkligen är formad och lätt i innersidan så att man inte bara håller "ställningen" i innerhanden.
 
min första reaktion var verkligen :cry::mad::(:cry::cry: :banghead:, när man väl lärt sig Lc programmen utantill så ändrar de dem, men som tur är till det bättre. verkar vara mindre av/på hela tiden och bättre vägar för att enklare fånga upp och hålla formen på hästapollan.
åtminstone lc:1 har inte kollat igenom lc:2 än.
 
Känns som att de ordnade om LA:4 och lade till överstrykningarna, känns helt ok med tanke på att det inte blev koeff. på överstrykningarna. Tror galoppprogrammet blir roligare att rida nu, ökningarna innan volterna känns bra.

Galopprogrammet är ju exakt likadant som det är idag? :confused:

Allmänt:
Vi har ju överstrykning i några av ft-programmen redan och mjäää, man får nästan aldrig några kommentarer på dem så man blir fan aldrig klok på vad domarna dömer egentligen eller vad de vill se O_o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp