Nya idéer med alla betor?

tanten

Trådstartare
Denna sommar har varit gynnsam för mina betor. Jag har polkabetor och vitbetor. I mängder.
Jag gör dem i ugnen med lite olja och kryddor, jag använder dem som utfyllnad i grytor, köttfärsröror och soppor.
Jag förväller och lägger i frysen.

Men vad mer? Min fantasi i matlagning har tagit slut.
Hjälp!
 
Jag blir lite avundsjuk, har först nyligen fått ner frön till polkabetor så tveksamt om det hinner bli något vettigt. Och har satt liite för få gul- och rödbetor även om de växer till sig fint - och vitbetor?! det måste ju bli nästa års nykomling i odlingarna. De har liksom gått mig förbi på något dumt sätt.

Hur som helst: jag har gjort en sallad med chèvre, pinjenötter, blandade betor, grönkål och granatäpple som blivit mycket populär när jag bjudit av den. http://suzanne.ellematovin.se/gronkalssallad-med-rodbetor-chevre-pinjenotter-och-granatapple/

Och så finns det ett pajrecept som jag tycker mycket om, som av en händelse råkar innehålla chèvre det med: https://www.coop.se/recept--mat/recept/r/roedbets--och-chevrepaj-med-quinoabotten/

Ibland gör jag en lunchlåda på bara kokta betor, kvarngryn och ost av något slag, fetaost t ex om man vill variera sig lite. Men nu när jag har gott om kål skulle man kunna slänga in lite sådan också i ekvationen.

Det, inläggningar och chips är väl vad jag kan komma på sådär på rak arm.
 
Någon typ av rödbetsbiffar?
Rivet råstekt som raggmunk eller liknande?
Röbetskaka har jag alltid tänkt att det borde vara lika gott som morotskaka, men aldrig blivit av att testa.
 
Jag blir lite avundsjuk, har först nyligen fått ner frön till polkabetor så tveksamt om det hinner bli något vettigt. Och har satt liite för få gul- och rödbetor även om de växer till sig fint - och vitbetor?! det måste ju bli nästa års nykomling i odlingarna. De har liksom gått mig förbi på något dumt sätt.

Hur som helst: jag har gjort en sallad med chèvre, pinjenötter, blandade betor, grönkål och granatäpple som blivit mycket populär när jag bjudit av den. http://suzanne.ellematovin.se/gronkalssallad-med-rodbetor-chevre-pinjenotter-och-granatapple/

Och så finns det ett pajrecept som jag tycker mycket om, som av en händelse råkar innehålla chèvre det med: https://www.coop.se/recept--mat/recept/r/roedbets--och-chevrepaj-med-quinoabotten/

Ibland gör jag en lunchlåda på bara kokta betor, kvarngryn och ost av något slag, fetaost t ex om man vill variera sig lite. Men nu när jag har gott om kål skulle man kunna slänga in lite sådan också i ekvationen.

Det, inläggningar och chips är väl vad jag kan komma på sådär på rak arm.
TACK! :love:

Ja, vitbetor är synnerligen praktiska eftersom de inte färgar alls. Så de går att använda i alla sorters mat. :up:

Chèvre har jag inte tänkt på. Det måste införskaffas och så får jag börja experimentera.
Feta finns för det mesta i kylen. men inte chèvre.
 
Denna sommar har varit gynnsam för mina betor. Jag har polkabetor och vitbetor. I mängder.
Jag gör dem i ugnen med lite olja och kryddor, jag använder dem som utfyllnad i grytor, köttfärsröror och soppor.
Jag förväller och lägger i frysen.

Men vad mer? Min fantasi i matlagning har tagit slut.
Hjälp!

Polkabetorna tycker jag är godast som råkost. Hyvla fint och ha i salladen! Rödbetsbiffar som någon skrev är jättegott. Rödbetsbröd med pumpakärnor! Rödbetsjuice.

Nu frågade du inte om tips på vad du kan göra med rödbetsblast, men jag tipsar ändå. De använder jag istället för, eller tillsammans med, spenat och mangold i t.ex. paj och lasagne/cannelloni eller annan fylld pasta. Rödbetsblast kan säkert med fördel hackas ner och användas i bröd på precis samma sätt som t.ex. ruccolabröd eller nässelbröd.
 
Rödbetsjuice!! Jättenyttigt och riktigt gott i vart fall om man blandar med äpplen och ev citron. Enbart rödbetor kan bli lite "jordigt" i smaken. Och sen behöver du en råsaftpress eller juicer, förståss.....
 
Rödbetsbiffar! Det är jättegott och dessutom är det perfekt mat att göra stora satser av och frysa in till vinterns matlådor. Rödbetsbiffar med en yoghurtsås, lite couscous och haricots verts är supersmidigt att sno ihop till lunch eller middag.
 
Jag blir lite avundsjuk, har först nyligen fått ner frön till polkabetor så tveksamt om det hinner bli något vettigt. Och har satt liite för få gul- och rödbetor även om de växer till sig fint - och vitbetor?! det måste ju bli nästa års nykomling i odlingarna. De har liksom gått mig förbi på något dumt sätt.

Hur som helst: jag har gjort en sallad med chèvre, pinjenötter, blandade betor, grönkål och granatäpple som blivit mycket populär när jag bjudit av den. http://suzanne.ellematovin.se/gronkalssallad-med-rodbetor-chevre-pinjenotter-och-granatapple/

Och så finns det ett pajrecept som jag tycker mycket om, som av en händelse råkar innehålla chèvre det med: https://www.coop.se/recept--mat/recept/r/roedbets--och-chevrepaj-med-quinoabotten/

Ibland gör jag en lunchlåda på bara kokta betor, kvarngryn och ost av något slag, fetaost t ex om man vill variera sig lite. Men nu när jag har gott om kål skulle man kunna slänga in lite sådan också i ekvationen.

Det, inläggningar och chips är väl vad jag kan komma på sådär på rak arm.
Nu har jag testat pajen och den blev riktigt god!!
l Nästa sats ska få lite mer chevre. Jag var nog lite snål? Samt mer timjan, jag tog det jag hade och det blev nog lite mesigt.

Den var mättsam! Håll mig mätt väldigt länge.Brukar inte hålla mig mätt på grönsaker lika länge som kött men åt jag den här till kvällsmat var jag knappt hungrig vid frukost :)
 
Fick nåt gott på jobbet igår, finrivna rödbetor och vitkål blandat med dijonsenap. Jättesmaskigt!
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Rödbetsbiffar! Det är jättegott och dessutom är det perfekt mat att göra stora satser av och frysa in till vinterns matlådor. Rödbetsbiffar med en yoghurtsås, lite couscous och haricots verts är supersmidigt att sno ihop till lunch eller middag.
Vilket recept brukar du följa? :) Det jag försökte med sist höll inte ihop så bra så jag skulle behöva testa ett annat.
 
Vilket recept brukar du följa? :) Det jag försökte med sist höll inte ihop så bra så jag skulle behöva testa ett annat.

Det var ett tag sedan, men: Jag har för mig att jag knäckte ett ägg, rörde ner lite ströbröd och de kryddor jag ville ha, och så fick det stå och svälla. Under tiden lät jag finriven rödbeta vätska av ordentligt i ett durkslag, troligen saltade jag den för att dra ur mer vätska. Sen stekte jag biffarna i ugnen någorlunda långsamt, för att slippa vända på dem och för att mer vätska skulle avdunsta under stekningen. De färdiga biffarna blev ganska hållfasta.
 
Det var ett tag sedan, men: Jag har för mig att jag knäckte ett ägg, rörde ner lite ströbröd och de kryddor jag ville ha, och så fick det stå och svälla. Under tiden lät jag finriven rödbeta vätska av ordentligt i ett durkslag, troligen saltade jag den för att dra ur mer vätska. Sen stekte jag biffarna i ugnen någorlunda långsamt, för att slippa vända på dem och för att mer vätska skulle avdunsta under stekningen. De färdiga biffarna blev ganska hållfasta.
Ja det var ju smart att göra dem i ugnen och slippa vända. :) Det ska jag tänka på!
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 739
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 298
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp