Nya Hjälmregler

Amanda_F

Trådstartare
Har förstått att det kommer nya EU-regler (VG1 01.040) för hjälmar, vilka hjälmar som får användas på tävling och inte. Fick genom min favorit-ridsportbutik reda på att samtliga Charles Owen, utom Fiona, och KEP är godkända.

Jag som nyss köpt hjälm funderar på vad försäljarna har för skyldighet att informera om regler som gäller. Jag köpte ju min från England så jag får nog stå mitt kast. :mad::down::rage: Men hur gör man för att undvika samma grej när jag köper ny hjälm i höst? (då min Samshield är ok att tävla på den här säsongen enligt undantagsreglerna eftersom jag köpt den före 13 oktober 2014). Finns det någonstans man kan hitta en lista på hjälmar?

Har så litet huvud så alla godkända hjälmar får mig att se ut som någon av svamparna i Mario Bros.:yuck: Så jag skulle gärna ha något samshield-liknande i framtiden också. :angel:

Och kommer överdomarna gå runt med en lista nästa år och kolla alla hjälmar?
 
Fast den nya standarden är ute på remiss nu, så det är inte klart vilka som kommer vara godkända när den är klar.
VG1 01.04 är märkningen som gäller tillfälligt (sen kan det ju såklart bli att det är den kontrollen som blir den som gäller sen).
 
Jag som köpte en ny hjälm (CO Fiona) i januari :cry: :rage: :arghh:
(Och givetvis fick jag ingenting veta då!)

Aja, bara att skaffa en ny igen...
Funderar på om jag ska köpa en CO FT-hjälm, jag menar FT är ju ändå såpass "farligt", så de hjälmarna torde ju vara godkända enligt konstens alla regler... :)
 
Men vilka regler som ska gälla är väl inte klart än och det kom väl ut rätt nyligt att dom funderade på att skärpa reglerna så gissar på att försäljarna knappt hade koll på det sen innan.

Jag tycker det är bra att det kollas över, speciellt efter de hjälmtester som varit som varit under all kritik och det är ju så pass viktigt att hjälmen skyddar den dagen en olycka sker!

Min hjälm verkar vara godkänd året ut, och hade ändå tänkt byta ut den snart, har några år på nacken och jag tävlar inte men avvaktar tills nya standarden är ordentligt fastställd innan jag köper en ny, om det inte händer något såklart så den behöver kasseras direkt!
 
Står i groparna att köpa en ny hjälm, men jag tror jag ska avvakta med att köpa den hjälmen som jag tänkt, och bara köpa en ny lite billigare i år.
 
Jag beställde en ny hjälm dagen innan de nya kom ut..
Vad jag vet är det bara 2 hjälmar som klarat testet. Är det bara två hjälmar som kommer vara godkända i framtiden då?
 
@Itzyditzy Enligt dessa nya regler så klarar alla CO-modeller utom Fiona och alla KEP-modeller sig, vilket väl blir totalt en 25-30 modeller typ :)
Det här har alltså ingenting med Folksamtestet eller någonting att göra, utan är internationellt.
Så, som sagt, det är alla CO och KEP modeller utom CO Fiona som är godkända som det ser ut nu!
 
Det är väl hög tid att kraven för hjälmar höjs! Något jag tänkt på länge och pratat om med många människor. Helt sjukt att en ÖB-hjälm för 200 kr har samma säkerhetsklass som en hjälm för flera tusen. Samt att det inte finns några oberoende test som kan dela in hjälmarna i en skala över hur bra de är.
Eller åtminstone på något sätt klassificera säkerhetsgraden på alla dessa hjälmsorter.
 
Är det något försäkringsbolag som kräver att godkänd hjälm ska bäras för att försäkringen ska gälla? (tex SvRFs olycksfallsförsäkring)
 
Fick hem min hjälm idag :D
Och i det här "varningshäftet" man fick till står det såhär på ett ställe..

"Alla våra ridhjälmar uppfyller den europeiska normen EN 1384:1996+A1:2001 samt den europeiska riktlinjen 89/686/EWG"

Är den inte godkänd då? För annars hade dom ju inte kunnat skriva så..
 
@Itzyditzy Enligt dessa nya regler så klarar alla CO-modeller utom Fiona och alla KEP-modeller sig, vilket väl blir totalt en 25-30 modeller typ :)
Det här har alltså ingenting med Folksamtestet eller någonting att göra, utan är internationellt.
Så, som sagt, det är alla CO och KEP modeller utom CO Fiona som är godkända som det ser ut nu!

Fick hem min hjälm idag :D
Och i det här "varningshäftet" man fick till står det såhär på ett ställe..

"Alla våra ridhjälmar uppfyller den europeiska normen EN 1384:1996+A1:2001 samt den europeiska riktlinjen 89/686/EWG"

Är den inte godkänd då? För annars hade dom ju inte kunnat skriva så..
 
"Alla våra ridhjälmar uppfyller den europeiska normen EN 1384:1996+A1:2001 samt den europeiska riktlinjen 89/686/EWG"

Är den inte godkänd då? För annars hade dom ju inte kunnat skriva så..

När är den tillverkad? (brukar stå på en lapp i hjälmen)
 
Men åh jag köpte precis en ny uvex hjälm.. Standard EN1384 .. Kan de innebära att jag inte får tävla i den då inom en snar framtid? Som jag förstod det gällde detta bara i Storbritannien nu men Sverige undersöker om att göra liknande med ett datum längre fram? Suck, tusenlappar i sjön?
 
Men åh jag köpte precis en ny uvex hjälm.. Standard EN1384 .. Kan de innebära att jag inte får tävla i den då inom en snar framtid? Som jag förstod det gällde detta bara i Storbritannien nu men Sverige undersöker om att göra liknande med ett datum längre fram? Suck, tusenlappar i sjön?

Nej, för SvRF gäller:
http://www3.ridsport.se/Svensk-Ridsport/Nyheter/2015/03/Overgangsreglerforridhjalmar/

Till dess att den nya standarden är klar har Svenska Ridsportförbundets styrelse tagit följande beslut:

Begreppet godkända ridhjälmar omfattar tills vidare:
• CE-märkta ridhjälmar som tillverkats före den 13 oktober 2014 och som typkontrollerats enligt standard EN 1384
• CE-märkta ridhjälmar som tillverkats efter 13 oktober 2014 och som har genomgått ny typkontroll, det är en tillfällig metod som får en märkning VG1 01.040
 
Nej, för SvRF gäller:
http://www3.ridsport.se/Svensk-Ridsport/Nyheter/2015/03/Overgangsreglerforridhjalmar/

Till dess att den nya standarden är klar har Svenska Ridsportförbundets styrelse tagit följande beslut:

Begreppet godkända ridhjälmar omfattar tills vidare:
• CE-märkta ridhjälmar som tillverkats före den 13 oktober 2014 och som typkontrollerats enligt standard EN 1384
• CE-märkta ridhjälmar som tillverkats efter 13 oktober 2014 och som har genomgått ny typkontroll, det är en tillfällig metod som får en märkning VG1 01.040


Så om min hjälm är tillverkad efter 13e oktober 2014 så är den inte godkänd alltså. Får leta datumstämpel för tillverkningsdag då helt enkelt! Tack!
 
Jag läste någonstans att Back On Track EQ2 också är godkänd med de nya reglerna? Men det kanske inte stämmer? Ska också köpa ny hjälm inom en snar framtid men CO funkar inte alls på mitt huvud såvida jag inte får tar på en ÅF som har en modell i "Extra round fit" jag kan få prova. KEP tycker jag inte är så snygg så skulle helst av allt vilja ha en BoT (som jag vet att den passar) om de nu är godkända :confused:
 
@linnlarssonn jag har hört att informationen om Charles Owen och Kep kommer från Equiline och de är återförsäljare åt CO. De andra hjälmtillverkarna verkar invänta att beslutet klubbas igenom, vilket bara verkar få som konsekvens att få köper ny hjälm till beslutet är taget på riktigt....

Sen fick jag också höra igår att OneK-hjälmarna är godkända vilket borde betyda att min hjälm också är det. Men det är väldigt mycket rykten just nu.
 
@linnlarssonn jag har hört att informationen om Charles Owen och Kep kommer från Equiline och de är återförsäljare åt CO. De andra hjälmtillverkarna verkar invänta att beslutet klubbas igenom, vilket bara verkar få som konsekvens att få köper ny hjälm till beslutet är taget på riktigt....

Sen fick jag också höra igår att OneK-hjälmarna är godkända vilket borde betyda att min hjälm också är det. Men det är väldigt mycket rykten just nu.
Ja det kanske bara är att vänta och se :( Jag som är så otålig! :rofl:
Ja One K har jag också kikat på och är inne lite på en sådan också. Bra att de tar tag i säkerheten gällande hjälmarna men det blir så jäkla krångligt i övergångsperioden :meh:
 
Det är väl hög tid att kraven för hjälmar höjs! Något jag tänkt på länge och pratat om med många människor. Helt sjukt att en ÖB-hjälm för 200 kr har samma säkerhetsklass som en hjälm för flera tusen. Samt att det inte finns några oberoende test som kan dela in hjälmarna i en skala över hur bra de är.
Eller åtminstone på något sätt klassificera säkerhetsgraden på alla dessa hjälmsorter.

Håller med! Tycker det varit sjukt flummig tidigare och ingen verkar bry sig?! Man måste vara expert o läsa massa konstiga regler på engelska och sedan försöka göra en egen bedömning av vad som är säkrast, helt SANSLÖST med den mest grundläggande prylen vi ryttare har!!!!

Lyckligtvis verkade jag "gissa" rätt när jag köpte mina CO. Min lättviktshjälm är något jag använder med dåligt samvete men det är så jäkla skönt för nacke/rygg som vardagshjälm. Men aldrig att jag skulle ta med den till terrängbanan......

Inte orkat sätta mig in i det än men Gatehouse, hur är det med dem? Nästa terränghjälm funderar jag på om det inte skulle bli en sådan, läst gott om deras krav/tester tidigare.
 

Liknande trådar

Utrustning Den nya standarden skulle väl börja gälla fr.om. 2016 nu va? Vet att alla Charles Owens modeller utom Fiona, KEPs alla modeller och...
2
Svar
36
· Visningar
5 588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp